Ik vraag me af of het klopt dat de hele discussie met deze opvatting staat of valt. Is het niet dat er mensen buiten de reformatorische kring, ook hier op refoforum zowel zwart-wit denken of genuanceerd denken?Ambtenaar schreef:Deze hele discussie valt of staat met de opvatting of online deelnemen betekent dat je een onderlinge ontmoeting bijwoont of niet. Zoals altijd binnen reformatorische kring heb je dan mensen die enkel zwart-wit kunnen denken en mensen die in staat zijn tot nuance.
Kerkgang aanstaande zondag?
Re: Kerkgang aanstaande zondag?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Zo eenzijdig als jij het voorstelt, stond het niet in het artikel; wel werd betoogd dat de betekenis breder is. Overigens heeft Herman al een goede reactie op het artikel gegeven. Tegenover de mening die jij aanhangt, kan ik vele goede en gedegen Bijbelverklaringen zetten, bv. van Calvijn, John Gill, Matthew Poole, de kanttekeningen in de SV, enzovoort.refo schreef:Van de week stond terecht in het commentaar van het RD dat 'het onderling samenkomen ' uit de bijbel niets te maken heeft met wat wij erediensten noemen.
Zijn wij niet zwart wit opgevoed? Heel veel dingen hadden volkomen zekerheid, daar werd nauwelijks over gesproken. Dat toch ter discussie stellen gaf een gevoel van onveiligheid. Het is een eerste stap in het oude loslaten.pierre27 schreef:Ik vraag me af of het klopt dat de hele discussie met deze opvatting staat of valt. Is het niet dat er mensen buiten de reformatorische kring, ook hier op refoforum zowel zwart-wit denken of genuanceerd denken?Ambtenaar schreef:Deze hele discussie valt of staat met de opvatting of online deelnemen betekent dat je een onderlinge ontmoeting bijwoont of niet. Zoals altijd binnen reformatorische kring heb je dan mensen die enkel zwart-wit kunnen denken en mensen die in staat zijn tot nuance.
Anderzijds zie je dat het loslaten van min of meer zwart wit denken doorslaat naar alles ter discussie stellen. Dat geeft weer een allergische reactie op bij de zwart wit denkers. Uiteraard speelt karakter, opvoeding en ervaring ook een grote rol.
Je schrijft nu allerlei dingen die niets te maken hebben met de kerkdienst. Het zou heel goed zijn als we als gemeente meer naar elkaar omkeken, in kleine groepjes zouden samenkomen, buiten zouden zingen, enzovoorts. Allemaal goede dingen, maar het kan en mag nooit in de plaats komen van het onder het Woord samenkomen. Juist de functie van de prediking mis ik in jouw verhaal.samanthi schreef:Even een herhaling:
Is het echt zo dat je perse met grote getale in een gebouw moet zitten?
Gemeente zijn is zoveel meer, dat is niet alleen met zijn allen in een gebouw zitten, bij grote kerken en soms ook bij kleine kennen de mensen elkaar niet eens, de Bijbel roept op om gemeente te zijn 24/7 voor elkaar zorgen, elkaar vermanen, elkaar bemoedigen, het brood breken en dan niet hooguit vier keer per jaar, veel mensen miepen over het feit dat ze niet naar de kerk kunnen, terwijl anderen openlucht bijeenkomsten houden, buiten zingen, in kleine groepjes samenkomen om naar de Bijbel te luisteren, mensen die extra omkijken naar mensen in hun omgeving of in de kerk die alleen zijn en vereenzamen, we hebben zo'n mooie taak in deze tijd! in kleine groepjes kun je ook Avondmaal vieren, als er een ambtsdrager bij is.
Ik roep iedereen op om deze tijd te benutten om te laten zien Wie de Heere voor je is, laten zien hoe Dierbaar Hij is.
Ik ben in het geheel niet zwart-wit opgevoed, maar reformatorisch. Dat wil zeggen, dat je met de bijbel en de reformatorische beginselen verschillend kunt denken.Ad Anker schreef:Zijn wij niet zwart wit opgevoed? Heel veel dingen hadden volkomen zekerheid, daar werd nauwelijks over gesproken. Dat toch ter discussie stellen gaf een gevoel van onveiligheid. Het is een eerste stap in het oude loslaten.pierre27 schreef:Ik vraag me af of het klopt dat de hele discussie met deze opvatting staat of valt. Is het niet dat er mensen buiten de reformatorische kring, ook hier op refoforum zowel zwart-wit denken of genuanceerd denken?Ambtenaar schreef:Deze hele discussie valt of staat met de opvatting of online deelnemen betekent dat je een onderlinge ontmoeting bijwoont of niet. Zoals altijd binnen reformatorische kring heb je dan mensen die enkel zwart-wit kunnen denken en mensen die in staat zijn tot nuance.
Anderzijds zie je dat het loslaten van min of meer zwart wit denken doorslaat naar alles ter discussie stellen. Dat geeft weer een allergische reactie op bij de zwart wit denkers. Uiteraard speelt karakter, opvoeding en ervaring ook een grote rol.
Aan zwart-wit-denken is niets reformatorisch.
Precies, de kern van een gemeente is de zondagse eredienst met de prediking van Gods Woord. Dat is nu eenmaal het “dwaze” middel dat de HEERE gegeven heeft om zondaren te bekeren en te verzoenen met Hem.eilander schreef:Je schrijft nu allerlei dingen die niets te maken hebben met de kerkdienst. Het zou heel goed zijn als we als gemeente meer naar elkaar omkeken, in kleine groepjes zouden samenkomen, buiten zouden zingen, enzovoorts. Allemaal goede dingen, maar het kan en mag nooit in de plaats komen van het onder het Woord samenkomen. Juist de functie van de prediking mis ik in jouw verhaal.samanthi schreef:Even een herhaling:
Gemeente zijn is zoveel meer, dat is niet alleen met zijn allen in een gebouw zitten, bij grote kerken en soms ook bij kleine kennen de mensen elkaar niet eens, de Bijbel roept op om gemeente te zijn 24/7 voor elkaar zorgen, elkaar vermanen, elkaar bemoedigen, het brood breken en dan niet hooguit vier keer per jaar, veel mensen miepen over het feit dat ze niet naar de kerk kunnen, terwijl anderen openlucht bijeenkomsten houden, buiten zingen, in kleine groepjes samenkomen om naar de Bijbel te luisteren, mensen die extra omkijken naar mensen in hun omgeving of in de kerk die alleen zijn en vereenzamen, we hebben zo'n mooie taak in deze tijd! in kleine groepjes kun je ook Avondmaal vieren, als er een ambtsdrager bij is.
Ik roep iedereen op om deze tijd te benutten om te laten zien Wie de Heere voor je is, laten zien hoe Dierbaar Hij is.
Erg eens met Steef Post zijn ingezonden brief in het RD van vandaag,
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
En dat heeft enkel doorgang bij fysieke aanwezigheid?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Jij bent in mijn optiek het spoor nog meer bijster. Ik gooi het helemaal niet op 1 hoop, dan snap je er werkelijk waar niets van. Ik geef alleen aan dat er van iedereen offers wordt gevraagd, dus ook van ons. Kun je moeilijk over doen en op je kop gaan staan, gaat je niet helpen.pierre27 schreef: Mooie aanvulling Jantje, en een zeer terechte reactie van Steef Post. Wanneer je het bezoeken van kerkdiensten, spreekkoren van voetbalclubs, activiteiten bij huwelijksfeesten en boeken van hotelkamers in het kader van collectief handelen op een hoop gooit ben je in mijn beleving het geestelijke spoor enigszins bijster.
Het stuk van Steef Post vind ik een regelrechte aantijging tegen kerken die wel hun verantwoordelijkheid nemen. Alsof ze dat alleen doen om credits op te bouwen. Ik ben in ieder geval blij dat in onze gemeente maximaal 30 personen worden toegelaten.
Betekent dit dat ik niet verdrietig ben dat wij niet op zondag naar de kerk kunnen? Nee, geenszins.
Dat kan je voorlopig digitaal doen, zolang dat nodig is, de prediking is erg belangrijk, masr het gemeente zijn net zoveel, lees de brieven maar eens.eilander schreef:Je schrijft nu allerlei dingen die niets te maken hebben met de kerkdienst. Het zou heel goed zijn als we als gemeente meer naar elkaar omkeken, in kleine groepjes zouden samenkomen, buiten zouden zingen, enzovoorts. Allemaal goede dingen, maar het kan en mag nooit in de plaats komen van het onder het Woord samenkomen. Juist de functie van de prediking mis ik in jouw verhaal.samanthi schreef:Even een herhaling:
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
Ja. Dat is een conclusie die te kort door de bocht gaat. Ik heb het maatwerk van deze zomer als doel, ongeacht het aantal besmettingen en met controle en inachtneming van alle maatregelen van het RIVM met daarbij de expliciete opmerking dat men de gemeenteleden goed moet opscherpen dat ze niet naar de kerk komen bij klachten (zoals af en toe nog wel eens schijnt te gebeuren).Hollander schreef:Begrijp ik je goed begrijp als je vindt dat erediensten door horen te gaan zonder rekening te houden met de RIVM-basisregels (dus: volle kerken) en het Heilig Avondmaal gehouden moet worden zonder enige aanpassing? Of is dat een conclusie die tekort door de bocht gaat?Jantje schreef:Evenzo een aanklacht en tegen Gods Woord. Het Avondmaal hoort bedient te worden. Dat is Gods Eigen instelling.
Ik heb overigens ook geen enkel bezwaar als het Heilig Avondmaal gehouden wordt met aparte bekertjes. Dat even voor de helderheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat hoef niet met zijn allen in één gebouw.huisman schreef:Precies, de kern van een gemeente is de zondagse eredienst met de prediking van Gods Woord. Dat is nu eenmaal het “dwaze” middel dat de HEERE gegeven heeft om zondaren te bekeren en te verzoenen met Hem.eilander schreef:Je schrijft nu allerlei dingen die niets te maken hebben met de kerkdienst. Het zou heel goed zijn als we als gemeente meer naar elkaar omkeken, in kleine groepjes zouden samenkomen, buiten zouden zingen, enzovoorts. Allemaal goede dingen, maar het kan en mag nooit in de plaats komen van het onder het Woord samenkomen. Juist de functie van de prediking mis ik in jouw verhaal.samanthi schreef:Even een herhaling:
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
Ook de verticale lijn is aanwezig: wij gaan elke zondag twee keer naar de kerk. Helaas meestal thuis via een Youtube kanaal, soms ook fysiek. Gelukkig mogen ook deze diensten thuis tot zegen zijn! Dus de verticale lijn is wel degelijk aanwezig.J.C. Philpot schreef:Als je het puur horizontaal bekijkt, heb je helemaal gelijk.Amstelodamense schreef:@Jantje, prima dat jij allerlei "grootheden" (althans, in jouw perceptie) citeert, ik denk daar anders over.
Heeft wellicht te maken met het feit dat je niet op een bepaald abstractieniveau kunt denken, maar ik heb ook nergens geschreven dat ik kerkgang op zelfde hoogte schat als werelds gedruis. Ik zeg alleen dat iedereen offers moet brengen, wij dus ook. Daarbij komt dat we gelukkig ook thuis mee kunnen kijken en luisteren.
-
Nee, ik denk dat zeker niet Bertiel (en jij volgens mij ook niet...). Het wordt veel te veel op de spits gedreven. Het wordt bijna een punt van rechtzinnigheid: als je waar christen bent, ga je naar de kerk en buig je niet voor de overheid(smaatregelen).Bertiel schreef:En dat heeft enkel doorgang bij fysieke aanwezigheid?
-
- Verbannen
Jawel. Juist het fysieke samenzijn ronds Gods Woord is zo belangrijk.samanthi schreef:Dat hoef niet met zijn allen in één gebouw.huisman schreef:Precies, de kern van een gemeente is de zondagse eredienst met de prediking van Gods Woord. Dat is nu eenmaal het “dwaze” middel dat de HEERE gegeven heeft om zondaren te bekeren en te verzoenen met Hem.eilander schreef:Je schrijft nu allerlei dingen die niets te maken hebben met de kerkdienst. Het zou heel goed zijn als we als gemeente meer naar elkaar omkeken, in kleine groepjes zouden samenkomen, buiten zouden zingen, enzovoorts. Allemaal goede dingen, maar het kan en mag nooit in de plaats komen van het onder het Woord samenkomen. Juist de functie van de prediking mis ik in jouw verhaal.samanthi schreef:Even een herhaling:
En dan doel ik vooral op Paulus' brief aan Korinthe.samanthi schreef:lees de brieven maar eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Wat zeg jij dan tegen die groep jongelui die straks na het Corontijdperk roepen dat ze de zondagse erediensten ook wel in hun pyjama in bed kunnen beluisteren omdat het niet uitmaakt of je wel of niet lijfelijk in Gods huis aanwezig bent?Amstelodamense schreef:Nee, ik denk dat zeker niet Bertiel (en jij volgens mij ook niet...). Het wordt veel te veel op de spits gedreven. Het wordt bijna een punt van rechtzinnigheid: als je waar christen bent, ga je naar de kerk en buig je niet voor de overheid(smaatregelen).Bertiel schreef:En dat heeft enkel doorgang bij fysieke aanwezigheid?
Laatst gewijzigd door Jantje op 22 okt 2020, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje