Ik heb het niet als sarcastisch opgevat.Erskinees schreef:Iets minder sarcasme zou ook wel mogen, pierre.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wellicht zou je een volgende keer even kunnen vragen of ik het sarcastisch bedoelde.Erskinees schreef:Iets minder sarcasme zou ook wel mogen, pierre.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hoe kan een dominee de genade klein voorstellen?Zeeuw schreef:Ik heb onder preken gezeten, waarin de genade dusdanig klein werd voorgesteld, dat ik letterlijk heb zitten huilen ja, omdat de Heere die zo genadig is voor zulke grote zondaren, daarmee niet aan Zijn eer kwam.pierre27 schreef:Begrijp ik het goed dat je van mening bent dat er predikanten zijn die in/door hun prediking mensen pijnigen?Zeeuw schreef:
Ah, dan begrijp ik het beter. Juist de nieuwe mens kan veel pijn ervaren tijdens een preek. Waarbij het dan inderdaad wel een punt kan zijn hoe hier vervolgens mee wordt omgegaan.
Dat bekeerde mensen een zeldzaamheid zijn, vroeger waren ze er nog wel, misschien je opa of je oma nog. Oftewel Gods Geest werkt niet meer
Tijdens Pinksteren werden er 3000 mensen met 1 preek bekeerd. Tegenwoordig is het een wonder als er met 3000 preken 1 mens bekeerd wordt. Oftewel Gods Geest werkt eigenlijk niet meer
Dit zijn slechts 2 voorbeelden, die bij ons letterlijk van de kansel klonken. Het gecursiveerde geeft de conclusie aan die de kerkmensen eraan verbonden.
Geloof je dan als predikant zélf eigenlijk nog wel in het werk van de Heilige Geest? Ik vind dat enorm moeilijk.
Tijdens Pinksteren werden er 3000 mensen met 1 preek bekeerd. Tegenwoordig is het een wonder als er met 3000 preken 1 mens bekeerd wordt. Oftewel Gods Geest werkt eigenlijk niet meer
Dit zijn slechts 2 voorbeelden, die bij ons letterlijk van de kansel klonken. Het gecursiveerde geeft de conclusie aan die de kerkmensen eraan verbonden.
Geloof je dan als predikant zélf eigenlijk nog wel in het werk van de Heilige Geest? Ik vind dat enorm moeilijk.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
- Maanenschijn
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
En toch heeft hij geen ongelijk, is mijn gevoel en waarneming. Of ik verkeer in een ontzettend duistere omgeving, in vergelijking met jou.Forummer schreef:Dat bekeerde mensen een zeldzaamheid zijn, vroeger waren ze er nog wel, misschien je opa of je oma nog. Oftewel Gods Geest werkt niet meer
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat hangt ervan af hoe breed je je omgeving ziet. Als ik in familie, vrienden en kennissen kring kijk dan ken ik er diversen die een kind van God mogen zijn. Dan kijk ik dus ook buiten de GerGem.Maanenschijn schreef:En toch heeft hij geen ongelijk, is mijn gevoel en waarneming. Of ik verkeer in een ontzettend duistere omgeving, in vergelijking met jou.Forummer schreef:Dat bekeerde mensen een zeldzaamheid zijn, vroeger waren ze er nog wel, misschien je opa of je oma nog. Oftewel Gods Geest werkt niet meer
Ik hoop toch niet dat we dit echt zijn gaan geloven? Dan heeft satan zijn doel bereikt. Dan wordt er écht te klein gedacht van Gods genade! En satan wil niets liever dan dat wij God niet geloven. Maar satan is de vader der leugen, terwijl God niet liegen kan!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
hou dat maar vast.Forummer schreef:Dat hangt ervan af hoe breed je je omgeving ziet. Als ik in familie, vrienden en kennissen kring kijk dan ken ik er diversen die een kind van God mogen zijn. Dan kijk ik dus ook buiten de GerGem.Maanenschijn schreef:En toch heeft hij geen ongelijk, is mijn gevoel en waarneming. Of ik verkeer in een ontzettend duistere omgeving, in vergelijking met jou.Forummer schreef:Dat bekeerde mensen een zeldzaamheid zijn, vroeger waren ze er nog wel, misschien je opa of je oma nog. Oftewel Gods Geest werkt niet meer
Ik hoop toch niet dat we dit echt zijn gaan geloven? Dan heeft satan zijn doel bereikt. Dan wordt er écht te klein gedacht van Gods genade! En satan wil niets liever dan dat wij God niet geloven. Maar satan is de vader der leugen, terwijl God niet liegen kan!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
- Maanenschijn
Re: RE: Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Maar je bent het toch wel eens dat er weinig doorbrekend werk is? Of vinden we het normaal dat er, als voorbeeld, nog geen 10% van een gemeente deel neemt aan het HA?Forummer schreef:Dat hangt ervan af hoe breed je je omgeving ziet. Als ik in familie, vrienden en kennissen kring kijk dan ken ik er diversen die een kind van God mogen zijn. Dan kijk ik dus ook buiten de GerGem.Maanenschijn schreef:En toch heeft hij geen ongelijk, is mijn gevoel en waarneming. Of ik verkeer in een ontzettend duistere omgeving, in vergelijking met jou.Forummer schreef:Dat bekeerde mensen een zeldzaamheid zijn, vroeger waren ze er nog wel, misschien je opa of je oma nog. Oftewel Gods Geest werkt niet meer
Ik wil niks af doen aan jou pijn, dat je hart uitging naar een andere prediking. Ik begrijp ook dat je slechts een enkele opmerking plaatst uit de preek waarbij ik die ook niet daarop wil beoordelen. Maar laten we de zaak niet rooskleuriger zien dan dat het er voor staat.
Bij een predikant kan de moed ook wel eens in de schoenen zakken, als hij op de vruchten ziet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik heb twee keer meegemaakt dat er wel vrucht was, maar het werd niet als zodanig te zien , zelf gehoord: ze rennen maar aan het avondmaal, van een andere gemeente, ja ja het is wel een aardige dominee, maar hij maakt zoveel avondmaals gangers, dar werd als negatief gezien!Maanenschijn schreef:Maar je bent het toch wel eens dat er weinig doorbrekend werk is? Of vinden we het normaal dat er, als voorbeeld, nog geen 10% van een gemeente deel neemt aan het HA?Forummer schreef:Dat hangt ervan af hoe breed je je omgeving ziet. Als ik in familie, vrienden en kennissen kring kijk dan ken ik er diversen die een kind van God mogen zijn. Dan kijk ik dus ook buiten de GerGem.Maanenschijn schreef:En toch heeft hij geen ongelijk, is mijn gevoel en waarneming. Of ik verkeer in een ontzettend duistere omgeving, in vergelijking met jou.Forummer schreef:Dat bekeerde mensen een zeldzaamheid zijn, vroeger waren ze er nog wel, misschien je opa of je oma nog. Oftewel Gods Geest werkt niet meer
Ik wil niks af doen aan jou pijn, dat je hart uitging naar een andere prediking. Ik begrijp ook dat je slechts een enkele opmerking plaatst uit de preek waarbij ik die ook niet daarop wil beoordelen. Maar laten we de zaak niet rooskleuriger zien dan dat het er voor staat.
Bij een predikant kan de moed ook wel eens in de schoenen zakken, als hij op de vruchten ziet.
Ik zie dus wel vruchten, mensen die tot geloof komen. Mensen die hun toevlucht tot de Heere Jezus nemen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik denk dat we het zicht op "wat is geloof" zijn kwijtgeraakt.
Daar door wordt het een heel exclusief en klein groepje echte gelovigen, waar onderling ook nog veel achterdocht is.
Het eenvoudige geloof dat de Moorman bezat is in veel gemeenten niet voldoende meer. Het wordt dan verstandsgeloof gezien. Er moet meer bij. Net als Naäman, die vond het wassen in de Jordaan ook niet voldoende tot genezing.
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Daar door wordt het een heel exclusief en klein groepje echte gelovigen, waar onderling ook nog veel achterdocht is.
Het eenvoudige geloof dat de Moorman bezat is in veel gemeenten niet voldoende meer. Het wordt dan verstandsgeloof gezien. Er moet meer bij. Net als Naäman, die vond het wassen in de Jordaan ook niet voldoende tot genezing.
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
Dat is deels het gevolg van de prediking, dus aan de predikant zelf te wijten. Het werk van een predikant is om zijn hoorders tot Christus te dwingen. Om Gods Woord uit te leggen. Om te wijzen op Gods genade. Om Jezus Christus te prediken.Maanenschijn schreef:Maar je bent het toch wel eens dat er weinig doorbrekend werk is? Of vinden we het normaal dat er, als voorbeeld, nog geen 10% van een gemeente deel neemt aan het HA?Forummer schreef:Dat hangt ervan af hoe breed je je omgeving ziet. Als ik in familie, vrienden en kennissen kring kijk dan ken ik er diversen die een kind van God mogen zijn. Dan kijk ik dus ook buiten de GerGem.Maanenschijn schreef:En toch heeft hij geen ongelijk, is mijn gevoel en waarneming. Of ik verkeer in een ontzettend duistere omgeving, in vergelijking met jou.Forummer schreef:Dat bekeerde mensen een zeldzaamheid zijn, vroeger waren ze er nog wel, misschien je opa of je oma nog. Oftewel Gods Geest werkt niet meer
Ik wilde niet over de avondmaalgangers beginnen, maar nu je het zelf doet: is het geen aanklacht, dat er minder dan 10% aangaat? In de tijd van Calvijn kreeg je huisbezoek als je niet aan het avondmaal gegaan was.
De predikanten die het hardst roepen dat er geen doorbrekend werk is, zorgen door hun prediking vaak dat de hoorders niet durven te geloven. Er wordt dan zo bedekt, voorwaardelijk of afhoudend gepreekt. Of gewoon onbegrijpelijk, dat kan ook nog.
Als we de hoorders van nu willen bereiken, als we hen willen vertellen van het werk van Jezus Christus, en dat er ook voor hén nog genade te krijgen is, zal er toch echt andere taal moeten klinken van de kansel dan de wollige tale Kanaäns die er nu vaak klinkt bij de bedoelde predikanten. Nu zorgen ze er zelf voor dat hun verzuchtingen werkelijkheid worden.
Dit mag ons wel tot groot verdriet zijn. Ik hoop echt niet dat we dit 'normaal' zijn gaan vinden. Dan doen we God ernstig te kort!
Sterker, het wordt in veel kringen als het meest zuiver gezien.Forummer schreef:[ Ik hoop echt niet dat we dit 'normaal' zijn gaan vinden.
Hoe minder hoe echter.
Er is zoveel mis en niet alleen bij de Ger. Gem. Belijdenis doen, dopen, jeugdwerk doen, in de kerkenraad zitten en niet aan het avondmaal, openlijk zeggen dat ze nog voor de zaak staan. dat kan toch niet? dat is een samenraapsel van mensen die lid van een clubje zijn ofzo... maar geen gemeente van de Heere.
Ik hoop dat de classis de eenheid niet wil behouden in die zin dat degene die het langzaamst loopt, het tempo bepaalt. Dan zou de classis er ten onrechte geen rekening mee houden dat er mogelijk ook mensen zijn die alles bij het oude willen houden vanuit onzuivere motieven.
Het valt mij bijvoorbeeld op dat juist predikanten die zich meer op hun rijke fantasie dan op de grondtekst oriënteren, kritisch zijn op hertalingen. Dat is op zich te begrijpen, want hoe duidelijker de tekst, hoe minder ruimte voor eigen gedachten en associaties. Maar als altijd iedereen akkoord moet gaan, dan is het ook mogelijk dat er mensen meebeslissen die hun eigen gedachten en positie belangrijker vinden dan het Woord van God.
Het valt mij bijvoorbeeld op dat juist predikanten die zich meer op hun rijke fantasie dan op de grondtekst oriënteren, kritisch zijn op hertalingen. Dat is op zich te begrijpen, want hoe duidelijker de tekst, hoe minder ruimte voor eigen gedachten en associaties. Maar als altijd iedereen akkoord moet gaan, dan is het ook mogelijk dat er mensen meebeslissen die hun eigen gedachten en positie belangrijker vinden dan het Woord van God.
Dus klein over genade spreken in de zin van kwantiteit en niet van kwaliteit.Forummer schreef:Dat bekeerde mensen een zeldzaamheid zijn, vroeger waren ze er nog wel, misschien je opa of je oma nog. Oftewel Gods Geest werkt niet meer