Kerkgang aanstaande zondag?

Valcke

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:Mooie opmerkingen Herman en Nathanaël, aanvullend denk ik, wat mag het ons kosten als we om goede reden(en) de wereld over ons heen krijgen. Christus volgen is toch tegen de koers van de wereld in? Waar staan we nog pal voor of achter net hoe je het wil zien.
Hier wil ik een vraag tegenover stellen:

Wat mag het ons kosten dat Gods naam niet gelasterd word?
Achter deze vraag ligt een vals dilemma. Het lasteren van Gods Naam wordt namelijk niet veroorzaakt door het volgen van Christus en door een leven naar Gods Woord. De oorzaak ligt in de verdorvenheid van de mens en het woeden van de satan. En satan zal altijd het meest woeden bij een leven naar Gods geboden. Dan zal hij ook Gods Naam doen lasteren. Het valse dilemma is dus dat een gevolg gekoppeld wordt aan de verkeerde oorzaak.

Verder zou Forummer zich ook kunnen afvragen of de Heere Jezus niet beter had gedaan door uit Jeruzalem weg te blijven zodat Hij niet gekruisigd werd (met eerbied gesproken). Want nergens heeft de satan zo gewoed en is Gods Naam zo gelasterd als tijdens het lijden en op Golgotha.

Nogmaals: de koppeling tussen beide is onjuist; het dilemma is vals.
crossmountain

Bericht door crossmountain »

Forummer schreef:
pierre27 schreef:Mooie opmerkingen Herman en Nathanaël, aanvullend denk ik, wat mag het ons kosten als we om goede reden(en) de wereld over ons heen krijgen. Christus volgen is toch tegen de koers van de wereld in? Waar staan we nog pal voor of achter net hoe je het wil zien.

Iets om over na te denken. Graag ook echt over nadenken en niet gelijk in het verweer schieten.
Beste @Forummer, je slaat de spijker op de kop. Deze gestalte mis ik helaas op RF de laatste maanden.

Zondag 47:
Welke is de eerste bede?
Uw naam worde geheiligd. Dat is: Geef ons eerstelijk, dat wij U recht kennen , en U in al Uw werken, in welke Uw almachtigheid, wijsheid, goedheid, gerechtigheid, barmhartigheid en waarheid klaarlijk schijnt, heiligen, roemen en prijzen ; daarna ook dat wij al ons leven, gedachten, woorden en werken, alzo schikken en richten, dat Uw naam om onzentwille niet gelasterd, maar geëerd en geprezen worde.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als dat betekent dat je maar zo min mogelijk mensen in de kerk moet uitnodigen, omdat dat zou voorkomend dat 'om onzentwille Gods Naam niet gelasterd worde', dan ben ik het geenszins met je eens.

Dat is terecht een vals dilemma, zoals @Valcke heel duidelijk en onomwonden aangeeft. Ik ben het zeer met hem eens hierin.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Forummer schreef:

Iets om over na te denken. Graag ook echt over nadenken en niet gelijk in het verweer schieten.
Wanneer wordt Gods Naam gelasterd en wie zegt dat?
Ik krijg steeds meer problemen met als jij zingt laster je Gods Naam. Als je naar de kerk gaat met meer dan 30 man ook al zit iedereen op meer dan 1.5 m afstand laster je Gods Naam.
Of zou het lasteren veel dieper liggen? Bijv in het feit dat er meer geluiterd wordt naar of gehandeld wordr uit angst en daardoor al zes masnden niet meer wemelijks naar de kerm kunnen gaan. En alle gevolgen die dat lijken te hebben voor de gemeente. En dus ook voor Gods Naam? Hoe Hij geëerd en geprezen wordt?

Sorry zie later pas sat Valcke ook reactie gaf.
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 22 okt 2020, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

@Jantje: Het gaat inmiddels allang niet meer om reputatieschade of lasteren van Gods naam door onze omgeving. Het is heel simpel: er is een wereldramp gaande en er gaat een virus door ons land. Dit virus verspreidt zich ontzettend snel in mensenmassa's. Op dit moment zijn de besmettingen zo hoog dat het niet verantwoord is om met grote groepen samen te komen, ook niet met afstand.

Luister ook deze podcast met ds. W. Visscher: https://cip.nl/81862-maximaal-30-kerkga ... ip-podcast
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Erskinees schreef:@Jantje: Het gaat inmiddels allang niet meer om reputatieschade of lasteren van Gods naam door onze omgeving. Het is heel simpel: er is een wereldramp gaande en er gaat een virus door ons land. Dit virus verspreidt zich ontzettend snel in mensenmassa's. Op dit moment zijn de besmettingen zo hoog dat het niet verantwoord is om met grote groepen samen te komen, ook niet met afstand.

Luister ook deze podcast met ds. W. Visscher: https://cip.nl/81862-maximaal-30-kerkga ... ip-podcast
Verspreidt zich ontzettend snel in mensenmassa's met 1.5 m afstand en alle voorzorgsmaatregelen. Waarbij de ruimte zo groot is dat.... en ventilatie :haha
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Dank voor je inhoudelijke en opbouwende reactie.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:@Jantje: Het gaat inmiddels allang niet meer om reputatieschade of lasteren van Gods naam door onze omgeving. Het is heel simpel: er is een wereldramp gaande en er gaat een virus door ons land. Dit virus verspreidt zich ontzettend snel in mensenmassa's. Op dit moment zijn de besmettingen zo hoog dat het niet verantwoord is om met grote groepen samen te komen, ook niet met afstand.

Wat zei ds. Huijser ook al weer in dat fragment? @DDD haalde het gisteren nog aan: Het zou een wonder zijn als iemand besmet raakt.

En zoals ik vanochtend elders al memoreerde: hier in de omgeving zijn er amper besmettingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Erskinees schreef:Dank voor je inhoudelijke en opbouwende reactie.

De inhoudelijke reacties heb ik vorige week uitgebreid gegeven. En ja ik lach. Maar eigenlijk huil ik. Voor inhoudelijke reacties lees je toppc maar terug. ;)
Forummer

Bericht door Forummer »

Het gaat er niet om dat wij Gods naam lasteren. Het gaat erom dat door onze houding/daden Gods naam gelasterd wordt!

En dan kunnen we wel zeggen: "ja maar dat doet de wereld" en zo proberen de verantwoording af te schuiven op "de wereld".

Maar, hebben wij hierin niet een enorme verantwoordelijkheid?

Wat ik in dezen mis is de rechteloosheid, de verwondering, de genade. Het is allemaal zo rechthebbend. Dat siert een Christen niet. We staan op onze rechten, in plaats van onze zegeningen te tellen en te eindigen in God, de weldoener ondanks alles en ondanks de hele situatie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het blijft Gods opdracht om naar Zijn huis te komen, ook geldt dat 'het ganse schepsel tezamen zucht en tezamen als in barensnood is tot nu toe' (Romeinen 8: 22b).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:Het gaat er niet om dat wij Gods naam lasteren. Het gaat erom dat door onze houding/daden Gods naam gelasterd wordt!
Gods Naam wordt omwille van ons gelasterd vanwege onze zonden. Zoals in het geval van David vanwege zijn zonde met Bathseba ('dewijl gij door deze zaak de vijanden des HEEREN grotelijks hebt doen lasteren....').

Wanneer Gods Naam gelasterd wordt vanwege de oprechtheid en standvastigheid van christenen, dan zijn deze christenen niet de oorzaak, hoor! Je dwaalt heel erg door deze koppeling te leggen.

Ook heb je mijn opmerking over het lijden van Christus en de lasteringen op Golgotha niet beantwoord. Daar zou je toch een antwoord op moeten hebben; anders klopt je hele redenering niet!
Het is allemaal zo rechthebbend. Dat siert een Christen niet. We staan op onze rechten...
Een christen komt ook helemaal niet op voor eigen rechten. Het gaat hier om de rechten van de Koning van de kerk en om het navolgen van Christus en het leven naar Zijn gebod.
Forummer

Bericht door Forummer »

Valcke schreef: Achter deze vraag ligt een vals dilemma. Het lasteren van Gods Naam wordt namelijk niet veroorzaakt door het volgen van Christus en door een leven naar Gods Woord. De oorzaak ligt in de verdorvenheid van de mens en het woeden van de satan. En satan zal altijd het meest woeden bij een leven naar Gods geboden. Dan zal hij ook Gods Naam doen lasteren. Het valse dilemma is dus dat een gevolg gekoppeld wordt aan de verkeerde oorzaak.

Verder zou Forummer zich ook kunnen afvragen of de Heere Jezus niet beter had gedaan door uit Jeruzalem weg te blijven zodat Hij niet gekruisigd werd (met eerbied gesproken). Want nergens heeft de satan zo gewoed en is Gods Naam zo gelasterd als tijdens het lijden en op Golgotha.

Dat Jezus Christus naar Jeruzalem ging, is onderdeel van Gods heilplan. Dat is Gods geopenbaarde wil. Dat de duivel daar heel erg zeer hevig gewoed heeft, komt omdat de duivel aan zag komen dat ie ging verliezen. Voor eeuwig verliezen.

De hele corona crisis nu weten wij niet wat Gods bedoeling hiermee is. Dat is Gods verborgen wil.

De hele vergelijking gaat dus niet op, en is een valse vergelijking. Sorry dat ik je nu even "terugpak" met je eigen woorden, maar dan begrijp je hopelijk wat ik bedoel.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Valcke

Bericht door Valcke »

Forummer schreef:
Valcke schreef: Achter deze vraag ligt een vals dilemma. Het lasteren van Gods Naam wordt namelijk niet veroorzaakt door het volgen van Christus en door een leven naar Gods Woord. De oorzaak ligt in de verdorvenheid van de mens en het woeden van de satan. En satan zal altijd het meest woeden bij een leven naar Gods geboden. Dan zal hij ook Gods Naam doen lasteren. Het valse dilemma is dus dat een gevolg gekoppeld wordt aan de verkeerde oorzaak.

Dat Jezus Christus naar Jeruzalem ging, is onderdeel van Gods heilplan. Dat is Gods geopenbaarde wil. Dat de duivel daar heel erg zeer hevig gewoed heeft, komt omdat de duivel aan zag komen dat ie ging verliezen. Voor eeuwig verliezen.

De hele corona crisis nu weten wij niet wat Gods bedoeling hiermee is. Dat is Gods verborgen wil.

De hele vergelijking gaat dus niet op, en is een valse vergelijking. Sorry dat ik je nu even "terugpak" met je eigen woorden, maar dan begrijp je hopelijk wat ik bedoel.
Ik ben juist blij dat je helder maakt wat jouw gedachtegang is; dat is wat mij betreft helemaal geen 'terugpakken'. Integendeel.

Laten we dan toch nog even doorspreken over Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil.
De leidraad van ons handelen is alleen Gods geopenbaarde wil. Ik hoop dat je dit met mij eens bent.
Inderdaad: wij weten niet wat Gods bedoeling is met deze crisis. Maar we weten wel wat Gods Woord ons zegt, inclusief wat Gods Woord zegt over de wijze waarop Hij gediend wil worden. Alleen dát kan richtlijn zijn voor ons handelen, niet een onzekere zaak wat betreft de uitkomst van de crisis of de sentimenten / publieke opinie om ons heen.

Zo blijven mijn opmerkingen dus volledig staan inclusief de ernstige bezwaren tegen jouw redenering.

Nogmaals: het is een groot verschil wat de aanleiding is voor de spot en het misbruik van Gods Naam. Zijn het onze zonden? Dan mogen en moeten wij zeker zeggen: Laat Gods Naam niet om onzentwil gelasterd worden. Is het echter het leven naar Gods geboden? Dan is het volstrekt verkeerd om dit te zeggen. Spot en schande gaan altijd vergezeld met de ware vreze Gods en het leven naar Zijn geboden.
Forummer

Bericht door Forummer »

Dat blijft je bezwaar staan inderdaad. Maar dat komt ook omdat je er blind vanuit gaat dat jouw visie op Gods geopenbaarde wil de juiste is. Nou heb ik daar ook wel eens last van dus wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven.

Ons uitgangspunt is verschillend. Ik heb begrip voor je standpunt maar ik zie sommige dingen anders en die zijn in mijn ogen belangrijker. Maar andersom is dat natuurlijk ook zo ;)
Plaats reactie