"Tale Kanaans"

Erasmiaan

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Erasmiaan »

samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Erskinees schreef:Breien met geitenhaar? :D
Zeker. En af en toe pak ik als snack wat sprinkhanen en wilde honing.
Mmmmm lekker.
Laten we niet spotten met het heilige.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Mmmmm lekker.
Zeker niet.
Een tijdje terug heb ik sprinkhanen gegeten. Best lekker eigenlijk. Honing vanmorgen nog.
samanthi

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Mmmmm lekker.
Ik heb al vaker sprinkhanen gegeten hoor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Mmmmm lekker.
Terecht. Stop hiermee!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

samanthi schreef: Ik heb al vaker sprinkhanen gegeten hoor.
Interessant voor een nieuw topic over etensgewoonten in oosterse landen vs Nederland. Ik hoor al vele jaren dat wij ook richting het eten van insecten gaan, maar echt doorbreken doet het niet.
samanthi

Bericht door samanthi »

Zeeuw schreef:
samanthi schreef: Ik heb al vaker sprinkhanen gegeten hoor.
Interessant voor een nieuw topic over etensgewoonten in oosterse landen vs Nederland. Ik hoor al vele jaren dat wij ook richting het eten van insecten gaan, maar echt doorbreken doet het niet.
Nee, maar het is echt heel lekker.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
alepha

Bericht door alepha »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
samanthi schreef:Nee ik vind het heel erg als er zo over de Heere gesproken wordt, als een karig God.
Hij zegt Psalmen 81

14 Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had, dat Israël in Mijn wegen gewandeld had! 17 En Hij zou het gespijsd hebben met het vette der tarwe; ja, Ik zou u verzadigd hebben met honig uit de rotsstenen.
Het punt is dat in Psalm 81 juist staat opgetekend dat het volk Israël dat vette der tarwe niet kreeg vanwege hun zonden en ongeloof.

En als we daarin ons eigen leven zien verwoord, dan wordt het voor een kind van God juist zo'n wonder áls de Heere nog íets wíl geven, al is het dan soms maar een kruimel.
Dat is evenzo met Gods kinderen, als je maar een kruimel verwacht, zul je ws niet meer krijgen.

Psaln 23 lees Hem, de dichter verwacht heel veel van de Heere en krijgt het ook.
Mee eens, in het verleden een predikant meegemaakt die tijdens het gebed vraag vroeg of er een mens bekeerd mocht worden. Het is zeker een wonder als er een mens bekeerd wordt, maar het is wel karig. Ik had het zoveel mooier gevonden als hij bad dat er niemand zou achterblijven en zich niet zou bekeren!
GGotK

Bericht door GGotK »

Op de netwerkdag van het Dutch Biblebelt Network van vandaag o.a. het volgende onderwerp:

De tale Kanaäns: heilige constante of teloorgaande traditie?
(Martha Visscher- Houweling, promovenda religiegeschiedenis Vrije Universiteit Amsterdam)

https://www.youtube.com/watch?v=R9D3y3ctGcE

Ik vond het matig gepresenteerd en bij de gebruikte techniek voor het onderzoek zijn ook wel vraagtekens te zetten. Met name op de inhoud van de gebruikte digitale woordenlijst betreffende de tale Kanaans is veel af te dingen, mij dunkt.
Daarnaast is bekeken welk percentage van het aantal woorden in de SB (op jaarbasis) wordt gevormd door de woorden uit de digitale woordenlijst. Het percentage was tussen de 1,5 en 2% in de jaren '20 en '30 , een piek van 2,7% rond het jaar 1940 en tegenwoordig weer schommelend tussen de 1,5 en 2%. Ik vraag me af of er rekening is gehouden met het feit dat de SB tov vroegere jaren relatief meer artikelen heeft over allerhande 'bijzaken'.
Ook voor DWS is het percentage berekend en deze was vanaf 1953 redelijk constant: circa 2%.
Ik vond het een teleurstellende presentatie, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Volgens mij is op de woordenlijsten niet af te dingen omdat gebruik is gemaakt van de inventarisatie van dr. C. van de Ketterij die hij in 1972 in zijn proefschrift heeft opgenomen.

De relevantie van deze studie, de gebruikte methode en de presentatie waren m.i. inderdaad zaken waar ik ook zo mijn vraagtekens bij heb.
Laatst gewijzigd door Herman op 07 nov 2020, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Herman schreef:Volgens mij is op de woordenlijsten niet af te dingen omdat gebruik is gemaakt van de inventarisatie van dr. C. van de Ketterij die hij in 1972 in zijn prefschrift heeft opgenomen.

De relevantie van deze studie, de gebruikte methode en de presentatie waren m.i. inderdaad zaken waar ik ook zo mijn vraagtekens bij heb.
Zoals ik het begrijp heeft ze niet de gehele woordenlijst van vdK gebruikt en er zelf ook woorden aan toegevoegd, maar dat kan ik mis hebben. Ze zegt trouwens zelf dat de gebruikte digitale woordenlijst slechts een bepaald gedeelte van de tale Kanaans bevat.
samanthi

Bericht door samanthi »

Erasmiaan schreef:
samanthi schreef:
Zeeuw schreef:
Mmmmm lekker.
...
Laatst gewijzigd door samanthi op 07 nov 2020, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Samanthi, waarom ga je hiermee door?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
samanthi

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:Samanthi, waarom ga je hiermee door?
Heb het weggehaald.
pierre27

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
pierre27 schreef:Samanthi, waarom ga je hiermee door?
Heb het weggehaald.
Respect daarvoor Samanthi! :super
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie