Mona Lisa schreef:De druk van de Hoge Raad heeft het proces versneld, niet tot een andere uitkomst geleid. De discussie was al decennia lang aan de gang. Dat niet tegelijk het beginselprogramma is aangepast is misschien een beetje onhandig. Ik denk een soort tegemoetkomen aan de meer behoudende flank in de partij. Tegelijk is destijds zeer vaak de vraag besproken wat het besluit, met op de achtergrond het beginselprogramma, zou betekenen voor de kandidatenlijsten en of daar vrouwen op kunnen komen te staan. En het antwoord is altijd duidelijk geweest: dat kan.
Zeker is er altijd wel wat interne discussie over geweest. Maar het gaat mij erom dat de uitslag zoals door jou zo mooi opgehaald, niet gezien kan worden als de uitkomst van een enquête. Er is een besluit gevraagd met de druk vanuit de overheid. En, zo is dit besluit voorgehouden, zou theoretisch de mogelijkheid openen om vrouwen toe te laten. Inderdaad, daarmee konden er vrouwen op komen. Logisch. Als die maatregelen niet boven het hoofd hadden gehangen had in ieder geval de kiesvereniging waar ik bij aangesloten ben, niet ingestemd met dit voorstel. En zo waren er veel meer.
Dat de keuze om niet tegelijk het beginselprogramma aan te passen door jou als "onhandig" wordt getypeerd is geschiedvervalsing. Dat is heel bewust en met overtuiging zo gedaan door het hoofdbestuur. Het is niet voor niets het "dubbelbesluit" genoemd. Enerzijds de theoretische mogelijkheid openen, anderzijds onverkort achter het beginsel blijven staan. Zó is het de kiesverenigingen voorgehouden. Lees maar na:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 9cd7296993.
Mona Lisa schreef:Ik weet het niet zeker maar volgens mij zijn er ook kiesverenigingen geweest met meer afgevaardigden die verschillend gestemd hebben als de uitslag van de stemming in de kiesvereniging dat beeld liet zien. Maar afgezien daarvan, dit is nu eenmaal hoe de SGP in elkaar zit. Het is een soort vereniging van verenigingen. Er zijn geen direct stemmingen en verkiezingen, dat loopt via de kiesverenigingen.
Maar ik stel dat ook niet ter discussie! Het gaat erom dat het geen goede afspiegeling is omdat de stemming onder (overheids)druk is gedaan en dat het ook geen goede afspiegeling is gelet op het winner takes all principe.
Mona Lisa schreef:Maar gelukkig kunnen we vaststellen dat de uitslag een prima afspiegeling is van hoe de leden (ik bedoel de personen die lid zijn van de kiesverenigingen) er over dachten. Uit een enquete van het RD, ergens begin 2013, bleek ruim 70% van de leden voor te zijn. Ook interessant was een onderzoek onder raadsleden, statenleden, wethouders en burgemeesters. Niet alleen was de meerderheid voor het voorstel van het Hoofdbestuur, de helft gaf ook aan dat ze het een goede zaak zouden vinden als vrouwen politiek actief zouden worden. En bij de verkiezingen in 2018 zag je dat ook terug, in minstens 7 gemeenten stonden vrouwen op de SGP-kandidatenlijst.
Jammer dat je het niet onderbouwt. Ik kan dat wel, zie het volgende citaat uit een bericht van het Reformatorisch Dagblad van 16 januari 2013:
Reformatorisch Dagblad schreef:Het aantal principiële voor- en tegenstanders van vrouwen in de politiek houdt elkaar in de SGP-achterban min of meer in evenwicht. Bijna 45 procent antwoordt: „Helemaal mee eens”, of: „Gedeeltelijk mee eens”, op de stelling dat Bijbels gezien een vrouw onder geen voorwaarde raadslid, wethouder of Kamerlid kan zijn. Nipt 47 procent is het gedeeltelijk of helemaal oneens met deze stelling.
Er bestaat een verschil tussen degenen die wel en geen SGP-lid zijn. Van de SGP-leden onderschrijft 49 procent laatstgenoemde stelling wel en 42 procent niet.
Wel erken ik dat raadsleden en wethouders voor de troepen uitlopen en hier veel positiever over zijn.
Mona Lisa schreef:Nou, die onrust onstaat niet zomaar, die wordt gecreëerd. Dat is jammer, het doet de kandidaten en de partij als geheel geen goed.
Die onrust is inderdaad gecreëerd door de fractie van de SGP Schouwen-Duiveland. Als je zo een revolutionair besluit neemt zonder je leden en achterban mee te nemen, dan riskeer je dit. Zie ook de reacties van eilander en Bruna.