Gereformeerde Gemeenten

Susanna

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Susanna »

Het accent in de prediking moet dus vooral liggen op de noodzaak van geloof en bekering en niet op de rechtvaardiging. Het is wel belangrijk dat mensen de verbinding tussen rechtvaardiging en geloof leren zien, bijvoorbeeld zoals die verwoord wordt in Romeinen 5 vers 1: ‘Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus.’ De Heilige Geest gebruikt het Woord om mensen ervan te verzekeren dat wie gelooft (dat wil zeggen: wie met zijn zonden en schuld de toevlucht tot Christus genomen heeft) rechtvaardig is voor God en Hij wil je ook in die zekerheid laten toenemen.

https://kenniscentrumirs.nl/home/algeme ... vaardiging
Isala

Bericht door Isala »

Susanna schreef:Het accent in de prediking moet dus vooral liggen op de noodzaak van geloof en bekering en niet op de rechtvaardiging.
Moet altijd in alle preken daar het accent op liggen? Dat lijkt mij heel moeilijk voor hen die wedergeboren zijn, en een verlangen hebben om te groeien in een heilig leven. Als je kijkt naar de brieven van Paulus ligt juist het accent op de heiligmaking.
Hora est!
Isala

Bericht door Isala »

Isala schreef:
Susanna schreef:Het accent in de prediking moet dus vooral liggen op de noodzaak van geloof en bekering en niet op de rechtvaardiging.
Moet altijd in alle preken daar het accent op liggen? Dat lijkt mij heel moeilijk voor hen die wedergeboren zijn, en een verlangen hebben om te groeien in een heilig leven. Als je kijkt naar de brieven van Paulus ligt juist het accent op de heiligmaking.
Mensen oproepen tot geloof en bekering is hetzelfde als evangelisatie. Bijbels gezien is dat niet het doel van een kerkdienst.
Hora est!
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Isala schreef:
Isala schreef:
Mensen oproepen tot geloof en bekering is hetzelfde als evangelisatie. Bijbels gezien is dat niet het doel van een kerkdienst.
Pas hoorde ik er mooie uitspraak van een dominee ;
Mensen die niet bekeerd zijn geven aan dat ze nog tot het zendingsveld behoren
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Dat is echt onzin, @Posthoorn. Bovendien kun jij dat helemaal niet goed beoordelen omdat je al heel lang dezelfde dominee hoort.

Ik weet uit ervaring dat het niet waar is wat jij zegt.
Hier ben ik het niet mee eens. Posthoorn heeft natuurlijk een terecht punt. Velen leven een bekommerd leven, en dat wordt gevoed door de leer van de GG. Eilander heeft daar hier terecht de vinger bij gelegd. Posthoorn zegt ook terecht dat ze dat kunnen doen met een beroep op bepaalde oudvaders. Luister preken van ds. Lohuis, K. Veldman, B. van Leeuwen etc. Daar hoor je een ander, wellicht meer helder geluid. Zondag 7 en 23 bespreken dezelfde geloofszekerheid. Dat hoor je in de GG niet altijd.

En inderdaad. Kom dan wel met een inhoudelijke post om het tegendeel te bewijzen en roep niet dat het onzin is. Ik zie trouwens dat jij een andere ervaring hebt. Vertel, zou ik zeggen.
Prima.

De laatste keer dat ik over zondag 23 heb preken, ging ds. C. Hogchem voor in de gemeente. Het was een hele heldere preek en ik heb niets kunnen bespeuren van allerlei zaken die hier op het forum worden. Vorig jaar heeft ds. Hogchem ook zondag 7 behandeld en ook toen was dit erg helder en waren er geen belemmeringen zoals hier gesuggereerd wordt.

Verder heb ik deze zomer weer verschillende predikanten gehoord en ook via internet de afgelopen maanden meegeluisterd met diverse predikanten in de Gereformeerde Gemeenten, voornamelijk ter rechterzijde.

Het beeld zoals men dat hier weergeeft, herken ik absoluut niet. Integendeel, van de zomer luisterde ik enkele diensten mee met een gemeente op de Veluwe, en zo duidelijk als zondag 1 en 2 werden uitgelegd heb ik nog niet vaak gehoord.

Ik moet daarom helaas de mogelijkheid openlaten dat veel zaken opgeblazen worden en dat er veel 'van horen zeggen' is. En verder denk ik dat de ontwikkeling dat wij de gezanten van Christuswege niet meer zo hoogachten als vroeger funest is voor het geestelijk leven binnen onze gezindte. Er wordt veel te vaak een oordeel gegeven, vanuit de luie stoel, over Gods knechten, terwijl we mijns inziens beter onze eigen hand in de boezem kunnen steken. Die zal er altijd melaats uitkomen. Ik zal niet ontkennen dat Gods knechten ook een belangrijke taak hebben om Zijn Woord in de lengte en breedte de gemeente voor te houden, maar allereerst gaat het om ons eigen hart en leven en hoe ik persoonlijk sta tegenover God. Dan valt de dominee weg en blijft er alleen een doemwaardig zondaar over die voor God niet kan bestaan, tenzij Hij de zondaar wederom geboren doet worden.

En die evenwichtigheid in de kritiek die hier op het forum gegeven wordt, mis ik soms zeer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susanna

Bericht door Susanna »

Isala schreef:
PS: ik plaatste een link erbij om het citaat in verband van de tekst te lezen. Dat zal zeker helderheid geven en een antwoord op je vraag.

Het doel van het citaat is dit: "Anderzijds komt het voor dat de rechtvaardiging vooral vanuit de beleving belicht wordt. Dan ligt het accent op wat je allemaal moet meemaken voordat je gerechtvaardigd bent waarbij de onopgeefbare band tussen rechtvaardiging en geloof uit het oog verloren wordt." (ook een stukje uit het artikel).

Hoe zorg je ervoor dat de rechtvaardiging niet vanuit de beleving belicht wordt in de prediking? Door het accent te leggen op de noodzaak en bekering en niet op de rechtvaardigmaking.

Nog een keer de link: https://kenniscentrumirs.nl/home/algeme ... vaardiging

Dat sluit niet uit dat de heiligmaking geen plek heeft. (zie het hele artikel uit de IRS - Maarten Klaassen)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Jantje schreef:Het beeld zoals men dat hier weergeeft, herken ik absoluut niet. Integendeel, van de zomer luisterde ik enkele diensten mee met een gemeente op de Veluwe, en zo duidelijk als zondag 1 en 2 werden uitgelegd heb ik nog niet vaak gehoord.

Ik moet daarom helaas de mogelijkheid openlaten dat veel zaken opgeblazen worden en dat er veel 'van horen zeggen' is. En verder denk ik dat de ontwikkeling dat wij de gezanten van Christuswege niet meer zo hoogachten als vroeger funest is voor het geestelijk leven binnen onze gezindte. Er wordt veel te vaak een oordeel gegeven, vanuit de luie stoel, over Gods knechten, terwijl we mijns inziens beter onze eigen hand in de boezem kunnen steken. Die zal er altijd melaats uitkomen. Ik zal niet ontkennen dat Gods knechten ook een belangrijke taak hebben om Zijn Woord in de lengte en breedte de gemeente voor te houden, maar allereerst gaat het om ons eigen hart en leven en hoe ik persoonlijk sta tegenover God. Dan valt de dominee weg en blijft er alleen een doemwaardig zondaar over die voor God niet kan bestaan, tenzij Hij de zondaar wederom geboren doet worden.

En die evenwichtigheid in de kritiek die hier op het forum gegeven wordt, mis ik soms zeer.
Ik las in de GezinsGids een stukje van ds. W. Silfhout over geloofszekerheid. Dat artikel is nu precies een voorbeeld van de wazigheid en onduidelijkheid waar ik op doel: Je kunt dit meemaken, maar dan heb je nog niet dat. En als je dat hebt, dan kun je ook dit en dit nog leren. En je bent nooit afbekeerd, etc. etc.
Ik heb die GezinsGids hier niet, maar als iemand er behoefte aan heeft wil ik er wel een keer wat uit citeren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Susanna schreef:Hoe zorg je ervoor dat de rechtvaardiging niet vanuit de beleving belicht wordt in de prediking? Door het accent te leggen op de noodzaak en bekering en niet op de rechtvaardigmaking.
Wat een vreemde redenering, dat een bevindelijk-gereformeerde zegt dat je de rechtvaardiging niet vanuit de beleving moet belichten. Als er nu iets is dat 'beleefd' moet worden en Goddank ook beleefd kán worden, is het de rechtvaardiging door het geloof!
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Posthoorn schreef:
Susanna schreef:Hoe zorg je ervoor dat de rechtvaardiging niet vanuit de beleving belicht wordt in de prediking? Door het accent te leggen op de noodzaak en bekering en niet op de rechtvaardigmaking.
Wat een vreemde redenering, dat een bevindelijk-gereformeerde zegt dat je de rechtvaardiging niet vanuit de beleving moet belichten. Als er nu iets is dat 'beleefd' moet worden en Goddank ook beleefd kán worden, is het de rechtvaardiging door het geloof!
De redenering (in de zin van oorzaak en gevolg) klopt wel. Je onderschrijft de gehele gedachte blijkbaar niet.

Het benadrukken van de beleving van de rechtvaardigmaking lijkt me overigens historisch gezien behoorlijk methodistisch als het niet gepaard en verbonden wordt met geloof.
Posthoorn

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:De redenering (in de zin van oorzaak en gevolg) klopt wel. Je onderschrijft de gehele gedachte blijkbaar niet.

Het benadrukken van de beleving van de rechtvaardigmaking lijkt me overigens historisch gezien behoorlijk methodistisch als het niet gepaard en verbonden wordt met geloof.
Geloof en rechtvaardiging hoort bij elkaar. De rechtvaardiging vindt plaats als iemand tot geloof komt. Maar daar ben je wel zelf bij!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Posthoorn schreef:
Jantje schreef:Het beeld zoals men dat hier weergeeft, herken ik absoluut niet. Integendeel, van de zomer luisterde ik enkele diensten mee met een gemeente op de Veluwe, en zo duidelijk als zondag 1 en 2 werden uitgelegd heb ik nog niet vaak gehoord.

Ik las in de GezinsGids een stukje van ds. W. Silfhout over geloofszekerheid. Dat artikel is nu precies een voorbeeld van de wazigheid en onduidelijkheid waar ik op doel: Je kunt dit meemaken, maar dan heb je nog niet dat. En als je dat hebt, dan kun je ook dit en dit nog leren. En je bent nooit afbekeerd, etc. etc.
Ik heb die GezinsGids hier niet, maar als iemand er behoefte aan heeft wil ik er wel een keer wat uit citeren.
Je gaat totaal niet in op mijn post. En dat, terwijl ik notabene door @Ad Anker gevraagd ben om een inhoudelijke reactie te geven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Susanna

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Wie is die bevindelijk gereformeerde waar jij het over hebt?
PS heb je het artikel gelezen?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Susanna schreef:
Posthoorn schreef:Wat een vreemde redenering, dat een bevindelijk-gereformeerde zegt dat je de rechtvaardiging niet vanuit de beleving moet belichten. Als er nu iets is dat 'beleefd' moet worden en Goddank ook beleefd kán worden, is het de rechtvaardiging door het geloof!
Wie is die bevindelijk gereformeerde waar jij het over hebt?
Jij, als deelnemer aan dit forum.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Je gaat totaal niet in op mijn post. En dat, terwijl ik notabene door @Ad Anker gevraagd ben om een inhoudelijke reactie te geven.
Dank voor deze poging. Met alle respect Jantje, je hebt een heldere preek gehoord, op de Veluwe ook iets beluisterd en we moeten onze hand in eigen boezem steken. Maar inhoudelijk geef je echt niet aan wat je onzin vindt aan de uitspraken van Posthoorn. Terwijl Posthoorn nu juist aan de hand van een concreet en te verifiëren artikel daar iets van zegt. Al zou het nog handiger zijn om te concretiseren.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:Je gaat totaal niet in op mijn post. En dat, terwijl ik notabene door @Ad Anker gevraagd ben om een inhoudelijke reactie te geven.
Dank voor deze poging. Met alle respect Jantje, je hebt een heldere preek gehoord, op de Veluwe ook iets beluisterd en we moeten onze hand in eigen boezem steken. Maar inhoudelijk geef je echt niet aan wat je onzin vindt aan de uitspraken van Posthoorn. Terwijl Posthoorn nu juist aan de hand van een concreet en te verifiëren artikel daar iets van zegt. Al zou het nog handiger zijn om te concretiseren.
Ik zal van de week de betreffende GezinsGids meenemen en dan kan ik er uit citeren. Tot zolang nog even geduld s.v.p. :)
Plaats reactie