Dat kwam in Gouda pas openbaar denk ik. Al heeft hij in de gemeente daarvoor ook al wat tegenstand ervaren.Piet Puk schreef:@Ad Anker. Ik ben blij dat je de naam van ds. A. van den Berg noemt. Uit overlevering weet ik dat hij geenszins de kant opzocht die nu ds. K. Veldman, ds. A. Kort, ds. J. Lohuis, ds. M. Klaasen e.d. bewandelen.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nou, ik zou zeggen bel eens twee van deze predikanten op en leg je ergernis en beleving eens spiegelend voor. Begin bijv. bij ds. Lohuis. Hij zal vast en zeker een luisterend oor en een Bijbels evenwicht antwoord kunnen geven.Piet Puk schreef:Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.Hollander schreef:Tot vervelens toe? Is geloofszekerheid niet van belang?
Ik vind het zorgwekkend dat je in deze context "tot vervelens toe" gebruikt. Dat lijkt een zelf-koesterende uitspraak.
Dit is een flauwe oneliner. Probeer inhoudelijk te blijven.samanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
-
Ik denk dat Piet Puk mensen bedoeld die weet hebben dat Jezus voor hun zonden is gestorven maar niet uit durven te komen.refo schreef:Hoe definieer je 'kleinen in de genade'?Piet Puk schreef:Dat snap ik. Maar moeten dan de kleinen in de genade dan een trap na krijgen?samanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
De Heere Jezus noemde alles gewoon klein- of zelfs ongeloof, ook van mensen die wij wedergeboren noemen.
Dat laatste had een heel andere reden(zie PB)!Ad Anker schreef:Dat kwam in Gouda pas openbaar denk ik. Al heeft hij in de gemeente daarvoor ook al wat tegenstand ervaren.Piet Puk schreef:@Ad Anker. Ik ben blij dat je de naam van ds. A. van den Berg noemt. Uit overlevering weet ik dat hij geenszins de kant opzocht die nu ds. K. Veldman, ds. A. Kort, ds. J. Lohuis, ds. M. Klaasen e.d. bewandelen.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 07 nov 2020, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
En dat zeg ik ook tegen jou. Wat flauw om zo kinderachtig met dit vraagstuk om te gaan. Je geeft hiermee aan dat je er niets van snapt. Jammer.Geytenbeekje schreef:Nee, stel je voor dat mensen gaan denken dat ze gered kunnen wordensamanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
Werkheiligheid moeten we alles voor alles voorkomen....
-
Het moet helemaal geen vraagstuk zijn.Ad Anker schreef:En dat zeg ik ook tegen jou. Wat flauw om zo kinderachtig met dit vraagstuk om te gaan. Je geeft hiermee aan dat je er niets van snapt. Jammer.Geytenbeekje schreef:Nee, stel je voor dat mensen gaan denken dat ze gered kunnen wordensamanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
Werkheiligheid moeten we alles voor alles voorkomen....
Dat is zo gekomen toen een aantal predikanten bekommerden, gestolen Jezus en andere cliché-termen bij gingen roeren.
Vind je het gek dat er behoorlijk veel uitloop is.
Ik stop daar verder over. Ik ben ook niet voor het 'drijven' van een leerstuk. Toch stond ds. A. vd Berg in de lijn van ds. vd Groe. Al dreef hij het niet op de spits. Toch is de kerk gescheurd. Uiteindelijk niet door het leerstuk, maar door kopstukken. En dat is heel verdrietig geweest, al heeft ds. vd Berg daarin altijd een hoffelijke houding gehad. Maar dat gaat niet meer over de Gereformeerde Gemeente.Piet Puk schreef:Dat had een heel andere reden!Ad Anker schreef:Dat kwam in Gouda pas openbaar denk ik. Al heeft hij in de gemeente daarvoor ook al wat tegenstand ervaren.Piet Puk schreef:@Ad Anker. Ik ben blij dat je de naam van ds. A. van den Berg noemt. Uit overlevering weet ik dat hij geenszins de kant opzocht die nu ds. K. Veldman, ds. A. Kort, ds. J. Lohuis, ds. M. Klaasen e.d. bewandelen.

Het lukt me niet meer om jou hierin serieus te nemen. Jammer.Geytenbeekje schreef: Het moet helemaal geen vraagstuk zijn.
Dat is zo gekomen toen een aantal predikanten bekommerden, gestolen Jezus en andere cliché-termen bij gingen roeren.
-
He kan het dan dat dit alleen speelt ter rechterzijde van de GG ? Dan is het alleen de vraag voor de GG, aangezien ik daar niet bij hoor heb ik die vraag ook niet.Ad Anker schreef:Het lukt me niet meer om jou hierin serieus te nemen. Jammer.Geytenbeekje schreef: Het moet helemaal geen vraagstuk zijn.
In de HHK speelt het bekommerd zijn en dat soort termen niet of heel weinig.
Toch denk ik dat je Geytenbeekje wel serieus moet nemen. Ik denk namelijk dat hij een zeer terecht punt aan de orde stelt.Ad Anker schreef:Het lukt me niet meer om jou hierin serieus te nemen. Jammer.Geytenbeekje schreef: Het moet helemaal geen vraagstuk zijn.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
@Ad Anker het hoffelijke van ds. A. Van den Berg is de reden dat ik meer sympathie heb voor deze predikant dan bijvoorbeeld voor ds. F. Mallan.
Flauw is dit absoluut niet. En het geeft exact weer waarom zekerheid zo belangrijk is. Het gaat namelijk om de eeuwigheid. Dan kan het niet met misschien. En het hoeft ook niet.Ad Anker schreef:Dit is een flauwe oneliner. Probeer inhoudelijk te blijven.samanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ik vind die kwalificatie ("tot vervelens toe", het gaat over prediking!) niet eerlijk. Ik sta zelf qua dit onderwerp grotendeels in de lijn van de GG, maar heb genoeg preken gehoord van de hierboven genoemde predikanten om te zeggen dat dit hameren écht niet zo is.Piet Puk schreef:Laatst genoemde predikanten hameren tot vervelens toe op geloofszekerheid. Dit was bij ds. A. Van den Berg niet het geval.Hollander schreef:Welke weg bewandelen ds. Veldman, ds. Kort, ds. Lohuis en ds. Klaassen (met dubbel S), die zo tegengesteld is als de weg waar jij blijdschap over ervaart?Piet Puk schreef:@Ad Anker. Ik ben blij dat je de naam van ds. A. van den Berg noemt. Uit overlevering weet ik dat hij geenszins de kant opzocht die nu ds. K. Veldman, ds. A. Kort, ds. J. Lohuis, ds. M. Klaasen e.d. bewandelen.
Tja Forummer, ik verwacht niet anders. Toch wil ik op deze banale manier hierover niet spreken. Dat het jou aanspreekt verbaast me niets.