Waar maak ik die karikatuur?Herman schreef:Maar je maakt wel een karikatuur van diegene die kerkgang belangrijk vinden. Een dringend en schriftuurlijk appel om kerkgang zoveel als mogelijk doorgang te laten vinden leidt niet per definitie tot een veroordeling van een andere christen die daarin een andere keuze maakt. Blijkbaar is er dus behoefte om je tegen dergelijke principes af te zetten, en dat is jammer en onnodig.Amstelodamense schreef:Ik relativeer helemaal niet het belang van de erediensten, dat leg je er zelf in.
Kerkgang aanstaande zondag?
-
Re: Kerkgang aanstaande zondag?
-
Hoe definieer jij die gezamenlijke norm?Herman schreef:Dat vind ik niet. Je hebt een gezamenlijke norm en die staat niet ter discussie.Terri schreef:En zo heeft ieder z'n eigen waarheid.
-
- Verbannen
Je draait om de hete brei heen. Dit is totaal geen antwoord op mijn vraag.Amstelodamense schreef:Geen goede vergelijking. Nu in deze noodsituatie is dit een prachtige oplossing, het kan echter nog niet in de schaduw staan van de echte kerkgang en lofprijzing.Jantje schreef:Wat zeg jij dan tegen die groep jongelui die straks na het Corontijdperk roepen dat ze de zondagse erediensten ook wel in hun pyjama in bed kunnen beluisteren omdat het niet uitmaakt of je wel of niet lijfelijk in Gods huis aanwezig bent?Amstelodamense schreef:Nee, ik denk dat zeker niet Bertiel (en jij volgens mij ook niet...). Het wordt veel te veel op de spits gedreven. Het wordt bijna een punt van rechtzinnigheid: als je waar christen bent, ga je naar de kerk en buig je niet voor de overheid(smaatregelen).Bertiel schreef:En dat heeft enkel doorgang bij fysieke aanwezigheid?
Gelukkig zijn onze kinderen nog jong, dus verwacht geen problemen als we ineens weer elke zondag naar de kerk gaan. Bij ons zitten ze ook niet in pyjama mee te kijken, maar gewoon normale kleding.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Volgens mij wel
Ik zie dus ook mensen die uit de kerk gezellig met elkaar staan te kletsen (zonder mondkapje).huisman schreef: Wij hebben inmiddels 2 positieven in de familie. Bij het bron en contactonderzoek moesten zij vertellen hoe het in de kerk gaat. Reactie van de GGD : Allemaal anderhalve meter, handhygiëne en goede ventilatie ? Dan komt daar geen besmetting uit voort.
Bij ons verboden. Niet op het kerkplein blijven praten maar direct naar huis.Posthoorn schreef:Ik zie dus ook mensen die uit de kerk gezellig met elkaar staan te kletsen (zonder mondkapje).huisman schreef: Wij hebben inmiddels 2 positieven in de familie. Bij het bron en contactonderzoek moesten zij vertellen hoe het in de kerk gaat. Reactie van de GGD : Allemaal anderhalve meter, handhygiëne en goede ventilatie ? Dan komt daar geen besmetting uit voort.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Volledig mee eens.Terri schreef:En zo heeft ieder z'n eigen waarheid.
Ik denk dat het niet eens onwil is, tunnelvisie, wie heeft er geen last van?
Ik probeer oprecht andersdenkenden te begrijpen en respecteren.
Wat ik heel moeilijk vind is het 'waardeoordeel' wat als een soort label gehangen wordt aan de 'gehoorzamen aan de overheid groep' , alsof ze 2e rang christenen zijn. Dat moeten we niet doen.
Andersom overigens ook niet natuurlijk.
Laat het niet de zoveelste splijtzwam zijn binnen het christendom.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Johannes schrijft: "En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden", en vandaar de klacht van de Joden in Babel: "Indien ik u vergete, o Jeruzalem, zo vergete mijn rechterhand zichzelve; Mijn tong kleve aan mijn gehemelte, zo ik aan u niet gedenke, zo ik Jeruzalem niet verheffe boven het hoogste mijner blijdschap."Amstelodamense schreef:Hoe definieer jij die gezamenlijke norm?
