Het is wel zo dat iedereen begrijpt wat ik bedoel, maar wanneer dan de link gelegd word met het geestelijk leven van mijn persoon raakt me wel. Alsof kerkelijke mensen geen humor mogen hebben?Erasmiaan schreef:Laat je niet gek maken, Piet. Iedereen mag op zijn eigen manier meedoen aan het forum. Ik vond het een originele manier van je om je standpunt weer te geven. Dat overdreven gedoe richting jou, waarbij de een over de ander buitelt om het af te keuren, daar kan ik dan weer niet zoveel mee.Piet Puk schreef:Ik zit er ernstig over te denken en ben bang dat dit 'dwingend' word opgelegd!Jantje schreef:Misschien moeten jullie eens een dagdeel afstand nemen van het forum.
Tot vanavond laat!
:yahoo
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is precies wat in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt. Dus dat is het punt gelukkig ook helemaal niet.samanthi schreef:De catechismus gaat over het ware geloof, zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar, evenmin de rest van de vraag en antwoorden, het is het onderricht vanuit de Bijbel, je kunt niet elk deel in elkaar plakken als je iets uitlegt, de wet bijvoorbeeld wordt twee keer genoemd, het geloof ook, alles wordt uitgewerkt, maar het is er allemaal, als de Heere in je leven komt.
Wat is uw enige Troost?
@Piet, ik vind het wel jammer om zo te discussiëren. Je wordt niet inhoudelijk maar wil toch je punt maken. Wellicht dat je onvoldoende aanvoelt dat dit tot reacties leidt. Het komt vaak de voortgang van een gesprek niet ten goede. Het zou goed zijn om daar wat alert op te zijn.
Het gaat hier toch over of niet soms... het is het punt namelijk wél.Ad Anker schreef:Dat is precies wat in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt. Dus dat is het punt gelukkig ook helemaal niet.samanthi schreef:De catechismus gaat over het ware geloof, zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar, evenmin de rest van de vraag en antwoorden, het is het onderricht vanuit de Bijbel, je kunt niet elk deel in elkaar plakken als je iets uitlegt, de wet bijvoorbeeld wordt twee keer genoemd, het geloof ook, alles wordt uitgewerkt, maar het is er allemaal, als de Heere in je leven komt.
Wat is uw enige Troost?
@Piet, ik vind het wel jammer om zo te discussiëren. Je wordt niet inhoudelijk maar wil toch je punt maken. Wellicht dat je onvoldoende aanvoelt dat dit tot reacties leidt. Het komt vaak de voortgang van een gesprek niet ten goede. Het zou goed zijn om daar wat alert op te zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik ga er zeker (nog meer) op letten!Ad Anker schreef:Dat is precies wat in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt. Dus dat is het punt gelukkig ook helemaal niet.samanthi schreef:De catechismus gaat over het ware geloof, zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar, evenmin de rest van de vraag en antwoorden, het is het onderricht vanuit de Bijbel, je kunt niet elk deel in elkaar plakken als je iets uitlegt, de wet bijvoorbeeld wordt twee keer genoemd, het geloof ook, alles wordt uitgewerkt, maar het is er allemaal, als de Heere in je leven komt.
Wat is uw enige Troost?
Helemaal niet. Zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar in de GG, het is er allemaal, als de Heere in je leven komt. Wat is volgens jou het punt dan?samanthi schreef:Het gaat hier toch over of niet soms... het is het punt namelijk wél.Ad Anker schreef:Dat is precies wat in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt. Dus dat is het punt gelukkig ook helemaal niet.samanthi schreef:De catechismus gaat over het ware geloof, zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar, evenmin de rest van de vraag en antwoorden, het is het onderricht vanuit de Bijbel, je kunt niet elk deel in elkaar plakken als je iets uitlegt, de wet bijvoorbeeld wordt twee keer genoemd, het geloof ook, alles wordt uitgewerkt, maar het is er allemaal, als de Heere in je leven komt.
Wat is uw enige Troost?
Piet Puk schreef:Ik ga er zeker (nog meer) op letten!Ad Anker schreef:Dat is precies wat in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt. Dus dat is het punt gelukkig ook helemaal niet.samanthi schreef:De catechismus gaat over het ware geloof, zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar, evenmin de rest van de vraag en antwoorden, het is het onderricht vanuit de Bijbel, je kunt niet elk deel in elkaar plakken als je iets uitlegt, de wet bijvoorbeeld wordt twee keer genoemd, het geloof ook, alles wordt uitgewerkt, maar het is er allemaal, als de Heere in je leven komt.
Wat is uw enige Troost?

De discussie alhier gaat erover.Ad Anker schreef:Helemaal niet. Zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar in de GG, het is er allemaal, als de Heere in je leven komt. Wat is volgens jou het punt dan?samanthi schreef:Het gaat hier toch over of niet soms... het is het punt namelijk wél.Ad Anker schreef:Dat is precies wat in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt. Dus dat is het punt gelukkig ook helemaal niet.samanthi schreef:De catechismus gaat over het ware geloof, zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar, evenmin de rest van de vraag en antwoorden, het is het onderricht vanuit de Bijbel, je kunt niet elk deel in elkaar plakken als je iets uitlegt, de wet bijvoorbeeld wordt twee keer genoemd, het geloof ook, alles wordt uitgewerkt, maar het is er allemaal, als de Heere in je leven komt.
Wat is uw enige Troost?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Samanthi, daar gaat het dan volgens jou over. Dat kan natuurlijk. Maar het gaat daar juist niet over. En wederom jammer, ik zal de term oneliner niet gebruiken, dat je niet inhoudelijk wordt. Geef toch gewoon antwoord op de vraag. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn, als je zo stellig bent en het zo goed weet...samanthi schreef: De discussie alhier gaat erover.
[quote="KDD"]re: de discussie over de 'bekommerde kerk'. Ik denk dat het hier duidelijk verklaard is:
Dordtse Leerregels: hoofdstuk 1, paragraaf 16
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
Laatst gewijzigd door KDD op 09 nov 2020, 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Daar er verscheidenheid is van hoorders van de bediening des Woords, is er ook verscheidenheid van het gebruik van de leer der verwerping. Voor hen, die uit genade door het geloof in Christus verzekerd mogen zijn van hun aandeel in Christus, wordt door de prediking van het besluit der verwerping het wonder van vrije genade des te rijker. Het moet hen gedurig weer verootmoedigen voor het aangezicht des Heeren, het moet hen klein houden, daar zij van zichzelf moeten belijden, dat ze in zichzelf verwerpelijk waren en alleen uit vrije genade, uit onverdiende genade verkoren zijn geworden ten eeuwigen leven. Er zijn echter onder de prediking des Woords ook andere hoorders. Artikel XVI scheidt ze in drie soorten, namelijk:KDD schreef:re: de discussie over de 'bekommerde kerk'. Ik denk dat het hier duidelijk verklaard is:
Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten.
a. zij, die de verzekerdheid van hun verkiezing missen, maar de middelen der genade gebruiken.
Deze hoorders kunnen zeer mismoedig worden, wanneer zij horen van de verwerping. Het zijn degenen die kerkelijk keurig en onberispelijk leven, zich uiterlijk geheel onderwerpen aan de Waarheid Gods en geen andere Waarheid willen beluisteren. Ze zijn niet onverschillig, hebben belangstelling voor en uiterlijk meeleven met de prediking des Woords; ontbreken nimmer in de kerk en zijn menigmaal voor hun naaste een voorbeeld van nauwgezette plichtsbetrachting in het kerkelijk leven. Echter, zij kunnen niet spreken over geestelijke ervaringen en zijn ook eerlijk in het bekennen daarvan. Zij belijden ook, dat het leven onder de zuivere Waarheid Gods niet genoeg is voor de eeuwigheid, dat liet toestemmen der Waarheid geen beleven der Waarheid is.
Van deze hoorders, zegt de belijdenis, dat zij niet mismoedig moeten worden, zichzelf niet onder de verworpenen moeten rekenen, maar door moeten gaan in het vlijtig waarnemen der genademiddelen, met eerbied en ootmoed. De belijdenis bewandelt hier een gulden middenweg, n.l. deze hoorders worden niet vals gerustgesteld, door te verzekeren, dat zij toch wel verkoren zijn en zich niet behoeven ongerust te maken, alsook wordt deze hoorders niet gezegd, dat er voor hen toch geen genade is, dat er voor hen geen goed woord te spreken is. De belijdenis wil niet de oorzaak zijn noch van zorgeloosheid, noch van moedeloosheid.
Deze hoorders worden de raad gegeven, het gebruik der middelen naarstig voort te zetten, met vurig verlangen te wachten op en uit te zien naar de genade, bovenal met een biddend hart. De Heere vervult zijn beloften en schenkt Zijn genade door de middelen. Daarom moet de leer, dat God sommigen laat in hun val en verderf, hen.weer aansporen, om de genade op de rechte wijze te zoeken en de toekomende toorn te ontvlieden in het aanhoudende gebed en met de innerlijke verzuchting of de Heere deze genade hen wil schenken.
ds. K. de Gier
Veel minder behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken.
b. zij, die waarachtig bekommerd zijn over hun verloren staat en over hun zonden.
Het zijn „de gekrookte rieten en de rokende vlaswieken", die een oprecht welgevallen hebben om in Gods geboden te wandelen, een droefheid naar God hebben, het haten van de zonden kennen, zuchten onder de heerschappij van het verdorven vlees. Zij, die mogen bukken voor God en hun verlorenheid en hun doemwaardigheid voor God hebben moeten erkennen. Maar ook zo menigmaal bestreden en aangevallen worden, dat zij nog met een leugen in de rechterhand zullen omkomen en toch zo eerlijk gemaakt zijn voor God, dat zij gedurig smekend bidden: Beproef mij, o Heere, en zie of er nog een schadelijke weg is.
Juist deze zielen, trekken gewoonlijk alle oordelen naar zich toe, terwijl de hypocrieten, zonder wezenlijke grond, de beloften voor Gods kinderen aannemen. Welnu, de waarachtige bekommerden worden door de belijdenis voorgehouden, dat de barmhartige God beloofd heeft, dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Zij worden opgewekt vast te houden aan de belofte Gods en de grond van hun hoop te zoeken in de gerechtigheid van het bloed van Christus. Zij worden voorgehouden om te zoeken toe te nemen in de kennis en in de genade van de Heere Jezus Christus.
b. zij, die waarachtig bekommerd zijn over hun verloren staat en over hun zonden.
Het zijn „de gekrookte rieten en de rokende vlaswieken", die een oprecht welgevallen hebben om in Gods geboden te wandelen, een droefheid naar God hebben, het haten van de zonden kennen, zuchten onder de heerschappij van het verdorven vlees. Zij, die mogen bukken voor God en hun verlorenheid en hun doemwaardigheid voor God hebben moeten erkennen. Maar ook zo menigmaal bestreden en aangevallen worden, dat zij nog met een leugen in de rechterhand zullen omkomen en toch zo eerlijk gemaakt zijn voor God, dat zij gedurig smekend bidden: Beproef mij, o Heere, en zie of er nog een schadelijke weg is.
Juist deze zielen, trekken gewoonlijk alle oordelen naar zich toe, terwijl de hypocrieten, zonder wezenlijke grond, de beloften voor Gods kinderen aannemen. Welnu, de waarachtige bekommerden worden door de belijdenis voorgehouden, dat de barmhartige God beloofd heeft, dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Zij worden opgewekt vast te houden aan de belofte Gods en de grond van hun hoop te zoeken in de gerechtigheid van het bloed van Christus. Zij worden voorgehouden om te zoeken toe te nemen in de kennis en in de genade van de Heere Jezus Christus.
Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.
c. zij, die een zorgeloos leven leiden. Dit zijn de onverschilligen, die zich om hun zaligheid weinig of geheel niet bekommeren. Die naar de kerk komen, omdat zij gedoopt zijn en naar de catechisatie zijn gegaan, omdat hun ouders het nu eenmaal wilden. Zij hebben geen oor noch een opmerkzaam hart voor de dingen der eeuwigheid. Hun leven is in de wereld. De wereld met al de zonden hebben de grootste aantrekkingskracht. Ze geven zich geheel over aan de genoegens en het najagen daar naar van de wereld. Maar ook van hen kunnen we nog niet zeggen, dat ze verworpenen zijn.. Dit is ons onbekend. De Heere kan ze nog „als brandhouten uit het vuur rukken". Geheel onverschilligen en diep gevallenen kunnen nog in het hart gegrepen worden. Ook zij leven nog in het heden der genade. Zij moeten gepredikt worden, dat wanneer zij in hun onverschilligheid en zorgeloosheid volharden en voortgaan, wanneer zij weigeren zich te bekeren van hun boze wegen, dat zij dan eeuwig verloren zullen gaan en straks als verworpenen zullen openbaar komen. Die de zonde najagen en hun leven in de zonde hebben, zullen straks in de zonde eeuwig omkomen en dan zal het vreselijk zijn te vallen, in.'de handen van de levende God. Daarom zal deze leer der verwerping dan ook recht schrikkelijk zijn, voor hen die zichzelf aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven,
c. zij, die een zorgeloos leven leiden. Dit zijn de onverschilligen, die zich om hun zaligheid weinig of geheel niet bekommeren. Die naar de kerk komen, omdat zij gedoopt zijn en naar de catechisatie zijn gegaan, omdat hun ouders het nu eenmaal wilden. Zij hebben geen oor noch een opmerkzaam hart voor de dingen der eeuwigheid. Hun leven is in de wereld. De wereld met al de zonden hebben de grootste aantrekkingskracht. Ze geven zich geheel over aan de genoegens en het najagen daar naar van de wereld. Maar ook van hen kunnen we nog niet zeggen, dat ze verworpenen zijn.. Dit is ons onbekend. De Heere kan ze nog „als brandhouten uit het vuur rukken". Geheel onverschilligen en diep gevallenen kunnen nog in het hart gegrepen worden. Ook zij leven nog in het heden der genade. Zij moeten gepredikt worden, dat wanneer zij in hun onverschilligheid en zorgeloosheid volharden en voortgaan, wanneer zij weigeren zich te bekeren van hun boze wegen, dat zij dan eeuwig verloren zullen gaan en straks als verworpenen zullen openbaar komen. Die de zonde najagen en hun leven in de zonde hebben, zullen straks in de zonde eeuwig omkomen en dan zal het vreselijk zijn te vallen, in.'de handen van de levende God. Daarom zal deze leer der verwerping dan ook recht schrikkelijk zijn, voor hen die zichzelf aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven,
Ik vind dat ds. de Gier het duidelijk uitlegd. Sinds mijn jeugd heb ik het over de 'bekommerde kerk' gehoord van de kansel en zo heb ik het altijd begrepen.
De leer der verwerping, het schijnt mij een negatief uitgangspunt.KDD schreef:Ik vind dat ds. de Gier het duidelijk uitlegd. Sinds mijn jeugd heb ik het over de 'bekommerde kerk' gehoord van de kansel en zo heb ik het altijd begrepen.
Piet Puk begint over het wegdoen van HC 7 of HC 23. Samanthi springt daarop in en zegt dat dát helemaal niet kán. Lijkt me duidelijk als je gewoon goed leest.Ad Anker schreef:Helemaal niet. Zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar in de GG, het is er allemaal, als de Heere in je leven komt. Wat is volgens jou het punt dan?samanthi schreef:Het gaat hier toch over of niet soms... het is het punt namelijk wél.Ad Anker schreef:Dat is precies wat in de Gereformeerde Gemeenten geleerd wordt. Dus dat is het punt gelukkig ook helemaal niet.samanthi schreef:De catechismus gaat over het ware geloof, zondag 7 en zondag 23 zijn niet los verkrijgbaar, evenmin de rest van de vraag en antwoorden, het is het onderricht vanuit de Bijbel, je kunt niet elk deel in elkaar plakken als je iets uitlegt, de wet bijvoorbeeld wordt twee keer genoemd, het geloof ook, alles wordt uitgewerkt, maar het is er allemaal, als de Heere in je leven komt.
Wat is uw enige Troost?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant