Ytube advertenties

huisman

Re: Ytube advertenties

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dat Noach dronken werd van wijn lijkt mij in ieder geval geen reden om te stellen dat wijn drinken geoorloofd is. :)

Ik begrijp trouwens dat het hier om het alcoholpercentage ging.
Inderdaad. Ik heb het pas in een preek gehoord, van ds. Van Rijswijk, over de bruiloft te Kana. Het alcoholpercentage was in ieder geval dusdanig laag dat ook de kinderen van die wijn konden drinken.
Als het gewoon een soort limonade was zouden de mensen dit niet van de Heere Jezus gezegd hebben.

33 Want Johannes de Doper is gekomen, noch brood etende noch wijn drinkende, en gij zegt: Hij heeft den duivel.
34 De Zoon des mensen is gekomen, etende en drinkende, en gij zegt: Ziedaar een Mens Die een vraat en wijnzuiper is, een vriend van tollenaren en zondaren.

en zou Petrus dit niet geschreven hebben 1 Petr. 4:3 Want het is ons genoeg dat wij den voorgaanden tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen;
.

Eens, De wijn in de tijd van het Romeins keizerrijk had ongeveer hetzelfde alcoholpercentage als nu. Toch wordt het drinken van (een weinig) wijn in de Schrift niet afgewezen. Ik las net aan tafel Romeinen 14. Twisten over eten en drinken is niet nuttig .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dat Noach dronken werd van wijn lijkt mij in ieder geval geen reden om te stellen dat wijn drinken geoorloofd is. :)

Ik begrijp trouwens dat het hier om het alcoholpercentage ging.
Inderdaad. Ik heb het pas in een preek gehoord, van ds. Van Rijswijk, over de bruiloft te Kana. Het alcoholpercentage was in ieder geval dusdanig laag dat ook de kinderen van die wijn konden drinken.
Als het gewoon een soort limonade was zouden de mensen dit niet van de Heere Jezus gezegd hebben.

33 Want Johannes de Doper is gekomen, noch brood etende noch wijn drinkende, en gij zegt: Hij heeft den duivel.
34 De Zoon des mensen is gekomen, etende en drinkende, en gij zegt: Ziedaar een Mens Die een vraat en wijnzuiper is, een vriend van tollenaren en zondaren.

en zou Petrus dit niet geschreven hebben 1 Petr. 4:3 Want het is ons genoeg dat wij den voorgaanden tijd des levens der heidenen wil volbracht hebben, en gewandeld hebben in ontuchtigheden, begeerlijkheden, wijnzuiperijen, brasserijen, drinkerijen en gruwelijke afgoderijen;
.

Eens, De wijn in de tijd van het Romeins keizerrijk had ongeveer hetzelfde alcoholpercentage als nu. Toch wordt het drinken van (een weinig) wijn in de Schrift niet afgewezen. Ik las net aan tafel Romeinen 14. Twisten over eten en drinken is niet nuttig .
Klopt er wordt tegen overdaad gewaarschuwd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Ook in nederland dronken kinderen alcoholische drank in middeleeuwen. Ik geloof zelfs tot in de 18e eeuw toe. Want dat was vaak schoner dan het drinkwater. Ten tijde van hun eerste gebit melk. Vandaar de naam melkgebit. Daarna dus al alcohol. Ik moest hieraan denken door voorgaande posten.
Anselmus

Re: RE: Re: Ytube advertenties

Bericht door Anselmus »

Lilian1975 schreef:Ook in nederland dronken kinderen alcoholische drank in middeleeuwen. Ik geloof zelfs tot in de 18e eeuw toe. Want dat was vaak schoner dan het drinkwater. Ten tijde van hun eerste gebit melk. Vandaar de naam melkgebit. Daarna dus al alcohol. Ik moest hieraan denken door voorgaande posten.
Maar in de middeleeuwen was het alcoholpercentage wel significant lager, juist omdat het fungeerde als drinkwater.
Fides Quaerens Intellectum
DDD

Bericht door DDD »

Het blijft een feit dat alcohol ongezond is en een harddrugs. Dat dat in de bijbeltijd niet duidelijk was, wil niet zeggen dat het perse verantwoord is om alcohol te drinken.
Lilian197

Re: RE: Re: Ytube advertenties

Bericht door Lilian197 »

Anselmus schreef:
Lilian1975 schreef:Ook in nederland dronken kinderen alcoholische drank in middeleeuwen. Ik geloof zelfs tot in de 18e eeuw toe. Want dat was vaak schoner dan het drinkwater. Ten tijde van hun eerste gebit melk. Vandaar de naam melkgebit. Daarna dus al alcohol. Ik moest hieraan denken door voorgaande posten.
Maar in de middeleeuwen was het alcoholpercentage wel significant lager, juist omdat het fungeerde als drinkwater.
Dat is dan wel weer waar. Maar ik zou mijn jonge kinderen vroeger geen bier met laag percentage hebben gegeven. ;).
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

DDD schreef:Het blijft een feit dat alcohol ongezond is en een harddrugs. Dat dat in de bijbeltijd niet duidelijk was, wil niet zeggen dat het perse verantwoord is om alcohol te drinken.
Toch wordt het matig gebruik ( 1 glaasje) ook in de seculiere zorg niet ontraden. Ze spreken elkaar zoals altijd in alles tegen. Zou zelfs beschermend zijn tegen hart en vaatziekten.
En wat nu ongezond wordt verklaard is met de kennis van nu. Over 10 jaar wordt er weer wat anders gezegd misschien.
En misschien een rare gedachte. Maar zou Jezus wijn hebben gebruikt als het zo slecht was voor ons bij de instelling van het Heilig Avondmaal met de opdracht dit te herhalen.... ( uiteraard matig gebruik)
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk dat Jezus aansloot bij de normale drank van zijn tijd. Dat hoort bij het karakter van Gods openbaring.

En volgens mij wordt tegenwoordig een glaasje alcohol wel ontraden. De enige uitzondering die er de afgelopen 20 jaar was, was overigens een glas rode wijn, maar dat is inmiddels ook herzien.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Ik denk dat Jezus aansloot bij de normale drank van zijn tijd. Dat hoort bij het karakter van Gods openbaring.

En volgens mij wordt tegenwoordig een glaasje alcohol wel ontraden. De enige uitzondering die er de afgelopen 20 jaar was, was overigens een glas rode wijn, maar dat is inmiddels ook herzien.
Nee hoor niet ontraden.
Maar alles met mate.
Maar bier met vaten.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is gewoon onjuist. Alcohol wordt wel ontraden. Je kunt zoiets toch ook zelf controleren?

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... cohol.aspx
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Dat is gewoon onjuist. Alcohol wordt wel ontraden. Je kunt zoiets toch ook zelf controleren?

https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... cohol.aspx
Ik zou het controleren, maar had daar geen zin in.
Ik krijg nu wel het idee dat dit soort adviezen door de tijd heen wel wisselen.
Al is het nu ook nog geen keiharde ontrading: "of in ieder geval niet meer dan 1 glas per dag."
samanthi

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik denk dat Jezus aansloot bij de normale drank van zijn tijd. Dat hoort bij het karakter van Gods openbaring.

1 Timoteüs 5

23 Drink niet langer water alleen, maar gebruik een weinig wijn, om uw maag en uw menigvuldige zwakheden.

Prediker 9

7 Ga dan heen, eet uw brood met vreugde, en drink uw wijn van goeder harte; want God heeft alrede een behagen aan uw werken.

Spreuken 31

6 Geeft sterken drank dengene, die verloren gaat, en wijn dengenen, die bitterlijk bedroefd van ziel zijn;

Vooral in de Spreuken en in de prediker wordt er veel gewaarschuwd tegen het vele drinken van Wijn, maar niet afgeraden.

Ik zelf ben geen alcoholliefhebber, maar volgens de Bijbel kun je het op een goede manier gebruiken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD

Bericht door DDD »

Dat is allemaal goed en prima, maar dat wil niet zeggen dat alcohol geen harddrugs is en er zijn goede redenen om te vinden dat christenen dat niet zouden mogen gebruiken.
samanthi

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Dat is allemaal goed en prima, maar dat wil niet zeggen dat alcohol geen harddrugs is en er zijn goede redenen om te vinden dat christenen dat niet zouden mogen gebruiken.
Dat hoor je mij ook niet zeggen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is allemaal goed en prima, maar dat wil niet zeggen dat alcohol geen harddrugs is en er zijn goede redenen om te vinden dat christenen dat niet zouden mogen gebruiken.
Dit lijkt mij teveel op de leer van de Farizeeēn. Verboden instellen die niet uit de Schrift komen.

Ik weet al wat de christelijke vegatariër gaat verbieden.

Toch maar Romeinem 14 lezen. Bijbelse nuchterheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie