Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA
Re: Wie zou jouw stem krijgen bij de verkiezingen USA
Voor mensen die wat meer achtergrond willen lezen. Dit interview scheelt je 1.000 pagina's leesvoer:
https://www.trouw.nl/buitenland/histori ... ~b3e3a901/
https://www.trouw.nl/buitenland/histori ... ~b3e3a901/
Het is toch nog ongekend spannend. Biden haalt naar alle waarschijnlijkheid Wiscinson en Nevada binnen.
Dan zou hij nog slechts één van de volgende staten behoeven te winnen: Michigan, Georgia of Pennsylvania. In alle drie de staten staat hij overigens op dit moment op achterstand, hoewel dat in Georgia maar zeer nipt is.
Dan zou hij nog slechts één van de volgende staten behoeven te winnen: Michigan, Georgia of Pennsylvania. In alle drie de staten staat hij overigens op dit moment op achterstand, hoewel dat in Georgia maar zeer nipt is.
De claim van Trump om 8 uur was dus niet voor niets. Het was een slag in de lucht.
Op zulke dagen ben ik zo blij dat ik in Nederland woon.Herman schreef:De claim van Trump om 8 uur was dus niet voor niets. Het was een slag in de lucht.
Wat een vertoning.
Veel Amerikanen schamen zich, terecht.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wanneer Biden North Carolina wint, zou dit ook voldoende voor Biden kunnen zijn (269 kiesmannen). Bij ieder 269 kiesmannen beslist het Huis van Afgevaardigden.Valcke schreef:Het is toch nog ongekend spannend. Biden haalt naar alle waarschijnlijkheid Wiscinson en Nevada binnen.
Waar kan je dat laatste vinden? Beslist het huidige of nieuwe Huis? En wordt die beslissing genomen o.b.v. democratische meerderheid of is daar een andere regeling voor?Valcke schreef:Wanneer Biden North Carolina wint, zou dit ook voldoende voor Biden kunnen zijn (269 kiesmannen). Bij ieder 269 kiesmannen beslist het Huis van Afgevaardigden.Valcke schreef:Het is toch nog ongekend spannend. Biden haalt naar alle waarschijnlijkheid Wiscinson en Nevada binnen.
Het lijkt er in ieder geval op dat Biden de "popular vote" ruim wint. Dat is niet erg belangrijk, maar het geeft wel een scheefgroei aan. Om eerlijk te zijn hoop ik dat senaat en president naar verschillende partijen gaat, en misschien dat er dan wat samenwerking afgedwongen wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Die 'vote' won Clinton in 2016 ook. Voor Biden lijkt deze 'popular vote' wel kleiner te worden t.o.v. Clinton in 2016.parsifal schreef:Het lijkt er in ieder geval op dat Biden de "popular vote" ruim wint. Dat is niet erg belangrijk, maar het geeft wel een scheefgroei aan. (...)
Dat weet ik. Maar het is beroerd als in een (in praktijk) twee partijen stelsel de president niet de meerderheid achter zich heeft. Zeker als de verdeeldheid zo groot is. Ik verlang terug naar Bush sr of jr.Hollander schreef:Die 'vote' won Clinton in 2016 ook. Voor Biden lijkt deze 'popular vote' wel kleiner te worden t.o.v. Clinton in 2016.parsifal schreef:Het lijkt er in ieder geval op dat Biden de "popular vote" ruim wint. Dat is niet erg belangrijk, maar het geeft wel een scheefgroei aan. (...)
Volgens mij het nieuwe huis. Er moet dan (meen ik) daadwerkelijk gestemd worden.Hollander schreef:Waar kan je dat laatste vinden? Beslist het huidige of nieuwe Huis? En wordt die beslissing genomen o.b.v. democratische meerderheid of is daar een andere regeling voor?Valcke schreef:Wanneer Biden North Carolina wint, zou dit ook voldoende voor Biden kunnen zijn (269 kiesmannen). Bij ieder 269 kiesmannen beslist het Huis van Afgevaardigden.Valcke schreef:Het is toch nog ongekend spannend. Biden haalt naar alle waarschijnlijkheid Wiscinson en Nevada binnen.
Je kunt dit in artikelen vinden door in google te zoeken op '269 kiesmannen gelijkspel'.
De kans dat de democratische achterban de winst niet zal accepteren is natuurlijk net zo aanwezig als andersom. Het is dan alleen de vraag wie aan die strijd leiding gaat geven als Biden net als Clinton zijn verlies toegeeft.
Bedankt. Na wat lezen begreep ik dat de president dan door het Huis wordt gekozen en de vice-president door de Senaat.Valcke schreef:Volgens mij het nieuwe huis. Er moet dan (meen ik) daadwerkelijk gestemd worden.
Je kunt dit in artikelen vinden door in google te zoeken op '269 kiesmannen gelijkspel'.
Laatst gewijzigd door Hollander op 04 nov 2020, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Die 537 stemmen in Florida in 2000 zeker? :-)parsifal schreef:Dat weet ik. Maar het is beroerd als in een (in praktijk) twee partijen stelsel de president niet de meerderheid achter zich heeft. Zeker als de verdeeldheid zo groot is. Ik verlang terug naar Bush sr of jr.
Ik dacht meer aan het zo af en toe de hand uitsteken naar de andere partij.Herman schreef:Die 537 stemmen in Florida in 2000 zeker? :-)parsifal schreef:Dat weet ik. Maar het is beroerd als in een (in praktijk) twee partijen stelsel de president niet de meerderheid achter zich heeft. Zeker als de verdeeldheid zo groot is. Ik verlang terug naar Bush sr of jr.
Biden lijkt een groot deel van zijn achterstand in Michigan te hebben ingelopen (van ruim 4 procent achterstand naar slechts 1,4% achterstand met nog 13% te tellen. Wint Biden in Michigan en Nevada en Wiscinson (in de laatste twee staten staat hij al voor), dan is het voor Trump afgelopen.Valcke schreef:Wanneer Biden North Carolina wint, zou dit ook voldoende voor Biden kunnen zijn (269 kiesmannen). Bij ieder 269 kiesmannen beslist het Huis van Afgevaardigden.Valcke schreef:Het is toch nog ongekend spannend. Biden haalt naar alle waarschijnlijkheid Wiscinson en Nevada binnen.