Forummer schreef:Valcke schreef:
Achter deze vraag ligt een vals dilemma. Het lasteren van Gods Naam wordt namelijk niet veroorzaakt door het volgen van Christus en door een leven naar Gods Woord. De oorzaak ligt in de verdorvenheid van de mens en het woeden van de satan. En satan zal altijd het meest woeden bij een leven naar Gods geboden. Dan zal hij ook Gods Naam doen lasteren. Het valse dilemma is dus dat een gevolg gekoppeld wordt aan de verkeerde oorzaak.
Verder zou Forummer zich ook kunnen afvragen of de Heere Jezus niet beter had gedaan door uit Jeruzalem weg te blijven zodat Hij niet gekruisigd werd (met eerbied gesproken). Want nergens heeft de satan zo gewoed en is Gods Naam zo gelasterd als tijdens het lijden en op Golgotha.
Nogmaals: de koppeling tussen beide is onjuist; het dilemma is vals.
Dat Jezus Christus naar Jeruzalem ging, is onderdeel van Gods heilplan. Dat is Gods geopenbaarde wil. Dat de duivel daar heel erg zeer hevig gewoed heeft, komt omdat de duivel aan zag komen dat ie ging verliezen. Voor eeuwig verliezen.
De hele corona crisis nu weten wij niet wat Gods bedoeling hiermee is. Dat is Gods verborgen wil.
De hele vergelijking gaat dus niet op, en is een valse vergelijking. Sorry dat ik je nu even "terugpak" met je eigen woorden, maar dan begrijp je hopelijk wat ik bedoel.
Ik ben juist blij dat je helder maakt wat jouw gedachtegang is; dat is wat mij betreft helemaal geen 'terugpakken'. Integendeel.
Laten we dan toch nog even doorspreken over Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil.
De leidraad van ons handelen is alleen Gods geopenbaarde wil. Ik hoop dat je dit met mij eens bent.
Inderdaad: wij weten niet wat Gods bedoeling is met deze crisis. Maar we weten wel wat Gods Woord ons zegt, inclusief wat Gods Woord zegt over de wijze waarop Hij gediend wil worden. Alleen dát kan richtlijn zijn voor ons handelen, niet een onzekere zaak wat betreft de uitkomst van de crisis of de sentimenten / publieke opinie om ons heen.
Zo blijven mijn opmerkingen dus volledig staan inclusief de ernstige bezwaren tegen jouw redenering.
Nogmaals: het is een groot verschil wat de aanleiding is voor de spot en het misbruik van Gods Naam. Zijn het onze zonden? Dan mogen en moeten wij zeker zeggen: Laat Gods Naam niet om onzentwil gelasterd worden. Is het echter het leven naar Gods geboden? Dan is het volstrekt verkeerd om dit te zeggen. Spot en schande gaan altijd vergezeld met de ware vreze Gods en het leven naar Zijn geboden.