Binnen de GG wil men eenheidsworst. En is autonoom denken en handelen uit de boze.Tiberius schreef:M.i. moet je het niet zozeer als verdeeldheid maar als verscheidenheid zien, of veelkleurigheid, zo je wilt.Bezorgd schreef:Wat verdeeldheid ben ik het eens als het over CGK gaat.Marion schreef:Ik denk dat Bezorgd het inderdaad heel erg invult vanuit zijn eigen positie. Natuurlijk doe ik dat ook. Maar het is onterecht om te zeggen het 'overgrote deel' ziet liever eenheid met HHK en CGK. Dat zou wel eens hard tegen kunnen vallen. En genoemde kerkverbanden zijn zelf intern zo verdeeld dat er geen goed garen meer van te spinnen valt. Dan valt de verdeeldheid binnen de GG nog erg mee, daarbij vergeleken.
De HHK absoluut niet.
Dan constateer ik dat men binnen de GG niet of nauwelijks met verscheidenheid kan omgaan. Het minste of geringste accentverschil wordt al vertaald naar een positie op de links-rechts-schaal; en verdachtmakingen richting iemand die geen (min of meer) geestelijke copy van jezelf is. Dat zie je hier op het forum regelmatig gebeuren. Zelfs het tempo van zingen is al een indicator voor de positie op die schaal.
Bij de CGK focust men veel meer op de overeenkomsten. Daar mogen verschillen gewoon naast elkaar bestaan als men elkaar maar kan vinden op Schrift en belijdenis. Dat is nu overigens behoorlijk aan het kraken, omdat de interpretatie van de Schrift aan het schuiven is.
Met de HHK ben ik niet zo bekend, maar ik heb de indruk dat men daar een beetje tussen in zit.
Dat is sowieso binnen de HHK en CGK anders.
De focus binnen de CGK om elkaar vast te houden is er altijd op synodaal niveau geweest inderdaad. Al gaat het al jaren om een georganiseerde eenheid.
Plaatselijk is de verdeeldheid goed te zien.
Je kunt zo een schema invullen welke predikant in welke gemeente voor mag gaan.
Oudere CGK ers die ik de laatste tijd gesproken heb zeggen vaak: De scheuren die nu openbaar worden, zijn er eigenlijk al lang.
Wat de HHK betreft denk ik dat je gelijk hebt, al kan men meer ontspannen met verschillen omgaan, en wordt er niet direct een geestelijke maatlat naast gelegd als men het op punten niet eens is met elkaar. Alhoewel je ook wel ziet dat de HHK hier en daar wat trekken van een afgescheiden kerk gaat vertonen.