Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
pierre27 schreef:
Forummer schreef:Ik ben heel veel in gesprek met mezelf, soms met de kerkenraad en met de betreffende predikanten dus niet altijd omdat zij de mogelijkheid tot mailen niet hebben.

Het is een grote strijd. Veel verwarring schept het ook. knip

Stel jezelf de vraag of je nog van harte achter de boodschap kunt staan die in jouw gemeente(n) gebracht mag worden. Verder zie ik niet zo goed de meerwaarde van het op internet plaatsen van de vaak persoonlijk gekleurde verhalen over de prediking. De eventuele bijval is soms tot op de postet voorspelbaar. Ik worstel ook met de bijbelse lijn hierin. Nietemin is mijn eerste opmerking in deze posting een hartelijke en goedbedoelde.
Ik ben benieuwd of je zelf ook al vaker je eigen advies hebt opgevolgd en wat jouw ervaringen daarin zijn Pierre.

Advies meer dan eens opgevolgd. Ervaringen erg positief.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

pierre27 schreef:
Advies meer dan eens opgevolgd. Ervaringen erg positief.
Fijn. Bij mij is het wisselend. Vooral omdat lang niet iedere ds echt openstaat voor feedback. Terwijl ik met degenen die dat wel staan, vaak een goed gesprek van hart tot hart heb.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ambtenaar schreef:
Erasmiaan schreef:Mijn advies is: ga in gesprek met jezelf. Kijk na wat je in het openbaar allemaal zegt. Zitten daar positieve punten tussen? Of is het alleen maar kritiek?
Mag je in het openbaar enkel positief commentaar hebben?
Dat hoeft niet, maar het is mijns inziens niet zo'n best teken als al het negatieve op internet wordt gegooid. Je ziet het hier verschillende posters doen: een interview over de GG? Hup, op Refoforum waarbij de zinsneden die net iets kritischer zijn, worden uitvergroot. Een andere ontwikkeling binnen de GG (of aanverwante kerken) die naar conservatisme neigt? Afkeurend op Refoforum zetten. Met een vergrootglas een verschil van mening ontdekt tussen predikanten? Tijd om Refoforum te openen en de rest van de wereld er kond van te doen. En ten slotte: een preek die je niet aanstaat? Met veel bombarie de openbaarheid zoeken (of juist met minder bombarie maar heel geniepig). De meeste van deze posters bespreken ook nog geestelijk leven. Maar ik vraag me echt in gemoede af: als je zoveel kritiek hebt, is dat dan een vrucht van geestelijk leven? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.

Er is veel te lezen over de gezelschapsmensen. Vaak zag je ook dat zij leden aan de kerk. Er werd alleen maar voorwerpelijk over Christus gesproken in de prediking, maar men miste de toepassing, over hoe Christus zich openbaart in een mensenleven (eigenlijk het tegengestelde aan wat je hier telkens leest). Die mensen hadden daar vaak veel verdriet over en bogen hun knieën. Er is een verhaal bekend dat ze baden voor een oppervlakkige predikant, de predikant aan hun deur luisterde (hij verdacht ze ervan dat ze hem bekritiseerden) en zo verslagen werd door hun gebed voor hem, dat het tot een verandering kwam bij die man. Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.

Excuus voor dit betoog, het moest mij even van het hart.

Overigens zeg ik hier niet mee dat je geen kritiek mag hebben. Maar de toon en het repeterend element brengen mij ertoe om deze opmerkingen te maken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Erasmiaan schreef:Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.

Overigens zeg ik hier niet mee dat je geen kritiek mag hebben. Maar de toon en het repeterend element brengen mij ertoe om deze opmerkingen te maken.
Heeft jouw reactie niet vooral te maken met het feit dat jij géén fundamentel kritiek hebt op de prediking die je hoort? Is het dan niet makkelijk praten tegenover iemand die dat wél heeft?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Erasmiaan heeft gelijk.

Ongefundeerd kritiek leveren is gewoon een overtreding van het negende gebod. Besef toch, mensen, dat van alles wat we hier op het forum neer smijten, ook eens rekenschap afgelegd zal moeten worden. En dat zeg ik in de eerste plaats tegen mezelf.

En als er iets in een preek gezegd wordt wat ons niet aanstaat, dan moeten we allereerst bidden met Psalm 139: 23 en 24 (onberijmd): Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Laatst gewijzigd door Jantje op 05 nov 2020, 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Posthoorn schreef:
Erasmiaan schreef:Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.

Heeft jouw reactie niet vooral te maken met het feit dat jij géén fundamentele kritiek hebt op de prediking die je hoort? Is het dan niet makkelijk praten tegenover iemand die dat wél heeft?
Nee. Zie pb.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
Ambtenaar schreef: Mag je in het openbaar enkel positief commentaar hebben?
Dat hoeft niet, maar het is mijns inziens niet zo'n best teken als al het negatieve op internet wordt gegooid. Je ziet het hier verschillende posters doen: een interview over de GG? Hup, op Refoforum waarbij de zinsneden die net iets kritischer zijn, worden uitvergroot. Een andere ontwikkeling binnen de GG (of aanverwante kerken) die naar conservatisme neigt? Afkeurend op Refoforum zetten. Met een vergrootglas een verschil van mening ontdekt tussen predikanten? Tijd om Refoforum te openen en de rest van de wereld er kond van te doen. En ten slotte: een preek die je niet aanstaat? Met veel bombarie de openbaarheid zoeken (of juist met minder bombarie maar heel geniepig). De meeste van deze posters bespreken ook nog geestelijk leven. Maar ik vraag me echt in gemoede af: als je zoveel kritiek hebt, is dat dan een vrucht van geestelijk leven? Ik kan me daar zo weinig bij voorstellen.

Er is veel te lezen over de gezelschapsmensen. Vaak zag je ook dat zij leden aan de kerk. Er werd alleen maar voorwerpelijk over Christus gesproken in de prediking, maar men miste de toepassing, over hoe Christus zich openbaart in een mensenleven (eigenlijk het tegengestelde aan wat je hier telkens leest). Die mensen hadden daar vaak veel verdriet over en bogen hun knieën. Er is een verhaal bekend dat ze baden voor een oppervlakkige predikant, de predikant aan hun deur luisterde (hij verdacht ze ervan dat ze hem bekritiseerden) en zo verslagen werd door hun gebed voor hem, dat het tot een verandering kwam bij die man. Dat lees ik veel liever dan al die kritiek die hier vaak zo liefdeloos wordt gespuid.

Mee eens, alhoewel we ook niet klakkeloos alles goedkeuren wat in ons kerkverband gaande is. Maar de zaken onder een vergrootglas leggen en vervolgens zaken uit het verband rukken lijkt me kerk-afbrekend. En zoals ik elders al zei: Je hoeft niet in alle gevallen een jaknikker te zijn. Er zijn nu eenmaal zaken in onze gemeenten die ik ook als verontrustend ervaar. Kerkistisch ben ik beslist niet, maar het kerkverband waarin je opgegroeid en gevormd bent is je toch lief, ondanks dat je verontrustende tendensen ziet. Die hoef je vanzelf niet zomaar goed te keuren.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Terri

Bericht door Terri »

Posthoorn schreef:

Heeft jouw reactie niet vooral te maken met het feit dat jij géén fundamentel kritiek hebt op de prediking die je hoort? Is het dan niet makkelijk praten tegenover iemand die dat wél heeft?
Ik herken @Erasmiaan en ik herken de verontrusten.
Alleen proef ik bij de een veel boosheid en berichten in superlatieven omdat ik denk dat er enigszins onrust ontstaat vanwege het feit dat er wel degelijk beseft wordt dat er veel waars zit in de postings van de verontrusten.
Tegelijk denk ik dat het ook goed is dat de verontrusten inmiddels moeten weten dat het gewoon niet bespreekbaar is, helaas.... en dat het hete hoofden en koude harten geeft.
Wat ik wel jammer vind is dat het niet geloofd/geaccepteerd wordt dat er wel degelijk hele verdrietige dingen gebeuren en dat mensen beschadigd zijn/worden door een bepaalde vorm van prediking/ pastoraat.
Ook hier is het 'op eieren lopen en wegkijken' aan de orde.
En ook hier: praat eens met iemand ( onder vier ogen) die van onder dit 'juk' verlost is.
Probeer elkaar in zoverre te blijven vertrouwen dat het oprechte gevoelens zijn.
Ook dit moest even van mijn hart, mocht het niet kunnen, haal het maar weg, ik weet eerlijk gezegd nooit zo goed, wie wat/wel mogen zeggen en wie juist weer niet.
GGotK

Bericht door GGotK »

https://www.rd.nl/kerk-religie/gg-albla ... -1.1710836
De gereformeerde gemeente (gg) te Alblasserdam vraagt om kerkelijke schulderkenning aan de Joodse gemeenschap in relatie tot de Tweede Wereldoorlog.

De gemeente had daartoe een verzoek ingediend bij de classis Ridderkerk, zo blijkt uit het classisverslag van 3 oktober in het jongste nummer van De Saambinder
Het classisverslag vermeldt daarnaast dat de gg te Hendrik-Ido-Ambacht een „gedachtewisseling” voorstelde „met betrekking tot de vereenvoudiging van de Nederlandse taal van de Statenvertaling, de belijdenisgeschriften, de formulieren en de catechisatieleerstof.” Dit punt „wordt in alle voorzichtigheid besproken. De gevoeligheid ervan is allen bekend. Toch is de nood groot en er treedt vervreemding op, met name onder onze jongeren. De classis wenst de eenheid te behouden. Het voorstel is om deze nood neer te leggen bij de particuliere synode en de kerkelijke weg te bewandelen. Tevens wordt dit verzoek als cc naar de commissie van de generale synode verzonden.”
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Mooi dat beide punten bespreekpunten worden.

Wat betreft de verstaanbaarheid wordt vermeld: "De classis wenst de eenheid te behouden". Dat is een mooi streven. Tegelijkertijd is traagheid en stroefheid hierin een belangrijk element waardoor uiteindelijk gemeenten toch kunnen en zullen switchen naar bijv. de HSV. Ik hoop dat de commissie van de GS dat inziet en snel stappen onderneemt, maar eerlijkheidshalve ben ik bang dat het nog lang gaat duren. Daarom is het goed dat lokale gemeenten via de kerkelijke weg er wat haast achter zetten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/zgg-be ... or-ecuador

Wat mooi, dat ondanks alle zorgen in dit tijdsgewricht, ook deze dingen hun voortgang mogen hebben.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Posthoorn schreef:

Heeft jouw reactie niet vooral te maken met het feit dat jij géén fundamentele kritiek hebt op de prediking die je hoort? Is het dan niet makkelijk praten tegenover iemand die dat wél heeft?
Nee. Zie pb.
Ik ben ook wel geïnteresseerd in het antwoord. En ik kan me zo voorstellen dat er meerderen zijn.
Silo

Bericht door Silo »

Jantje schreef: Wat mooi, dat ondanks alle zorgen in dit tijdsgewricht, ook deze dingen hun voortgang mogen hebben.
En wat is jouw mening over de berichten uit de classis Ridderkerk? Daar ben ik wel benieuwd naar :D
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Silo schreef:
Jantje schreef: Wat mooi, dat ondanks alle zorgen in dit tijdsgewricht, ook deze dingen hun voortgang mogen hebben.
En wat is jouw mening over de berichten uit de classis Ridderkerk? Daar ben ik wel benieuwd naar :D
Ik deel niet de visie van ds. Sonnevelt en wel de visie van de kerkenraad van Hendrik-Ido-Ambacht.

Zo goed? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Forummer

Bericht door Forummer »

Jantje schreef:@Erasmiaan heeft gelijk.

Ongefundeerd kritiek leveren is gewoon een overtreding van het negende gebod. Besef toch, mensen, dat van alles wat we hier op het forum neer smijten, ook eens rekenschap afgelegd zal moeten worden. En dat zeg ik in de eerste plaats tegen mezelf.

En als er iets in een preek gezegd wordt wat ons niet aanstaat, dan moeten we allereerst bidden met Psalm 139: 23 en 24 (onberijmd): Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op den eeuwigen weg.
Jantje, ongefundeerd is het niet want ik ben er hoogstpersoonlijk bijgeweest. Dus het is geen laster, ik heb het zelf gehoord en niet van horen zeggen ofzo.

Dat kun jij als melder niet zeggen dat je erbij geweest bent. Ik vind het daarom ook vreemd dat je dat gedaan hebt. Het zijn serieuze vraagstukken die gewoonweg spelen binnen de GerGem. Of je dat nu leuk vind of niet.

knip. Als iets eerder geknipt is, met reden, is het niet de bedoeling dat je het met andere woorden nog een keer post.

En als je het zelf niet ervaart, wees blij, dat is echt een zegen! Maar als je het niet herkent of niet begrijpt, wil dat niet zeggen dat het er niet is
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie