Boekje ds. Hoogerland

Ad Anker
Moderator

Re: Boekje ds. Hoogerland (uit: Welk boek...)

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
refo schreef:Overigens is kanselruil wel een beetje onpraktisch. Lijkt me een heel gesjouw. We kunnen beter de kansels laten staan. En de leden ruilen.
Dan zegt bijvoorbeeld in Gouda ds Geuze: volgende week is het leesdienst, maar ga gerust naar ds Clements. Of andersom.
Of ga maar eens luisteren bij de St-Jansgemeente.
Of ga naar de Stationsplein-kerk :hum
-
Voel je Wim? :yahoo
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Ad Anker schreef:
GGotK schreef:Er hebben hier sommigen een te romantisch beeld over (de tijd van) de puriteinen en oudvaders.
Als belijdenisgeschenk geef ik een CGK-er geen dogmatiek van Kersten of het boekje van ds. Schot. Ik geef een GG-er niet het boekje van ds. Kempeneers. Ik geef een GGiN-er niet het boekje over de doop van ds. J.C. den Ouden of van ds. Procee.

Zo ingewikkeld hebben we het gemaakt. Omdat zo'n boekje geven een signaal is. Je bent wel GGiN, maar zie eens hoe bijbels ds. den Ouden en ds. Procee over de doop spreken, bijvoorbeeld.

Ik kan ze allen de Redelijke Godsdienst van Brakel geven. Vandaar mijn duiding. En alle door mijn genoemde auteurs baseren zich op onze oudvaders.

Toch spreek je hier uit GG perspectief. Denk ik.
Ik weet bv in de CGK dat het echt wel gebeurd, Mannenvereniging rond een boekje van een PKN of GG ds.
Jongeren die een JBGG boekje krijgen van Dirk-Jan Nijsink. Het boek Omgang met God van ds Vreugdenhil is binnen de HHK en CGK ook een heel gebruikelijk belijdenisgeschenk.
Ja. Nu noem je ook precies die namen die breder geaccepteerd zijn, maar in eigen kerkverband niet breed worden geschonken bij het doen van belijdenis.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Hier gaan we (voor sommigen onbewust, voor anderen bewust) een grens over. Niet die van het Schriftuurlijke maar van het bevindelijke. Ik weet heel goed dat niet iedereen dit zal vatten, dat leert de ervaring wel eens pijnlijk.
Van horen zeggen of op de klank af. Want ik vermoed dat je uit beide boekjes geen letter gelezen hebt. Corrigeer me gerust als ik het mis heb.
Heb ik nu ruim tien jaren tevergeefs getracht erop te wijzen dat we nooit op de klank of bepaalde termen mogen afgaan, en van daaruit iets beoordelen? Het lijkt er soms wel op en ieder kan begrijpen hoe moed benemend dit kan zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Hier gaan we (voor sommigen onbewust, voor anderen bewust) een grens over. Niet die van het Schriftuurlijke maar van het bevindelijke. Ik weet heel goed dat niet iedereen dit zal vatten, dat leert de ervaring wel eens pijnlijk.
Van horen zeggen of op de klank af. Want ik vermoed dat je uit beide boekjes geen letter gelezen hebt. Corrigeer me gerust als ik het mis heb.
Heb ik nu ruim tien jaren tevergeefs getracht erop te wijzen dat we nooit op de klank of bepaalde termen mogen afgaan, en van daaruit iets beoordelen? Het lijkt er soms wel op en ieder kan begrijpen hoe moed benemend dit kan zijn.
Oké. Jij hebt beide boekjes gelezen en op basis daarvan een oordeel gevormd. Excuus, dan zat ik er naast.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Ad Anker schreef:
Oké. Jij hebt beide boekjes gelezen en op basis daarvan een oordeel gevormd. Excuus, dan zat ik er naast.
Niet de boekjes, wel de preken. We hoeven altijd zo wantrouwend te zijn. Dat is een teken dat we elkaar niet vertrouwen. En dat maakt het hier zo moeilijk, dat ene woordje: wantrouwen, en ik geloof dat dit het is wat ons zo kwetsbaar maakt.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Zolang de inzet is om de soms minimale verschillen tussen linker- en rechterflank van GG en GGiN te bespreken en te overbruggen gaat het niks worden hoor. Nodig is acceptatie van verscheidenheid.
Ik zeg dit vanaf de zijlijn. Sinds de bespreking van een zeker boekje van een OGGiN-predikant in SB en DWS is duidelijk dat dit een intern (GG en GGiN) vraagstuk is.
GGotK

Bericht door GGotK »

-knip-
Bezorgd heeft geen gelijk, omdat DIA wel degelijk preken heeft gelezen/gehoord van desbetreffende predikanten zoals hij aangeeft. Als Dia niets van deze dominees had gelezen/gehoord, zou Bezorgd gelijk hebben gehad.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:-knip-
Bezorgd heeft geen gelijk, omdat DIA wel degelijk preken heeft gelezen/gehoord van desbetreffende predikanten zoals hij aangeeft. Als Dia niets van deze dominees had gelezen/gehoord, zou Bezorgd gelijk hebben gehad.
Op basis van één preek kun je geen oordeel vellen. Daar ben ik na vorige week zondagochtend zeer beschaamd mee uitgekomen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GGotK schreef:-knip-

Dus als ik een keer een preek heb gehoord van iemand, kan ik een thema boek van dezelfde ds ongelezen veroordelen?
refo

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:
Wim Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
refo schreef:Overigens is kanselruil wel een beetje onpraktisch. Lijkt me een heel gesjouw. We kunnen beter de kansels laten staan. En de leden ruilen.
Dan zegt bijvoorbeeld in Gouda ds Geuze: volgende week is het leesdienst, maar ga gerust naar ds Clements. Of andersom.
-
Je wilde wel iets zeggen :huhu
Ja, iets van: we horen eigenlijk allemaal in de St Jan thuis. In ieder geval moesten we terug naar de oorsprong.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Wim Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
-
Voel je Wim? :yahoo
Mijn reactie heb ik verwijderd omdat het sentiment hierover mijn humor verkeerd inschat. Ik stem volledig met @Refo in en ik hoop - en bidt - dat de predikanten hierover niet met artikelen het milieu en de genadetijd verspillen maar doen!
GGotK

Bericht door GGotK »

Bezorgd schreef:
GGotK schreef:
Erskinees schreef:Lullen = kletsen, babbelen. Zie van Dale.
Bezorgd heeft overigens gelijk.

Dus als ik een keer een preek heb gehoord van iemand, kan ik een thema boek van dezelfde ds ongelezen veroordelen?
Ik kan uit het antwoord van DIA niet opmaken of het een keer was of meerdere en het gaat hem waarschijnlijk ook niet specifiek over deze 2 boeken over de doop.
DIA zegt alleen over het schenken van boeken van desbetreffende predikanten:
' Hier gaan we (voor sommigen onbewust, voor anderen bewust) een grens over. Niet die van het Schriftuurlijke maar van het bevindelijke.

En ik begrijp dat hij dat zegt, ongeacht of ik het daar mee eens ben.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:Serieuze vraag: hoe zou jij het voor je willen zien?
Deze moeilijke vraag is wel de vraag waar het om draait. Ik roep mannen die een interview geven op om concreet te worden. En nu krijg ik de vraag van Hollander. Terecht.

1. Ik deel de visie van Zita. Oog hebben voor geestelijke herkenning en dat ook uitspreken is een mooie stap.
2. Dichtgetimmerde dogmatiek is vruchteloos gebleken. Ik stel voor om opnieuw te beginnen. Calvijn en à Brakel. Dat is de basis. Latere dogmatieken zijn strijdpamfletten en hoewel inhoudelijk prima toch remmend in de zoektocht naar eenheid.
3. Ik geloof dat de hervormde kerk de door God geschonken kerk is, bevrijd van het Roomse zuurdesem. Met ds. Hoogerland zeg ik dat afgescheidenen in de schuld staan tegenover die kerk. En de duivel heeft het voor elkaar. Sinds 2004 is er het vraagstuk wat de vaderlandse kerk is. Ik meen de PKN. En zoeken naar eenheid begint met een openbare schuldbelijdenis richting de door God geschonken kerk in Nederland.

We beginnen vaak verkeerd. We willen graag gelijk organisatorisch wat regelen. Alle GBS, SGP of andere kanselruilachtige initiatieven zijn kansloos en onvruchtbaar wanneer de basis niet is een ootmoedige schuldbelijdenis over de breuk van de kerk in Nederland.
Volledig eens met punt 1 en 2.

Punt 3 begrijp ik niet goed, ik geloof dat de Vroege Kerk geschonken is en, net als alle goede gaven, door de mens verduisterd. Daarom geeft de goede God een "reveil" in de Reformatie. Een geschonken kerk. Ook verduisterd door de mens. Weer geeft de goede God verheldering, door de Afscheiding en door opwekking(en) in de Hervormde Kerk.
Maar waarom dan terug naar de "Hervormde Kerk"? Ik laat me graag corrigeren maar in het OT staat toch ook geen oproepen dat Israël in Juda weer samen moeten gaan? Nergens in de Schrift lees ik oproepen om tot eerdere organisatorische structuren terug te gaan? Enkel oproepen om terug te keren naar het Woord. De Schrift zegt ook nergens dat het volk eigenlijk terug zou moeten naar een theocratie toen het eenmaal een koninkrijk was. Nergens in de Bijbel vind ik aanwijzingen dat, als iets in het verleden fout is gegaan, dat ook de gevolgen hiervan gecorrigeerd moeten worden. Overigens is dit praktisch uiteraard ook in veel gevallen niet mogelijk, netzomin een bastaard kind als niet bestaand beschouwd kan worden. Wel moet de zonde uitgebannen moet worden.
Dat geld ook voor "schuldbelijdenis". Dat moet voor God. En het leven, de praktijk, wijst uit of het gemeend is.

Dat we vaak verkeerd beginnen helemaal mee eens. Het begint niet met organisatorisch. Laat de leden - en predikanten! - die eenheid (en kanselruil) wel zien zitten dat duidelijk maken door onder elkaars gehoor te gaan zitten. Daarom vind ik die oproep van @Refo een hele goede. Dat is een praktische uiting van ootmoed, van de ander uitnemender achten dan zichzelf. Dat is een ootmoedige schuldbelijdenis! Niet een voorgebakken, tot in detail uitgewerkte verklaring waarin tot op de tittel en jota is uitgerekend dat beide partijen wel evenveel toegeven en zich vernederen, uitspraak over onze voorouders. En - ik ken ds. Hoogerland niet, en heb zijn boekje nog niet gelezen - ik hoop dat hij regelmatig zich begeeft onder het gehoor van predikanten waarmee herkenning is ongeacht hun verband of ligging. Die wetenschap zou kracht doen bij het lezen van zo'n boekje.

Terecht wordt aangegeven dat "organisatie" niet het begin is, tegelijk is de richting die aangewezen wordt, terug naar de Hervormde Kerk, een "organisatorische". Dat lijkt elkaar tegen te spreken.

En daarnaast ben ik van mening dat er van b.v. de boekjes en artikelseries vele zijn maar dat ze niet gaan over de echte fronten die - en daarin zijn we inderdaad een - in alle organisaties als stromingen hun duizenden verslaan. De fronten die in het artikel van dhr. Geelhoed zo duidelijk worden benoemd. In een oorlog vechten divisie's, regimenten en peletons zij aan zij. Met verschillende wapens, kleuren en vlaggen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 18 aug 2020, 13:04, 3 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Precies @GGotK , eens.

@DIA geeft aan dat boekjes van genoemde predikanten niet verstandig zijn te geven (een grens over gaan) omdat hij op basis van preken van genoemde predikanten het bevindelijke element mist.

Dit vind ik, zeker voor DIA best aardig onderbouwd. Overigens geeft je die predikanten wel een bepaalde duiding mee.

De vraag is natuurlijk, is een boekje over thema's zoals genoemd per se dan pas goed als de schrijver ook bevindelijk preekt, vooral als het onderwerp vooral een meer schrifuurlijke duiding nodig heeft.

Of bedoeld DIA: alles wat een alleen schrifuurlijke (zonder bevinding) predikant schrijft mieten we niet lezen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Wim, ik deel jouw twijfel bij punt 3. Omdat de Bijbel duidelijk spreekt over onderlingen samenkomsten, maaltijden, en het geloof dat door het gehoor verkregen wordt zoek ik naar een vorm om daaraan gehoorzaam te zijn. Dat is in mijn optiek een kerkgemeenschap.

De Heere heeft het tienstammenrijk van het tweestammenrijk gescheiden. Dus een oproep tot terugkeer naar Juda is niet ter zake doende. De scheuringen van de door God geschonken kerk in Nederland zijn niet door God gescheiden maar dat hebben mensen gedaan. Dus die vergelijking gaat mank.

Verder denk ik graag verder. Ik heb geen pasklaar antwoord. Daarom vond ik de vraag van Hollander zo ter zake doende.
Plaats reactie