Nee, je kunt nooit 'te' radicaal zijn als het begrip goed wordt toegepast.Ad Anker schreef:Was het te radicaal? Hij heeft een wat radicale stijl, ja.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Herman schreef:Nee, je kunt nooit 'te' radicaal zijn als het begrip goed wordt toegepast.Ad Anker schreef:Was het te radicaal? Hij heeft een wat radicale stijl, ja.

Waar wordt meer gevloekt, in de kerk of in de kroeg? Het ge- en misbruik van de naam HEERE.
Preek over Zondag 36, Wat wil het derde gebod?
Prof. M.J. Kater
Preek over Zondag 36, Wat wil het derde gebod?
Prof. M.J. Kater
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
In de morgendienst ging onverwacht ds. J.W. Verweij voor. Ik meen dat ds. vD in quarantaine is. Hij kon in ieder geval niet voorgaan. In de avonddienst ging ds. Den Haan voor.
De middagdienst een leespreek van ds. Schipaanboord.
Verder was ik na onze middagdienst verbonden met de Thaborkerk in Rotterdam-IJsselmonde. Men heeft daar DV volgende zondag een dienst van verootmoediging en in de avonddienst voorbereiding op het H. Avondmaal.
Bij ons is er nog geen sprake van het houden van het sacrament van het H. Avondmaal.
Ik merkte al enkele weken dat ds. Hoogerland er onder leed dat het door Christus ingestelde sacrament niet meer bediend kon worden. Nu staat het dan, na een dienst van verootmoediging, over DV 2 weken bediend te worden.
De middagdienst een leespreek van ds. Schipaanboord.
Verder was ik na onze middagdienst verbonden met de Thaborkerk in Rotterdam-IJsselmonde. Men heeft daar DV volgende zondag een dienst van verootmoediging en in de avonddienst voorbereiding op het H. Avondmaal.
Bij ons is er nog geen sprake van het houden van het sacrament van het H. Avondmaal.
Ik merkte al enkele weken dat ds. Hoogerland er onder leed dat het door Christus ingestelde sacrament niet meer bediend kon worden. Nu staat het dan, na een dienst van verootmoediging, over DV 2 weken bediend te worden.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zondagmorgen
Psalm 89:19 (ivm met een aantal sterfgevallen in de gemeente)
Genesis 28:1-10 en
Genesis 35:27-29
Psalm 89:7
Psalm 105:6
Psalm 15:1
Izaks laatste levensjaren, Gen. 27:3-4
1. Zijn zegen
2. Zijn geloof
3. Zijn einde
De laatste preek in een serie over Izak.
Zondagmiddag
Ps 63 : 1
1 Koningen 18 : 1 – 20
NGB art 20
Ps 84 : 6
Ps 143 : 10
Ps 138 : 3
Prekenserie van Ds J. Schipper over Elia
Zondagavond
Psalm 99:2
1 Petrus 5:1-11
Psalm 33:11
Psalm 34:5
Psalm 55:13
De vierde bede, Zondag 50
1. Verzorging door de Vader
2. Zegen van de Vader
3. Vertrouwen op de Vader
Psalm 89:19 (ivm met een aantal sterfgevallen in de gemeente)
Genesis 28:1-10 en
Genesis 35:27-29
Psalm 89:7
Psalm 105:6
Psalm 15:1
Izaks laatste levensjaren, Gen. 27:3-4
1. Zijn zegen
2. Zijn geloof
3. Zijn einde
De laatste preek in een serie over Izak.
Zondagmiddag
NGB art 20
Zondagavond
Psalm 99:2
1 Petrus 5:1-11
Psalm 33:11
Psalm 34:5
Psalm 55:13
De vierde bede, Zondag 50
1. Verzorging door de Vader
2. Zegen van de Vader
3. Vertrouwen op de Vader
Hoe ver is men met deze serie? Pas begonnen of middenin of aan het eind?newton schreef: Zondagmiddag
NGB art 20
- Maanenschijn
Prachtig gebouw, ik ben er geweest tijdens een vader/zoon weekeindje. Dank voor de link.J.C. Philpot schreef:Vanwege een lang weekend weg, was ik niet in eigen gemeente.
's Morgens naar een vrije gemeente geweest, waar een oudvader werd gelezen.
's middags naar HHK Apeldoorn, kandidaat V.S. van der Meer, 1 Koningen 11:4, over de val van Salomo (de val, de oorzaak en het gevolg). Een heel moderne gemeente, maar de preek was helder, radicaal en appelerend.
Ik raad alle mannen aan deze preek te luisteren. Nu allerlei zaken rond de Stichting Timetheos openbaar komen, dan kan deze preek helpen om tot onszelf in te keren, en worden we hierin geconfronteerd met ons eigen hart.
https://hhgapeldoorn.nl/sermons/middagdienst-27092020/
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Dit wil ik graag onderschrijven.Herman schreef:Het is welhaast onmogelijk dat het radicaler zou zijn geweest dan bij ons thuis afgelopen zondag :-)J.C. Philpot schreef:Vanwege een lang weekend weg, was ik niet in eigen gemeente.
(...) maar de preek was helder, radicaal en appelerend.
Zondag een tweetal preken gehoord over Openbaring 5. 's morgens vers 5, De Leeuw. 's Avonds vers 6, de Leeuw is een Lam.
Zeer inhoudsvolle preken, waar ook veel discussies op dit forum in duidelijke bewoordingen zijn helder gemaakt.
Samenvatting: niets uit een mens, alles door een gewillig Christus. 100% wet, maar ook 100% evangelie. Waarbij zeer bevindelijke lijnen werden getrokken, rechtstreeks uit de tekst.
