"Klopt gedeeltelijk", interpreteer ik als dat er ook een gedeelte is wat niet klopt.Bertiel schreef:klopt gedeeltelijk, mensen lezen door de bril van de prediking Gods woord ipv andersom. Dat kan niet anders, als er gemeentes zijn waar het overgrote deel zit af te wachten in plaats van verwacht. En ja die zijn er!J.C. Philpot schreef: En toch vind ik het eenzeidig om alleen maar naar de prediking en de prediker te wijzen.
Iedereen leest dezelfde bijbel die beveelt tot bekering, en nergens oproept om op een lot uit de loterij te wachten. Als zo iemand sterft zal hij horen: "gij hebt niet gewild", en zal die persoon niet naar de dominee kunnen wijzen. Verder zie ik ook onder de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar velen onbekeerd voortleven. Het is dus geen automatisme dat mensen zich bekeren als de prediking maar goed is.
Wat niet wegneemt (en dat zijn we met elkaar eens) dat de prediking inderdaad hieraan moet voldoen:Dordtse Leerregels schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Over het laatste zijn we zeler eens!
Zou je aan kunnen geven wat er niet klopt in mijn posting?