Boekje ds. Hoogerland

Simon0612

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Simon0612 »

Valcke schreef:Wat ik mis in de hele discussie is eenheid in de belijdenis - en de uitwerking van deze belijdenis - en vervolgens ware geestelijke herkenning en onderlinge gemeenschap onder de kinderen Gods. Zonder deze twee zaken heeft het streven naar eenheid wat mij betreft geen enkele waarde.
Volledig eens!
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Valcke schreef:Wat ik mis in de hele discussie zijn de volgende zaken: eenheid in de belijdenis - en de uitwerking van deze belijdenis - en vervolgens ware geestelijke herkenning en onderlinge gemeenschap onder de kinderen Gods. Zonder deze twee zaken heeft het streven naar eenheid wat mij betreft geen enkele waarde.
Wat bedoel je met "uitwerking van deze belijdenis"? Kun je dat contcreet maken?

Wat bedole je met "ware" in de zin over geestelijke herkenning? Is er ook geestelijke herkenning onder kinderen van God die niet "waar" is?
pierre27

Bericht door pierre27 »

Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef:Wel jammer dat ds Roos, ds Kok weer moet noemen.
Dan ben je ergens toch weer aan het polariseren.
Om een breuk te helen zal je kritisch naar de oorzaak van de breuk moeten kijken. En ds. Hoogerland noemt er 2.
Ds. Roos schrijft dat een van de oorzaken, zo niet de hoofdoorzaak, wordt gemist en benoemt deze ook terecht.
Dat is misschien niet leuk, maar wel eerlijk. Waarom zou je net die oorzaak moeten verbloemen en verzwijgen?
Het is geen polariserende opmerking van ds. Roos, jij brengt het polariserend!
Prima geformuleerd.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Marion schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Hoe komt dat, @Bezorgd?

Een groot deel van de beleidsmakers binnen de GG zien graag eenheid met GGiN. En eventueel met OGG.
Maar je hoort ze niet of weinig over de andere kerkverbanden.

Op het grondvlak leeft heel iets anders. Daar zie je vooral verwantschap tussen GG en HHK en CGK.
Het ligt er maar aan vanuit welke positie je kijkt. In beide gevallen toont het 'the split' in de GG. Rechts GG zal niets hebben met het overgrote deel van HHK en CGK. Links GG zal niets hebben met GGiN en OGGiN. Toch geloof ik dat de laatst genoemde kerkverbanden als eerste in beeld moeten komen in het zoeken naar eenheid omdat men een gemeenschappelijke wortel heeft in Ledeboeriaanse- en kruisgemeenten (1907). Daar ligt mijns inziens de eerste opdracht. Daarna kun je verder kijken.

Soms denk ik dat er op een gegeven moment een samenvloeien zal zijn van rechts GG, GGiN, OGGiN, en een enkele bewaar het pander uit de CGK. Maar feitelijk heb je dan niets gewonnen, want het zorgt voor nieuwe breuken.

Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.
Het overgrote deel van het 'kerkvolk' voelt zich echt meer verwant met HHK en CGK. Ook midden en rechts.
Vraag maar rond.
Het is niet zozeer de scheiding tussen flanken, maar meer een 'split' tussen kerkvolk en kerkleiding.
Daar gaat het mi ook fout binnen de GG.
De 'leiding' is rechtser dan het gemiddelde gewone kerkvolk.
De kerkganger bezoekt een reformatorische school, bezoekt interkerkelijke dagen, hoort HHK en CGK predikanten op een zangavond, leest Terdege en Gezinsgids, bezoekt de Wegwijs en gaat op vakantie met Vakanz of Amicitia. En komt hierdoor veel meer in aanraking met HHK en CGK ers. En bemerken dat de verschillen vaak niet groot zijn.

De GGiN en OGG komt men veel minder tegen.

Overigens hebben jongeren helemaal weinig meer met kerkmuren.
Volgens mij ben je fiks aan het invullen vanuit je eigen zienswijze @Bezorgd, niks mis mee maar hou dat wel voor ogen. Dat jij een split ervaar met je voormalige kerkleiding wil nog niet zeggen dat dit voor het overgrote deel geldt. Ik denk dat Marion en Simon0612 ergens ook een spijker op de kop slaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.
Het overgrote deel van het 'kerkvolk' voelt zich echt meer verwant met HHK en CGK. Ook midden en rechts.
Vraag maar rond.
Het is niet zozeer de scheiding tussen flanken, maar meer een 'split' tussen kerkvolk en kerkleiding.
De kerkganger bezoekt een reformatorische school, bezoekt interkerkelijke dagen, hoort HHK en CGK predikanten op een zangavond, leest Terdege en Gezinsgids, bezoekt de Wegwijs en gaat op vakantie met Vakanz of Amicitia. En komt hierdoor veel meer in aanraking met HHK en CGK ers. En bemerken dat de verschillen vaak niet groot zijn.

