Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Hoor eens hier, het is niet eenvoudig om aan te geven waarom je geen problemen ervaart met de prediking die er zondag aan zondag klinken mag.

Je kunt in het algemeen heel veel roeptoeteren, artikels citeren, en weet ik al wat niet meer, maar daarmee raak je niet de kern van het probleem.

Die kern is dat Gods Woord niet is veranderd, dat Christus Jezus Dezelfde is van eeuwigheid tot in der eeuwigheid en dat Zijn knechten, door de dwaasheid der prediking de mensen oproepen tot bekering en geloof. Zondagavond was de Schriftlezing uit 2 Korinthe 5. En daar schrijft Paulus onder andere in vers 11a: Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof (...)
Ik geloof dat binnen de Gereformeerde Gemeenten elke predikant die schrik des Heeren kent, en dat zij allen, in al hun gebreken en tekorten, Zijn Naam wensen uit te dragen, dwars door alle menselijke tegenstand en opstand heen.

Dat vandaag de dag de reformatorische mens dusdanig mondig is geworden dat hij zowat over elke zin van de dominee een opmerking heeft, zou ons tot inkeer moeten brengen. Beseffen we wel dat Gods knechten de mond zijn van Christus Zelf Die tot ons spreekt? En zou dat besef ons niet meer ootmoediger moeten maken voor allerlei commentaar wat vaak de kern niet raakt?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susanna

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Susanna schreef:
Posthoorn schreef:Wat een vreemde redenering, dat een bevindelijk-gereformeerde zegt dat je de rechtvaardiging niet vanuit de beleving moet belichten. Als er nu iets is dat 'beleefd' moet worden en Goddank ook beleefd kán worden, is het de rechtvaardiging door het geloof!
Wie is die bevindelijk gereformeerde waar jij het over hebt?
Jij, als deelnemer aan dit forum.
Ik ben niet bevindelijk gereformeerd. Omdat ik niet bevindelijk gereformeerd ben kan ik ook niet reageren als een bevindelijk gereformeerd iemand.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Susanna schreef:Ik ben niet bevindelijk gereformeerd. Omdat ik niet bevindelijk gereformeerd ben kan ik ook niet reageren als een bevindelijk gereformeerd iemand.
:haha Dat is een hele goeie! :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
CvdW

Bericht door CvdW »

Jantje schreef:Hoor eens hier, het is niet eenvoudig om aan te geven waarom je geen problemen ervaart met de prediking die er zondag aan zondag klinken mag.

Je kunt in het algemeen heel veel roeptoeteren, artikels citeren, en weet ik al wat niet meer, maar daarmee raak je niet de kern van het probleem.

Die kern is dat Gods Woord niet is veranderd, dat Christus Jezus Dezelfde is van eeuwigheid tot in der eeuwigheid en dat Zijn knechten, door de dwaasheid der prediking de mensen oproepen tot bekering en geloof. Zondagavond was de Schriftlezing uit 2 Korinthe 5. En daar schrijft Paulus onder andere in vers 11a: Wij dan, wetende den schrik des Heeren, bewegen de mensen tot het geloof (...)
Ik geloof dat binnen de Gereformeerde Gemeenten elke predikant die schrik des Heeren kent, en dat zij allen, in al hun gebreken en tekorten, Zijn Naam wensen uit te dragen, dwars door alle menselijke tegenstand en opstand heen.

Dat vandaag de dag de reformatorische mens dusdanig mondig is geworden dat hij zowat over elke zin van de dominee een opmerking heeft, zou ons tot inkeer moeten brengen. Beseffen we wel dat Gods knechten de mond zijn van Christus Zelf Die tot ons spreekt? En zou dat besef ons niet meer ootmoediger moeten maken voor allerlei commentaar wat vaak de kern niet raakt?
Dat geldt dus ook voor ds. Hendrikse?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Doe niet zo onzinnig. Ik schreef heel duidelijk:
Jantje schreef:Ik geloof dat binnen de Gereformeerde Gemeenten elke predikant die schrik des Heeren kent, en dat zij allen, in al hun gebreken en tekorten, Zijn Naam wensen uit te dragen, dwars door alle menselijke tegenstand en opstand heen.
Ik zou voor Gereformeerde Gemeenten ook gereformeerde gezindte kunnen invullen. Maar het lijkt me duidelijk dat vrijzinnige predikanten daar niet onder vallen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susanna

Bericht door Susanna »

CvdW schreef:
Jantje schreef:Hoor eens hier, het is niet eenvoudig om aan te geven waarom je geen problemen ervaart met de prediking die er zondag aan zondag klinken mag.

Dat geldt dus ook voor ds. Hendrikse?
Ik begrijp jullie allebei.

En in of buiten de refokring denk ik dat we elkaar daar vinden waar we ootmoedig op onze knieën terechtkomen om te bidden voor welke voorganger en welke kerk dan ook.

Moeten we niet veel meer smeken bij God God of Hij de deur van het Woord opent voor onze dominees, om te op een Bijbelse manier te spreken over de verborgenheid van Christus, zodat ze die open mogen vouwen, zoals de Heere van hen vraagt? (naar Kolossenzen 4)

Wanneer we te maken hebben met leraren die niet trouw aan het Woord zijn, is gebed nog steeds op z'n plaats maar kan het zeker zover komen dat we eerlijk worden over de prediking als er naar gevraagd wordt op huisbezoek. Of dat we zelf naar de predikant gaan, hem mailen of iets dergelijk. Of zien jullie dat anders?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Je kunt in het algemeen heel veel roeptoeteren, artikels citeren, en weet ik al wat niet meer, maar daarmee raak je niet de kern van het probleem.
Prima. Helder. Ik hoop niet dat het bespreken van verschil van mening over bijvoorbeeld de leer van de rechtvaardiging onder roeptoeteren valt? Juist dat punt raakt toch wel de kern?

Ik vind iets zonder onderbouwing onzin vinden wel een beetje op roeptoeteren lijken. Begrijp je dat?

Verder is het eerbied hebben voor het ambt en met respect over ambtsdragers spreken inderdaad een vereiste. Maar daar wordt over het algemeen wel op gelet. Dus dat is volgens mij het punt niet.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Prima. Helder. Ik hoop niet dat het bespreken van verschil van mening over bijvoorbeeld de leer van de rechtvaardiging onder roeptoeteren valt? Juist dat punt raakt toch wel de kern?
Inderdaad. Maar naast het feit dat daar al tot in den treuren over gediscussieerd is, vond ik de manier waarop de laatste discussie ging, niet zo profijtelijk.

En verder adviseer ik je de avond van de Jeugdbond van afgelopen zaterdag terug te kijken; dat kan via YouTube. Het is dan wel voor de +21, maar ik werd er ook op geattendeerd en zoals de oud-herder en -leraar van jouw gemeente de rechtvaardiging uitlegt, ook in de vragenbeantwoording, is heel duidelijk en evenwichtig en schept bij mij geen gevoel van onduidelijkheid of wat dies meer zij. Hopelijk telt dit wel als een inhoudelijk argument. :hum

En verder vind ik het steeds terugkerende element van bepaalde al dan niet terechte gebreken binnen de Gereformeerde Gemeenten vreselijk storend en ook niet nodig. Laten we toch wat meer de positieve zaken benoemen in plaats van allerlei negativiteit te spuien.

Wat betreft de toon over de ambtsdragers: nee, ik deel jouw visie daarover niet. Het gebeurt regelmatig dat ik mijn wenkbrauwen moet fronsen over bepaalde uitspraken.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 nov 2020, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:
Ad Anker schreef:Prima. Helder. Ik hoop niet dat het bespreken van verschil van mening over bijvoorbeeld de leer van de rechtvaardiging onder roeptoeteren valt? Juist dat punt raakt toch wel de kern?
Inderdaad. Maar naast het feit dat daar al tot in den treuren over gediscussieerd is, vond ik de manier waarop de laatste discussie ging, niet zo profijtelijk.

En verder adviseer ik je de avond van de Jeugdbond van afgelopen zaterdag terug te kijken; dat kan via YouTube. Het is dan wel voor de +21, maar ik werd er ook op geattendeerd en zoals de oud-herder en -leraar van jouw gemeente de rechtvaardiging uitlegt, ook in de vragenbeantwoording, is heel duidelijk en evenwichtig en schept bij mij geen gevoel van onduidelijkheid of wat dies meer zij. Hopelijk telt dit wel als een inhoudelijk argument. :hum

En verder vind ik het steeds terugkerende element van bepaalde al dan niet terechte gebreken binnen de Gereformeerde Gemeenten vreselijk storend en ook niet nodig. Laten we toch wat meer de positieve zaken benoemen in plaats van allerlei negativiteit te spuien.

Wat betreft de toon over de ambtsdragers: nee, ik deel jouw visie daarover niet. Het gebeurt regelmatig dat ik mijn ogen moet fronsen over bepaalde uitspraken.
Ogen zijn moeilijk te fronsen maar ik deel voor de rest je laatste alinea!
Forummer

Bericht door Forummer »

Beste Jantje,

Het lijkt me inderdaad niet eenvoudig. Je hoeft het wat mij betreft ook niet uit te leggen, want een probleem uitleggen dat je niet hebt, is onmogelijk. Wees blij dat je elke zondag zonder vragen of problemen mag luisteren naar de prediking. Zie dat alsjeblieft als een grote zegen van God. Ik ben daar eigenlijk best jaloers op. Het lijkt me heerlijk om elk woord van de predikant voor waar aan te mogen nemen als zijnde Gods eigen woorden.

Het zou wel fijn zijn als je de vragen en problemen van anderen niet afdoet als onzin of roeptoeteren, alleen omdat jij het anders ervaart. Dat doet geen recht aan de vragen en problemen die anderen (meestal met smart) ervaren.

Ik heb een collega, ook GerGem. Hij is qua iq nogal eenvoudig. Hij mag weten een kind van God te zijn. Gelukkig voor hem heeft hij een fijne predikant die dingen eenvoudig uit kan leggen, en in de prediking meestal redelijk te begrijpen is voor hem. Maar hij luistert ook graag soms naar andere GerGem predikanten, of kerkt wel eens bij de GerGem van (schoon)familie. Hij verzuchtte laatst: het lijkt wel of er steeds meer dominees hun eigen mening verkondigen in plaats van Gods Woord. Begrijp je dan dat ik extra blij ben voor hem met de predikant die hij nu mag hebben? Hij ziet er al tegenop als zijn predikant met emeritaat zal gaan.

Dat ik zelf vol vragen zit is je inmiddels wel duidelijk.
Probeer de problemen van anderen serieus te nemen. En als jij er positieve verhalen tegenover kunt zetten, is dat toch alleen maar mooi? Dan kun je getuigen van de mooie dingen die er in de GerGem gelukkig ook nog zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:

Wat betreft de toon over de ambtsdragers: nee, ik deel jouw visie daarover niet. Het gebeurt regelmatig dat ik mijn wenkbrauwen moet fronsen over bepaalde uitspraken.
Dank voor je attenderen op de Zin in avond. Wat is dat toch een geweldige dominee, al mag ik geen dominees verheerlijken.
Ik vond de discussie zoals die plaatsvond in de andere topic best mooi, met wat oneliners tussendoor, maar dat zijn we gewend. Je hebt wel gelijk dat vooral de Ger Gem besproken wordt hier, dat valt me ook op. De HHK of de GGiN komen veel minder aan bod. Ik kan niet echt duiden waar dat aan ligt. Al zijn er wat GG-ers hier die bij elke zweem van kritiek in de gordijnen hangen, en als je nu van in-de-gordijnen-hangende GG-ers houdt, ga je af en toe een plaagstootje uitdelen, denk ik.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Forummer schreef:Dat ik zelf vol vragen zit is je inmiddels wel duidelijk.
Probeer de problemen van anderen serieus te nemen. En als jij er positieve verhalen tegenover kunt zetten, is dat toch alleen maar mooi? Dan kun je getuigen van de mooie dingen die er in de GerGem gelukkig ook nog zijn.
Dat jij veel vragen hebt, is me inderdaad duidelijk.

Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen zondag voorbijgaat of er is kritiek. Ik bedoel: als je geen moeite hebt met een preek, waarom zou je dat dan niet kunnen vermelden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Dank voor je attenderen op de Zin in avond. Wat is dat toch een geweldige dominee, al mag ik geen dominees verheerlijken.
Ik vond de discussie zoals die plaatsvond in de andere topic best mooi, met wat oneliners tussendoor, maar dat zijn we gewend. Je hebt wel gelijk dat vooral de Ger Gem besproken wordt hier, dat valt me ook op. De HHK of de GGiN komen veel minder aan bod. Ik kan niet echt duiden waar dat aan ligt. Al zijn er wat GG-ers hier die bij elke zweem van kritiek in de gordijnen hangen, en als je nu van in-de-gordijnen-hangende GG-ers houdt, ga je af en toe een plaagstootje uitdelen, denk ik.
Ik dacht al: "Daar is Ad vast gevoelig voor." ;) Maar als wij elkaar daarin kunnen herkennen, denk ik dat de verschillen tussen ons wel mee vallen.

Ik overweeg sterk om een draadje te openen waar alleen positief nieuws gemeld mag worden over de prediking in de Gereformeerde Gemeenten. Is dat geen goed idee?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
samanthi

Bericht door samanthi »

Forummer schreef:
Beste Jantje,

Het lijkt me inderdaad niet eenvoudig. Je hoeft het wat mij betreft ook niet uit te leggen, want een probleem uitleggen dat je niet hebt, is onmogelijk. Wees blij dat je elke zondag zonder vragen of problemen mag luisteren naar de prediking. Zie dat alsjeblieft als een grote zegen van God. Ik ben daar eigenlijk best jaloers op. Het lijkt me heerlijk om elk woord van de predikant voor waar aan te mogen nemen als zijnde Gods eigen woorden.

Het zou wel fijn zijn als je de vragen en problemen van anderen niet afdoet als onzin of roeptoeteren, alleen omdat jij het anders ervaart. Dat doet geen recht aan de vragen en problemen die anderen (meestal met smart) ervaren.

Ik heb een collega, ook GerGem. Hij is qua iq nogal eenvoudig. Hij mag weten een kind van God te zijn. Gelukkig voor hem heeft hij een fijne predikant die dingen eenvoudig uit kan leggen, en in de prediking meestal redelijk te begrijpen is voor hem. Maar hij luistert ook graag soms naar andere GerGem predikanten, of kerkt wel eens bij de GerGem van (schoon)familie. Hij verzuchtte laatst: het lijkt wel of er steeds meer dominees hun eigen mening verkondigen in plaats van Gods Woord. Begrijp je dan dat ik extra blij ben voor hem met de predikant die hij nu mag hebben? Hij ziet er al tegenop als zijn predikant met emeritaat zal gaan.

Dat ik zelf vol vragen zit is je inmiddels wel duidelijk.
Gebed voor de opening van het Woord
Gebed voor de predikant
Gebed voor jezelf

Daarnaast kun je het bespreekbaar maken, maar ik weet uit ervaring dat dit niet meevalt, hoe aardig je dit ook inpakt, het wordt al snel persoonlijk opgevat of vijandschap tegen de waarheid opgevat.

Je kunt echt hier (hopelijk) wat vragen kwijt en wat het grootste is je kunt het allemaal aan de Heere vertellen, ook wat je verder mee aanmoet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Forummer

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:
Forummer schreef:Dat ik zelf vol vragen zit is je inmiddels wel duidelijk.
Dat jij veel vragen hebt, is me inderdaad duidelijk.

Maar ik kan me niet voorstellen dat er geen zondag voorbijgaat of er is kritiek. Ik bedoel: als je geen moeite hebt met een preek, waarom zou je dat dan niet kunnen vermelden?
Dat is inderdaad een goede optie. Heb ik ook wel eens gedaan in het topic: "waar ging de preek van afgelopen zondag over?" Zoals laatst na hervormingsdag.

Overigens is het zo dat ik sinds januari in onze eigen gemeente 4x een preek heb gehoord die ik graag opnieuw zou willen horen, die heb ik dan ook nabesteld. De rest is matig of roept vragen op, of ik zit zo vol verdriet van de eerste preek dat goed luisteren naar de tweede preek erg moeilijk is. Zoals laatst bij dankdag.

Ja, ik zit ondanks voortdurend gebed ook mezelf wel eens in de weg. Soms verlies ik het positieve wel eens uit het oog.

Ik klim echt niet bij elke pietluttigheid in de pen hoor. Er zijn ook zondagen dat de preek misschien matig was, maar er wel troost zat in bijvoorbeeld een gezongen psalmvers. God geeft regelmatig zegen uit onverwachte hoek.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie