Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

DDD

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door DDD »

Ik geloof ook niet in het nut van mondkapjes, maar dat doet toch aan de principiële discussie niet af?
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Nee, er kan geen principe zijn inderdaad. Juist omdat het nut niet bewezen is.

Het neemt niet weg dat ik mensen goed begrijpen kan die geen mondkapjes willen dragen. Als ik alleen al zie in mijn omgeving hoe er mee omgegaan wordt, vrees ik minstens 10 nieuwe bacteriën en virussen in de maak. Los van de vraag of het nut heeft tegen het coronavirus.
DDD

Bericht door DDD »

Nou, daar denkt iemand anders toch anders over. Die vindt iedere maatregel om ziekte te voorkomen in strijd met Gods voorzienigheid.

Ik ben benieuwd of dat ook geldt voor een rem op de fiets. Dat is ook ingrijpen in de snelheid ter bevordering van de veiligheid.
Thuisvrouw

Een rem heeft nog een bewezen nut. Hij zorgt ervoor dat de snelheid mindert. Dit is ook nog wel waarneembaar. Ik kan me niet voorstellen dat hier principiële bezwaren zijn.

Iemand die stelt principieel bezwaard te zijn tegen het mondkapje stelt eigenlijk al een bewezen nut vast. Dus dat deel ik niet.

Ik heb hem liever niet op omdat ik het onbewezen onzin vindt. Bij sommige gelegenheden is het verplicht en/of wordt het dat en omdat ik begrijp dat de ander ook maar orders moet uitvoeren, doe ik hem op uit coulance. Maar meer kan ik er niet van maken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wat afschrikwekkend moet zijn, hoe Gods oordelen voor ieder zichtbaar worden door deze maskers. Ik weet niet of iemand hierbij stilgestaan heeft en dat overdacht?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

Mondkapjes zijn ondingen.. Gelukkig heb ik een papieren mondkapje i.p.v. een stoffen kapje voor mijn werk.
Dan gaat het ademen gelukig een stukje makkelijker :)
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Thuisvrouw

Ja daar heb ik over nagedacht. En als het zo gebracht zou zijn, dus als teken van collectieve rouw om onze persoonlijke en nationale zonden zou het inderdaad een bewimpelen van de bovenste lip zijn. Maar zo wordt het niet gebracht.

Ik denk juist dat de oordelen openbaar komen omdat iedereen zijn zonde vrijuit spreekt, gelijk Sodom. De voorbeelden lezen we dagelijks in de krant.

Maar zeg niet dat een mondkap gaat helpen, want ik kan het niet geloven.
Framboos

Bericht door Framboos »

Thuisvrouw schreef:Ja daar heb ik over nagedacht. En als het zo gebracht zou zijn, dus als teken van collectieve rouw om onze persoonlijke en nationale zonden zou het inderdaad een bewimpelen van de bovenste lip zijn. Maar zo wordt het niet gebracht.

Ik denk juist dat de oordelen openbaar komen omdat iedereen zijn zonde vrijuit spreekt, gelijk Sodom. De voorbeelden lezen we dagelijks in de krant.

Je blijft herhalen dat mondkapjes niet zouden helpen. Heb je dat zelf onderzocht? Literatuur studie gedaan? Of waar baseer je anders deze mening op?
Thuisvrouw

Framboos schreef:
Thuisvrouw schreef:Ja daar heb ik over nagedacht. En als het zo gebracht zou zijn, dus als teken van collectieve rouw om onze persoonlijke en nationale zonden zou het inderdaad een bewimpelen van de bovenste lip zijn. Maar zo wordt het niet gebracht.

Je blijft herhalen dat mondkapjes niet zouden helpen. Heb je dat zelf onderzocht? Literatuur studie gedaan? Of waar baseer je anders deze mening op?
Dat is mij verteld door Jaap van Dissel en Hugo de Jonge. Dat het een maand later ineens wel zou helpen vind ik een beetje mager. Daarbij hebben we het hier over een niet-medisch mondkapje.
Framboos

Bericht door Framboos »

Het zou je sieren om niet zomaar iemand na te praten, zeker als je met ferme conclusies komt.. Als je de moeite zou nemen om zelf een literatuur studie te doen, kom je best wat onderzoek tegen, dat een effect van mondmaskers aantoont, op populatie niveau, dus inclusief met handen aan het kapje zitten enz. Van Dissel vind echter de aanvullende waarde van mondkapjes boven het 1,5 m afstand houden te beperkt, en hij heeft slechts in die zin gelijk dat de combi van die maatregelen niet onderzocht is.
Thuisvrouw

Framboos schreef:Het zou je sieren om niet zomaar iemand na te praten, zeker als je met ferme conclusies komt.. Als je de moeite zou nemen om zelf een literatuur studie te doen, kom je best wat onderzoek tegen, dat een effect van mondmaskers aantoont, op populatie niveau, dus inclusief met handen aan het kapje zitten enz. Van Dissel vind echter de aanvullende waarde van mondkapjes boven het 1,5 m afstand houden te beperkt, en hij heeft slechts in die zin gelijk dat de combi van die maatregelen niet onderzocht is.
Er is domweg geen hard wetenschappelijk bewijs. Ik denk dat aan de hand van hoe je erin staat, altijd wel wat studies kan vinden die jouw daarin ondersteunen. Verder vind ik je toon aanmatigend, maar dat zal vast zijn omdat wij het niet eens zijn over het bewezen nut.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... IR&ampcf=1
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Maar zo bedoelde ik het ook.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Thuisvrouw

-DIA- schreef:

Maar zo bedoelde ik het ook.
Dan zijn we het eens. En bedoelen we een mondkapje nav Klaagliederen 3 :29 Ik denk dat die wel nut heeft.

Goedenacht DIA, ik zal mijn bed opzoeken
Framboos

Bericht door Framboos »

Thuisvrouw schreef:
Framboos schreef:Het zou je sieren om niet zomaar iemand na te praten, zeker als je met ferme conclusies komt.. Als je de moeite zou nemen om zelf een literatuur studie te doen, kom je best wat onderzoek tegen, dat een effect van mondmaskers aantoont, op populatie niveau, dus inclusief met handen aan het kapje zitten enz. Van Dissel vind echter de aanvullende waarde van mondkapjes boven het 1,5 m afstand houden te beperkt, en hij heeft slechts in die zin gelijk dat de combi van die maatregelen niet onderzocht is.
Er is domweg geen hard wetenschappelijk bewijs. Ik denk dat aan de hand van hoe je erin staat, altijd wel wat studies kan vinden die jouw daarin ondersteunen. Verder vind ik je toon aanmatigend, maar dat zal vast zijn omdat wij het niet eens zijn over het bewezen nut.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... IR&ampcf=1
Nu doe je wederom zo'n stellige uitspraak, die he dan onderbouwt met een NOS artikel. Daarmee sta je niet heel sterk.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32497510/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32335167/
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

bvbeek schreef:
Ararat schreef:Er zijn mensen die gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes. Ik ken zelf niemand die gewetensbezwaard is op dit vlak, maar hoorde het wel zó in mijn omgeving dat dit niet af te doen is als een gerucht. Het 'komt openbaar' doordat op VO-scholen steeds vaker het dragen van mondkapjes verplicht aan het worden is.
Ik ben niet persé nieuwsgierig naar jullie mening over deze vorm van gewetensbezwaard zijn, maar ik ben wel benieuwd naar de motivatie van mensen met gewetensbezwaren op dit vlak. Kan iemand mij meer inzicht in deze materie geven?
Hier wel iemand die gemoedsbezwaard is tegen elke vorm van verzekering.
En ja we doen wel een jas aan als we naar buiten gaan, dat doe je niet om te voorkomen dat je ziek wordt. Maar om het niet koud te krijgen.
En autogordel is eenvoudig uit te leggen, als je geen gordel om doet en je krijgt een ongeluk, vlieg je door de voorruit.
Maar als je daadwerkelijk geloofd dat de gordel jouw leven red, dan heb je het mis. Als je met 100 KM/U tegen een boom rijd helpt die gordel niet.
Mondkapje wordt ingezet om te voorkomen dat je ziek wordt, of iemand anders ziek maakt.
We weten met ons allen dat je niet iemand ziek kan maken, of jezelf ziek kan maken.
God is die allen dingen werkt, en dat doet Hij zoals Hij dat wil, en als we gaan denken dat we maar iets kunnen 'voorkomen', dan hebben we het mis.
Wij kunnen God niet voor zijn.
Welkom op het forum
Plaats reactie