Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het accent in de prediking moet dus vooral liggen op de noodzaak van geloof en bekering en niet op de rechtvaardiging. Het is wel belangrijk dat mensen de verbinding tussen rechtvaardiging en geloof leren zien, bijvoorbeeld zoals die verwoord wordt in Romeinen 5 vers 1: ‘Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God door onze Heere Jezus Christus.’ De Heilige Geest gebruikt het Woord om mensen ervan te verzekeren dat wie gelooft (dat wil zeggen: wie met zijn zonden en schuld de toevlucht tot Christus genomen heeft) rechtvaardig is voor God en Hij wil je ook in die zekerheid laten toenemen.
https://kenniscentrumirs.nl/home/algeme ... vaardiging
https://kenniscentrumirs.nl/home/algeme ... vaardiging
Re: Gereformeerde Gemeenten
Moet altijd in alle preken daar het accent op liggen? Dat lijkt mij heel moeilijk voor hen die wedergeboren zijn, en een verlangen hebben om te groeien in een heilig leven. Als je kijkt naar de brieven van Paulus ligt juist het accent op de heiligmaking.Susanna schreef:Het accent in de prediking moet dus vooral liggen op de noodzaak van geloof en bekering en niet op de rechtvaardiging.
Hora est!
Re: Gereformeerde Gemeenten
Mensen oproepen tot geloof en bekering is hetzelfde als evangelisatie. Bijbels gezien is dat niet het doel van een kerkdienst.Isala schreef:Moet altijd in alle preken daar het accent op liggen? Dat lijkt mij heel moeilijk voor hen die wedergeboren zijn, en een verlangen hebben om te groeien in een heilig leven. Als je kijkt naar de brieven van Paulus ligt juist het accent op de heiligmaking.Susanna schreef:Het accent in de prediking moet dus vooral liggen op de noodzaak van geloof en bekering en niet op de rechtvaardiging.
Hora est!
-
- Berichten: 8638
- Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Pas hoorde ik er mooie uitspraak van een dominee ;Isala schreef:Mensen oproepen tot geloof en bekering is hetzelfde als evangelisatie. Bijbels gezien is dat niet het doel van een kerkdienst.Isala schreef:Moet altijd in alle preken daar het accent op liggen? Dat lijkt mij heel moeilijk voor hen die wedergeboren zijn, en een verlangen hebben om te groeien in een heilig leven. Als je kijkt naar de brieven van Paulus ligt juist het accent op de heiligmaking.Susanna schreef:Het accent in de prediking moet dus vooral liggen op de noodzaak van geloof en bekering en niet op de rechtvaardiging.
Mensen die niet bekeerd zijn geven aan dat ze nog tot het zendingsveld behoren
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Prima.Ad Anker schreef:Hier ben ik het niet mee eens. Posthoorn heeft natuurlijk een terecht punt. Velen leven een bekommerd leven, en dat wordt gevoed door de leer van de GG. Eilander heeft daar hier terecht de vinger bij gelegd. Posthoorn zegt ook terecht dat ze dat kunnen doen met een beroep op bepaalde oudvaders. Luister preken van ds. Lohuis, K. Veldman, B. van Leeuwen etc. Daar hoor je een ander, wellicht meer helder geluid. Zondag 7 en 23 bespreken dezelfde geloofszekerheid. Dat hoor je in de GG niet altijd.Jantje schreef:Dat is echt onzin, @Posthoorn. Bovendien kun jij dat helemaal niet goed beoordelen omdat je al heel lang dezelfde dominee hoort.
Ik weet uit ervaring dat het niet waar is wat jij zegt.
En inderdaad. Kom dan wel met een inhoudelijke post om het tegendeel te bewijzen en roep niet dat het onzin is. Ik zie trouwens dat jij een andere ervaring hebt. Vertel, zou ik zeggen.
De laatste keer dat ik over zondag 23 heb preken, ging ds. C. Hogchem voor in de gemeente. Het was een hele heldere preek en ik heb niets kunnen bespeuren van allerlei zaken die hier op het forum worden. Vorig jaar heeft ds. Hogchem ook zondag 7 behandeld en ook toen was dit erg helder en waren er geen belemmeringen zoals hier gesuggereerd wordt.
Verder heb ik deze zomer weer verschillende predikanten gehoord en ook via internet de afgelopen maanden meegeluisterd met diverse predikanten in de Gereformeerde Gemeenten, voornamelijk ter rechterzijde.
Het beeld zoals men dat hier weergeeft, herken ik absoluut niet. Integendeel, van de zomer luisterde ik enkele diensten mee met een gemeente op de Veluwe, en zo duidelijk als zondag 1 en 2 werden uitgelegd heb ik nog niet vaak gehoord.
Ik moet daarom helaas de mogelijkheid openlaten dat veel zaken opgeblazen worden en dat er veel 'van horen zeggen' is. En verder denk ik dat de ontwikkeling dat wij de gezanten van Christuswege niet meer zo hoogachten als vroeger funest is voor het geestelijk leven binnen onze gezindte. Er wordt veel te vaak een oordeel gegeven, vanuit de luie stoel, over Gods knechten, terwijl we mijns inziens beter onze eigen hand in de boezem kunnen steken. Die zal er altijd melaats uitkomen. Ik zal niet ontkennen dat Gods knechten ook een belangrijke taak hebben om Zijn Woord in de lengte en breedte de gemeente voor te houden, maar allereerst gaat het om ons eigen hart en leven en hoe ik persoonlijk sta tegenover God. Dan valt de dominee weg en blijft er alleen een doemwaardig zondaar over die voor God niet kan bestaan, tenzij Hij de zondaar wederom geboren doet worden.
En die evenwichtigheid in de kritiek die hier op het forum gegeven wordt, mis ik soms zeer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
PS: ik plaatste een link erbij om het citaat in verband van de tekst te lezen. Dat zal zeker helderheid geven en een antwoord op je vraag.Isala schreef:Moet altijd in alle preken daar het accent op liggen? Dat lijkt mij heel moeilijk voor hen die wedergeboren zijn, en een verlangen hebben om te groeien in een heilig leven. Als je kijkt naar de brieven van Paulus ligt juist het accent op de heiligmaking.Susanna schreef:Het accent in de prediking moet dus vooral liggen op de noodzaak van geloof en bekering en niet op de rechtvaardiging.
Het doel van het citaat is dit: "Anderzijds komt het voor dat de rechtvaardiging vooral vanuit de beleving belicht wordt. Dan ligt het accent op wat je allemaal moet meemaken voordat je gerechtvaardigd bent waarbij de onopgeefbare band tussen rechtvaardiging en geloof uit het oog verloren wordt." (ook een stukje uit het artikel).
Hoe zorg je ervoor dat de rechtvaardiging niet vanuit de beleving belicht wordt in de prediking? Door het accent te leggen op de noodzaak en bekering en niet op de rechtvaardigmaking.
Nog een keer de link: https://kenniscentrumirs.nl/home/algeme ... vaardiging
Dat sluit niet uit dat de heiligmaking geen plek heeft. (zie het hele artikel uit de IRS - Maarten Klaassen)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik las in de GezinsGids een stukje van ds. W. Silfhout over geloofszekerheid. Dat artikel is nu precies een voorbeeld van de wazigheid en onduidelijkheid waar ik op doel: Je kunt dit meemaken, maar dan heb je nog niet dat. En als je dat hebt, dan kun je ook dit en dit nog leren. En je bent nooit afbekeerd, etc. etc.Jantje schreef:Het beeld zoals men dat hier weergeeft, herken ik absoluut niet. Integendeel, van de zomer luisterde ik enkele diensten mee met een gemeente op de Veluwe, en zo duidelijk als zondag 1 en 2 werden uitgelegd heb ik nog niet vaak gehoord.
