Dat kan gewoon, ik doe dat hierboven toch? Plaatsen kan niet in dat topic, omdat het gesloten is.Bezorgd schreef:Meer iets voor forumzaken: maar waarom kun je die oude berichten niet meer citeren?
Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)
Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)
Ik kon jouw bericht niet citeren. Alleen een link plaatsen, maar dat had jij al gedaan.Tiberius schreef:Dat kan gewoon, ik doe dat hierboven toch? Plaatsen kan niet in dat topic, omdat het gesloten is.Bezorgd schreef:Meer iets voor forumzaken: maar waarom kun je die oude berichten niet meer citeren?
Ik vind het woord onbijbels wel een groot woord in dit verband. Het is een verklaarbare consequentie van de kerkvisie. De Gereformeerde Gemeenten willen een deel zijn van de openbaring van de kerk van de Heere. Daarmee sluit men bewust ware gelovigen buiten.
Daar kun je van alles van vinden, en ik vind dat onbijbels, maar in ieder geval heeft dat ook consequenties voor de toelating tot predikanten, al zou dat zeker niet hoeven te betekenen wat het nu is. Het is in hoge mate een familie-aangelegenheid geworden, en dat was nooit de opzet.
Daar kun je van alles van vinden, en ik vind dat onbijbels, maar in ieder geval heeft dat ook consequenties voor de toelating tot predikanten, al zou dat zeker niet hoeven te betekenen wat het nu is. Het is in hoge mate een familie-aangelegenheid geworden, en dat was nooit de opzet.
Om eerlijk te zijn vind ik jouw post nog veel verder gaan dan de classificatie onbijbels: bewust ware gelovigen buitensluiten, die uitdrukking zou ik zeker niet voor mijn rekening durven nemen.DDD schreef:Ik vind het woord onbijbels wel een groot woord in dit verband. Het is een verklaarbare consequentie van de kerkvisie. De Gereformeerde Gemeenten willen een deel zijn van de openbaring van de kerk van de Heere. Daarmee sluit men bewust ware gelovigen buiten.
Als de discussie nog steeds hetzelfde is als de discussie van 10 jaar geleden, dan is er waarschijnlijk niets veranderd.
Re: RE: Re: Vergaderdagen Curatorium Gereformeerde Gemeenten 2020 (discussie)
Weet jij de oorspronkelijke bron van de woorden van C.H. Spurgeon?Tiberius schreef:De samenvatting van Spurgeon is niet correct.Ora et labora schreef:Citaat werk citeren kan iedereen. Het ging ik meen over een citaat van C.H. Speurgeon.
Duidelijke waarheid zeker waar.
De. Van Aalst mengt zijn eigen mening en enkele citaten van Spurgeon door elkaar en presenteert dat ten onrechte als samenvatting van Spurgeon.
O maar dat is niets nieuws. Men stelt slechts één deel van de openbaring van de kerk des Heeren te zijn. En Wesley en Philpot horen daar niet bij. Dat betekent zeker niet dat men ontkent dat die ware gelovigen zijn, maar wel dat die niet binnen het eigen kerkverband passen.Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn vind ik jouw post nog veel verder gaan dan de classificatie onbijbels: bewust ware gelovigen buitensluiten, die uitdrukking zou ik zeker niet voor mijn rekening durven nemen.DDD schreef:Ik vind het woord onbijbels wel een groot woord in dit verband. Het is een verklaarbare consequentie van de kerkvisie. De Gereformeerde Gemeenten willen een deel zijn van de openbaring van de kerk van de Heere. Daarmee sluit men bewust ware gelovigen buiten.
Dat is de kern van de kerkvisie van de gereformeerde gemeenten. Kerkelijke, geestelijke herkenning is daarvoor het criterium.
Ik vermoed Pastorale Adviezen.Hollander schreef:Weet jij de oorspronkelijke bron van de woorden van C.H. Spurgeon?Tiberius schreef:De samenvatting van Spurgeon is niet correct.Ora et labora schreef:Citaat werk citeren kan iedereen. Het ging ik meen over een citaat van C.H. Speurgeon.
De. Van Aalst mengt zijn eigen mening en enkele citaten van Spurgeon door elkaar en presenteert dat ten onrechte als samenvatting van Spurgeon.
Ja, dat is het boek Pastorale adviezen, deel 1, hoofdstuk II, de roeping tot het predikambt.Hollander schreef:Weet jij de oorspronkelijke bron van de woorden van C.H. Spurgeon?Tiberius schreef:De samenvatting van Spurgeon is niet correct.Ora et labora schreef:Citaat werk citeren kan iedereen. Het ging ik meen over een citaat van C.H. Speurgeon.
Ok, bedoel je het zo; dan ben ik het er wel mee eens. Ik dacht even dat je bedoelde: alle ware gelovigen uitsluiten (in plaats van de meeste)DDD schreef:O maar dat is niets nieuws. Men stelt slechts één deel van de openbaring van de kerk des Heeren te zijn. En Wesley en Philpot horen daar niet bij. Dat betekent zeker niet dat men ontkent dat die ware gelovigen zijn, maar wel dat die niet binnen het eigen kerkverband passen.Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn vind ik jouw post nog veel verder gaan dan de classificatie onbijbels: bewust ware gelovigen buitensluiten, die uitdrukking zou ik zeker niet voor mijn rekening durven nemen.DDD schreef:Ik vind het woord onbijbels wel een groot woord in dit verband. Het is een verklaarbare consequentie van de kerkvisie. De Gereformeerde Gemeenten willen een deel zijn van de openbaring van de kerk van de Heere. Daarmee sluit men bewust ware gelovigen buiten.
Dat is de kern van de kerkvisie van de gereformeerde gemeenten. Kerkelijke, geestelijke herkenning is daarvoor het criterium.
Jouw visie wordt in ieder geval niet ondersteund door het gegeven dat er in de GG 2 flanken zijn die elkaar steeds minder en minder geestelijk herkennen.DDD schreef:O maar dat is niets nieuws. Men stelt slechts één deel van de openbaring van de kerk des Heeren te zijn. En Wesley en Philpot horen daar niet bij. Dat betekent zeker niet dat men ontkent dat die ware gelovigen zijn, maar wel dat die niet binnen het eigen kerkverband passen.Tiberius schreef:Om eerlijk te zijn vind ik jouw post nog veel verder gaan dan de classificatie onbijbels: bewust ware gelovigen buitensluiten, die uitdrukking zou ik zeker niet voor mijn rekening durven nemen.DDD schreef:Ik vind het woord onbijbels wel een groot woord in dit verband. Het is een verklaarbare consequentie van de kerkvisie. De Gereformeerde Gemeenten willen een deel zijn van de openbaring van de kerk van de Heere. Daarmee sluit men bewust ware gelovigen buiten.
Welnee. Daar is helemaal geen verandering in sinds 1920. Zij het dat de rechterflank steeds extremer wordt en de linkerflank langzamerhand is gedecimeerd door een voortdurende uitstroom uit de kerk. De verscheidenheid die er voor de oorlog was, is er niet meer.
beste mensen, houd op met dit gekrakeel. je verwoest jezelf en anderen en de kerk. ga op je knieen en vraag de Heere of Hij er nog eentje zou willen geven.
De verscheidenheid nu is groter dan voor de oorlog, als je dat niet ziet wordt het lastig.DDD schreef:Welnee. Daar is helemaal geen verandering in sinds 1920. Zij het dat de rechterflank steeds extremer wordt en de linkerflank langzamerhand is gedecimeerd door een voortdurende uitstroom uit de kerk. De verscheidenheid die er voor de oorlog was, is er niet meer.