Ytube advertenties

Wim Anker

Re: Ytube advertenties

Bericht door Wim Anker »

CvdW schreef:Dit zijn lastige zaken.
Zouden we iets kunnen leren van de Joden. Zij maken de maaltijd voor de sabbat de dag ervoor klaar. Zetten deze in dekens weg en op de sabbat wordt deze gegeten.
Wanneer je de luxe hebt van een dubbel systeem dan kun je op zondag zonder stroom, water en verwarming.
Ik kan me voorstellen dat op een appartement in de stad dit problemen geeft. Geen puls, geen houtkachel, geen olielampen.
Wij worden wel bestempeld als zeer strikt. De Engelse puriteinen waren ook voor een strikte levenswandel.
Hard werken op de rustdag om te voldoen aan de wet om te rusten.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

CvdW schreef:.
Wij worden wel bestempeld als zeer strikt. De Engelse puriteinen waren ook voor een strikte levenswandel.
Ik ben ook wel eens benieuwd.
Zeker in het Oostblok heb ik gezien dat kopen en reizen op zondag niet als een groot probleem werd gezien.
Is het echt zo dat wij als Nederlanders een striktere levenshouding hebben dan veel andere christenen?

Het is inderdaad ook interessant om naar de Joden te kijken. Welke praktische uitwerking houden zij aan.
Maar nog meer, hoe doen Messias belijdende Joden het?
En dan op verschillende vlakken. Zondagsrust, levensstijl, kleding etc, etc.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Bezorgd schreef:
CvdW schreef:.
Ik ben ook wel eens benieuwd.
Zeker in het Oostblok heb ik gezien dat kopen en reizen op zondag niet als een groot probleem werd gezien.
Is het echt zo dat wij als Nederlanders een striktere levenshouding hebben dan veel andere christenen?

Het is inderdaad ook interessant om naar de Joden te kijken. Welke praktische uitwerking houden zij aan.
Maar nog meer, hoe doen Messias belijdende Joden het?
En dan op verschillende vlakken. Zondagsrust, levensstijl, kleding etc, etc.
Wereldwijd gezien wel denk ik. In Amerika is uit eten na de dienst vrij gewoon. Toen ik ooit in Hongarije op werkweek was, nam de ouderling ons na de dienst mee naar een ijssalon. Als Nederlandse jongeren wisten we niet goed hoe we moesten kijken. In het buitenland is het gebruik van het OV op zondag (zeker om naar de kerk te gaan) niet problematisch.

Maar...

Diezelfde ouderling in Hongarije begreep niet hoe Nederlanders konden roken. Onbestaanbaar vond hij dat. Ook wat Nederlanders uitgaven aan vakanties vond hij onbegrijpelijk. Sommige Baptisten in Engeland onthouden zich van alcohol.

Het is maar net wat je strikt noemt denk ik. Zelf probeer ik het positief te duiden. We hebben van God de 7e dag gekregen om uit te rusten. Die dag wil ik me dus niet hoeven bezighouden met mails, boodschappen, allerlei sociale interacties op internet, etc. Niet omdat het per se niet mag, maar gewoon omdat ik dankbaar ben voor de ene dag rust in de week.

Laten jullie je kind 'namen en feiten' leren of godsdienst maken op zondag (of moet dit in een ander topic over zondagsrust)?
Fides Quaerens Intellectum
DDD

Bericht door DDD »

Maar van roken en alcohol is niet moeilijk toe te lichten dat het zondig is. Voor een boodschap op zondag vereist dat veel meer toepassing van oudtestamentische sabbathswetten.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Anselmus schreef:
Laten jullie je kind 'namen en feiten' leren of godsdienst maken op zondag (of moet dit in een ander topic over zondagsrust)?

Klopt , over dat roken ben ik ook tegengekomen.
Alcohol begrijp ik niet helemaal. Wijn werd er in de tijd van de bijbel ook gedronken.

Ja onze kinderen maken en leren zondags 'namen en feiten' of ander werk rondom godsdienst lessen.
DDD

Bericht door DDD »

Doen ze dat voor hun plezier dan?
Ora et labora

Re: RE: Re: RE: Re: Ytube advertenties

Bericht door Ora et labora »

Anselmus schreef:
Orchidee schreef:Hoe krijg jij stroom, internet, enz geleverd?
En letterlijk niet kopen op zondag?
Je word een zeldzaamheid op dat gebied!
Véél mensen shoppen zondags "gewoon" online en veroordelen tegelijkertijd de zondagsopenstelling van winkels en supermarktenAfbeelding
Écht Afbeelding?
Een poosje geleden hoorde ik van iemand dat je de vaatwasser op zondag niet mag gebruiken
Niet mag douchen etc etc. waanzin toch?
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Maar van roken en alcohol is niet moeilijk toe te lichten dat het zondig is. Voor een boodschap op zondag vereist dat veel meer toepassing van oudtestamentische sabbathswetten.
Het drinken van een wijn wordt soms aanbevolen in de Bijbel (1 Timotheüs 5 :23, Prediker 9, Johannes 2) dus kan het nuttigen van een weinig wijn geen zonde zijn.
Ook was de wijn in Bijbels tijden alcoholhoudend. Er wordt immers ook gewaarschuwd om niet dronken te worden van de wijn (bv Efeze 5:18)
Drink dus met mate je wijntje.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Orchidee schreef:.
Zij hebben (nog wel) de grens gezet bij fysiek winkelen, dat doen ze (nog) niet maar zulke grenzen vervagen wél snel!
"Niemand" ziet en weet het dus voor de buitenwereld (denk aan familie en medegemeenteleden bijvoorbeeld) is het niet zichtbaar.
Wie houd je dan voor de gek?
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

CvdW schreef:Dit zijn lastige zaken.
Zouden we iets kunnen leren van de Joden. Zij maken de maaltijd voor de sabbat de dag ervoor klaar. Zetten deze in dekens weg en op de sabbat wordt deze gegeten.
Wanneer je de luxe hebt van een dubbel systeem dan kun je op zondag zonder stroom, water en verwarming.
Ik kan me voorstellen dat op een appartement in de stad dit problemen geeft. Geen puls, geen houtkachel, geen olielampen.
Het handige van de bijbelse dagindeling is dat de volgende dag bij zonsondergang begint.
De sjabbesmaaltijd wordt inderdaad op de vorige dag bereid, dat is de vrijdagmiddag, en deze wordt na de brachah (door de vrouw) en de kiddush (door de man) op vrijdagavond (shabbat rond 18:00) gegeten.
De sjabbesmaaltijd (met deze hoofdmaaltijd begint de shabbat) wordt niet in dekens gewikkeld maar is nog warm wanneer de shabbat begint.
Alleen in orthodox Europese kringen wordt het overige in dekens bewaard.
In mediterrane contreien - waar het warmer is - beperkt men zich tot challot, salades, choemoes, yoghurt en fruit.
Op zaterdagavond, na de motset shabbat, wordt weer gekookt.
Anselmus

Bericht door Anselmus »

Ora et labora schreef:
Anselmus schreef:
Orchidee schreef:Hoe krijg jij stroom, internet, enz geleverd?
En letterlijk niet kopen op zondag?
Je word een zeldzaamheid op dat gebied!
Véél mensen shoppen zondags "gewoon" online en veroordelen tegelijkertijd de zondagsopenstelling van winkels en supermarktenAfbeelding
Écht Afbeelding?
Een poosje geleden hoorde ik van iemand dat je de vaatwasser op zondag niet mag gebruiken
Niet mag douchen etc etc. waanzin toch?
Zo ben ik ook opgevoed. Wat is het verschil met een wasmachine en een vaatwasmachine? Toch doe ik het eerste wel en het tweede niet, mogelijk door het vervolgwerk wat eraan vastzit. Maar douchen op zondag vonden mijn ouders niet nodig omdat dit ook op zaterdag kon. Zelf denk ik niet dat het om die dingen gaat, maar het hoeft niet per se waanzin te zijn. Ik denk dat het mijn ouders veiligheid bood om de paadjes te gaan die hun ouders ook deden. Mijn vader is nog opgevoed met een tobbe, dat gaf veel werk, dus niet op zondag. Toen kregen ze een bad boven in een kamer (de vloerbedekking en behang bleven zitten) en dat was luxe, maar niet voor de zondag. Die opvoedstijl hebben mijn ouders ook gehanteerd. Ik neem die niet over, maar omdat het hun veiligheid bood, zou ik niet willen zeggen dat het waanzin is. Mijn ouders waren liever voorzichtig dan dat ze de wet van de Heere overtraden door iets te doen wat niet mag.
Fides Quaerens Intellectum
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Anselmus schreef:

Klopt , over dat roken ben ik ook tegengekomen.
Alcohol begrijp ik niet helemaal. Wijn werd er in de tijd van de bijbel ook gedronken.

Ja onze kinderen maken en leren zondags 'namen en feiten' of ander werk rondom godsdienst lessen.
In die tijd zat er amper alcohol in de wijn. Ik denk niet eens 1%.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Maar van roken en alcohol is niet moeilijk toe te lichten dat het zondig is. Voor een boodschap op zondag vereist dat veel meer toepassing van oudtestamentische sabbathswetten.
Het drinken van een wijn wordt soms aanbevolen in de Bijbel (1 Timotheüs 5 :23, Prediker 9, Johannes 2) dus kan het nuttigen van een weinig wijn geen zonde zijn.
Ook was de wijn in Bijbels tijden alcoholhoudend. Er wordt immers ook gewaarschuwd om niet dronken te worden van de wijn (bv Efeze 5:18)
Drink dus met mate je wijntje.
Ik vind dat het prima mogelijk is dat wijn drinken in onze tijd een zonde is. Maar zo ver zou ik niet meer gaan. Het gaat niet om de letter van de wet, maar om de geest van de heilige Schrift. Niet alles wat in de bijbel is toegestaan, is daarom ook christelijk verantwoord. Dat geldt voor polygamie, voor slavernij, en er is heel goed te beargumenteren dat dat ook voor alcohol geldt. Maar goed. Ik zou dat standpunt niet perse willen verdedigen, hoewel ik het jaren heb gehuldigd. Ik noem het maar een twijfelgeval.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Een wijntje is niet zondig, een fles wijn wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Een wijntje is niet zondig, een fles wijn wel.
Waarom?

(Ik ben trouwens géén wijnliefhebber)
Plaats reactie