Vervolgde schreef:Brakel geeft inderdaad een uitwerking van een dagelijkse vergeving. Die is even nodig als de eenmalige vrijspraak in het gericht. 
De apostel Jacobus geeft weer een ander gezicht op de rechtvaardigmaking. Hij stelt juist de rechtvaardigmaking uit de werken.
Jakobus 2:14; 24.
Wat nuttigheid is het, mijn broeders, indien iemand zegt, dat hij het geloof heeft, en hij heeft de werken niet? Kan dat geloof hem zaligmaken?
Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
Ik worstel met de vraag of je de rechtvaardigmaking uit de werken niet een standelijke rechtvaardigmaking zou mogen noemen. Het gaat hier duidelijk om iemand die in het gericht is vrijgesproken en ook daadwerkelijk gelooft.
'
Jakobus schreef aan christenen met een joodse achtergrond die de rechtvaardiging door het geloof ontdekten.  Maar ze gingen toen naar het andere uiterste, namelijk dat de werken er helemaal niet toe deden. We worden gered uit genade, door geloof in de Heere Jezus. 
Niet door werken. Maar zoals het gezegde gaat: faith alone saves, but the faith that saves is not alone.
Het geloof op zichzelf, als het geen werken heeft, is dood.  Geloof redt ons, maar het moet een levend geloof zijn. We kunnen zien of het geloof leeft door te kijken of het gepaard gaat met werken, en als het geen werken heeft, is het dood. Dat is wat Jacobus zegt. Ook Paulus begreep de noodzaak van werken om het karakter van het ware geloof te bewijzen.
Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus tot goede werken, welke God voorbereid heeft, opdat wij in dezelve zouden wandelen. Ef. 2:10 
Dit is een getrouw woord, en deze dingen wil ik, dat gij ernstelijk bevestigt, opdat degenen, die aan God geloven, zorg dragen, om goede werken voor te staan; deze dingen zijn het, die goed en nuttig zijn den mensen. Titus 3