Hollander schreef:
Enkele vragen:
1. Bedoel jij bij Calvijn en à Brakel te beginnen wat betreft het leggen van een gezamenlijk fundament (dogmatiek)? Of bedoel je daarmee ook te zeggen dat de, wat mij betreft, zeer waardevolle invloeden van o.a. Luther en diverse Engelse en Schotse puriteinen buiten beschouwing gelaten moet worden?
2. Hoe kan je weten (liever niet meten) wanneer een ootmoedige, oprechte schuldbelijdenis is ontstaan en gedaan zodat 'initiatieven' niet meer "kansloos en onvruchtbaar" zijn? Zie jij sommige (!) uitspraken en geschriften van de afgelopen jaren niet als (begin van) een ootmoedige, oprechte schuldbelijdenis?
Dank voor je vragen.
1. Nee, dat bedoel ik niet. Ik heb het smal gehouden, en zo dicht mogelijk bij de reformatie en de nadere reformatie. Dus het was vrij willekeurig. Die invloeden moeten zeker niet buiten beschouwing gelaten worden. En volgens mij zal dat ook geen probleem zijn.
2. Ja, dat zie ik. Ik zie wel bij de kansloze en onvruchtbare initiatieven dat er wel een hele smalle basis is. Er is een groslijst (zelfs interkerkverbandelijk in de GG) van predikanten die voor een bepaald doel mogen komen. Dat is geen vrucht van een ootmoedige, oprechte schuldbelijdenis.
Ik zie bijvoorbeeld een boekje als van ds. Hoogerland, een initiatief als de hervormde gemeente van Valburg en zo meer als een begin van een ootmoedige, oprechte schuldbelijdenis. Maar zolang ik teveel van kansels hoor bidden voor 'het kerkverband waarin wij een plaats ontvingen' of 'het kerkverband wat ons zo lief is' zonder een verdere blik naar buiten is er nog veel werk aan de winkel.