Ik moet daarom helaas de mogelijkheid openlaten dat veel zaken opgeblazen worden en dat er veel 'van horen zeggen' is. En verder denk ik dat de ontwikkeling dat wij de gezanten van Christuswege niet meer zo hoogachten als vroeger funest is voor het geestelijk leven binnen onze gezindte. Er wordt veel te vaak een oordeel gegeven, vanuit de luie stoel, over Gods knechten, terwijl we mijns inziens beter onze eigen hand in de boezem kunnen steken. Die zal er altijd melaats uitkomen. Ik zal niet ontkennen dat Gods knechten ook een belangrijke taak hebben om Zijn Woord in de lengte en breedte de gemeente voor te houden, maar allereerst gaat het om ons eigen hart en leven en hoe ik persoonlijk sta tegenover God. Dan valt de dominee weg en blijft er alleen een doemwaardig zondaar over die voor God niet kan bestaan, tenzij Hij de zondaar wederom geboren doet worden.
En die evenwichtigheid in de kritiek die hier op het forum gegeven wordt, mis ik soms zeer.
Ik heb die GezinsGids hier niet, maar als iemand er behoefte aan heeft wil ik er wel een keer wat uit citeren.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat een vreemde redenering, dat een bevindelijk-gereformeerde zegt dat je de rechtvaardiging niet vanuit de beleving moet belichten. Als er nu iets is dat 'beleefd' moet worden en Goddank ook beleefd kán worden, is het de rechtvaardiging door het geloof!Susanna schreef:Hoe zorg je ervoor dat de rechtvaardiging niet vanuit de beleving belicht wordt in de prediking? Door het accent te leggen op de noodzaak en bekering en niet op de rechtvaardigmaking.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
De redenering (in de zin van oorzaak en gevolg) klopt wel. Je onderschrijft de gehele gedachte blijkbaar niet.Posthoorn schreef:Wat een vreemde redenering, dat een bevindelijk-gereformeerde zegt dat je de rechtvaardiging niet vanuit de beleving moet belichten. Als er nu iets is dat 'beleefd' moet worden en Goddank ook beleefd kán worden, is het de rechtvaardiging door het geloof!Susanna schreef:Hoe zorg je ervoor dat de rechtvaardiging niet vanuit de beleving belicht wordt in de prediking? Door het accent te leggen op de noodzaak en bekering en niet op de rechtvaardigmaking.
Het benadrukken van de beleving van de rechtvaardigmaking lijkt me overigens historisch gezien behoorlijk methodistisch als het niet gepaard en verbonden wordt met geloof.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Geloof en rechtvaardiging hoort bij elkaar. De rechtvaardiging vindt plaats als iemand tot geloof komt. Maar daar ben je wel zelf bij!Herman schreef:De redenering (in de zin van oorzaak en gevolg) klopt wel. Je onderschrijft de gehele gedachte blijkbaar niet.
Het benadrukken van de beleving van de rechtvaardigmaking lijkt me overigens historisch gezien behoorlijk methodistisch als het niet gepaard en verbonden wordt met geloof.
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je gaat totaal niet in op mijn post. En dat, terwijl ik notabene door @Ad Anker gevraagd ben om een inhoudelijke reactie te geven.Posthoorn schreef:Ik las in de GezinsGids een stukje van ds. W. Silfhout over geloofszekerheid. Dat artikel is nu precies een voorbeeld van de wazigheid en onduidelijkheid waar ik op doel: Je kunt dit meemaken, maar dan heb je nog niet dat. En als je dat hebt, dan kun je ook dit en dit nog leren. En je bent nooit afbekeerd, etc. etc.Jantje schreef:Het beeld zoals men dat hier weergeeft, herken ik absoluut niet. Integendeel, van de zomer luisterde ik enkele diensten mee met een gemeente op de Veluwe, en zo duidelijk als zondag 1 en 2 werden uitgelegd heb ik nog niet vaak gehoord.
Ik moet daarom helaas de mogelijkheid openlaten dat veel zaken opgeblazen worden en dat er veel 'van horen zeggen' is. En verder denk ik dat de ontwikkeling dat wij de gezanten van Christuswege niet meer zo hoogachten als vroeger funest is voor het geestelijk leven binnen onze gezindte. Er wordt veel te vaak een oordeel gegeven, vanuit de luie stoel, over Gods knechten, terwijl we mijns inziens beter onze eigen hand in de boezem kunnen steken. Die zal er altijd melaats uitkomen. Ik zal niet ontkennen dat Gods knechten ook een belangrijke taak hebben om Zijn Woord in de lengte en breedte de gemeente voor te houden, maar allereerst gaat het om ons eigen hart en leven en hoe ik persoonlijk sta tegenover God. Dan valt de dominee weg en blijft er alleen een doemwaardig zondaar over die voor God niet kan bestaan, tenzij Hij de zondaar wederom geboren doet worden.
En die evenwichtigheid in de kritiek die hier op het forum gegeven wordt, mis ik soms zeer.
Ik heb die GezinsGids hier niet, maar als iemand er behoefte aan heeft wil ik er wel een keer wat uit citeren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wie is die bevindelijk gereformeerde waar jij het over hebt?Posthoorn schreef:Wat een vreemde redenering, dat een bevindelijk-gereformeerde zegt dat je de rechtvaardiging niet vanuit de beleving moet belichten. Als er nu iets is dat 'beleefd' moet worden en Goddank ook beleefd kán worden, is het de rechtvaardiging door het geloof!Susanna schreef:Hoe zorg je ervoor dat de rechtvaardiging niet vanuit de beleving belicht wordt in de prediking? Door het accent te leggen op de noodzaak en bekering en niet op de rechtvaardigmaking.
PS heb je het artikel gelezen?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jij, als deelnemer aan dit forum.Susanna schreef:Wie is die bevindelijk gereformeerde waar jij het over hebt?Posthoorn schreef:Wat een vreemde redenering, dat een bevindelijk-gereformeerde zegt dat je de rechtvaardiging niet vanuit de beleving moet belichten. Als er nu iets is dat 'beleefd' moet worden en Goddank ook beleefd kán worden, is het de rechtvaardiging door het geloof!
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dank voor deze poging. Met alle respect Jantje, je hebt een heldere preek gehoord, op de Veluwe ook iets beluisterd en we moeten onze hand in eigen boezem steken. Maar inhoudelijk geef je echt niet aan wat je onzin vindt aan de uitspraken van Posthoorn. Terwijl Posthoorn nu juist aan de hand van een concreet en te verifiëren artikel daar iets van zegt. Al zou het nog handiger zijn om te concretiseren.Jantje schreef:Je gaat totaal niet in op mijn post. En dat, terwijl ik notabene door @Ad Anker gevraagd ben om een inhoudelijke reactie te geven.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zal van de week de betreffende GezinsGids meenemen en dan kan ik er uit citeren. Tot zolang nog even geduld s.v.p.Ad Anker schreef:Dank voor deze poging. Met alle respect Jantje, je hebt een heldere preek gehoord, op de Veluwe ook iets beluisterd en we moeten onze hand in eigen boezem steken. Maar inhoudelijk geef je echt niet aan wat je onzin vindt aan de uitspraken van Posthoorn. Terwijl Posthoorn nu juist aan de hand van een concreet en te verifiëren artikel daar iets van zegt. Al zou het nog handiger zijn om te concretiseren.Jantje schreef:Je gaat totaal niet in op mijn post. En dat, terwijl ik notabene door @Ad Anker gevraagd ben om een inhoudelijke reactie te geven.