Als je anderhalve meter afstand bewaart, is er niets mis mee als je buiten een gesprek voert. Ik vind dat dus een extreme regel.huisman schreef:Bij ons verboden. Niet op het kerkplein blijven praten maar direct naar huis.Posthoorn schreef:Ik zie dus ook mensen die uit de kerk gezellig met elkaar staan te kletsen (zonder mondkapje).huisman schreef: Wij hebben inmiddels 2 positieven in de familie. Bij het bron en contactonderzoek moesten zij vertellen hoe het in de kerk gaat. Reactie van de GGD : Allemaal anderhalve meter, handhygiëne en goede ventilatie ? Dan komt daar geen besmetting uit voort.
Oké helder. Ik sta hierin denk ik op dezelfde inrichtingsgedachte als jij. Alleen nog één punt. Jij stelt dat afschalen een buigen is voor de seculiere media en overheid. Alleen daarin is dan toch geen verschil of je afschaalt naar 200, 100 of 30?Jantje schreef:Ja. Dat is een conclusie die te kort door de bocht gaat. Ik heb het maatwerk van deze zomer als doel, ongeacht het aantal besmettingen en met controle en inachtneming van alle maatregelen van het RIVM met daarbij de expliciete opmerking dat men de gemeenteleden goed moet opscherpen dat ze niet naar de kerk komen bij klachten (zoals af en toe nog wel eens schijnt te gebeuren).Hollander schreef:Begrijp ik je goed begrijp als je vindt dat erediensten door horen te gaan zonder rekening te houden met de RIVM-basisregels (dus: volle kerken) en het Heilig Avondmaal gehouden moet worden zonder enige aanpassing? Of is dat een conclusie die tekort door de bocht gaat?Jantje schreef:Evenzo een aanklacht en tegen Gods Woord. Het Avondmaal hoort bedient te worden. Dat is Gods Eigen instelling.
Ik heb overigens ook geen enkel bezwaar als het Heilig Avondmaal gehouden wordt met aparte bekertjes. Dat even voor de helderheid.
In alle situaties ontzegt de kerk daarmee de lijfelijke eredienst voor een deel van de gemeente, maar tegelijk blijft de fysieke samenkomst ook doorgaan. Dus waar ligt de getalsmatige grens van het wel of geen buigen voor de media en overheid?
Het Gode meer gehoorzaam zijn geldt toch niet vanaf een bepaalde bezettingsgraad van het aantal beschikbare zitplaatsen: 25% = Gode gehoorzaam, 10% = buigen voor seculiere media/overheid?
Even voor de compleetheidAdagio schreef:Johannes schrijft: "En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden", en vandaar de klacht van de Joden in Babel: "Indien ik u vergete, o Jeruzalem, zo vergete mijn rechterhand zichzelve; Mijn tong kleve aan mijn gehemelte, zo ik aan u niet gedenke, zo ik Jeruzalem niet verheffe boven het hoogste mijner blijdschap."Amstelodamense schreef:Hoe definieer jij die gezamenlijke norm?
De klacht van de joden in Babel, ging over de plaats waar Hij woonde tussen de cherubs, fit zegt de Heere Jezus
Johannes 4
21 Jezus zeide tot haar: Vrouw, geloof Mij, de ure komt, wanneer gijlieden, noch op dezen berg, noch te Jeruzalem, den Vader zult aanbidden.
2 Johannes 1
5 En nu bid ik u, uitverkoren vrouwe, niet als u schrijvende een nieuw gebod, maar hetgeen wij gehad hebben van den beginne, namelijk dat wij elkander liefhebben.
6 En dit is de liefde, dat wij wandelen naar Zijn geboden. Dit is het gebod, gelijk gijlieden van den beginne gehoord hebt, dat gij in hetzelve zoudt wandelen.
