COVID-19

Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Ik hoorde van een groepsbesmetting als gevolg van het onbeschermd verzorgen van ouders. Onderschatting blijft een fors risico.

Zie ook het bericht van 20 besmettingen onder operatiepersoneel Limburg. Het kan (opnieuw) snel misgaan.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:Ik hoorde van een groepsbesmetting als gevolg van het onbeschermd verzorgen van ouders. Onderschatting blijft een fors risico.

Zie ook het bericht van 20 besmettingen onder operatiepersoneel Limburg. Het kan (opnieuw) snel misgaan.
Dat gaat het natuurlijk ook. Ik verwacht vandaag zeker 6700 besmettingen.

https://www.nu.nl/coronavirus/6082787/c ... agolf.html
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Christa schreef: Zo langzamerhand betwijfel ik of het alleen de afstand en hygiëne regels zijn die er toe doen.
Ja, precies. De rol van het regenachtige weer, de rol van ventilatie, de rol van middelbare scholen en hoger onderwijs, de rol van zingende voetbalsupporters. Nog veel vragen en er valt nog genoeg te onderzoeken.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1485
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Aerosolen spelen in ieder geval een grotere rol dan eerder aangenomen werd.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: COVID-19

Bericht door Isala »

Herman schreef:Overigens maakt deze tweede golf, waarin afstandsmaatregels redelijk ingeburgerd zijn, de testmogelijkheden veel ruimer zijn, mondmaskers en beschermingsmiddelen voldoende voorhanden zijn de vermeende oorzaken van de besmettingen in de eerste golf redelijk betrekkelijk. Of geldt in verzorgingstehuizen nog steeds een doorwerkplicht bij verkoudheid. Wat is daar de meest actuele informatie over?
In ons verpleeghuis mag er beslist niet gewerkt worden met verkoudheidsklachten zolang je nog niet bent getest, en de uitslag is vastgesteld.
Inmiddels 1 collega positief getest, hij zit gelukkig midden in zijn vakantie, en heeft geen erge klachten
Gister kwam de update dat er nog geen besmettingen zijn onder de bewoners.

Ventilatie is erg belangrijk, maar dat wordt in deze tijd van het jaar zo moeilijk bij ouderen die het zo vaak en snel koud hebben.
Hora est!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1485
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Ambtenaar schreef:Ik verwacht vandaag zeker 6700 besmettingen.
Met "slechts" 5983 besmettingen viel het vandaag naar verhouding mee. Deze week is het patroon grillig. Enkele dagen met een heel kleine daling t.o.v. de dag ervoor en daarnaast dagen met een flinke groei, zoals gisteren.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: COVID-19

Bericht door Laag »

Ik vraag mij steeds meer af hoelang alle maatregelen nog houdbaar zijn, en zinvol.
Ik lees de blogs van Maurice de Hond, en wat je ook van hem vind, hij heeft gewoon een punt. Ventilatie is ontzettend belangrijk, ik vergelijk het altijd maar met de varkenshouderij, in de herfst, winter en het voorjaar, dan kwamen griep en andere virussen de hoek om. Wat de veearts dan zei: Het beste zou zijn, om meer te ventileren, minimum ventilatie omhoog, maar dat betekende dan ook hogere stookkosten om de stal wel op temperatuur te krijgen.
Sommige menen dat de griep nu minder een rol speelt, ik geloof er niets van, het kan de aantal besmettingen met Corona ook vergroten, dat de griep fungeert als aanjager van het aantal besmettingen.
Hoe snel muteert het virus? En is vaccinatie dan zinvol? In de varkenshouderij wordt dan gesproken over kruisbescherming, ook al wijkt het virus af, door vaccinatie met stammen die er dicht bij liggen, zou er dan toch enige bescherming zijn. Ik heb er overigens nooit wat van gezien. Vaccineren tegen virussen die 'snel' muteren is twijfelachtig, maar dat is mijn mening.
We zullen niet eerder dan volgend jaar zomer enige verlichting kunnen verwachten, afhankelijk van hoe de winter is.
En of de besmettingen snel zullen dalen, ik hoop het, maar ik betwijfel het. Hoe meer de gedachte gaat leven dat het wel meevalt als je corona krijg, hoe minder men geneigd is om zich aan de regels te houden. En men wordt Corona-moe. Er is kennelijk niets anders dan corona, corona, corona.
Maar dat zal tot aan de zomer zo blijven, tenzij er een wonder gebeurt.
Het zijn zomaar wat gedachten die mij als leek en boer bezighouden. De wetenschap heeft veel verstand, maar laten we ook gewoon nuchter de zaken bekijken, dat mis ik ten ene male.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1485
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

De maatregelen kunnen niet voorkomen dat mensen ziek worden. Maar ze zorgen er wel voor dat mensen een lagere dosis van het virus binnenkrijgen. Dat zorgt ervoor dat mensen minder ziek worden. Daarom is de ic-bezetting nu verhoudingsgewijs laag.
coco
Berichten: 357
Lid geworden op: 27 mei 2016, 06:00

Re: COVID-19

Bericht door coco »

Discussie over hydroxychloroquine krijgt nieuwe impuls - https://nos.nl/l/2351726

Ronduit schandalig dat dit een min of meer verboden middel is geweest. Iedereen die huisarts Elens een beetje gevolgd heeft weet dat dit eindelijk in de buurt komt van wat hij beweerde, namelijk HCQ in combinatie met zink (hier niet genoemd) in de eerstelijns zorg, dus in vroeg stadium. Als je dan leest dat een groot Brits onderzoek het pas na 28 dagen toepaste, en op grond van die uitkomsten veel andere onderzoeken gestaakt zijn, is het wel heel absurd dat HCQ zo snel werd afgeschreven. Maar ja, goedkoop middeltje hé.. Verdient niemand iets aan.
:hi
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Zita schreef: Ik gebruik in het OV een mondkapje omdat het verplicht is. Ik geloof niet zo in de noodzaak ervan, maar heb het idee dat het een politiek compromis is. En ja, zonder uitwassen iedere keer dezelfde. Wat krijg je het warm achter zo'n ding. En beslagen brillenglazen.
Tip in het AD om dit te voorkomen:
Was je handen grondig met water en zeep.

- Maak je brilglazen nat en smeer ze goed in met handzeep.

- Spoel je brilglazen af onder lauwwarm water en zorg dat er geen zeepresten achterblijven.

- Droog de bril voorzichtig met een schone, zachte handdoek of brillendoekje.

Het resultaat zou een smetteloos schone, onbeslagen bril moeten zijn.

Zelfs dokter Gommers heeft er last van, zag ik op de foto.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Als het aan de directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond Arjen Littooij ligt, blijven we de komende weken zoveel mogelijk thuis. Op die manier zouden we weer grip kunnen krijgen op het coronavirus. Dat zegt een woordvoerder namens Littooij tegen Rijnmond.
Een nieuwe lockdown wil Littooij het niet noemen, zegt de woordvoerder, maar het komt er volgens hem wel op neer. Hij bevestigt dat we 'als het ware terug moeten naar de situatie in maart en april, toen we leefden volgens de 'intelligente lockdown' en we alleen de deur uitkwamen als dat nodig was, bijvoorbeeld om boodschappen te doen'.
bron: Rijnmond.nl

De term: grip op het virus krijgen, vind ik enigszins misleidend. Alsof wij dat virus zouden kunnen bevechten.
Je kunt hooguit het aantal besmetten omlaag brengen, maar het virus blijft er gewoon, totdat het uitgewoed of gemuteerd is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1485
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: COVID-19

Bericht door Delftenaar »

Je kunt door maatregelen te nemen het virus tijdelijk beteugelen en het aantal besmettingen omlaag brengen. Daarmee zorg je ervoor dat de pandemie langer duurt. Maar misschien zorgt het daarmee voor minder druk op de zorg.

Een lockdown heeft alleen zin als een virus zich nog niet verspreidt heeft. Als bijvoorbeeld hier in Delft een nieuw eng virus wordt ontdekt kan een lockdown, plus het afsluiten van de stad, zin hebben om te voorkomen dat de rest van Nederland, Europa of de wereld er ook mee te maken krijgt.
In Wuhan waren ze er te laat mee.

Zoals bekend is het virus inmiddels wijd verspreidt en dan heeft een lockdown geen zin meer. Het virus is er immers al. Binnen en buiten de grenzen.

Hoe zuur het ook klinkt, er zit niets anders op dan het te laten uitwoeden. Tegelijk hebben regels als afstand houden, mondkapjes dragen etc. enig nut. Die zorgen ervoor dat mensen bij een besmetting (die niet te voorkomen valt) minder virus binnen krijgen. En daardoor minder ziek worden. Dat kan net het verschil maken tussen opname op de ic of op de gewone verpleegafdeling. Of tussen thuis uitzieken en een ziekenhuisopname.

Maatregelen als afstand houden, handen wassen etc. moeten gehandhaafd blijven. Verder moeten we het virus laten uitwoeden. Dat is pijnlijk, zeker als dierbaren komen te overlijden, maar helaas het enige wat te doen valt (en natuurlijk niet naar oma gaan als je als puber weet dat je besmet bent).
Dan kunnen we volgende zomer de grootste ellende achter de rug hebben.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: COVID-19

Bericht door Valcke »

Mara schreef:De term: grip op het virus krijgen, vind ik enigszins misleidend. Alsof wij dat virus zouden kunnen bevechten.
God laat de mens thans geducht zien dat Hij alleen regeert.
Het hele idee van 'controle' over het virus komt voort uit de hoogmoed van de mens.
Omdat deze 'controle' een van de belangrijkste peilers is van het beleid, kunnen we / kan ik mij ook zo slecht in het huidige beleid vinden.
Er mogen wel maatregelen getroffen worden, echter altijd in de wetenschap dat we van God afhankelijk zijn.
En helpen de maatregelen niet, laten we dan eronder bukken en buigen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: COVID-19

Bericht door helma »

Onze (niet thuiswonende) dochter heeft vandaag de uitslag gekregen dat ze positief getest is. Was al vanaf dinsdag in quarantaine met klachten. Ze is alweer aan 't opknappen gelukkig.
Al met al moest ze zo'n 50 uur wachten op de uitslag.. We gingen er al een beetje van uit dat het dan wel negatief zou zijn..
Toch wel kwalijk dat het zo lang duurt voordat je getest kan worden en de uitslag krijgt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12174
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Bij kennis van ons werd donderdag getest en vrijdag de uitslag.
Plaats reactie