COVID-19

samanthi

Re: COVID-19

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef: Hier kun je de grafieken zien: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Je kunt dan selecteren vanaf 27 februari. Daar kun je zien dat we nog niet aan het aantal opnames en doden van begin dit jaar zitten.

Hoewel het uiteraard wel die kant op kan gaan. En de situatie is ook nu al zondermeer ernstig te noemen.
De andere sterfgevallen staan er helaas niet bij.
Daar zou een apart staatje van te maken zijn.
Een man die geopereerd zou worden aan een aneurysma, werd afgebeld.
Dit is een levensbedreigende aandoening. Hij loopt rond met een tikkende tijdbom in zich.
En zo worden er nog meer afgebeld.

En dan de mensen die het nu echt niet meer aankunnen, levensmoe zijn, zwaar depressief, zeer eenzaam.
Ja dat is zeker waar, eenzaamheid of pijn door isolatie en uitstellen van operaties, of zoals je schreef een operatie die gewoon móet, in alle facetten heeft het invloed.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:
J.C. Philpot schreef: Toch is de situatie wel dergelijke (op dit moment nog?) minder ernstig als maart/april:
En dat moeten we uiteraard zo proberen te houden. Vanwege de vertraging besmetting-overlijden zal deze grafiek overigens echt nog wel omhoog gaan.
Vind je?
Klinkt meer als peptalk.
Een ziekenhuis in Dordrecht had een opnamestop voor 24 uur.
En volg je de situatie in België ook?
Luik wordt het tweede Bergamo genoemd. Patiënten zouden eigenlijk naar Maastricht moeten, maar dat zit ook vol.
Het virus houdt zich niet aan landsgrenzen.
Hier kun je de grafieken zien: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

Je kunt dan selecteren vanaf 27 februari. Daar kun je zien dat we nog niet aan het aantal opnames en doden van begin dit jaar zitten.

Hoewel het uiteraard wel die kant op kan gaan. En de situatie is ook nu al zondermeer ernstig te noemen.
Juist.
Wat ik even met betrekking tot cijfers aantal besmettingen nog wil opmerken. Jammer dat ze niet per dag erbij zetten hoeveel percentage van de testen positief is. Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn.

@mara. Het is in vergelijking in totaal in Nederland minder "erg". Maar nu wat hoger in onze regio , rijnmond e.o. ivgl met voorjaar.
Wbt uitstellen operatie etc. Het is triest. Maar ook dit komt iedere zware andere griepgolf voor.
Het is niets nieuws. Maar als het je betreft. Een moeilijk ding. Verder is het zo dat ze niet levensbedreigende operaties uitstellen toch?
Mara

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
@mara. Het is in vergelijking in totaal in Nederland minder "erg". Maar nu wat hoger in onze regio , rijnmond e.o. ivgl met voorjaar.
Wbt uitstellen operatie etc. Het is triest. Maar ook dit komt iedere zware andere griepgolf voor.
Het is niets nieuws. Maar als het je betreft. Een moeilijk ding. Verder is het zo dat ze niet levensbedreigende operaties uitstellen toch?
Het getal van de verloren levensjaren door uitgestelde zorg zijn groter dan de gewonnen levensjaren van covid!!
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... overbelast
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
Het getal van de verloren levensjaren door uitgestelde zorg zijn groter dan de gewonnen levensjaren van covid!!
? Wie zegt dat? Wie bepaald of het verloren/gewonnen levensjaren zijn?
Wat een aparte uitdrukkingen. Ergens heb ik hier veel moeite mee.
Panny

Bericht door Panny »

Lilian1975 schreef:Wat ik even met betrekking tot cijfers aantal besmettingen nog wil opmerken. Jammer dat ze niet per dag erbij zetten hoeveel percentage van de testen positief is. Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn.
Je kunt op het Dashboard van de overheid wel zien hoeveel procent van de testen per week positief zijn.
Ik denk dat het percentage per dag niet zoveel anders zal zijn. Volgens mij zitten we al best een aantal weken rond dit percentage.

https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... mensen#ggd
Positief geteste personen
14,4%
Aantal en percentage positief geteste personen die in één week via de GGD getest zijn. Voor het berekenen van het percentage worden alleen tests meegeteld waarvan de testuitslag bekend is.
Mara

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
Ik raad je aan wat beter te lezen. Ik gaf je de link voor het filmpje, Ernst Kuipers zegt dit.
De hele crisis wordt nu eenmaal geduid met getallen. Jij kijkt ook naar de stijgende of dalende cijfers, maar elk cijfer betreft wel een mens.

Ik sprak over een uitgestelde aneurysma-operatie en jij vraagt
Lilian1975 schreef: Verder is het zo dat ze niet levensbedreigende operaties uitstellen toch?
Een aneurysma is levensbedreigend!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef: Hier kun je de grafieken zien: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

De andere sterfgevallen staan er helaas niet bij.
Daar zou een apart staatje van te maken zijn.
Een man die geopereerd zou worden aan een aneurysma, werd afgebeld.
Dit is een levensbedreigende aandoening. Hij loopt rond met een tikkende tijdbom in zich.
En zo worden er nog meer afgebeld.

En dan de mensen die het nu echt niet meer aankunnen, levensmoe zijn, zwaar depressief, zeer eenzaam.
Er worden geen levensbedreigende operaties uitgesteld. Dat zegt Ernst Kuipers zelf. Operaties die binnen 6 weken moeten plaatsvinden gaan gewoon door. Ook de bevolkingsonderzoeken ( borstkanker/darm en baarmoeder) gaan gewoon door in tegenstelling tot de eerste golf. Ja het is ernstig maar we zitten nog lang niet in het kritische zwarte scenario.
Een aneurysma is trouwens lang niet altijd levensbedreigend. Meestal wordt het bewaakt of de verwijding stabiel blijft of groter wordt. In mijn zeer nabije omgeving iemand met een aneurysma die elk halfjaar onder controle staat. Dit al zo’n 6 jaar .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
Ik raad je aan wat beter te lezen. Ik gaf je de link voor het filmpje, Ernst Kuipers zegt dit.
De hele crisis wordt nu eenmaal geduid met getallen. Jij kijkt ook naar de stijgende of dalende cijfers, maar elk cijfer betreft wel een mens.

Ik sprak over een uitgestelde aneurysma-operatie en jij vraagt
Lilian1975 schreef: Verder is het zo dat ze niet levensbedreigende operaties uitstellen toch?
Een aneurysma is levensbedreigend!
Nou ik had het artikel inderdaad gelezen. En niet een fimpje bekeken. :) Ik dacht nl dat je op dat berichtje doelde. En daar stond het dus niet in.
De rest heeft huisman beantwoord. En ja achter elk cijfer zit een mens. Maar plaats alles wel in juist perspectief. En blijft staan dat ik het een bijzondere uitspraak vindt. Die past bij een wetenschap die geen rekening houdt met God. Maar dat zal wel een overgevoeligheid van mij zijn. :)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik zou bijna een polletje maken met een termijn wanneer de huidige maatregelen kunnen worden opgeheven. Ik denk zelf aan april/mei 2021.
parsifal

Bericht door parsifal »

Lilian1975 schreef:
Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
Ik ook. Er wordt officieel ook gesproken van verwachte verloren levensjaren. Als je van levensverwachting kunt spreken kun je daar natuurlijk ook van spreken.

Verder is het echt ernstig op het moment. Ik geloof dat het veel belangrijker is om op tijd genoeg in te grijpen dan af en toe hard in te grijpen. Nederland is al te laat geweest vrees ik. Het zou een goed idee zijn om universiteiten en hogescholen weer naar online te laten gaan, en misschien ook sterkere beperkingen aan culturele uitjes. Zeker mag de sport voor volwassenen weer een tijdje op slot. Het is vrij idioot dat bijvoorbeeld voetbal gewoon doorgaat.

Zweden moet ook hard oppassen. Met minder dan 30 Covid sterfgevallen per week valt het allemaal nog hard mee (je kunt niet alles voorkomen), maar de besmettingscijfers zijn zorgwekkend en waarschijnlijk moet er toch een keer ingegrepen worden. Dan lijkt het beter om het nu alvast te doen, en niet te wachten tot er 70 sterfgevallen per week zijn. (Want dan zijn er op de piek waarschijnlijk weer rond de 200). Stockholm heeft al een zware klap gehad, men hoeft daarom minder hard in te grijpen dan in Nederland.

Belgie, Tjechie, Spanje, Frankrijk en Engeland hebben het nu trouwens echt zwaar te verduren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Herman schreef:Ik zou bijna een polletje maken met een termijn wanneer de huidige maatregelen kunnen worden opgeheven. Ik denk zelf aan april/mei 2021.
Dan mag men het leger wel in gaan zetten. Ik heb het idee dat een deel van de samenleving de maatregelen waar we nu al in zitten niet gaat trekken tot en met december. Laat staan tot april/mei.
Hollander

Bericht door Hollander »

Herman schreef:Ik zou bijna een polletje maken met een termijn wanneer de huidige maatregelen kunnen worden opgeheven. Ik denk zelf aan april/mei 2021.
Denk ik ook. Zouden we daarna ooit nog horen van Covid19?
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Volgend jaar zomer zal naar verwachting de epidemie op zijn retour zijn.

Maar is het daarom zinloos om nu in de herfst maatregelen te nemen? Of moeten we ouderen dan maar laten overlijden? Ook als het je eigen moeder of vader betreft? Of zijn zij slechts "dor hout"?
Hierom gaat de discussie.
parsifal

Bericht door parsifal »

Delftenaar schreef:Volgend jaar zomer zal naar verwachting de epidemie op zijn retour zijn.

Maar is het daarom zinloos om nu in de herfst maatregelen te nemen? Of moeten we ouderen dan maar laten overlijden? Ook als het je eigen moeder of vader betreft? Of zijn zij slechts "dor hout"?
Daarom, moet de R-waarde onder de 1. Daarvoor heb je medewerking van de bevolking nodig en ik denk dat een strikte lockdown daar niet aan meewerkt. Een beperkte lockdown met steun lijkt me beter. Ondertussen als het even kan promoten thuis te werken (overheidsinstanties kunnen dit wel verzorgen) Misschien ook goede mondkapjes produceren en gratis aanbieden bij winkels en stations. Dat lijkt me vrij efficiente besteding van geld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

parsifal schreef:
Delftenaar schreef:Volgend jaar zomer zal naar verwachting de epidemie op zijn retour zijn.

Daarom, moet de R-waarde onder de 1. Daarvoor heb je medewerking van de bevolking nodig en ik denk dat een strikte lockdown daar niet aan meewerkt. Een beperkte lockdown met steun lijkt me beter. Ondertussen als het even kan promoten thuis te werken (overheidsinstanties kunnen dit wel verzorgen) Misschien ook goede mondkapjes produceren en gratis aanbieden bij winkels en stations. Dat lijkt me vrij efficiente besteding van geld.
De R-waarde is onder de 1. De Jonge schat deze nu op 0,88.
Plaats reactie