COVID-19

parsifal

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Habitat schreef:
parsifal schreef: Wiskundig gezien zijn in zo'n geval de lokale R-waardes de waardes op de diagonaal van de zogenaamde volgende-generatie-matrix en de totale R-waarde is de grootste eigenwaarde van die matrix en die is voor een volgende-generatie-matrix altijd ten minste zo groot als het maximale element op de diagonaal.
Ik moedig parsifal aan om af en toe dit soort zinnen te schrijven. Het doet ons, als niet-experts, weer even voelen dat we de materie maar oppervlakkig begrijpen en moeten passen als het de diepte in gaat.
Met alle respect voor deze wetenschap: het is een model van de werkelijkheid, niet de werkelijkheid zelf. Er zijn ook andere modellen mogelijk, bv door uit te gaan van het vijfdaagse gemiddelde van de gemeten besmettingen (indien het testbeleid niet wijzigt) en dan de afgeleide te bepalen van de grafiek die dan ontstaat. Een positief getal hoort dan bij een R>1, een negatief getal bij een R<1. Omdat het om een model gaat met veel onzekerheden ten aanzien van de meerwaarden, heeft het mi weinig zin om de modellen wiskundig sterk te verfijnen. Overigens vermindert dit mijn waardering niet voor de wetenschap zoals Parsifal die beoefent.
Hier ben ik het mee eens. Daarom pleit ik ook voor het kijken naar toename of afname en verdubbelingstijd/ halveringstijd. De modellen waar ik mee werk zijn voornamelijk een hulpmiddel om (kwalitatief) te begrijpen wat voor invloed extra aannames kunnen hebben (in dit geval dat groei in 1 groep ook tot groei in een andere groep leidt, als de groepen verbonden zijn). De voornaamste bijdrage van mijn werk is denk ik begrip kweken voor wat wel en niet genegeerd mag worden in een model.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke

Bericht door Valcke »

(PS meerwaarden had ik inmiddels gecorrigeerd naar meetwaarden.)
Valcke

Bericht door Valcke »

In België is de zaak zeer ernstig: meer dan tweemaal zoveel covid-patiënten in ziekenhuizen dan in NL, terwijl het inwoneraantal 2/3 is van NL. Het gaat hard toe naar de situatie in het voorjaar in Italië en Spanje.

Ik vind het ook bijzonder jammer dat Maastricht geen Belgische patiënten opneemt terwijl er nog ruimte is. Of liever gezegd: het is schandelijk.
parsifal

Bericht door parsifal »

Zweden komt nu met dringend advies voor voorzichtig gedrag in drie provincies (eerder waren al twee andere provincies aan de beurt). Alle grote steden vallen hier nu onder. Ik hoop dat het net als in het voorjaar genoeg blijkt om de R onder 1 te krijgen. Met nog steeds minder dan 25 Covid-gerelateerde overlijdens per week, is de ingreep dan dit keer wel op tijd geweest.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

Valcke schreef:
Ik vind het ook bijzonder jammer dat Maastricht geen Belgische patiënten opneemt terwijl er nog ruimte is. Of liever gezegd: het is schandelijk.
Niet zulke grote woorden gebruiken, als je niet alle inside info hebt.
"België heeft Nederland gevraagd om coronapatiënten over te nemen, om de druk op ziekenhuizen bij de zuiderburen te verlichten. Voorlopig is er echter geen plek voor ze."
België kampt onder meer met een grote corona-uitbraak bij Luik, net over de grens bij Maastricht. Maar de bedden in Maastricht zijn ook nodig om patiënten uit bijvoorbeeld Amsterdam op te vangen, zegt Kuipers.

Hoe België het verzoek indiende, laat Kuipers in het midden, maar de vraag is volgens hem niet binnengekomen bij het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).
Limburger.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

Dit zijn geen grote woorden. Een mensenleven in België telt evenveel als een mensenleven in Nederland. Bij mijn weten worden er momenteel geen patiënten verhuisd van Amsterdam naar Maastricht, er is daar ruimte.

In België is er in 3 dagen een toename van 1100 patiënten in ziekenhuizen (netto instroom), in Nederland slechts een toename van 140 in 3 dagen (netto instroom). In België is het aantal ziekenhuispatiënten al hoger dan in de piek van de eerste golf; in Nederland is daar nog lang geen sprake van. Waar de nood het hoogst is, daar moet geholpen worden. Landsgrenzen mogen geen rol spelen. Ik vind dit heel erg, ik vind dat we ons als Nederland te schamen hebben! Al zou het slechts om tien of twintig patiënten gaan die je kunt opvangen, dan nog toon je je medeleven.

Hoe het verzoek ook is binnengekomen, het is zeker dat er een officieel verzoek is gedaan; mogelijk zelfs op regeringsniveau. Dat verzoek is afgewezen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Valcke schreef:Dit zijn geen grote woorden. Een mensenleven in België telt evenveel als een mensenleven in Nederland. Bij mijn weten worden er momenteel geen patiënten verhuisd van Amsterdam naar Maastricht, er is daar ruimte.

In België is er in 3 dagen een toename van 1100 patiënten in ziekenhuizen (netto instroom), in Nederland slechts een toename van 140 in 3 dagen (netto instroom). In België is het aantal ziekenhuispatiënten al hoger dan in de piek van de eerste golf; in Nederland is daar nog lang geen sprake van. Waar de nood het hoogst is, daar moet geholpen worden. Landsgrenzen mogen geen rol spelen. Ik vind dit heel erg, ik vind dat we ons als Nederland te schamen hebben! Al zou het slechts om tien of twintig patiënten gaan die je kunt opvangen, dan nog toon je je medeleven.

Hoe het verzoek ook is binnengekomen, het is zeker dat er een officieel verzoek is gedaan; mogelijk zelfs op regeringsniveau. Dat verzoek is afgewezen.
Ben ik met je eens. Dit zouden ze best kunnen doen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
huisman

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Dit zijn geen grote woorden. Een mensenleven in België telt evenveel als een mensenleven in Nederland. Bij mijn weten worden er momenteel geen patiënten verhuisd van Amsterdam naar Maastricht, er is daar ruimte.

Ook de ziekenhuizen in Maastricht krijgen Covid patienten van elders. Zie o.a. bericht . In België is de situatie slechter dan in Nederland . Als er ruimte is mogen landsgrenzen natuurlijk geen rol spelen.

https://limburg24.nl/viecuri-plaatst-7- ... -roermond/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Nederland en België zijn niet met elkaar in oorlog. Als de Nederlandse overheid een verzoek om hulp heeft moeten afwijzen, zal daar ongetwijfeld een goede reden voor zijn.

Overigens is Kuipers nu opeens weer in een jubelstemming. Anderzijds roepen zorgmensen om maatregelen.
Geen mens die het nog snapt. Kunnen we niet afspreken dat één instantie spreekt en de rest zijn of haar mond houdt?
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

refo schreef:Nederland en België zijn niet met elkaar in oorlog. Als de Nederlandse overheid een verzoek om hulp heeft moeten afwijzen, zal daar ongetwijfeld een goede reden voor zijn.

Overigens is Kuipers nu opeens weer in een jubelstemming. Anderzijds roepen zorgmensen om maatregelen.
Geen mens die het nog snapt. Kunnen we niet afspreken dat één instantie spreekt en de rest zijn of haar mond houdt?
Jubelstemming? Eerder zeer voorzichtig positief.
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Nederland en België zijn niet met elkaar in oorlog. Als de Nederlandse overheid een verzoek om hulp heeft moeten afwijzen, zal daar ongetwijfeld een goede reden voor zijn.

Eens, die beroepsgroep van verzorgenden en verpleegkundigen moet zich niet bemoeien met het beleid om Covid in te dammen.
Als ik nuchter naar de cijfers kijk lijkt het voorzichtig de goede kant op te gaan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

R getal (op basis van Osiris) was op 18 Oktober 1.08. En op basis van Nice was dit 15 Oktober 1.03. Van Dissel verwacht dat dat getal nu onder de 1 ligt.

Dat is positief nieuws.
Valcke

Bericht door Valcke »

Jeremiah schreef:R getal (op basis van Osiris) was op 18 Oktober 1.08. En op basis van Nice was dit 15 Oktober 1.03. Van Dissel verwacht dat dat getal nu onder de 1 ligt.

Dat is positief nieuws.
Wanneer je naar het aantal besmettingen kijkt van afgelopen dagen, kan dit toch niet anders? (Voor mij is niet duidelijk wat voor zin het heeft om een R van twee weken geleden vast te stellen wanneer het aantal besmettingen duidelijk stijgt of daalt.)
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Jeremiah schreef:R getal (op basis van Osiris) was op 18 Oktober 1.08. En op basis van Nice was dit 15 Oktober 1.03. Van Dissel verwacht dat dat getal nu onder de 1 ligt.

Dat is positief nieuws.
Wanneer je naar het aantal besmettingen kijkt van afgelopen dagen, kan dit toch niet anders? (Voor mij is niet duidelijk wat voor zin het heeft om een R van twee weken geleden vast te stellen wanneer het aantal besmettingen duidelijk stijgt of daalt.)
Nu is er wel wat effect van de herfstvakantie.

Ondertussen is het in Belgie echt erg. Ik zag al een opmerking dat voor beademing zelfs als je de maximaal leeftijd bij 70 legt er gebrek is. Daar moet denk ik echt het land voor een maand helemaal op slot.
DDD

Bericht door DDD »

Hoe is het nu mogelijk dat er beademingsapparatuur is afgezegd bij Philips en dat er toch een tekort is in Belgie?
Plaats reactie