Maatregelen kerk ivm coronavirus

Zeeuw

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Zeeuw »

Hollander schreef:
Zeeuw schreef:Ik merk bij mezelf een stevige weerstand om eens per, ongeveer, 10 diensten naar kerk te mogen. Dan met een mondkapje op de kerk in, op de plaats af, niet zingen, dan kapje weer op, naar buiten haasten en snel de auto in.
Wat is nu nog de meerwaarde om niet gewoon met het gezin voor de laptop te gaan zitten? Gemeente zijn en dan even napraten over de preek etc is er niet meer bij.
Misschien niet meegaan in dat haastige element. Buiten op het plein of op straat is voldoende tijd en gelegenheid even na te praten. Neem uit voorzorg een paraplu mee. En die eens in de 10 diensten, is dat echt zo in jullie relatief kleine gemeente? Met jullie ledenaantal en aantal jonge doopleden, lijkt mij als buitenstaander eens in de 6 diensten toch al mogelijk?
Nou, volgens mij gaan we richting 285 leden. Dat gedeeld door 30. Laat het dan eens eens in de 8 diensten zijn, omdat er best wat kinderen bij zijn. Dat is 1 keer per maand.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 12 okt 2020, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef:
Zeeuw schreef:Ik merk bij mezelf een stevige weerstand om eens per, ongeveer, 10 diensten naar kerk te mogen. Dan met een mondkapje op de kerk in, op de plaats af, niet zingen, dan kapje weer op, naar buiten haasten en snel de auto in.
Wat is nu nog de meerwaarde om niet gewoon met het gezin voor de laptop te gaan zitten? Gemeente zijn en dan even napraten over de preek etc is er niet meer bij.
De meerwaarde is dat God tot je spreekt in het midden van Zijn gemeente. Dat is een waarde die blijft en die aan de 30 resterende mensen kleeft. Hoewel ik dan liever 200 dan 30 mensen, namelijk de gehele gemeente, aanwezig wil hebben.
Een praatje met medechristenen zie ik in dat licht als een secundaire waarde. Dus niet waardeloos, maar wel van een andere soort waarde.
Het samenkomen noemen we ook een eredienst. Dat is geen dienst aan mensen, maar een dienst aan God.
Dat begrijp ik uiteraard. En dat vond ik de afgelopen tijd, ondanks de beperkingen, ook bijzonder fijn. Maar deze beperkingen, inclusief alle mondkapjes etc eromheen, nemen voor mij echt wel veel weg. Sommige zaken vind ik bijna kolderiek.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Ik begrijp de opmerking van @Zeeuw helemaal niet. Maar dat zal vast komen omdat ik niet (meer) napraat over de preek.

Ik heb eens zo'n negatief oordeel horen vellen over twee preken van Naäman de Syriër, dat ik een trauma heb over gehouden aan het 'napraten over de preek'. Daarom ga ik altijd direct naar huis en denk en mediteer ik er daar nog wat over na.

Verder eens met @Mara en @Herman.
Ik heb vele negatieve oordelen in het verleden horen vellen. Maar dat gebeurde niet rond de kerk. Daarom ben ik extra blij om nu te merken dat men verheugd uit Gods huis komt. Waar het hart van vol zit etc.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Je kunt het ook anders benaderen. Probeer dankbaar te zijn voor de middelen die er nu wel zijn, i.t.t. enkele decennia geleden.
Want dan had je naar je oude moeder of oma moeten gaan, om daar naar de kerktelefoon te luisteren.
Ik mis het napraten niet, want dat doe ik zelden of nooit. Soms loop ik met iemand een stuk mee, omdat hij of zij ook mijn kant op moet.
Het gevaar bestaat dat in een gesprek nl. ook het graan wordt weggepikt.
Zoals ze vroeger zeiden, met het opsteken van de sigaar vervloog de preek in de rookwolken.
Misschien waren de gesprekken vroeger anders. Ik merk in deze gemeente juist heel sterk dat men vol van de preek graag hierover spreekt met anderen.
Dat geldt niet iedereen, als je maar één contact meer over hebt. En met een vreemde (bv. huishoudelijke hulp of zo) spreek je ook niet zo vrij.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hollander

Bericht door Hollander »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Ik begrijp de opmerking van @Zeeuw helemaal niet. Maar dat zal vast komen omdat ik niet (meer) napraat over de preek.

Ik heb eens zo'n negatief oordeel horen vellen over twee preken van Naäman de Syriër, dat ik een trauma heb over gehouden aan het 'napraten over de preek'. Daarom ga ik altijd direct naar huis en denk en mediteer ik er daar nog wat over na.

Verder eens met @Mara en @Herman.
Ik heb vele negatieve oordelen in het verleden horen vellen. Maar dat gebeurde niet rond de kerk. Daarom ben ik extra blij om nu te merken dat men verheugd uit Gods huis komt. Waar het hart van vol zit etc.
Ik moet zeggen dat ik dat negatieve ook niet zo herken. De gesprekken na de dienst gaan zeker niet altijd over de preek of het geestelijk leven. Dat is m.i. ook helemaal niet erg. Maar niet zelden leiden andere gespreksvertrekpunten uiteindelijk toch tot een inhoudelijk gesprek over de preek of het geestelijk leven.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Je kunt het ook anders benaderen. Probeer dankbaar te zijn voor de middelen die er nu wel zijn, i.t.t. enkele decennia geleden.
Want dan had je naar je oude moeder of oma moeten gaan, om daar naar de kerktelefoon te luisteren.
Ik mis het napraten niet, want dat doe ik zelden of nooit. Soms loop ik met iemand een stuk mee, omdat hij of zij ook mijn kant op moet.
Het gevaar bestaat dat in een gesprek nl. ook het graan wordt weggepikt.
Zoals ze vroeger zeiden, met het opsteken van de sigaar vervloog de preek in de rookwolken.
Misschien waren de gesprekken vroeger anders. Ik merk in deze gemeente juist heel sterk dat men vol van de preek graag hierover spreekt met anderen.
Dat geldt niet iedereen, als je maar één contact meer over hebt. En met een vreemde (bv. huishoudelijke hulp of zo) spreek je ook niet zo vrij.
Dat klopt. Maar zijn jouw contacten in je eigen kerk ook weggevallen DIA?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Dat geldt niet iedereen, als je maar één contact meer over hebt. En met een vreemde (bv. huishoudelijke hulp of zo) spreek je ook niet zo vrij.
Dat is voer voor Nieuwsgierigen, maar goed ik wil er wel op ingaan. Er komen af en toe bezoekbroeders, maar i.v.m. corona lag dat een hele tijd stil. Dan nog ligt het spreken met bezoekbroeders anders dan met eigen vlees en bloed. Wie het verstaat versta het.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
-DIA- schreef: Dat geldt niet iedereen, als je maar één contact meer over hebt. En met een vreemde (bv. huishoudelijke hulp of zo) spreek je ook niet zo vrij.
Dat is voer voor Nieuwsgierigen, maar goed ik wil er wel op ingaan. Er komen af en toe bezoekbroeders, maar i.v.m. corona lag dat een hele tijd stil. Dan nog ligt het spreken met bezoekbroeders anders dan met eigen vlees en bloed. Wie het verstaat versta het.
Ja, dat begrijp ik. Dat is één van de negatieve kanten van deze Corona-tijd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef:
-DIA- schreef:
Zeeuw schreef:
Ja, dat begrijp ik. Dat is één van de negatieve kanten van deze Corona-tijd.
Overigens... de broeders weten onder welke nickname ik hier post. Dus wellicht zullen ze meelezen... :)
Hollander

Bericht door Hollander »

De verwachting is dat de overheid de uitzonderingsmogelijkheden voor binnenlocaties gaat intrekken, aldus: https://nos.nl/artikel/2352052-kabinet- ... perkt.html
Kortom is het ook deze week weer een spannende week voor vele kerken die maatwerk hebben toegepast.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:De verwachting is dat de overheid de uitzonderingsmogelijkheden voor binnenlocaties gaat intrekken, aldus: https://nos.nl/artikel/2352052-kabinet- ... perkt.html
Kortom is het ook deze week weer een spannende week voor vele kerken die maatwerk hebben toegepast.
Ik las het ook. Ik verwacht inderdaad dat we zondag met heel weinig mensen mogen samenkomen. Al kunnen ze het toch niet verplichten? Ik blijf het erg lastig vinden. Bij ons zijn er zoveel maatregelen zodat het zo veilig is. Ik hoop daarom dat maatwerk voor kerken mogelijk blijft.
Mara

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:
Mara schreef:Ik mis het napraten niet, want dat doe ik zelden of nooit. Soms loop ik met iemand een stuk mee, omdat hij of zij ook mijn kant op moet. Het gevaar bestaat dat in een gesprek nl. ook het graan wordt weggepikt.
Het idee van een hechte gemeente is dat er ook onderlinge ontmoeting plaatsvindt. Hoe geef je dat praktisch dan handen en voeten als je op zondag geen sociale activiteiten met gemeenteleden uitvoert?
Dat is heel moeilijk uit te leggen.
Als je in een verdeelde gemeente kerkt, versta je elkaar vaak niet.
Bovendien ben ik voorzichtig geworden om een diepgaand geestelijk gesprek aan te gaan over een preek die mij net diep geraakt heeft.
Het is helaas net iets te vaak gebeurd dat ik een soort kous op mijn kop kreeg.
Ik schiet daarmee niet in de slachtofferrol, maar mensen blijken vaak iets anders gehoord te hebben, zich geërgerd te hebben aan iets.
En het zal wel aan mij liggen, ik overpeins het graag in mijn eentje.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

Maar als je hier op het forum elkaar niet begrijpt en in het echt ook niet, dan lijkt me dat toch een goede reden om daarin te oefenen. Want het is wel degelijk mogelijk om mensen te begrijpen die het niet met je eens zijn, mits beide partijen daar hun best voor willen doen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Als iemand vol in zijn irritatiezone zit en niet verder komt dan wat afbraakopmerkingen, dan is een gesprek niet echt vruchtbaar.
Ook kerkmensen kunnen wel wat fatsoen en feed-back regels gebruiken, alvorens je begint aan het bespreken van de preek.
parsifal

Bericht door parsifal »

Hollander schreef:De verwachting is dat de overheid de uitzonderingsmogelijkheden voor binnenlocaties gaat intrekken, aldus: https://nos.nl/artikel/2352052-kabinet- ... perkt.html
Maximaal dertig man tegelijk in de supermarkt. Dat wordt leuk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie