"Tale Kanaans"

DDD

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door DDD »

Nee.

Ik zei dat voorgangers die ontkennen dat zij geestelijke leiders zijn, hun rol niet goed hebben begrepen, of last hebben van nederige hoogmoed.

Een voorganger (en trouwens ook een ouderling) is een geestelijke leidinggevende. Niet omdat deze daar perse zo erg geschikt voor zijn, maar omdat zij daartoe geroepen zijn. Die rol ontkennen lijkt heel vroom, maar is misleidend. Maar ik zeg daarmee niet dat alle of veel geestelijke leidslieden dat verkeerd zien, maar je hoort het zo nu en dan wel.

Maar jij ziet dat wel verkeerd voor zover ik dat goed begrijp, als je schrijft dat je niet kunt spreken van religieuze leiders in de bevindelijke kerken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Nee.

Ik zei dat voorgangers die ontkennen dat zij geestelijke leiders zijn, hun rol niet goed hebben begrepen, of last hebben van nederige hoogmoed.

Een voorganger (en trouwens ook een ouderling) is een geestelijke leidinggevende. Niet omdat deze daar perse zo erg geschikt voor zijn, maar omdat zij daartoe geroepen zijn. Die rol ontkennen lijkt heel vroom, maar is misleidend. Maar ik zeg daarmee niet dat alle of veel geestelijke leidslieden dat verkeerd zien, maar je hoort het zo nu en dan wel.

Maar jij ziet dat wel verkeerd voor zover ik dat goed begrijp, als je schrijft dat je niet kunt spreken van religieuze leiders in de bevindelijke kerken.
Wat zullen we hierop zeggen? Zou het zo zijn, dat ik dit niet begrijp, dat ik welllicht toch te dom ben om dit volgen? Dat zou volgens mij welhaast het ultieme bewijs zijn... of denk ik weer verkeerd? En nog een vraagje, waar ging het ook weer over?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dat kan natuurlijk, al denk ik dat het probleem ergens anders zit.

Laten we zeggen dat hier een verband kan zitten tussen onwil en onmacht. Ik vind dat wat ik schrijf verder heel duidelijk is, maar ik ben graag bereid om het eens telefonisch toe te lichten.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat kan natuurlijk, al denk ik dat het probleem ergens anders zit.

Laten we zeggen dat hier een verband kan zitten tussen onwil en onmacht. Ik vind dat wat ik schrijf verder heel duidelijk is, maar ik ben graag bereid om het eens telefonisch toe te lichten.
Ik denk eerder dat het ligt aan een bijna compleet tegenovergesteld denken. Dat lijkt me serieus het geval.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is precies wat ik bedoel. Je vooroordelen verhinderen je om te lezen wat er staat. Dat is de oorzaak van veel misverstanden in discussies met jou.

Als je iets leest waar je het mee eens moet zijn, dan denk je van de weeromstuit meestal dat je het niet goed zult hebben gelezen. En vervolgens is de gesprekspartner beledigd omdat je niet goed leest.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is precies wat ik bedoel. Je vooroordelen verhinderen je om te lezen wat er staat. Dat is de oorzaak van veel misverstanden in discussies met jou.

Als je iets leest waar je het mee eens moet zijn, dan denk je van de weeromstuit meestal dat je het niet goed zult hebben gelezen. En vervolgens is de gesprekspartner beledigd omdat je niet goed leest.
Dus toch... zeg dat dan meteen. Ik heb vooroordelen! Dat lijkt duidelijke taal!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Dat is precies wat ik bedoel. Je vooroordelen verhinderen je om te lezen wat er staat. Dat is de oorzaak van veel misverstanden in discussies met jou.

Dus toch... zeg dat dan meteen. Ik heb vooroordelen! Dat lijkt Duidelijke Taal! Maar zeker geen Taal van Kanaän (of Taal uit Kanaän?) Waarom Kanaän? Waar komt deze bekende uitdrukking vandaan? Kanaän heeft niet altijd een positieve klank. Ik heb me eigenlijk nooit verdiept waar deze term vandaan komt...
Susanna

Bericht door Susanna »

alepha schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:
samanthi schreef:Nee ik vind het heel erg als er zo over de Heere gesproken wordt, als een karig God.
Hij zegt Psalmen 81

14 Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had, dat Israël in Mijn wegen gewandeld had! 17 En Hij zou het gespijsd hebben met het vette der tarwe; ja, Ik zou u verzadigd hebben met honig uit de rotsstenen.
Het punt is dat in Psalm 81 juist staat opgetekend dat het volk Israël dat vette der tarwe niet kreeg vanwege hun zonden en ongeloof.

En als we daarin ons eigen leven zien verwoord, dan wordt het voor een kind van God juist zo'n wonder áls de Heere nog íets wíl geven, al is het dan soms maar een kruimel.
Dat is evenzo met Gods kinderen, als je maar een kruimel verwacht, zul je ws niet meer krijgen.

Psaln 23 lees Hem, de dichter verwacht heel veel van de Heere en krijgt het ook.
Mee eens, in het verleden een predikant meegemaakt die tijdens het gebed vraag vroeg of er een mens bekeerd mocht worden. Het is zeker een wonder als er een mens bekeerd wordt, maar het is wel karig. Ik had het zoveel mooier gevonden als hij bad dat er niemand zou achterblijven en zich niet zou bekeren!
John Knox: „Heere, geef mij Schotland, of ik sterf". Zijn gebed was een uiting van zijn grote vertrouwen in een God, die leven uit de dood geeft en het onmogelijke doet.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Dat is evenzo met Gods kinderen, als je maar een kruimel verwacht, zul je ws niet meer krijgen.
Goed om eens na te denken of dit wel Bijbels is.
Dit was het verzoek: "En zij brachten kinderkens tot Hem, opdat Hij ze aanraken zou."
En dit deed de Heere Jezus: "Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij dezelve."
Mooi hè? De Heere is zó veel genadiger dan wij denken. Denk niet te menselijk over God. Wij zouden zeggen: 'tja, dan had je maar meer moeten vragen...' Maar zo is het bij de Heere helemaal niet.

Mooi onderwerp om verder over na te denken.
Isala

Bericht door Isala »

eilander schreef:Goed om eens na te denken of dit wel Bijbels is.
Dit was het verzoek: "En zij brachten kinderkens tot Hem, opdat Hij ze aanraken zou."
En dit deed de Heere Jezus: "Hij omving ze met Zijn armen, en de handen op hen gelegd hebbende, zegende Hij dezelve."
Mooi hè? De Heere is zó veel genadiger dan wij denken. Denk niet te menselijk over God. Wij zouden zeggen: 'tja, dan had je maar meer moeten vragen...' Maar zo is het bij de Heere helemaal niet.
Zeker, God is veel genadiger dan wij ook maar kunnen bedenken. Dat is echter één kant. De andere kant is: de Heere wil alles geven als wij bidden naar Zijn wil en Zijn geboden doen.
Johannes 15:7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.

Dat betekent niet een keertje bidden en we krijgen het. Maar daar is een gebedsleven voor nodig.
Hora est!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Isala schreef:
eilander schreef:Goed om eens na te denken of dit wel Bijbels is.
Zeker, God is veel genadiger dan wij ook maar kunnen bedenken. Dat is echter één kant. De andere kant is: de Heere wil alles geven als wij bidden naar Zijn wil en Zijn geboden doen.
Johannes 15:7 Als u in Mij blijft en Mijn woorden in u blijven, vraag wat u maar wilt en het zal u ten deel vallen.

Dat betekent niet een keertje bidden en we krijgen het. Maar daar is een gebedsleven voor nodig.
Klinkt allemaal heel vertrouwd, maar daar lees ik toch ook niet van bij deze ouders die hun kinderen brachten. De moordenaar aan het kruis had ook niet zo'n gebedsleven, denk ik. Bijbels blijven denken!
Isala

Bericht door Isala »

eilander schreef:Klinkt allemaal heel vertrouwd, maar daar lees ik toch ook niet van bij deze ouders die hun kinderen brachten. De moordenaar aan het kruis had ook niet zo'n gebedsleven, denk ik. Bijbels blijven denken!
Jij hebt het over mensen die voor het eerst bij de Heere Jezus komen. En ik heb het over mensen die de Heere al volgen.
Daar ligt een onderscheid.
Laatst gewijzigd door Isala op 23 nov 2020, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hora est!
samanthi

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
samanthi schreef:Dat is evenzo met Gods kinderen, als je maar een kruimel verwacht, zul je ws niet meer krijgen.

In deze context wilde de ouders dat de Heere Jezus hun Rabbi werd.

En dit dan? 2 Koningen 13

18 Daarna zeide hij: Neem de pijlen. En hij nam ze. Toen zeide hij tot den koning van Israël: Sla tegen de aarde. En hij sloeg driemaal; daarna stond hij stil. 19 Toen werd de man Gods zeer toornig op hem, en zeide: Gij zoudt vijf- of zesmaal geslagen hebben; dan zoudt gij de Syriërs tot verdoens toe geslagen hebben; doch nu zult gij de Syriërs driemaal slaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Isala schreef:
eilander schreef:Klinkt allemaal heel vertrouwd, maar daar lees ik toch ook niet van bij deze ouders die hun kinderen brachten. De moordenaar aan het kruis had ook niet zo'n gebedsleven, denk ik. Bijbels blijven denken!
Jij hebt het over mensen die voor het eerst bij de Heere Jezus komen. En ik heb het over mensen die de Heere al volgen.
Daar ligt een onderscheid.
O.
Ik vind dat gebedsleven teveel een voorwaarde. Ik zie het liever als ademen. Je kunt niet zonder, als het goed is (en ik hoor het mezelf zeggen.)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

samanthi schreef:
eilander schreef:

In deze context wilde de ouders dat de Heere Jezus hun Rabbi werd.

En dit dan? 2 Koningen 13

18 Daarna zeide hij: Neem de pijlen. En hij nam ze. Toen zeide hij tot den koning van Israël: Sla tegen de aarde. En hij sloeg driemaal; daarna stond hij stil. 19 Toen werd de man Gods zeer toornig op hem, en zeide: Gij zoudt vijf- of zesmaal geslagen hebben; dan zoudt gij de Syriërs tot verdoens toe geslagen hebben; doch nu zult gij de Syriërs driemaal slaan.
Als dat over gebedsleven gaat wil ik graag dat je me dit even uitlegt, want ik snap dit niet. Over context gesproken...
Plaats reactie