Ik heb in mijn leven tientallen zangavonden bezocht, maar heb weinig HHK-predikanten gehoord en geen enkele CGK-predikant. Wel een PKN-dominee en een dominee uit de GGiN.

Verder klopt het in het geheel niet wat je zegt. Juist de (O)GGiN-ers lezen massaal de Terdege en de GezinsGids en bezoeken de Terdegefair in Barneveld of de Duikenburgse dagen in Echteld (Wegwijs bestaat niet meer!!!).
Juist de meest rechtse mensen komen op zulke dagen.

Dus wat je hier zegt, slaat kant noch wal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

elbert schreef:
FlyingEagle schreef:Samengevat: hij is het met ds. Hoogerland eens maar er zijn verschillen en een stap zetten zonder de Heere is niet goed dus we doen niks.
Als ik dit lees, dan denk ik: was men bij scheuringen maar zo voorzichtig met het zetten van stappen.
Zo is dat.
Valcke

Bericht door Valcke »

FlyingEagle schreef:
Valcke schreef:Wat ik mis in de hele discussie zijn de volgende zaken: eenheid in de belijdenis - en de uitwerking van deze belijdenis - en vervolgens ware geestelijke herkenning en onderlinge gemeenschap onder de kinderen Gods. Zonder deze twee zaken heeft het streven naar eenheid wat mij betreft geen enkele waarde.
Wat bedoel je met "uitwerking van deze belijdenis"? Kun je dat contcreet maken?

Wat bedole je met "ware" in de zin over geestelijke herkenning? Is er ook geestelijke herkenning onder kinderen van God die niet "waar" is?
Voor mij persoonlijk is erg belangrijk dat wet en Evangelie in hun onderlinge verhouding zuiver geleerd wordt, alsook het verband tussen geloof, wedergeboorte en rechtvaardiging. Dat betekent voor mij dat terugkeer naar de leer en de belijdenissen van de Reformatie noodzakelijk is. Dan is bv. de standenleer zoals die gangbaar is in de GG(iN) een grote belemmering. (Zie wat onlangs nog aan bod kwam naar aanleiding van ds. Kort.)

Ik voegde 'ware' toe in 'geestelijke herkenning' omdat er heel veel schijn is. Dat geldt ook voor de vraag wie we voor kinderen Gods houden. Er wordt heel veel gesproken over 'geestelijke herkenning', maar ik ik vraag mij dan dikwijls af waar deze op gebaseerd is. Kan men werkelijk van hart tot hart spreken over de wegen die God met de mens houdt, hoe de Heilige Geest het geloof werkt en onderhoudt, en wat het leven des geloofs inhoudt? Of ligt het aanzienlijk oppervlakkiger en gaat het over het krijgen van teksten en allerlei zaken die voor de eeuwigheid geen grond hebben? Ik stel maar enkele vragen...
Laatst gewijzigd door Valcke op 27 aug 2020, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Floppy

Bericht door Floppy »

elbert schreef:Als ik dit lees, dan denk ik: was men bij scheuringen maar zo voorzichtig met het zetten van stappen.
Dit slaat de spijker op diens kop. De voorzichtigheid die men nu betracht in het zoeken naar eenheid staat in schril contrast met de voortvarendheid waarmee men gestalte geeft aan het zich scheiden en onderscheiden van de ander.

Voorts: waar wacht men (ds. J. Roos in dit geval) op? Ik zou graag zien dat de leiding (predikanten, ouderlingen) concreet het voortouw nemen en de gemeenteleden leiden. Het is niet juist het puur van het grondvlak te verwachten. Men zal zeggen op God te wachten, maar zij zijn toch door Hem aangesteld om herder te zijn?
Maar als zelfs de predikanten niet weten hoe het moet, dan ziet het er somber uit. Als zelfs twee verbanden die zó nauw verwant zijn geen basis vinden van gemeenschappelijkheid...
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef:
Marion schreef:
Bezorgd schreef:

Een groot deel van de beleidsmakers binnen de GG zien graag eenheid met GGiN. En eventueel met OGG.
Maar je hoort ze niet of weinig over de andere kerkverbanden.

Op het grondvlak leeft heel iets anders. Daar zie je vooral verwantschap tussen GG en HHK en CGK.
Het ligt er maar aan vanuit welke positie je kijkt. In beide gevallen toont het 'the split' in de GG. Rechts GG zal niets hebben met het overgrote deel van HHK en CGK. Links GG zal niets hebben met GGiN en OGGiN. Toch geloof ik dat de laatst genoemde kerkverbanden als eerste in beeld moeten komen in het zoeken naar eenheid omdat men een gemeenschappelijke wortel heeft in Ledeboeriaanse- en kruisgemeenten (1907). Daar ligt mijns inziens de eerste opdracht. Daarna kun je verder kijken.

Soms denk ik dat er op een gegeven moment een samenvloeien zal zijn van rechts GG, GGiN, OGGiN, en een enkele bewaar het pander uit de CGK. Maar feitelijk heb je dan niets gewonnen, want het zorgt voor nieuwe breuken.

Vraag maar rond.

Wel grappig hoe jij spreekt voor het overgrote deel van het kerkvolk...
Om dit allemaal zo stellig te beweren heb je toch best wat enquetes/ interviews moeten afnemen.
Heb je daarvan de resultaten voor ons? Of is het allemaal gebral vanuit de nek?
Je toon kom niet vriendelijk over. Dat is jammer. Dat komt een normaal open gesprek niet ten goede.
Maar ik heb genoeg contacten in kerkelijk NL om een goed beeld te krijgen met wat er speelt.
Ik zou zeggen, ga zelf ook eens op onderzoek uit.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Ik weet uit welke positie jij het bekijkt, en toch is dat echt een smaldeel.
Vraag maar rond.

Ik heb in mijn leven tientallen zangavonden bezocht, maar heb weinig HHK-predikanten gehoord en geen enkele CGK-predikant. Wel een PKN-dominee en een dominee uit de GGiN.

Verder klopt het in het geheel niet wat je zegt. Juist de (O)GGiN-ers lezen massaal de Terdege en de GezinsGids en bezoeken de Terdegefair in Barneveld of de Duikenburgse dagen in Echteld (Wegwijs bestaat niet meer!!!).

Misschien heb je wat die dagen betreft gelijk.
De rest blijft evenwel staan.
Bij het lezen van die bladen zit je wel mis.
Sommigen vinden deze bladen zelfs te algemeen worden.

Het slaat wel degelijk kant en wal.
Je zou eens een enquete moeten houden in je eigen gemeente....
Dat weet jij ook.

Maar ook in wat behoudende gemeenten kom je dit terug. Zeker bij mensen onder de 60.
GGotK

Bericht door GGotK »

Erskinees schreef:
GGotK schreef:Een aanzienlijk gedeelte van de GG heeft niets meer met ds Kersten(s Dogmatiek) en neigt daardoor naar kerken als de CGK en HHK. Deze neiging wordt ook nog eens versterkt doordat de cultuur/leefstijl aldaar beter bij hen past.
Menselijkerwijs gesproken zal er eerder een scheuring binnen de GG komen dan dat er eenheid zal komen met kerken ter rechter of ter linkerzijde.
Oneens. Binnen de HHK zijn een aantal predikanten die ds. Kersten helemaal volgen. Vanuit BhP zijn in het verleden zelfs predikanten overgestapt naar de GG, juist omdat alles zo dicht bij elkaar lag. Ook nu zijn daar nog enkelen die tegen ds. Kersten aanschuren.

De dogmatiek van ds. K is ook geen keurslijf. Daaruit vallen verschillende accenten te leggen. Een groot deel van de linkerflank predikanten volgt ds. Kersten nog steeds. Verwijzen naar een makkelijkere leefstijl is natuurlijk onzin, daar ga ik niet op in. De leefstijl in de gemiddelde BhP gemeente is niet anders dan in de gemiddelde GG. Jouw voorkeur is in ieder geval duidelijk, maar kom dan niet met zulke argumenten.
De kwalificatie makkelijkere leefstijl is voor jouw verantwoording. Ik constateer alleen dat op basis van cultuur/leefstijl een gedeelte van de GG beter aansluit bij de CGK/HHK dan de GGiN/OGG. En dat is voor velen best een dingetje. Mijn voorkeur is jou helemaal niet duidelijk, want ik wil helemaal niet dat de GG zich aansluit bij CGK/HHK of GGiN/OGG. Waar ik wel een groot voorstander van ben is dat de GG zich op een volwassen manier gaat 'herbronnen'.
Hollander

Bericht door Hollander »

GGotK schreef:Een aanzienlijk gedeelte van de GG heeft niets meer met ds Kersten(s Dogmatiek)(...)
Dit is een ongefundeerde stelling. Wel is het zo dat "een aanzienlijk deel" erkent en uitdraagt dat er méér is dan ds. Kersten en hij - in de context van zijn tijd en fronten begrijpelijk - op sommige punten te stellig was en te eenzijdig werd. Daarom is het nodig om naast Gods Woord uit een veel breder scala aan theologische bronnen te putten. Wie zich verengt in gebruik van bronnen, vervalt doorgaans in eenzijdigheid van de Bijbelse boodschap.
Jantje
Verbannen

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Vraag maar rond.

Misschien heb je wat die dagen betreft gelijk.
De rest blijft evenwel staan.
Bij het lezen van die bladen zit je wel mis.
Sommigen vinden deze bladen zelfs te algemeen worden.

Het slaat wel degelijk kant en wal.
Je zou eens een enquete moeten houden in je eigen gemeente....
Dat weet jij ook.

Maar ook in wat behoudende gemeenten kom je dit terug. Zeker bij mensen onder de 60.
Mijn eigen gemeente is niet bepaald representatief. Dan kan ik beter een enquête houden onder alle Gereformeerde Gemeenten in de classis Middelburg. :langue

En verder zijn de Terdege en de GezinsGids helemaal niet algemeen, zeker de GezinsGids niet. Het is maximaal 10 jaar geleden dat er in de GezinsGids nog een artikel stond over de bezwaren tegen zwemmen in een zwembad of de zee. En enige jaren geleden was er nog een serie over mensen zonder internet en over thuislezers.

@Hollander heeft trouwens helemaal gelijk in zijn post hierboven. Ook de reacties van @GGotK slaan kant noch wal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef:
Simon0612 schreef:
Bezorgd schreef:
Vraag maar rond.

Wel grappig hoe jij spreekt voor het overgrote deel van het kerkvolk...
Om dit allemaal zo stellig te beweren heb je toch best wat enquetes/ interviews moeten afnemen.
Heb je daarvan de resultaten voor ons? Of is het allemaal gebral vanuit de nek?
Je toon kom niet vriendelijk over. Dat is jammer. Dat komt een normaal open gesprek niet ten goede.
Maar ik heb genoeg contacten in kerkelijk NL om een goed beeld te krijgen met wat er speelt.
Ik zou zeggen, ga zelf ook eens op onderzoek uit.
Het overgrote deel van mijn bericht is toch vrij neutraal? Ben ik dan ineens onvriendelijk?
Jij stelt iets over een "overgroot deel van het kerkvolk". Dan ben ik benieuwd hoe je daar bij komt.
De Ger Gem heeft zo'n 100.000 leden, wat is het overgrote deel? 50.000? Laten we daar de helft nog eens van nemen dan.
Heb je 25.000 contacten? Is een mens wel in staat 25.000 gezichten te onthouden?
Dan doe je het beter dan een gemiddeld persoon, die kan er 5000 onthouden.
Best veel 5000 contacten, en die allemaal geïnterviewd? Zoveel respons op je enquête gehad?
Om een representatieve enquête te doen onder de 100.000 leden zul je toch ongeveer 400 respons gehad moeten hebben.
Of laten we zeggen, 380 enquêtes voor 50.000 leden. Maar kun je daarmee concluderen: het overgrote deel van het kerkvolk vindt x of y?

....ik denk het niet.

Ps: Wat is bij jou kerkelijk NL (je contacten), staat dat gelijk aan het overgrote deel van het kerkvolk (waar je doelde op het Ger Gem kerkvolk). Het wordt zo wel een beetje een heel raar onderzoek.
DDD

Re: Boekje ds. Hoogerland

Bericht door DDD »

Het is heel makkelijk om dit soort stellingen kritisch te bevragen. Dat neemt niet weg dat ik de inschattingen van Jantje grotendeels deel. De Gezinsgids is in mijn ogen altijd een vrij extreem blad geweest, en nog steeds. Dat is echt geen blad wat in de linkerflank GG veel gelezen wordt, naar mijn inschatting.
Plaats reactie