1 Johannes 3
23 En dit is Zijn gebod, dat wij geloven in den Naam van Zijn Zoon Jezus Christus, en elkander liefhebben, gelijk Hij ons een gebod gegeven heeft.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
Ja wel. Binnen en buiten het kerkverband wat mij lief is zijn er inmiddels voorbeelden bekend van kerkgebouwen met (veel) meer dan 1000 zitplaatsen waar men maar met 30 personen samen komt. Dat is een buitenproportionele opvolging van de adviezen van de overheid. Het stuk van de heer Schalk, vandaag in de Saambinder over de verantwoordelijkheid van de kerken, vond ik dan ook uitermate teleurstellend en buitengewoon nietszeggend.Hollander schreef:Oké helder. Ik sta hierin denk ik op dezelfde inrichtingsgedachte als jij. Alleen nog één punt. Jij stelt dat afschalen een buigen is voor de seculiere media en overheid. Alleen daarin is dan toch geen verschil of je afschaalt naar 200, 100 of 30?Jantje schreef:Ja. Dat is een conclusie die te kort door de bocht gaat. Ik heb het maatwerk van deze zomer als doel, ongeacht het aantal besmettingen en met controle en inachtneming van alle maatregelen van het RIVM met daarbij de expliciete opmerking dat men de gemeenteleden goed moet opscherpen dat ze niet naar de kerk komen bij klachten (zoals af en toe nog wel eens schijnt te gebeuren).Hollander schreef:Begrijp ik je goed begrijp als je vindt dat erediensten door horen te gaan zonder rekening te houden met de RIVM-basisregels (dus: volle kerken) en het Heilig Avondmaal gehouden moet worden zonder enige aanpassing? Of is dat een conclusie die tekort door de bocht gaat?Jantje schreef:Evenzo een aanklacht en tegen Gods Woord. Het Avondmaal hoort bedient te worden. Dat is Gods Eigen instelling.
Ik heb overigens ook geen enkel bezwaar als het Heilig Avondmaal gehouden wordt met aparte bekertjes. Dat even voor de helderheid.
In alle situaties ontzegt de kerk daarmee de lijfelijke eredienst voor een deel van de gemeente, maar tegelijk blijft de fysieke samenkomst ook doorgaan. Dus waar ligt de getalsmatige grens van het wel of geen buigen voor de media en overheid?
Het Gode meer gehoorzaam zijn geldt toch niet vanaf een bepaalde bezettingsgraad van het aantal beschikbare zitplaatsen: 25% = Gode gehoorzaam, 10% = buigen voor seculiere media/overheid?
Mijns inziens moeten we er alles aan doen om per eredienst zoveel mogelijk mensen in de kerkzaal kwijt te kunnen op een zo efficiënt mogelijke manier. Op de Veluwe waren ze daar deze zomer heel goed in. Opvallend trouwens dat die efficiëntie zich over het algemeen lijkt te beperken tot de (uiterst) rechtse smaldelen binnen de reformatorische gezindte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Met de huidige besmettingsgraad is het niet meer verstandig om banken vol te stoppen en kinderen als buffer te gebruiken, zoals in de zomer hier en daar gebeurde. Lijkt me verstandig nu echt ruim 1,5 meter tussen huishoudens aan te houden.
wij zijn sociale wezens en kruipen steeds dichterbij....vandaar!DDD schreef:Als je anderhalve meter afstand bewaart, is er niets mis mee als je buiten een gesprek voert. Ik vind dat dus een extreme regel.huisman schreef:Bij ons verboden. Niet op het kerkplein blijven praten maar direct naar huis.Posthoorn schreef:Ik zie dus ook mensen die uit de kerk gezellig met elkaar staan te kletsen (zonder mondkapje).huisman schreef: Wij hebben inmiddels 2 positieven in de familie. Bij het bron en contactonderzoek moesten zij vertellen hoe het in de kerk gaat. Reactie van de GGD : Allemaal anderhalve meter, handhygiëne en goede ventilatie ? Dan komt daar geen besmetting uit voort.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hier wordt dringend verzocht om meteen naar huis te gaan. En niet buiten te kerk te gaan praten. De koster las zondag ook nog af voor hij de groepen een voor een afroept: Mensen houdt u aan de regels, er wordt scherp op ons gelet!DDD schreef:Als je anderhalve meter afstand bewaart, is er niets mis mee als je buiten een gesprek voert. Ik vind dat dus een extreme regel.huisman schreef:Bij ons verboden. Niet op het kerkplein blijven praten maar direct naar huis.Posthoorn schreef:Ik zie dus ook mensen die uit de kerk gezellig met elkaar staan te kletsen (zonder mondkapje).huisman schreef: Wij hebben inmiddels 2 positieven in de familie. Bij het bron en contactonderzoek moesten zij vertellen hoe het in de kerk gaat. Reactie van de GGD : Allemaal anderhalve meter, handhygiëne en goede ventilatie ? Dan komt daar geen besmetting uit voort.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«