COVID-19
Re: COVID-19
discussie over modbeleid graag via pb. Daarom hier een reactie verwijderd.
Diezelfde telelens gebruiken ze ook om de drukke winkelstraten en overvolle stranden te fotograveren zodat er schande over gesproken kan worden... dat komt de overheid dan net weer wél goed uit.Mara schreef:De foto is gemaakt met een telelens, dus dat vertekent ontzettend.’’

Hij had gewoon z'n feestje moeten uitstellen, had hem een hoop ellende bespaard.
Anderzijds is het ook weer wel positief, het zorgt er iig voor dat steeds meer mensen hun vraagtekens gaan zetten bij de disproportionele maatregelen.
Een ding is duidelijk, de corona crisis openbaart ook dat anarchie en insubordinatie in ons aller hart leeft.artistiek schreef:Diezelfde telelens gebruiken ze ook om de drukke winkelstraten en overvolle stranden te fotograveren zodat er schande over gesproken kan worden... dat komt de overheid dan net weer wél goed uit.Mara schreef:De foto is gemaakt met een telelens, dus dat vertekent ontzettend.’’![]()
Hij had gewoon z'n feestje moeten uitstellen, had hem een hoop ellende bespaard.
Anderzijds is het ook weer wel positief, het zorgt er iig voor dat steeds meer mensen hun vraagtekens gaan zetten bij de disproportionele maatregelen.
Hetzij op een goddeloze manier, hetzij op een vrome wijze.
Eindelijk (!) erkenning dat bij uitbraken in verpleeghuizen mondkapjes gedragen dienen te worden door het personeel ongeacht of een patiënt symptomen heeft of niet. Iets wat in Duitsland en veel andere landen al vanaf het eerste begin zo geweest is, maar in NL steeds onnodig geacht (met zeer grote gevolgen). Nu eindelijk een aangepast advies.
https://nos.nl/artikel/2346313-omt-advi ... uizen.html
https://nos.nl/artikel/2346313-omt-advi ... uizen.html
Ja, hijgerig volgen wat de ander fout doet.Terri schreef: Een ding is duidelijk, de corona crisis openbaart ook dat anarchie en insubordinatie in ons aller hart leeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Absoluut, ik was vroeger ook niet de braafste van de klasTerri schreef:Een ding is duidelijk, de corona crisis openbaart ook dat anarchie en insubordinatie in ons aller hart leeft.artistiek schreef:Diezelfde telelens gebruiken ze ook om de drukke winkelstraten en overvolle stranden te fotograveren zodat er schande over gesproken kan worden... dat komt de overheid dan net weer wél goed uit.Mara schreef:De foto is gemaakt met een telelens, dus dat vertekent ontzettend.’’![]()

Waarin word je belemmerd als ik vragen mag? Waar ben je precies op tegen?artistiek schreef:Absoluut, ik was vroeger ook niet de braafste van de klasTerri schreef:Een ding is duidelijk, de corona crisis openbaart ook dat anarchie en insubordinatie in ons aller hart leeft.artistiek schreef:Diezelfde telelens gebruiken ze ook om de drukke winkelstraten en overvolle stranden te fotograveren zodat er schande over gesproken kan worden... dat komt de overheid dan net weer wél goed uit.Mara schreef:De foto is gemaakt met een telelens, dus dat vertekent ontzettend.’’![]()
Hetzij op een goddeloze manier, hetzij op een vrome wijze., maar als regels en wetten in proportie zijn tegenover bijv. dreigend gevaar zal niemand daar tegen in gaan. Naar mijn mening is dat nu niet het geval. Dat verklaart misschien ook dat afgelopen weekend de mensen massaal de straat op gingen in Berlijn/Londen/Parijs...
Het gaat om de samenleving als geheel.Valcke schreef: Waarin word je belemmerd als ik vragen mag? Waar ben je precies op tegen?
De hartelijke/menselijke omgang met elkaar is verdwenen. De spontaniteit is weg. We leven bijna als soort 'vreemden' van elkaar...
En deze situatie is voor veel mensen een nekslag. Zeker voor alleenstaanden/eenzamen kan dit fatale gevolgen hebben.
Maar ook veel ondernemers die hun bedrijf zien instorten en waarbij overheidssteun ontoereikend is.
De economische gevolgen zullen ook desastreus zijn.
Weeg dit alles nou eens af tegen de daadwerkelijke dreiging van de pandemie op dit moment... waar is de balans??
Waar ik me nog het meest zorgen om maak is de vaccinatieplicht.
Hoe vrijblijvend zijn we straks nog als we om persoonlijke redenen het vaccin weren?
Kunnen we dan nog met een groot aantal mensen samenkomen? Bijvoorbeeld bij kerkdiensten, bruiloften, evenementen etc.?
Kunnen we dan nog reizen naar buitenland?
Mogen onze kinderen dan nog naar school, internaat of vereniging... noem maar op...
Nee zijn geen utopische gedachten, het is gewoon plan wat klaar ligt voor onze toekomst. 20 van de 28 lidstaten in de EU heeft inmiddels al een vaccinatieplicht, NL gaat spoedig volgen.
Klinkt als een zeer optimistisch mensbeeld. De Heere had gezegd gij zult niet van dje boom eten. Levensgevaarlijk, gij zult sterven. Toch deden we het. En sinds die tijd doen we niet anders.artistiek schreef:Absoluut, ik was vroeger ook niet de braafste van de klasTerri schreef:Een ding is duidelijk, de corona crisis openbaart ook dat anarchie en insubordinatie in ons aller hart leeft.artistiek schreef:Diezelfde telelens gebruiken ze ook om de drukke winkelstraten en overvolle stranden te fotograveren zodat er schande over gesproken kan worden... dat komt de overheid dan net weer wél goed uit.Mara schreef:De foto is gemaakt met een telelens, dus dat vertekent ontzettend.’’![]()
Hetzij op een goddeloze manier, hetzij op een vrome wijze., maar als regels en wetten in proportie zijn tegenover bijv. dreigend gevaar zal niemand daar tegen in gaan. Naar mijn mening is dat nu niet het geval. Dat verklaart misschien ook dat afgelopen weekend de mensen massaal de straat op gingen in Berlijn/Londen/Parijs...
Ik erken dat in sommige opzichten het beleid doorgeslagen is. Verder vind ik ook dat mensen in familieverband zelf hun keuzes moeten maken: wil je mensen ontvangen, doe dat! Wil je toch je kind die het moeilijk heeft, omhelzen of een knuffel geven, doe dat.artistiek schreef:Het gaat om de samenleving als geheel.Valcke schreef: Waarin word je belemmerd als ik vragen mag? Waar ben je precies op tegen?
De hartelijke/menselijke omgang met elkaar is verdwenen. De spontaniteit is weg. We leven bijna als soort 'vreemden' van elkaar...
En deze situatie is voor veel mensen een nekslag. Zeker voor alleenstaanden/eenzamen kan dit fatale gevolgen hebben.
Maar ook veel ondernemers die hun bedrijf zien instorten en waarbij overheidssteun ontoereikend is.
De economische gevolgen zullen ook desastreus zijn.
Weeg dit alles nou eens af tegen de daadwerkelijke dreiging van de pandemie op dit moment... waar is de balans??
Waar ik me nog het meest zorgen om maak is de vaccinatieplicht.
Hoe vrijblijvend zijn we straks nog als we om persoonlijke redenen het vaccin weren?
Kunnen we dan nog met een groot aantal mensen samenkomen? Bijvoorbeeld bij kerkdiensten, bruiloften, evenementen etc.?
Kunnen we dan nog reizen naar buitenland?
Mogen onze kinderen dan nog naar school, internaat of vereniging... noem maar op...
Nee zijn geen utopische gedachten, het is gewoon plan wat klaar ligt voor onze toekomst. 20 van de 28 lidstaten in de EU heeft inmiddels al een vaccinatieplicht, NL gaat spoedig volgen.
Ook erken ik dat het overheidsingrijpen op kerkelijk gebied ongehoord was. Dat heb ik hier ook altijd betoogd.
Dat wil niet zeggen dat alles maar onzin was of is. De 1,5 meter in winkels of op straat zie ik niet als zinloos. Evenmin zinloos is om het aantal contacten te beperken. Maar tegelijk hebben we wel degelijk veel vrijheden. Het beleid is op dit moment zeker niet gericht op een vaccinatieplicht of iets van dien aard. Een hartelijke omgang is nog steeds zeker mogelijk, al erken ik direct dat de eenzaamheid wel toegenomen is. Dat mag inderdaad niet!
Laten we een beetje genuanceerd spreken. Niet doorslaan naar de ene kant en evenmin naar de andere kant. Met respect voor onze overheid.
In 2019 al veelvuldig over gesproken in de 2e kamer om vaccinatie verplicht te stellen. Er was toen al weinig weerstand.Valcke schreef:Het beleid is op dit moment zeker niet gericht op een vaccinatieplicht of iets van dien aard.
En met het oog op het grote aantal gereserveerde vaccins is de optelsom snel gemaakt...
Ik maak me daar zorgen over ja... we moeten er alles aan doen om die vaccinatieplicht te voorkomen!
Respect voor de overheid, zeker. Respect tegenover de burger, even zo belangrijk!!
- Delftenaar
De laatste keer dat we een pandemie van deze schaal hebben meegemaakt was tijdens de grieppandemie van 1968. Toen, en trouwens ook bij eerdere pandemieen, werd de keuze gemaakt om de samenleving te laten functioneren en dus ging het leven door.
We zullen het er allemaal over eens zijn dat elke overledene er een teveel is. En zeker als het om een dierbare gaat. Toch werd dat toen aanvaard als behorende bij de onzekerheden des levens.
Inmiddels zijn we ruim 50 jaar verder zonder dergelijke pandemieen. Wel waren er kleinere zoals de Mexicaanse griep (ook toen werd gediscussieerd over een lockdown, maar dat plan is destijds niet uitgevoerd).
Als verwende Westerse mensen waren we inmiddels gaan denken dat epidemieën iets was dat in Afrika voorkwam en pandemieen was iets uit de Middeleeuwen (de pest). Sinds dit jaar weten we beter.
Door dat alles zijn we afgelopen februari in paniek geraakt. Een onbekend en dus "eng" virus dat ons bedreigt kenden we immers alleen uit de krant of het journaal (ebola). Opeens was het in Europa. Eerst in het zuiden van Europa, toen net over de grens in Duitsland en tenslotte in Brabant. En vervolgens kwamen alle beelden uit Bergamo van overvolle ic's en mensen die daardoor in ziekenhuisgangen moesten overlijden. Uiteraard wilden we dat hier niet.
Inmiddels is duidelijk dat het virus serieus is, dat kunnen de vele mensen die vijf maanden later nog klachten hebben duidelijk maken, maar dat de mortaliteit gelukkig meevalt.
Tegelijk komen dan andere vragen op. Wat als er geen lockdown was geweest? Hadden we dan hier ook het "Bergamo-scenario" gehad? En was de eerste piek dan wellicht hoger, maar was de huidige opleving dan voorkomen? Het antwoord weten we niet.
In ieder geval heeft de huidige situatie voor veel mensen een negatieve invloed. Economisch (baan en/of inkomen kwijt) en psychisch (eenzaamheid, angst, depressie). En het effect op het kerkelijk leven. Een predikant in mijn gemeente zei onlangs dat dit een beproeving van God is.
Allemaal dingen die maken dat het laten doorgaan van de samenleving en het accepteren van het verlies aan mensenlevens een argument kan zijn. Maar als het om bv. je eigen ouders gaat kijk je er anders tegen aan.
Allemaal vragen en/of keuzes. Maar wat is wijsheid?
We zullen het er allemaal over eens zijn dat elke overledene er een teveel is. En zeker als het om een dierbare gaat. Toch werd dat toen aanvaard als behorende bij de onzekerheden des levens.
Inmiddels zijn we ruim 50 jaar verder zonder dergelijke pandemieen. Wel waren er kleinere zoals de Mexicaanse griep (ook toen werd gediscussieerd over een lockdown, maar dat plan is destijds niet uitgevoerd).
Als verwende Westerse mensen waren we inmiddels gaan denken dat epidemieën iets was dat in Afrika voorkwam en pandemieen was iets uit de Middeleeuwen (de pest). Sinds dit jaar weten we beter.
Door dat alles zijn we afgelopen februari in paniek geraakt. Een onbekend en dus "eng" virus dat ons bedreigt kenden we immers alleen uit de krant of het journaal (ebola). Opeens was het in Europa. Eerst in het zuiden van Europa, toen net over de grens in Duitsland en tenslotte in Brabant. En vervolgens kwamen alle beelden uit Bergamo van overvolle ic's en mensen die daardoor in ziekenhuisgangen moesten overlijden. Uiteraard wilden we dat hier niet.
Inmiddels is duidelijk dat het virus serieus is, dat kunnen de vele mensen die vijf maanden later nog klachten hebben duidelijk maken, maar dat de mortaliteit gelukkig meevalt.
Tegelijk komen dan andere vragen op. Wat als er geen lockdown was geweest? Hadden we dan hier ook het "Bergamo-scenario" gehad? En was de eerste piek dan wellicht hoger, maar was de huidige opleving dan voorkomen? Het antwoord weten we niet.
In ieder geval heeft de huidige situatie voor veel mensen een negatieve invloed. Economisch (baan en/of inkomen kwijt) en psychisch (eenzaamheid, angst, depressie). En het effect op het kerkelijk leven. Een predikant in mijn gemeente zei onlangs dat dit een beproeving van God is.
Allemaal dingen die maken dat het laten doorgaan van de samenleving en het accepteren van het verlies aan mensenlevens een argument kan zijn. Maar als het om bv. je eigen ouders gaat kijk je er anders tegen aan.
Allemaal vragen en/of keuzes. Maar wat is wijsheid?
Laatst gewijzigd door Delftenaar op 01 sep 2020, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Van de grieppandemie van 1968 had ik nog nooit gehoord. Dacht dat de Spaanse griep de laatste pandemie was.
-
- Verbannen
Foto-graveren. Wat moet ik me daar dan bij voorstellen?
Gegraveerde foto's? Hoe ziet dat eruit?

Gegraveerde foto's? Hoe ziet dat eruit?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat was de zogenaamde Hongkonggriep. En in 1957-1958 (meen ik) heerste er een grieppandemie die de Aziatische of A-griep werd genoemd. Die herinner ik me nog goed, want toen lagen mijn beide ouders en mijn broer op bed. Niemand was in staat iets te doen. Hoe we dat toen gered hebben weet ik niet meer, want ik was toen een jaar of 6.windorgel schreef:Van de grieppandemie van 1968 had ik nog nooit gehoord. Dacht dat de Spaanse griep de laatste pandemie was.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«