Ambtenaar schreef:Vervolgde schreef: Iets ouder kun je meegeven dat de ongelovigen daar anders over denken. Bij oudere leerlingen zal de nadruk moeten liggen op het verhouden tot de samenleving, die seculier is.
Ik zou dr. Gijsbert van den Brink niet een ongelovige willen noemen.

Een debat over de inhoud en kwaliteit van het geloofsleven van deze dr. lijkt me geen onderwerp voor de basisschool. Zo bezien slaat de reactie nergens op.
Ik heb betoogd dat de ontwikkeling in leeftijd belangrijk is voor het de diepgang van onderwijs. Op de leeftijd waarop mijn opmerking slaat is het voldoende om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen de geloofsinhoud van de leerling en de rest van de wereld. De geloofsinhoud van de leerling moet worden bekrachtig als de ware. Dat daarin noodwendig niet alle nuances een plaats hebben is correct. 
Voorop moet staan het bouwen van een duidelijke, krachtige en gerichte identiteit, die zich baseert op de reformatorisch christelijke geloofsinhoud. Niet zo’n netwerk-identiteit, een beetje van dit en een beetje van dat. Zo iemand verkrijgt geen vaste principes, hoort overal en nergens een beetje bij. Een makkelijke prooi voor populisten.
Ambtenaar schreef:Wat heeft het ontstaan van de aarde te maken met waarden en normen?
Als je deze vraag serieus meent, heb je inderdaad een groot probleem. Dan heeft de kerkelijke opvoeding en het onderwijs op school je behoorlijk leeg gelaten. Dit probleem lijkt me daarmee van persoonlijke aard en te omvangrijk om op een openbaar forum te behandelen.