Hoe dan ook: de publieke opinie (en daaruit voorvloeiend 'lasteren van Gods Naam') kan onmogelijk leidraad zijn voor ons handelen. Helaas is dat wel jouw insteek.Forummer schreef:Dat blijft je bezwaar staan inderdaad. Maar dat komt ook omdat je er blind vanuit gaat dat jouw visie op Gods geopenbaarde wil de juiste is. Nou heb ik daar ook wel eens last van dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven.
Ons uitgangspunt is verschillend. Ik heb begrip voor je standpunt maar ik zie sommige dingen anders en die zijn in mijn ogen belangrijker. Maar andersom is dat natuurlijk ook zo
Kerkgang aanstaande zondag?
Re: Kerkgang aanstaande zondag?
-
Het gaat erom dat van de gehele maatschappij offers worden gevraagd. Dat gaat alleen werken als iedereen ook echt bereid is om bepaalde zaken op te offeren. Concreet betekent dit:
1) Je gaat niet je huwelijksfeest vieren en mensen knuffelen/handen op de schouders slaan. Dit werd Grapperhaus terecht kwalijk genomen.
2) Je gaat dan niet doodleuk op vakantie in je eigen prive jet. Dit werd onze koning en koningin terecht kwalijk genomen.
3) Je gaat dan niet in allerlei spreekkoren het succes van je eigen voetbalclub vieren. Dit werd de achterban van Willem II terecht kwalijk genomen.
4) Je gaat dan niet hotelkamers boeken in Amsterdam om (illegaal) te kunnen feesten. Dit werd bepaalde groepen jongeren in Amsterdam terecht kwalijk genomen.
5) Je gaat dan niet met 300 man in een kerkgebouw samenkomen. Dit werd en wordt christenen terecht kwalijk genomen.
Waarom? Omdat het alleen werkt als we hier collectief de schouders onder zetten, anders gaat er helemaal niks van terechtkomen. Dan wordt het een splijtzwam in de maatschappij. Dat zie je continu gebeuren, wees dan ook niet verbaasd als je de hoon van "de wereld" over je heen krijgt.
1) Je gaat niet je huwelijksfeest vieren en mensen knuffelen/handen op de schouders slaan. Dit werd Grapperhaus terecht kwalijk genomen.
2) Je gaat dan niet doodleuk op vakantie in je eigen prive jet. Dit werd onze koning en koningin terecht kwalijk genomen.
3) Je gaat dan niet in allerlei spreekkoren het succes van je eigen voetbalclub vieren. Dit werd de achterban van Willem II terecht kwalijk genomen.
4) Je gaat dan niet hotelkamers boeken in Amsterdam om (illegaal) te kunnen feesten. Dit werd bepaalde groepen jongeren in Amsterdam terecht kwalijk genomen.
5) Je gaat dan niet met 300 man in een kerkgebouw samenkomen. Dit werd en wordt christenen terecht kwalijk genomen.
Waarom? Omdat het alleen werkt als we hier collectief de schouders onder zetten, anders gaat er helemaal niks van terechtkomen. Dan wordt het een splijtzwam in de maatschappij. Dat zie je continu gebeuren, wees dan ook niet verbaasd als je de hoon van "de wereld" over je heen krijgt.
Is het niet zo dat de brieven leren dat ouderlingen mensen zijn die goed bekend zijn bij de mensen 'die buiten zijn'? Dat pleit mijns inziens voor de benadering van Forummer.Valcke schreef:Hoe dan ook: de publieke opinie (en daaruit voorvloeiend 'lasteren van Gods Naam') kan onmogelijk leidraad zijn voor ons handelen. Helaas is dat wel jouw insteek.Forummer schreef:Dat blijft je bezwaar staan inderdaad. Maar dat komt ook omdat je er blind vanuit gaat dat jouw visie op Gods geopenbaarde wil de juiste is. Nou heb ik daar ook wel eens last van dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven.
Ons uitgangspunt is verschillend. Ik heb begrip voor je standpunt maar ik zie sommige dingen anders en die zijn in mijn ogen belangrijker. Maar andersom is dat natuurlijk ook zo
- J.C. Philpot
Als je dat op die manier interpreteerd, zou Paulus zelf gediskwalificeerd zijn als ouderling. Die was zo slecht bekend, dat hij regelmatig door woedende meutes werd gestenigd.DDD schreef:Is het niet zo dat de brieven leren dat ouderlingen mensen zijn die goed bekend zijn bij de mensen 'die buiten zijn'? Dat pleit mijns inziens voor de benadering van Forummer.Valcke schreef:Hoe dan ook: de publieke opinie (en daaruit voorvloeiend 'lasteren van Gods Naam') kan onmogelijk leidraad zijn voor ons handelen. Helaas is dat wel jouw insteek.Forummer schreef:Dat blijft je bezwaar staan inderdaad. Maar dat komt ook omdat je er blind vanuit gaat dat jouw visie op Gods geopenbaarde wil de juiste is. Nou heb ik daar ook wel eens last van dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven.
Het gaat er om dat ouderlingen als moreel hoogstaand bekend zijn bij de mensen die buiten zijn, niet dat ze geen zich zo veel mogelijk aanpassen aan de wereld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Verbannen
Ik vind dit een onheuse vergelijking van zaken waar geen snars van klopt. Het is terecht zoals ds. Huijser dat zei, dat we Gods Woord en de heilzame inzettingen en geboden om Zijn huis te bezoeken en de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten, in geen enkel geval kunnen vergelijken met al het feestgedruis dezer wereld.Amstelodamense schreef:Het gaat erom dat van de gehele maatschappij offers worden gevraagd. Dat gaat alleen werken als iedereen ook echt bereid is om bepaalde zaken op te offeren. Concreet betekent dit:
Ik verwijs ook naar een reactie in 'Opgemerkt', in het RD van hedenavond, van een bekende in de reformatorische gezindte:
Het RD van hedenavond schreef:Kerk en coronacrisis (V)
Kerken moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Honderd procent mee eens. De vraag is: tegenover wie? Tegenover de overheid, de samenleving? Nee. De kerken moeten hun verantwoordelijkheid nemen tegenover de Kurios, de Heere God. Zo komen ook de overheid en samenleving in beeld. God gebiedt de overheid te gehoorzamen. Feit is dat een kerk die meer dan dertig mensen binnenlaat geen enkele wet overtreedt en dus de overheid gehoorzaam is. God gebiedt om zorg te hebben voor de naaste, de samenleving. Een kerk die zorgvuldig de richtlijnen van de RIVM volgt, voldoet aan die eis. Waarom zou een kerk dan een dringend advies opvolgen van een overheid die geen enkel zicht kan hebben op de geestelijk betekenis van een kerkdienst? Dat kan dan alleen maar zijn omdat de kerk credits wil opbouwen bij overheid en samenleving. Als dit juist is, lijkt me dat een heilloze en verkeerde route in een tijd waarin wellicht de eerste tekenen van een komende verdrukking zichtbaar zijn. Zeker, de kerk moet de overheid zolang het kan gehoorzamen, maar „niet naar ogendienst, als mensenbehagers, maar (…) doende de wil van God van harte” (Efeze 6: 6).
Gorinchem, Steef Post
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
@Jantje, prima dat jij allerlei "grootheden" (althans, in jouw perceptie) citeert, ik denk daar anders over.
Heeft wellicht te maken met het feit dat je niet op een bepaald abstractieniveau kunt denken, maar ik heb ook nergens geschreven dat ik kerkgang op zelfde hoogte schat als werelds gedruis. Ik zeg alleen dat iedereen offers moet brengen, wij dus ook. Daarbij komt dat we gelukkig ook thuis mee kunnen kijken en luisteren.
Heeft wellicht te maken met het feit dat je niet op een bepaald abstractieniveau kunt denken, maar ik heb ook nergens geschreven dat ik kerkgang op zelfde hoogte schat als werelds gedruis. Ik zeg alleen dat iedereen offers moet brengen, wij dus ook. Daarbij komt dat we gelukkig ook thuis mee kunnen kijken en luisteren.
Die publiektrekkers liggen logisch onder een vergrootglas, maar de waarheid is dat het virus zich met name verspreid door nalatigheid in de kleinere settingen in privé en zakelijke sferen.
Ga in een gemiddeld stadscentrum lopen en je zult constateren dat slechts een minderheid zich goed aan de basisregels houd.
Kijk rond op diverse kleine georganiseerde verjaardagen en je zult zien dat de anderhalve meter nauwelijks serieus wordt genomen.
Loop een doorsnee supermarkt binnen en zie de blauwdruk van het gedachtegoed dat een mondkapje en een eigen winkelwagentje het virus wel even tegenhoud.
Vraag eens rond in een zieken- of verzorgingshuis, dan zal je schrikken van de verhalen van medisch personeel over wantoestanden van mensen die zich bewust stiekem niet aan de bezoekersregels houden.
Of beluister eens wat horeca-ondernemers, gemiddeld genomen had de horeca de RIVM-basisregels prima geïmplementeerd. Maar "mensen houden zich er niet aan en kruipen gewoon dicht bij elkaar", aldus een horeca-medewerkster recent in een interview.
Wanneer mensen zich aan de basisregels houden, dan is menselijk gesproken, heel veel gewonnen. Dan zouden allerlei hele vervelende maatregelen naar verwachting veel minder noodzakelijk zijn geweest. Het is denk ik niet zo zeer het brengen van een (gezamenlijk) offer dat kwaad bloed zet, maar vooral het gevoel dat goeden onder de slechten moeten lijden.
Ga in een gemiddeld stadscentrum lopen en je zult constateren dat slechts een minderheid zich goed aan de basisregels houd.
Kijk rond op diverse kleine georganiseerde verjaardagen en je zult zien dat de anderhalve meter nauwelijks serieus wordt genomen.
Loop een doorsnee supermarkt binnen en zie de blauwdruk van het gedachtegoed dat een mondkapje en een eigen winkelwagentje het virus wel even tegenhoud.
Vraag eens rond in een zieken- of verzorgingshuis, dan zal je schrikken van de verhalen van medisch personeel over wantoestanden van mensen die zich bewust stiekem niet aan de bezoekersregels houden.
Of beluister eens wat horeca-ondernemers, gemiddeld genomen had de horeca de RIVM-basisregels prima geïmplementeerd. Maar "mensen houden zich er niet aan en kruipen gewoon dicht bij elkaar", aldus een horeca-medewerkster recent in een interview.
Wanneer mensen zich aan de basisregels houden, dan is menselijk gesproken, heel veel gewonnen. Dan zouden allerlei hele vervelende maatregelen naar verwachting veel minder noodzakelijk zijn geweest. Het is denk ik niet zo zeer het brengen van een (gezamenlijk) offer dat kwaad bloed zet, maar vooral het gevoel dat goeden onder de slechten moeten lijden.
-
- Verbannen
Dat laatste is inderdaad een voorrecht. Maar ook dat is geen enkele vervanging van het lijfelijke opgaan naar Gods huis.Amstelodamense schreef:@Jantje, prima dat jij allerlei "grootheden" (althans, in jouw perceptie) citeert, ik denk daar anders over.
Verder doe je wel degelijk voorkomen dat de kerkgang vergeleken kan worden met een voetbalwedstrijd van Willem II of, nog gekker, met de bruiloft van Grapperhaus of de vakantie van de koning.
Wat dit alles met een abstractieniveau te maken heeft ontgaat me trouwens volledig. Ik vind vele reformatorische mensen aan mijn zijde en zelfs seculiere journalisten (denk aan die mevrouw die een column schreef in NRC).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- J.C. Philpot
Als je het puur horizontaal bekijkt, heb je helemaal gelijk.Amstelodamense schreef:@Jantje, prima dat jij allerlei "grootheden" (althans, in jouw perceptie) citeert, ik denk daar anders over.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Jantje schreef:Ik vind dit een onheuse vergelijking van zaken waar geen snars van klopt. Het is terecht zoals ds. Huijser dat zei, dat we Gods Woord en de heilzame inzettingen en geboden om Zijn huis te bezoeken en de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten, in geen enkel geval kunnen vergelijken met al het feestgedruis dezer wereld.Amstelodamense schreef:Het gaat erom dat van de gehele maatschappij offers worden gevraagd. Dat gaat alleen werken als iedereen ook echt bereid is om bepaalde zaken op te offeren. Concreet betekent dit:
Ik verwijs ook naar een reactie in 'Opgemerkt', in het RD van hedenavond, van een bekende in de reformatorische gezindte:Het RD van hedenavond schreef:Kerk en coronacrisis (V)
Kerken moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Honderd procent mee eens. De vraag is: tegenover wie? Tegenover de overheid, de samenleving? Nee. De kerken moeten hun verantwoordelijkheid nemen tegenover de Kurios, de Heere God. Zo komen ook de overheid en samenleving in beeld. God gebiedt de overheid te gehoorzamen. Feit is dat een kerk die meer dan dertig mensen binnenlaat geen enkele wet overtreedt en dus de overheid gehoorzaam is. God gebiedt om zorg te hebben voor de naaste, de samenleving. Een kerk die zorgvuldig de richtlijnen van de RIVM volgt, voldoet aan die eis. Waarom zou een kerk dan een dringend advies opvolgen van een overheid die geen enkel zicht kan hebben op de geestelijk betekenis van een kerkdienst? Dat kan dan alleen maar zijn omdat de kerk credits wil opbouwen bij overheid en samenleving. Als dit juist is, lijkt me dat een heilloze en verkeerde route in een tijd waarin wellicht de eerste tekenen van een komende verdrukking zichtbaar zijn. Zeker, de kerk moet de overheid zolang het kan gehoorzamen, maar „niet naar ogendienst, als mensenbehagers, maar (…) doende de wil van God van harte” (Efeze 6: 6).
Gorinchem, Steef Post
Mooie aanvulling Jantje, en een zeer terechte reactie van Steef Post. Wanneer je het bezoeken van kerkdiensten, spreekkoren van voetbalclubs, activiteiten bij huwelijksfeesten en boeken van hotelkamers in het kader van collectief handelen op een hoop gooit ben je in mijn beleving het geestelijke spoor enigszins bijster.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
Het klopt helemaal dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar dat geldt veel breder inderdaad dan alleen de kerken. We moeten als christenen niet in de slachtofferrol gaan zitten, iedereen is namelijk slachtofferHollander schreef:Die publiektrekkers liggen logisch onder een vergrootglas, maar de waarheid is dat het virus zich met name verspreid door nalatigheid in de kleinere settingen in privé en zakelijke sferen.
Zou je hier ook verschillende visies kunnen waarderen omdat beide visies recht willen doen aan wat de Heere in het huidige tijdsgewricht van ons vraagt? Je ziet dat vrijwel alle kerkverbanden niet doen wat bijvoorbeeld Steef bepleit. Hoe zie jij dat?Jantje schreef:Ik vind dit een onheuse vergelijking van zaken waar geen snars van klopt. Het is terecht zoals ds. Huijser dat zei, dat we Gods Woord en de heilzame inzettingen en geboden om Zijn huis te bezoeken en de onderlinge bijeenkomsten niet na te laten, in geen enkel geval kunnen vergelijken met al het feestgedruis dezer wereld.
Ik verwijs ook naar een reactie in 'Opgemerkt', in het RD van hedenavond, van een bekende in de reformatorische gezindte.
De conclusie van Steef Post is anders bijzonder boud en kort door de bocht. Alsof nog verder afgeschaalde kerken dat alleen maar hebben gedaan om credits te willen opbouwen bij overheid en samenleving. Wat een onterechte veroordeling bevat die uitspraak!pierre27 schreef:Mooie aanvulling Jantje, en een zeer terechte reactie van Steef Post. (...)Jantje schreef:(...)Het RD van hedenavond schreef:Kerk en coronacrisis (V)
(...) Waarom zou een kerk dan een dringend advies opvolgen van een overheid die geen enkel zicht kan hebben op de geestelijk betekenis van een kerkdienst? Dat kan dan alleen maar zijn omdat de kerk credits wil opbouwen bij overheid en samenleving. (...)
Ik vulde mijn posting aan. Eens. Zo zou je het kunnen lezen.Hollander schreef:De conclusie van Steef Post is anders bijzonder boud en kort door de bocht. Alsof nog verder afgeschaalde kerken dat alleen maar hebben gedaan om credits te willen opbouwen bij overheid en samenleving. Wat een onterechte veroordeling bevat die uitspraak!pierre27 schreef:Mooie aanvulling Jantje, en een zeer terechte reactie van Steef Post. (...)Jantje schreef:(...)Het RD van hedenavond schreef:Kerk en coronacrisis (V)
(...) Waarom zou een kerk dan een dringend advies opvolgen van een overheid die geen enkel zicht kan hebben op de geestelijk betekenis van een kerkdienst? Dat kan dan alleen maar zijn omdat de kerk credits wil opbouwen bij overheid en samenleving. (...)
Ik liet bewust het woord kerk achterwege, omdat veel meer mensen zich inderdaad voelen lijden doordat anderen zich bewust niet aan de RIVM-basisregels houd. Ook eens dat christenen niet in de slachtofferrol moeten gaan zitten. Maar als een kerk besluit zich wél aan de RIVM-basisregels te houden, maar níet meegaat in verdere afschaling dan de RIVM-basisregels vereisten, dan hoeft dat niet vanuit een slachtofferrol te zijn gemotiveerd. De wereld mag best zien dat de christelijke erediensten niet draaien om de mensen maar om de eer van God. Christenen zijn wel geroepen zich ver te houden van roekeloos gedrag richting binnen- en buitenkerkelijken, maar wel in het kader van God lief te hebben boven alles en de naaste als onszelf.Amstelodamense schreef:Het klopt helemaal dat de goeden onder de kwaden moeten lijden, maar dat geldt veel breder inderdaad dan alleen de kerken. We moeten als christenen niet in de slachtofferrol gaan zitten, iedereen is namelijk slachtoffer
Laatst gewijzigd door Hollander op 22 okt 2020, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.