Dát is zeker waar. Alleen ambtsdragers werken wél onder de volmacht van Christus in Zijn (wereldwijde) kerk. Zij hebben de verantwoordelijkheid van God ontvangen om de gemeente(n) te leiden. Dan kan je zeggen dat ik menselijk reken, maar dan schat je het m.i. niet op waarde. Gideon kreeg in het OT al de opdracht: "Toen keerde zich de HEERE tot hem, en zeide: Ga heen in deze uw kracht, en gij zult Israël uit der Midianieten hand verlossen; heb Ik u niet gezonden?"-DIA- schreef:Geen mensen die het in eigen kracht denken te kunnen redden.Hollander schreef:Waarom zou de Heere God mensen in Zijn dienst gebruiken?-DIA- schreef:Ja, maar nu rekent u menselijk. Wat bij ons onmogelijk is dat is (alleen) mogelijk bij God.Hollander schreef:Kortom, de onheilige verdeeldheid blijft zoals het was. Tot in lengte van jaren. En als niet op wordt gepast, wordt deze verdeeldheid aanstonds nog groter en groter.
Die opdracht geldt voor iedere geroepen ambtsdrager in de gemeente van God. En vanuit de door de Heere Jezus Zelf uitgedeelde volmacht, kan het niet anders dat Gods knechten zijn geroepen de noodzakelijke stappen te zetten naar eenheid en verbinding. Ja, dan ben ik het met je eens dat mensenwerk niet hecht, maar het in standhouden van verdeeldheid is óók mensenwerk dat niet hecht. De Heere werkt doorgaans niet op extraordinaire wijze, dan moeten we dat dus ook niet met betrekking tot kerkelijke eenheid verwachten. Dan roep ik niet dat we vanaf a.s. zondag alleen maar in één organisatorische eenheid moeten plaatsnemen, maar het is wel de opdracht te komen tot eenheid in de gemeente van Christus. En anders zijn het veel mooie woorden, maar zonder daden blijft hooguit een vage wens over. En dat laatste heeft, als ik zo in het boekje van ds. Hoogerland wat lees, ook hij niet voor ogen.
Helemaal eens, maar daar gaat het nu niet over en heeft er zelfs in de verste verte niets mee te maken.Daarom staat het ons ook tegen dat onze overheid het corona-virus in eigen kracht denkt te bestrijden: Samen... Maar laat God erbuiten. Dat kan niet lukken, althans niet in Gods gunst.