Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Ambtenaar

Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Ik houd me liever aan het voorbeeld van de apostelen. Ik lees nergens dat ze de toehoorders "adviseren" of "ter overweging meegeven", maar dat ze krachtig appelleren. En dat ook aan de predikanten of evanglisten die door hen opgeleid werden meegeven: 1 Timotheüs 4:11 Beveel deze dingen, en leer ze.

En predikant staat trouwens ook op de kansel namens God. En God "adviseerd" ons ook niet slechts om Hem te gehoorzamen. Hij eist gehoorzaamheid van Zijn volk.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel predikanten er persoonlijke opvattingen op na houden en deze poneren als de waarheid. Dat absolutisme wijs ik af.

Ik heb zelf verstand gekregen om de Bijbel te interpreteren en lessen, waarden en normen daaruit toe te passen in mijn leven. Een preek kan helpen duidelijkheid te verschaffen, maar is niet het einde van het verhaal of einde van de discussie.

Overigens is het vrij lastig om door de bomen het bos te zien, met al die persoonlijk gelegde accenten en bereden stokpaardjes van predikanten.

En God gehoorzaam zijn is niet hetzelfde als doen wat een predikant je voorhoudt.

Dat in afgescheiden kerken predikanten pauselijke onfeilbaarheid wordt toegedicht door velen, wil niet zeggen dat dit juist is.
DDD

Bericht door DDD »

Nathanaël schreef:
DDD schreef:Ik vermoed dat het een Koers uit 1995 was. Maar er is geen archief meer en ik weet ook niet hoe ik dat zou kunnen opzoeken.
Geef er dan meteen even bij aan dat het waarschijnlijk grote onzin is die je verkondigt. Kom nou. In 1995 een groot deel van de GB-predikanten geen tegenstander van vrouw in het ambt? Ik weet dat je dit soort dingen in discussies vaker doet en ik snap best dat je dat soort dingen ook niet serieus meent, maar er zijn veel mensen die meelezen en wel denken dat het echt zo is. Dat moet je niet doen.
Ik meen het heel serieus, en ik heb mij daar destijds ook over verbaasd. Maar goed. Als ik het niet kan bewijzen, dan is het slechts een mening. Het kan zijn dat ik een van de gevoelige hangijzers door elkaar haal, bijvoorbeeld homoseksualiteit en de vrouw in het ambt, en ook dat de datum niet klopt. Mijn geheugen voor dat soort dingen is niet zo sterk. Maar het zou mij enorm verbazen als ik dit zou hebben gedroomd

Los daarvan: ik ben heel benieuwd of daadwerkelijk de helft van de predikanten van de GB nu tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente is. Wellicht is het goed om dat eens te onderzoeken.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Los daarvan: ik ben heel benieuwd of daadwerkelijk de helft van de predikanten van de GB nu tegen de openstelling van het ambt voor de zusters van de gemeente is. Wellicht is het goed om dat eens te onderzoeken.
In de Waarheidsvriend wordt niet echt de vrouw in het ambt bepleit, en dat is toch het huisblad.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zegt niet veel. De GB is een centraal geleide organisatie. Zie ook het proefschrift van Teun van de Lagemaat daarover, De stille evolutie, Individualisering in de Gereformeerde Bond.

Ik citeer daaruit, weliswaar niet rechtstreeks over het genoemde onderwerp:
Een aanzienlijke groep staat niet afwijzend tegenover de vrouw in het ambt en toont daarin enige doorwerking van individualisering. Een minderheid blijft tegen. Opmerkelijk is dat beide standpunten slechts beperkt worden onderbouwd vanuit de Bijbel, hetgeen niet past bij de gereformeerde traditie.
Ik geef toe dat ik wellicht wat eenzijdig geinformeerd ben. Ik las rond 1995 Kontekstueel Daar heb ik nu geen tijd meer voor en geen toegang meer toe, maar dat was natuurlijk een blad van de open bond, en enkele niet verdwaalde gematigde GG-dominees.
HHKtE

Bericht door HHKtE »

HHKtE schreef:Calvijnkerk in Baarn (vanouds geref bondsgemeente) heeft voor het eerst geen bonder meer beroepen.nml Ds G J Krol uit Gekdermalsen
Ds Krol is 62 jaar en zal het beroep na ruim 16 jaar Geldermalsen hoogst waarschijnlijk wel aannemen en nog een aantal jaren de gemeente van Baarn gaan dienen. D.V natuurlijk
DDD

Bericht door DDD »

Het valt nog wel mee met mijn geheugen, zo lijkt het.

Zo schrijft ds. P. de Vries in 1986 (18 augustus) dat het officiële standpunt van de Gereformeerde Bond de stap naar de vrouw in het ambt flinterdun maakt, Veluwse kerkbode.

Nu heeft deze dominee wel vaker last van enig overdrijven. Maar in ieder geval vind ik dat jij je aantijgingen van mijn vermeende gebrekkige inzicht in de ontwikkelingen ook wel wat beter mag onderbouwen.

Het genoemde proefschrift beschrijft duidelijk een kleine koerswijziging van de Gereformeerde Bond in 2012. Ik ben benieuwd in hoeverre jij je eigen kerkelijke geschiedenis eigenlijk kent.

In 2013 was er al een heel aantal gereformeerdebondsgemeenten dat de ambten openstelde voor de zusters van de gemeente. Daarnaast is het in het algemeen zo dat de theologen voorop lopen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Welke predikant die lid is van de GB heeft gepleit voor vrouwelijke ambtsdragers? Ik ken er geen, maar dat kan aan mij liggen.

Verder is het lastig om te spreken over GB gemeentes. De NHK was van oudsher al een pluriforme kerk, waar ook binnen gemeentes van mening wordt verschild over dit onderwerp. Het gesprek wordt wellicht wat meer in openheid gevoerd dan in de afgescheiden kerken.

Bij ons in de gemeente wordt er ook over gesproken.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Welke predikant die lid is van de GB heeft gepleit voor vrouwelijke ambtsdragers? Ik ken er geen, maar dat kan aan mij liggen.
Ik heb eerder al professor Graafland genoemd.

Een ander bekend voorbeeld is ds. A.J. Zoutendijk.

Ds P.J. Visser heeft overigens enige tijd geleden meegewerkt aan een bevestigingsdienst van een vrouwelijke predikant, waarbij hij sprak over haar roeping tot het ambt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:Welke predikant die lid is van de GB heeft gepleit voor vrouwelijke ambtsdragers? Ik ken er geen, maar dat kan aan mij liggen.

Verder is het lastig om te spreken over GB gemeentes. De NHK was van oudsher al een pluriforme kerk, waar ook binnen gemeentes van mening wordt verschild over dit onderwerp. Het gesprek wordt wellicht wat meer in openheid gevoerd dan in de afgescheiden kerken.

Bij ons in de gemeente wordt er ook over gesproken.
Goed om te zien dat je er tegen bent. Gezien je lidmaatschap van dit forum. Houd het zo vast zal ik zeggen
merel

Bericht door merel »

Dit is een conclusie die je niet zomaar kan afleiden. Lidmaatschap van dit forum betekent niet dat je allemaal eensgezind bent in je standpunten. Bepaalde standpunten mag je alleen niet promoten
DDD

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:

Ds P.J. Visser heeft overigens enige tijd geleden meegewerkt aan een bevestigingsdienst van een vrouwelijke predikant, waarbij hij sprak over haar roeping tot het ambt.
@Ambtenaar:
Gezien zowel jouw reactie als die van Nathanael begin ik mij af te vragen of ik wellicht iets heb gemist en de GB gewoon een (groot?) deel van de adressen uit de lijst zoals die in 2000 was, heeft geschrapt.

Aan het eind van de vorige eeuw was het in ieder geval zo dat een groot deel van de open bonders (zeg een groot deel van de betrokkenen bij Kontekstueel), een belangrijk deel van de betrokkenen bij de IZB, maar ook een belangrijk deel van de midden-bonders een voorstander of geen tegenstander was van vrouwelijke ambtsdragers. De genoemde personen springen eruit, maar ik zou uit mijn hoofd veel meer namen kunnen noemen.

Maar goed, zoals ik zei, de Gereformeerde Bond bepaalt met slechts enkele personen zijn beleid en het kan goed zijn dat een deel van de leden/ gemeenten geschrapt is. En op zich is dat ook een te verdedigen standpunt. Als bijvoorbeeld een gemeente die van oudsher in de lijst met gemeenten staat nu een vrouwelijke predikant heeft, die geen lid mag worden van de GB, dan is het op zich consequent om dan ook de gemeente maar te schrappen.

De vrouwelijke predikanten die zich oriënteren op de GB mogen immers al sinds de jaren 80 geen lid worden van de GB.

Ik ben dus benieuwd welke gemeenten uit het lijstje in het proefschrift inmiddels uit het jaarboekje geschrapt zijn.

Tenslotte wijs ik er voor de zekerheid nog op dat het op zijn zachtst gezegd een verschil is of je 'hebt gepleit voor' of 'niet tegen bent'.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:

Deze predikanten hebben de afgelopen maanden bij ons gepreekt. Ik vermoed dat bij ons de discussie dus ook op gang zal komen ;)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:
J.C. Philpot schreef:

Deze predikanten hebben de afgelopen maanden bij ons gepreekt. Ik vermoed dat bij ons de discussie dus ook op gang zal komen ;)
Ik ben bang dat dat in heel veel GB gemeenten speelt op dit moment, inderdaad.

Overigens vind ik daar een andere smiley beter bij passen: :cry
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

DDD schreef:
J.C. Philpot schreef:

@Ambtenaar:
Gezien zowel jouw reactie als die van Nathanael begin ik mij af te vragen of ik wellicht iets heb gemist en de GB gewoon een (groot?) deel van de adressen uit de lijst zoals die in 2000 was, heeft geschrapt.

Aan het eind van de vorige eeuw was het in ieder geval zo dat een groot deel van de open bonders (zeg een groot deel van de betrokkenen bij Kontekstueel), een belangrijk deel van de betrokkenen bij de IZB, maar ook een belangrijk deel van de midden-bonders een voorstander of geen tegenstander was van vrouwelijke ambtsdragers. De genoemde personen springen eruit, maar ik zou uit mijn hoofd veel meer namen kunnen noemen.

Maar goed, zoals ik zei, de Gereformeerde Bond bepaalt met slechts enkele personen zijn beleid en het kan goed zijn dat een deel van de leden/ gemeenten geschrapt is. En op zich is dat ook een te verdedigen standpunt. Als bijvoorbeeld een gemeente die van oudsher in de lijst met gemeenten staat nu een vrouwelijke predikant heeft, die geen lid mag worden van de GB, dan is het op zich consequent om dan ook de gemeente maar te schrappen.

De vrouwelijke predikanten die zich oriënteren op de GB mogen immers al sinds de jaren 80 geen lid worden van de GB.

Ik ben dus benieuwd welke gemeenten uit het lijstje in het proefschrift inmiddels uit het jaarboekje geschrapt zijn.

Tenslotte wijs ik er voor de zekerheid nog op dat het op zijn zachtst gezegd een verschil is of je 'hebt gepleit voor' of 'niet tegen bent'.
Voordat mensen verkeerde ideeën krijgen: dat lijstje in het proefschrift van Teus van de Lagemaat bestaat uit zeven (of negen, afhankelijk van hoe je telt) gemeenten. Daarvan profileert een gedeelte zich inderdaad niet meer als GB-gemeente. Of ze in het adresboekje staan weet ik niet, die heb ik op dit moment niet bij de hand.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gezien zowel jouw reactie als die van Nathanael begin ik mij af te vragen of ik wellicht iets heb gemist en de GB gewoon een (groot?) deel van de adressen uit de lijst zoals die in 2000 was, heeft geschrapt.
Ik baseer me vooral op de brochure geschreven door dr. F. Bouter en de brochure geschreven door dr. M. van Campen en dr. J. Hoek. Op basis hiervan kom in tot de conclusie dat binnen de Gereformeerde Bond men geen ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers.
Het zou kunnen dat individuele leden van de Gereformeerde Bond geen tegenstander of juist voorstander zijn van vrouwelijke ambtsdragers, maar dat is dan buiten mijn blikveld gebleven.
Als bijvoorbeeld een gemeente die van oudsher in de lijst met gemeenten staat nu een vrouwelijke predikant heeft, die geen lid mag worden van de GB, dan is het op zich consequent om dan ook de gemeente maar te schrappen.
Gemeentes kunnen geen lid zijn van de Gereformeerde Bond, hooguit kun je stellen dat gemeentes een bepaalde signatuur hebben, wellicht veelal gebaseerd op de positie die de predikant aanneemt.
Eens, een belangrijke nuance.
Gesloten