Gereformeerde Gemeenten

Posthoorn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Zouden die tranen van de Heere Jezus niet echt geweest zijn dan?
Zeg ik dat?
Indirect, als de Heere Jezus huilt en zegt gij hebt niet gewild en niet gij hebt niet gekund en jij werpt tegen maar Hij zegt ook, niemand kan komen...
Het een is waar en het ander is ook waar. Ben jij nooit tegen je eigen onmacht aangelopen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Forummer schreef: De rijke jongeling moest juist wel wat doen. Jezus zegt dat zelf. De jongeling had moeten luisteren naar het woord van Jezus. Hij deed het niet, en werd niet zalig. Zo is het nog steeds: Als we niet luisteren naar het Woord van God, worden we niet zalig!
Probeer eens een spade dieper te komen, want dit is een oppervlakkige exegese. Jezus riep hem op om de wet te volbrengen. Maar dat kon hij helemaal niet! Dat kan geen mens. Hij moest al zijn gerechtigheden verliezen en dat ging niet.

Verder jammer van de allergie voor "een schema". Volgens mij zeg ik dat nergens en als wat ik zeg een schema is, dan wordt in de Bijbel en de catechismus ook een schema gehanteerd en ben ik er trots op een schema te hanteren.
Susanna

Bericht door Susanna »

Bertiel schreef:
Posthoorn schreef:
Bertiel schreef:dus enkel mensen die 100% overtuigd zijn dat ze inwendig geroepen zijn, mogen strijden om in te gaan?
Wie inwendig geroepen is, zál ingaan. Als de Heere het werkt, gaat het als het ware vanzelf.
dat is geen antwoord op m'n vraag
Dat klopt! Zo gaat iemand Gods Koninkrijk binnen: "Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt."

Jezus antwoordde dan, en zeide tot hen: Murmureert niet onder elkander. Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dus je moet eerst overtuigd zijn van je roeping en dan gaan strijden om in te gaan?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:dus je moet eerst overtuigd zijn van je roeping en dan gaan strijden om in te gaan?
Nee hoor. Een ieder word welmenend geroepen met een welmenende roeping.

En uiteraard zal iemand pas werkelijk ingaan en gaan strijden als God hem van dood levend maakt (dat is de wedergeboorte, of inwendige roeping). Maar dat is een ander verhaal.

Nergens worden mensen opgeroepen om te wachten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel

Bericht door Bertiel »

En daar gaat het vaak mis in prediking, dan wordt het welmenend aanbod dusdanig befloerst dat de overgrote meerderheid zit af te wachten en dus de zucht die vanuit een forummer of eilander komt (en die ik heel goed kan invoelen) wel degelijk reël is
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:En daar gaat het vaak mis in prediking, dan wordt het welmenend aanbod dusdanig befloerst dat de overgrote meerderheid zit af te wachten en dus de zucht die vanuit een forummer of eilander komt (en die ik heel goed kan invoelen) wel degelijk reël is
En toch vind ik het eenzeidig om alleen maar naar de prediking en de prediker te wijzen.

Iedereen leest dezelfde bijbel die beveelt tot bekering, en nergens oproept om op een lot uit de loterij te wachten. Als zo iemand sterft zal hij horen: "gij hebt niet gewild", en zal die persoon niet naar de dominee kunnen wijzen. Verder zie ik ook onder de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar velen onbekeerd voortleven. Het is dus geen automatisme dat mensen zich bekeren als de prediking maar goed is.

Wat niet wegneemt (en dat zijn we met elkaar eens) dat de prediking inderdaad hieraan moet voldoen:
Dordtse Leerregels schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bertiel schreef:En daar gaat het vaak mis in prediking, dan wordt het welmenend aanbod dusdanig befloerst dat de overgrote meerderheid zit af te wachten en dus de zucht die vanuit een forummer of eilander komt (en die ik heel goed kan invoelen) wel degelijk reël is
Geenszins.

Ik citeer ds. P. Mulder (in het RD, eerder deze week):
Kan het ook nuttig zijn om eens wat van buiten de eigen traditie te lezen?

„Zeker, dat kan je ogen openen voor zaken waarvoor bij ons weinig aandacht is, maar laat de klassiek gereformeerde traditie onze eerste voedingsbron zijn. Het geeft me zorg als studerende jongeren wel de boeken uit de wereld van het ”New calvinism” kennen, maar nog nooit iets van Calvijn, Boston, Kohlbrugge of Vergunst hebben gelezen. Laten we de rijkdom van onze eigen traditie, van Calvijn tot Kersten, actief verbreiden en zelf zoeken te bewaren. Zonder blind te zijn voor gebreken bij onszelf en goede dingen elders.”
Juist dat zorgt voor een ander geluid in de prediking, omdat daar ernstig voor gewaarschuwd moet worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Geenszins.

„Zeker, dat kan je ogen openen voor zaken waarvoor bij ons weinig aandacht is, maar laat de klassiek gereformeerde traditie onze eerste voedingsbron zijn. Het geeft me zorg als studerende jongeren wel de boeken uit de wereld van het ”New calvinism” kennen, maar nog nooit iets van Calvijn, Boston, Kohlbrugge of Vergunst hebben gelezen. Laten we de rijkdom van onze eigen traditie, van Calvijn tot Kersten, actief verbreiden en zelf zoeken te bewaren. Zonder blind te zijn voor gebreken bij onszelf en goede dingen elders.”
Juist dat zorgt voor een ander geluid in de prediking, omdat daar ernstig voor gewaarschuwd moet worden.
Wat heeft dat laatste nu met de prediking van het evangelie te maken? I.e. waarom citeer je nu juist dit stuk op dit moment in het topic?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Jantje schreef:
Geenszins.

ik zou zeggen, lees een wat van Boston en Kohlbrugge en je zal zien dat het dwingen om in te komen in hun prediking veel centraler staat dan wat we heden ten dage in het rechtse spectrum van de gereformeerde gezindte horen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: En toch vind ik het eenzeidig om alleen maar naar de prediking en de prediker te wijzen.

Iedereen leest dezelfde bijbel die beveelt tot bekering, en nergens oproept om op een lot uit de loterij te wachten. Als zo iemand sterft zal hij horen: "gij hebt niet gewild", en zal die persoon niet naar de dominee kunnen wijzen. Verder zie ik ook onder de prediking van een rijke Christus voor een arme zondaar velen onbekeerd voortleven. Het is dus geen automatisme dat mensen zich bekeren als de prediking maar goed is.

Wat niet wegneemt (en dat zijn we met elkaar eens) dat de prediking inderdaad hieraan moet voldoen:
Dordtse Leerregels schreef:Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
klopt gedeeltelijk, mensen lezen door de bril van de prediking Gods woord ipv andersom. Dat kan niet anders, als er gemeentes zijn waar het overgrote deel zit af te wachten in plaats van verwacht. En ja die zijn er!
Over het laatste zijn we zeler eens!
KDD

Bericht door KDD »

Lukas 13

23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 18Strijdt om in te gaan door 19de enge poort; want velen (zeg Ik u) zullen zoeken in te gaan, en zullen 20niet kunnen;

KT:
18 Dat is, doet naarstigheid en arbeidt, Ef. 6:11, enz. Filipp. 3:12. 2 Tim. 4:7.
19 Namelijk die tot het leven leidt, Matth. 7:14.
20 Namelijk omdat het te laat zal zijn, gelijk uit het volgende blijkt.
samanthi

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Zouden die tranen van de Heere Jezus niet echt geweest zijn dan?
Zeg ik dat?
Indirect, als de Heere Jezus huilt en zegt gij hebt niet gewild en niet gij hebt niet gekund en jij werpt tegen maar Hij zegt ook, niemand kan komen...
Het een is waar en het ander is ook waar. Ben jij nooit tegen je eigen onmacht aangelopen?
De tekst die je noemt staat is niet compleet, tenzij de Vader hem trekke.
We zijn er van overtuigd dat alles bij de Heere vandaan komt, je hele zaligheid.

Toch trekt de Vader door Zijn Woord, Hij lokt en nodigt, Hij roept welgemeend, zonder addertjes onder het gras.

Mijn onmacht is en was ongeloof, mijn onmacht is en was mijn onwil.

Verder kan ik zonder de Heere niets doen , ik heb alles van Hem nodig.
Zonder de Heere ben ik nergens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

KDD schreef:Lukas 13

23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen die zalig worden? En Hij zeide tot hen:
24 18Strijdt om in te gaan door 19de enge poort; want velen (zeg Ik u) zullen zoeken in te gaan, en zullen 20niet kunnen;

KT:
18 Dat is, doet naarstigheid en arbeidt, Ef. 6:11, enz. Filipp. 3:12. 2 Tim. 4:7.
Wees wel volledig met je teksten Lucas 13

25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

Dan heb je je tijd voorbij laten gaan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
KDD

Bericht door KDD »

samanthi schreef:
KDD schreef:Lukas 13

KT:
Wees wel volledig met je teksten Lucas 13

25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

Dan heb je je tijd voorbij laten gaan.
Plaats reactie