Ook lessen voor de huidige tijd, wees verantwoordelijk, maar niet bezorgd.
Met een bijzonder aandachtspunt: lees de Bijbel niet met onze westerse analytische en logische bril, maar als een oosters boek met beeldspraak. Iets waarover ik nog wel eens meer wil nadenken.
Ik zoek nog een maniertje om beide preken, zonder de verdere dienst, bij elkaar te voegen als 1 luisterbestand.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Ja, ik zou die preken wel willen beluisteren.Maanenschijn schreef:Dit wil ik graag onderschrijven.Herman schreef:Het is welhaast onmogelijk dat het radicaler zou zijn geweest dan bij ons thuis afgelopen zondag :-)J.C. Philpot schreef:Vanwege een lang weekend weg, was ik niet in eigen gemeente.
(...) maar de preek was helder, radicaal en appelerend.
Zondag een tweetal preken gehoord over Openbaring 5. 's morgens vers 5, De Leeuw. 's Avonds vers 6, de Leeuw is een Lam.
Zeer inhoudsvolle preken, waar ook veel discussies op dit forum in duidelijke bewoordingen zijn helder gemaakt.
Samenvatting: niets uit een mens, alles door een gewillig Christus. 100% wet, maar ook 100% evangelie. Waarbij zeer bevindelijke lijnen werden getrokken, rechtstreeks uit de tekst.
Ook lessen voor de huidige tijd, wees verantwoordelijk, maar niet bezorgd.
Met een bijzonder aandachtspunt: lees de Bijbel niet met onze westerse analytische en logische bril, maar als een oosters boek met beeldspraak. Iets waarover ik nog wel eens meer wil nadenken.
Ik zoek nog een maniertje om beide preken, zonder de verdere dienst, bij elkaar te voegen als 1 luisterbestand.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Gistermiddag werd de 4e preek uit deze serie gelezen. De totale serie betreft volgens mij 10 overdenkingen.-DIA- schreef:Hoe ver is men met deze serie? Pas begonnen of middenin of aan het eind?newton schreef: Zondagmiddag
NGB art 20
Dat lijkt me een mooie serie.newton schreef:Gistermiddag werd de 4e preek uit deze serie gelezen. De totale serie betreft volgens mij 10 overdenkingen.-DIA- schreef:Hoe ver is men met deze serie? Pas begonnen of middenin of aan het eind?newton schreef: Zondagmiddag
NGB art 20
Gisterenmiddag een bijzondere doopdienst in de gemeente.
Een 12 jarige pleegzoon mocht worden gedoopt. Hij verlangde er al heel lang naar om ook een kind van het verbond te zijn.
De dienst draaide echt om de Heere Jezus, maar ook benoemde en benadrukte de dominee meerdere keren het verlangen van deze jonge broeder (ook al was het kinderdoop).
Direct na de doopplechtigheid zei de dominee: "Gemeente, <NAAM> hoort nu écht bij de gemeente. Dat is voor hem heel bijzonder."
De jongen straalde.
Een 12 jarige pleegzoon mocht worden gedoopt. Hij verlangde er al heel lang naar om ook een kind van het verbond te zijn.
De dienst draaide echt om de Heere Jezus, maar ook benoemde en benadrukte de dominee meerdere keren het verlangen van deze jonge broeder (ook al was het kinderdoop).
Direct na de doopplechtigheid zei de dominee: "Gemeente, <NAAM> hoort nu écht bij de gemeente. Dat is voor hem heel bijzonder."
De jongen straalde.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Die dienst zal zeker online komen? Ik hoop die te beluisteren.Mistig schreef:Gisterenmiddag een bijzondere doopdienst in de gemeente.
De jongen straalde.
AANVULLING: Hij staat er al zie ik!
Bijzonder... wellicht is deze familie nog familie van mijn moeders (inmiddels overleden) vriendin. Ze dragen dezelfde naam.Mistig schreef:Gisterenmiddag een bijzondere doopdienst in de gemeente.
De jongen straalde.
Gisteren een preek over Esther, die naar Ahasveros moest. Erg mooie lijnen zitten daarin, die werden ook uitgelegd. Wat ik wel verwarrend vond is dat de ene keer Esther als beeld van Christus werd gebruikt, en even later weer als beeld van de schuldverslagen zondaar. Zo wisselde de hele preek de beelden, over de scepter die beeld was van de heerlijkheid van Christus, terwijl kort daarvoor Esther als beeld van Christus werd gebruikt. Ahasveros wat dan weer beeld van God de Vader is (gedeeltelijk), er zat geen duidelijke lijn in, erg verwarrend.
Hadassah, de vroegere naam van Esther, betekent mirte tak, beeld van uitnemende schoonheid. En die tak groeit in de laagte, dus dat is de plaats waar al Gods kinderen moeten zijn. Op zich een waarheid, maar vond die "exegese" wel wat wonderlijk.
Al met al weer denkwerk: zit ik nu de preek teveel te "fileren" of is dit werkelijk meer inlegkunde dan uitlegkunde?
Hadassah, de vroegere naam van Esther, betekent mirte tak, beeld van uitnemende schoonheid. En die tak groeit in de laagte, dus dat is de plaats waar al Gods kinderen moeten zijn. Op zich een waarheid, maar vond die "exegese" wel wat wonderlijk.
Al met al weer denkwerk: zit ik nu de preek teveel te "fileren" of is dit werkelijk meer inlegkunde dan uitlegkunde?
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant