Kerkgang aanstaande zondag?

-DIA-

Re: Kerkgang aanstaande zondag?

Bericht door -DIA- »

Hier ook beduidend minder.
Er zijn zijn hier zes groepen die een voor een het kerkgebouw mogen verlaten.
De koster leest af welke groep mag gaan. Er is eenrichtingsverkeer ingesteld.
De koster maakte nog een opmerking, of eigenlijk een dringend beroep op de kerkgangers: Gemeente, let u op de anderhalve-meter-maatregel. Er wordt op ons gelet.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

refo schreef:
windorgel schreef:
Germanicus schreef:Ik ben een beetje ongerust over de persconferentie van morgenavond: 't zou met niet verbazen als kerken het 'dringende advies' krijgen om af te schalen naar de kleinst mogelijke eenheid (predikant, twee kerkenraadsleden, koster en organist). Of ben ik nu te somber?
Dat vermoeden heb ik ook, en misschien is dat bij de huidige besmettingsgraad toch wel verstandig, vooral in kleine kerkgebouwen. Doordat testen en uitslagen lang duren, is de kans groot dat er besmettelijke mensen in de kerk zitten (die bij eerder bekende uitslag reeds in quarantaine zouden zitten). Zie het voorbeeld dat Helma gaf.
Ik snap het niet zo goed. Als er een huisgenoot getest wordt, blijf je zelf toch ook in quarantaine tot de uitslag bekend is?
En ook als een huisgenoot klachten heeft, maar zich weigert te laten testen.
Blijkbaar doet niet iedereen dat.
In de gemeente waar familie van mij kerkt zijn er twee gezinnen waarvan 1 of meerdere gezinsleden ernstige klachten hebben.
Die zijn inmiddels getest, waarvan 1 inmiddels een positief is.
Beide gezinnen zijn afgelopen zondag "gewoon" naar de kerk geweest, en 1 persoon is met klachten naar de catechisatie gegaan.
Dat heeft inmiddels tot veel onrust in die gemeente geleid.
Het zou mij niet verbazen als die gemeente asap tot het minimale moet afschalen.
DDD

Bericht door DDD »

Wat een gladiolen. Maar goed, Gods genade strekt zich ook uit tot mensen die niet alles op een rijtje hebben. Het lijkt me lastig om daar als kerkenraad mee om te gaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Wat een gladiolen. Maar goed, Gods genade strekt zich ook uit tot mensen die niet alles op een rijtje hebben. Het lijkt me lastig om daar als kerkenraad mee om te gaan.
Het doet me deugd dat we het vanavond toch nog eens zijn! Dit is wel heel erg ontzettend dom. En dan druk ik me nog zachtjes uit.

Wat mij betreft is het een openbare zonde en overtreding tegenover het zesde gebod.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Adje

Bericht door Adje »

Roos2018 schreef:
refo schreef:
windorgel schreef:
Germanicus schreef:Ik ben een beetje ongerust over de persconferentie van morgenavond: 't zou met niet verbazen als kerken het 'dringende advies' krijgen om af te schalen naar de kleinst mogelijke eenheid (predikant, twee kerkenraadsleden, koster en organist). Of ben ik nu te somber?
Dat vermoeden heb ik ook, en misschien is dat bij de huidige besmettingsgraad toch wel verstandig, vooral in kleine kerkgebouwen. Doordat testen en uitslagen lang duren, is de kans groot dat er besmettelijke mensen in de kerk zitten (die bij eerder bekende uitslag reeds in quarantaine zouden zitten). Zie het voorbeeld dat Helma gaf.
Ik snap het niet zo goed. Als er een huisgenoot getest wordt, blijf je zelf toch ook in quarantaine tot de uitslag bekend is?
En ook als een huisgenoot klachten heeft, maar zich weigert te laten testen.
Blijkbaar doet niet iedereen dat.
In de gemeente waar familie van mij kerkt zijn er twee gezinnen waarvan 1 of meerdere gezinsleden ernstige klachten hebben.
Die zijn inmiddels getest, waarvan 1 inmiddels een positief is.
Beide gezinnen zijn afgelopen zondag "gewoon" naar de kerk geweest, en 1 persoon is met klachten naar de catechisatie gegaan.
Dat heeft inmiddels tot veel onrust in die gemeente geleid.
Het zou mij niet verbazen als die gemeente asap tot het minimale moet afschalen.
Met klachten laten testen, binnen blijven tot je de testuitslag gekregen hebt. Als je geen koorts hebt mogen overige gezinsleden naar buiten toe, naar werk, kerk en school.
Ben je positief getest, dan moet het gehele gezin in quarantaine. De GGD legt het allemaal heel goed uit, vreemd dat mensen hier niet naar luisteren. Blijkbaar wil je het dan niet snappen.

Dan het ook nog raar vinden dat de besmettingscijfers stijgen en we straks niet meer naar de kerk kunnen/mogen! Blijkbaar zijn er mensen die het coronavirus nog steeds niet serieus nemen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik vind dit allemaal wat optochtelijk. Er wordt nu van alles gezegd over een gezin waar veel ' van horen zeggen' is. Ik zou er wat voorzichtig mee zijn. En vervolgens ons ook houden aan de topictitel. :)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Ik vind dit allemaal wat optochtelijk. Er wordt nu van alles gezegd over een gezin waar veel ' van horen zeggen' is. Ik zou er wat voorzichtig mee zijn. En vervolgens ons ook houden aan de topictitel. :)
Los van de vraag of het verhaal waar is, is dit juist één van de redenen waarom kerkenraden wel afschalen naar minimaal of nog verder terug. Ik vind het de meest valide reden, je hebt namelijk op je gehele gemeente nooit een waterdichte afspraak dat je veilig kunt samenkomen, omdat er altijd een viruswaarheidmijnheer of coronaontkenner tussen kan zitten die het zo nauw niet neemt.

Overigens kunnen we ons voorbereiden op het advies alleen online samenkomsten te beleggen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Valide?
Denken we nu echt dat al die maanden nooit virusontkenners in gemeenten hebben gezeten?
1) kennelijk zijn de maatregelen en de naleving daarvan wat aangestuurd wordt door kosters etc. afdoende genoeg om uitbraken TIJDENS kerkdiensten te voorkomen.
2) denken we nog steeds te klein van God.(en dat is wat anders dan geen verootmoediging kennen)
3) is nuchterheid steeds verder te zoeken.

Je zit zover van elkaar dat virusdeeltjes bij wijze van spreken een groot vliegtuig nodig hebben om in de buurt of op een ander persoon te komen.

Ben ik een virusontkenner? Nee.
Maar blijf wel redelijk denken.
En dat is iets wat in de wereldlijke politiek lijkt te ontbreken. Daar regeert de chaos.
windorgel

Bericht door windorgel »

Lilian1975 schreef:Valide?
Denken we nu echt dat al die maanden nooit virusontkenners in gemeenten hebben gezeten?
1) kennelijk zijn de maatregelen en de naleving daarvan wat aangestuurd wordt door kosters etc. afdoende genoeg om uitbraken TIJDENS kerkdiensten te voorkomen.
2) denken we nog steeds te klein van God.(en dat is wat anders dan geen verootmoediging kennen)

Je zit zover van elkaar dat virusdeeltjes bij wijze van spreken een groot vliegtuig nodig hebben om in de buurt of op een ander persoon te komen.

En dat is iets wat in de wereldlijke politiek lijkt te ontbreken. Daar regeert de chaos.
De huidige situatie is niet vergelijkbaar met de maanden juli en augustus!! Er zijn nu veel meer besmettelijke personen. De kans dat er iemand tussen zit is dus gewoon veel groter. Daarbij komt dat testen en uitslag verkrijgen lang duurt, waardoor de 'nauwe contacten' van geteste personen (zonder koorts) nog volop deelnemen aan het maatschappelijke leven. Simpelweg omdat de regel is van het RIVM is dat gezinsleden pas in quarantaine gaan als een gezinslid koorts heeft of positief getest is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Daarbij komt dat testen en uitslag verkrijgen lang duurt
In Zeeland heb je meestal binnen 24 uur een uitslag.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik geloof zelf niet dat alle beperkende maatregelen effect hebben, als er één besmet persoon aanwezig is in een ruimte. De meest primaire vraag is hoe je die primaire persoon uit die ruimte krijgt of houdt en dat is de maatregelen dat mensen bij hoesten, koorts en dergelijke niet op komen dragen.
Alle andere maatregelen zijn maar van betrekkelijke waarde als het eerste niet gebeurd.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

windorgel schreef:
Lilian1975 schreef:Valide?

De huidige situatie is niet vergelijkbaar met de maanden juli en augustus!! Er zijn nu veel meer besmettelijke personen. De kans dat er iemand tussen zit is dus gewoon veel groter. Daarbij komt dat testen en uitslag verkrijgen lang duurt, waardoor de 'nauwe contacten' van geteste personen (zonder koorts) nog volop deelnemen aan het maatschappelijke leven. Simpelweg omdat de regel is van het RIVM is dat gezinsleden pas in quarantaine gaan als een gezinslid koorts heeft of positief getest is.
Met milde klachten schijn je ook minder besmettelijk te zijn. Maar dan nog. De afstand is zo groot tijdens kerkdiensten en met mondkapjes op bij binnenkomst en weggaan. Dat verspreiden wel heel moeilijk wordt. En dan geloof ik ook nog dat we ern God hebben die het niet uit de hand zal laten lopen. De ere diensten en samenzijn er om Hem zijn. En niet voornamelijk andersom.

@klopt Herman. Maar bij ons wordt persoonlijk naar klachten gevraagd bij binnenkomst. En iemand die verkouden is. Valt op :). We moeten niet net doen of de kerk vol snotterende mensen zit op dit moment.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Wanneer ben je verkouden? Zelfs dat is lastig... ik zou maar niet zo hard oordelen.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:Ik geloof zelf niet dat alle beperkende maatregelen effect hebben, als er één besmet persoon aanwezig is in een ruimte. De meest primaire vraag is hoe je die primaire persoon uit die ruimte krijgt of houdt en dat is de maatregelen dat mensen bij hoesten, koorts en dergelijke niet op komen dragen.
Alle andere maatregelen zijn maar van betrekkelijke waarde als het eerste niet gebeurd.
Ik las gisteren een onderzoek over zingen. Dacht dat het uit het VK kwam. Ze hebben o.a. mensen met een Covid-19 besmetting en klachten laten zingen. Ook dan bleek de anderhalve meter ruim voldoende. De grote druppels kwamen al binnen enkele decimeters neer. De aerosolen die vrijkwamen bevatten geen virus. De zangers waren professioneel en zongen met groot volume. Disclaimer was wel dat de zogenaamde virusload die een besmet persoon heeft erg kan verschillen.

Bij de letter P en B kwamen de meeste druppels vrij. Kunnen we rekening mee houden met de Psalmkeuze :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Bij de letter P en B kwamen de meeste druppels vrij. Kunnen we rekening mee houden met de Psalmkeuze :huhu
Kijk, daar hebben we wat aan.
Misschien kan iemand hier een lijstje plaatsen met welke verzen per psalm de minste van deze letters hebben.
Plaats reactie