COVID-19

Mara

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Gisteravond zat de heer Langenbach, bestuurder van het Maasstad ziekenhuis bij Eva Jinek. In de link is het gesprek te bekijken
https://www.gids.tv/video/270528/op1-ge ... achtmerrie

Hij was erg teleurgesteld over de persconferentie van Rutte.
De SEH van zijn ziekenhuis moet steeds vaker gewoon dicht. De ambulance moet met gereanimeerde patiënten verder zoeken. Het ziekenhuis aan de andere kant van de Maas is ook vol, dus dat betekent dat ze ver moeten rijden dan.
In Dordrecht is de situatie nl. ook penibel.

Opvallend vind ik dat ik nog geen een keer een bestuurder of een intensivist van een Amsterdams ziekenhuis heb gehoord.
Het is Leiden, Utrecht, Tilburg en Groningen, buiten de beide Rotterdammers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef:Gisteravond zat de heer Langenbach, bestuurder van het Maasstad ziekenhuis bij Eva Jinek. In de link is het gesprek te bekijken
https://www.gids.tv/video/270528/op1-ge ... achtmerrie

Hij was erg teleurgesteld over de persconferentie van Rutte.
De SEH van zijn ziekenhuis moet steeds vaker gewoon dicht. De ambulance moet met gereanimeerde patiënten verder zoeken. Het ziekenhuis aan de andere kant van de Maas is ook vol, dus dat betekent dat ze ver moeten rijden dan.
In Dordrecht is de situatie nl. ook penibel.

Opvallend vind ik dat ik nog geen een keer een bestuurder of een intensivist van een Amsterdams ziekenhuis heb gehoord.
Het is Leiden, Utrecht, Tilburg en Groningen, buiten de beide Rotterdammers.
In het Albert Schweitzer in Dordrecht houden ze af en toe de deuren dicht voor mensen die besmet zijn met het coronavirus. Een lastige keuze lijkt me. Meer in algemene zin lijk je niet te mogen overlijden aan Covid-19, maar wel aan andere ziektes.
Mara

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef: In het Albert Schweitzer in Dordrecht houden ze af en toe de deuren dicht voor mensen die besmet zijn met het coronavirus. Een lastige keuze lijkt me. Meer in algemene zin lijk je niet te mogen overlijden aan Covid-19, maar wel aan andere ziektes.
Het schrijnende is dat er wel bedden zijn, maar geen verpleegkundigen!
Het stond op 14 oktober al op de site van de NOS

https://nos.nl/artikel/2352271-spoedeis ... enten.html

Maar ja, er zijn nog steeds mensen die het allemaal kunnen relativeren. :huhu
Habitat

Bericht door Habitat »

merel schreef:Het zal wel aan mijn ( saaie) leven liggen, maar behalve de kerkgang en thuiswerken is er niet veel veranderd en ook dat gaat prima.
Wat betreft de veranderde werksituatie heeft het niet met een saai of niet-saai leven te maken. Een aantal beroepsgroepen heeft het gewoon heel moeilijk momenteel. Iemand die congressen organiseert, of iemand die een restaurant heeft (bv hier op de Veluwe), of een weddingplanner die bruiloften begeleidt. Slechts een paar voorbeelden van beroepen die slecht draaien als mensen niet bij elkaar mogen komen.

Naar mijn mening vormen deze mensen de echte frontlinie. Het zijn de plekken waar de grote klappen (gaan) vallen. Waar het beroep of zelfs het levenswerk van mensen op het spel staat.
merel

Bericht door merel »

Dat klopt allemaal en dat realiseer ik mij ook, maar de mensen die het hardst piepen en protesteren, vallen niet onder die groepering. Ik zie juist veel middenstanders die hard geraakt worden andere wegen zoeken om hun brood te verdienen.
huisman

Bericht door huisman »

Waar ik wel erg benieuwd naar ben en hopelijk krijgen wij na de crisis er duidelijkheid over hoe het mogelijk is dat een besmetting bij de één bijna geen klachten veroorzaakt en de ander op ic terecht komt.
In onze omgeving en die van de getrouwde kinderen zijn meer dan 30 mensen in de tweede golf positief getest. Geen enkele ziekenhuisopname. 2 wat heftiger ziek en de anderen geen tot milde klachten.
Leeftijd tussen 21 en 76.
Toch liggen er vandaag in de ziekenhuizen en op ic mensen tussen de 21 en 76.

Zouden er risicofactoren zijn of ligt het aan de wijze waarop iemand besmet raakt? B.v. de mensen die wij kennen zijn allemaal niet rokers.Zou dat verschil maken?

Misschien dat @parsifal hier al wat antwoorden op weet
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:Waar ik wel erg benieuwd naar ben en hopelijk krijgen wij na de crisis er duidelijkheid over hoe het mogelijk is dat een besmetting bij de één bijna geen klachten veroorzaakt en de ander op ic terecht komt.
In onze omgeving en die van de getrouwde kinderen zijn meer dan 30 mensen in de tweede golf positief getest. Geen enkele ziekenhuisopname. 2 wat heftiger ziek en de anderen geen tot milde klachten.
Leeftijd tussen 21 en 76.
Toch liggen er vandaag in de ziekenhuizen en op ic mensen tussen de 21 en 76.

Zouden er risicofactoren zijn of ligt het aan de wijze waarop iemand besmet raakt? B.v. de mensen die wij kennen zijn allemaal niet rokers. Zou dat verschil maken?

Misschien dat @parsifal hier al wat antwoorden op weet
In het voorjaar werd gemeld dat overgewicht een risicofactor was. Daar hoor je nu niets meer over.
merel

Bericht door merel »

Ik hoorde pas een arts zeggen dat met name de mensen met een niet westerse achtergrond op dit moment hard getroffen werden Hij noemde ook de onderliggende problematiek van obesitas en DM waar zij vaker last van hebben.
windorgel

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door windorgel »

merel schreef:Ik hoorde pas een arts zeggen dat met name de mensen met een niet westerse achtergrond op dit moment hard getroffen werden Hij noemde ook de onderliggende problematiek van obesitas en DM waar zij vaker last van hebben.
Wat is DM?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef: In het Albert Schweitzer in Dordrecht houden ze af en toe de deuren dicht voor mensen die besmet zijn met het coronavirus. Een lastige keuze lijkt me. Meer in algemene zin lijk je niet te mogen overlijden aan Covid-19, maar wel aan andere ziektes.
Het schrijnende is dat er wel bedden zijn, maar geen verpleegkundigen!
Het stond op 14 oktober al op de site van de NOS

https://nos.nl/artikel/2352271-spoedeis ... enten.html

Maar ja, er zijn nog steeds mensen die het allemaal kunnen relativeren. :huhu
In maart en april was de verdeling van de patiënten centraal geregeld. Is dat dan niet meer zo? Je rijdt dan toch gelijk naar Leeuwarden door?
merel

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door merel »

windorgel schreef:
merel schreef:Ik hoorde pas een arts zeggen dat met name de mensen met een niet westerse achtergrond op dit moment hard getroffen werden Hij noemde ook de onderliggende problematiek van obesitas en DM waar zij vaker last van hebben.
Wat is DM?
O sorry, diabetes mellitus of suikerziekte
Mara

Bericht door Mara »

Herman schreef: In maart en april was de verdeling van de patiënten centraal geregeld. Is dat dan niet meer zo? Je rijdt dan toch gelijk naar Leeuwarden door?
De COVID patiënten ja. Maar iemand die onwel wordt en naar de SEH moet, valt dan onder de verantwoordelijkheid van de ambuverpleegkundigen. Zij moeten een plekje op een SEH zoeken.
Mijn buurman kreeg hartklachten, de ambu kwam voorrijden, verpleegkundigen overlegden met het ziekenhuis en meneer mocht meteen door naar de cardio afdeling, omdat hij daar bekend is. Op de SEH was geen plaats nl.
Zijn vrouw mocht niet mee.
Mara

Bericht door Mara »

Jeremiah schreef:
De R-waarde is onder de 1. De Jonge schat deze nu op 0,88.
Volgens dit staatje (Op Telegraaf.nl) niet.
En van Dissel kon dit ook niet bevestigen.
Afbeelding
parsifal

Bericht door parsifal »

Jacco Wallinga is wel een van de experts als het gaat om het schatten van R-waardes. Een van de meest-gebruikte methoden om dat te doen is mede naar hem vernoemd (de Wallinga-Teunis methode). Er zitten echter wel wat aannames achter zo'n schatting en het is niet echt zinvol om de waardes tot twee cijfers achter de komma te geven. Wat zinvoller is op het moment is om te weten te komen of de R-waarde onder of boven de 1 ligt en dan wat de verdubbelingstijd/halveringstijd van het aantal nieuwe besmettingen per dag is.

Ondertussen, zijn zelfs de cijfers in Duitsland erg zorgelijk. In Belgie is er al iemand overleden omdat er geen beademingsapparatuur meer beschikbaar was in een ziekenhuis. Frankrijk, Italie, Spanje, Polen, Tjechie lijken ook grote problemen te hebben. Noorwegen en Finland hebben het nog onder controle. Denemarken en de Baltische staten lijken het ook nog redelijk bij te kunnen houden. Zweden gaat de verkeerde kant op. Er zijn nu rond de vier nieuwe IC opnames en sterfgevallen per dag, maar tien dagen terug was dat nog voor beide rond de 2. Ik hoop dat men hier in Zweden nu ook snel met wat dringender adviezen komt en de universiteiten en hogescholen weer richting online onderwijs laat gaan. Met de huidige stijging moet het daar waarschijnlijk toch van komen. Of de beelden uit de rest van Europa moeten zo afschrikwekkend worden dat men voorzichtiger wordt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Mara schreef:
Jeremiah schreef:
De R-waarde is onder de 1. De Jonge schat deze nu op 0,88.
Volgens dit staatje (Op Telegraaf.nl) niet.
En van Dissel kon dit ook niet bevestigen.
Afbeelding
Klopt. Ik had dat gisterochtend al gecorrigeerd. let wel: de R waarde van 1.16 is van 9 Oktober. (3 weken geleden)
Jeremiah schreef:
Jeremiah schreef:De R-waarde is onder de 1. De Jonge schat deze nu op 0,88.
De R-waarde is nog boven de 1, maar loopt wel terug..

Daarbij komt dat het aantal mensen dat vorige week ziek werd ook wat lijkt afgenomen vergeleken met de weken daarvoor. De reproductiefactor R – die staat voor het aantal mensen dat één besmet persoon gemiddeld aansteekt – daalt richting de één. ,,Hij zit er nog iets boven, volgens onze schatting nu”, zegt Wallinga. Met een R onder de één neemt het aantal besmettingen af en dooft de epidemie uiteindelijk uit. ,,Maar ik wil waken voor te snelle conclusies. Het nare van deze dagen is: we vermoeden dat we de piek bereiken, maar dat kun je pas echt concluderen als je eroverheen bent en de aantallen echt dalen. Ik hoop en verwacht dat we dat dit weekeinde of vlak daarna kunnen zeggen.”

https://www.ad.nl/binnenland/rivm-reken ... ~a9a08808/
Laatst gewijzigd door Jeremiah op 29 okt 2020, 08:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie