Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik hoor overigens deze dingen wel terug in preken over bepaalde bijbelse geschiedenissen, zoals Esther of Ruth. Maar goed. Mijns inziens is het een -weliswaar voor mij ergerlijke- bijzaak.
Daar heb je gelijk in, maar in zijn meeste preken niet.DDD schreef:Ik hoor overigens deze dingen wel terug in preken over bepaalde bijbelse geschiedenissen, zoals Esther of Ruth. Maar goed. Mijns inziens is het een -weliswaar voor mij ergerlijke- bijzaak.
Welke weg bewandelen ds. Veldman, ds. Kort, ds. Lohuis en ds. Klaassen (met dubbel S), die zo tegengesteld is als de weg waar jij blijdschap over ervaart?Piet Puk schreef:@Ad Anker. Ik ben blij dat je de naam van ds. A. van den Berg noemt. Uit overlevering weet ik dat hij geenszins de kant opzocht die nu ds. K. Veldman, ds. A. Kort, ds. J. Lohuis, ds. M. Klaasen e.d. bewandelen.
Laatst genoemde predikanten hameren tot vervelens toe op geloofszekerheid. Dit was bij ds. A. Van den Berg niet het geval.Hollander schreef:Welke weg bewandelen ds. Veldman, ds. Kort, ds. Lohuis en ds. Klaassen (met dubbel S), die zo tegengesteld is als de weg waar jij blijdschap over ervaart?Piet Puk schreef:@Ad Anker. Ik ben blij dat je de naam van ds. A. van den Berg noemt. Uit overlevering weet ik dat hij geenszins de kant opzocht die nu ds. K. Veldman, ds. A. Kort, ds. J. Lohuis, ds. M. Klaasen e.d. bewandelen.
Tot vervelens toe? Is geloofszekerheid niet van belang?Piet Puk schreef:Laatst genoemde predikanten hameren tot vervelens toe op geloofszekerheid. Dit was bij ds. A. Van den Berg niet het geval.Hollander schreef:Welke weg bewandelen ds. Veldman, ds. Kort, ds. Lohuis en ds. Klaassen (met dubbel S), die zo tegengesteld is als de weg waar jij blijdschap over ervaart?Piet Puk schreef:@Ad Anker. Ik ben blij dat je de naam van ds. A. van den Berg noemt. Uit overlevering weet ik dat hij geenszins de kant opzocht die nu ds. K. Veldman, ds. A. Kort, ds. J. Lohuis, ds. M. Klaasen e.d. bewandelen.
Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.Hollander schreef:Tot vervelens toe? Is geloofszekerheid niet van belang?Piet Puk schreef:Laatst genoemde predikanten hameren tot vervelens toe op geloofszekerheid. Dit was bij ds. A. Van den Berg niet het geval.Hollander schreef:Welke weg bewandelen ds. Veldman, ds. Kort, ds. Lohuis en ds. Klaassen (met dubbel S), die zo tegengesteld is als de weg waar jij blijdschap over ervaart?Piet Puk schreef:@Ad Anker. Ik ben blij dat je de naam van ds. A. van den Berg noemt. Uit overlevering weet ik dat hij geenszins de kant opzocht die nu ds. K. Veldman, ds. A. Kort, ds. J. Lohuis, ds. M. Klaasen e.d. bewandelen.
-
Daarmee zorg je dat de bekommerde kerk bekommerd blijft en niet groeit in het geloof.
Alsof je dat moet willen.
Werp al uw bekommernissen op Mij staat er in de Bijbel.
Niet : Bekommer maar rond en zoek je heil in je geschreide tranen.
Boston, Kohlbrugge, Calvijn moet je lezen
Predikanten/theologen die je vlees niet strelen
Dat is jouw invulling van mijn woorden. Niet de invulling die ik er aan geef gelukkig.Geytenbeekje schreef:Daarmee zorg je dat de bekommerde kerk bekommerd blijft en niet groeit in het geloof.
Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Wat bedoel je dan met bekommerde kerk ?Piet Puk schreef:Dat is jouw invulling van mijn woorden. Niet de invulling die ik er aan geef gelukkig.Geytenbeekje schreef:Daarmee zorg je dat de bekommerde kerk bekommerd blijft en niet groeit in het geloof.
Wil je wat meer concreet zijn ?
Wat behoren dan predikanten te zeggen tegen de bekommerde kerk ?
-
Nee, stel je voor dat mensen gaan denken dat ze gered kunnen wordensamanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
Werkheiligheid moeten we alles voor alles voorkomen....
Dat snap ik. Maar moeten dan de kleinen in de genade dan een trap na krijgen?samanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
Kleinen in de genade?Piet Puk schreef:Dat snap ik. Maar moeten dan de kleinen in de genade dan een trap na krijgen?samanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
die trap krijgen ze doordat ze worden aangesproken als bekommerd en niet als gelovigen.Piet Puk schreef:Dat snap ik. Maar moeten dan de kleinen in de genade dan een trap na krijgen?samanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
Hoe definieer je 'kleinen in de genade'?Piet Puk schreef:Dat snap ik. Maar moeten dan de kleinen in de genade dan een trap na krijgen?samanthi schreef:Ze willen hun gemeente niet met een misschientje naar de eeuwigheid sturen.Piet Puk schreef: Zeker, moet ook benoemd worden. Maar er word geen ruimte gelaten voor de bekommerde kerk. En dat is wat mij betreft ergerlijk. In mijn beleving bestaat die voor genoemde predikanten niet.
De Heere Jezus noemde alles gewoon klein- of zelfs ongeloof, ook van mensen die wij wedergeboren noemen.