Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Ambtenaar

Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Toch merk ik dat wel steeds minder, ik heb het idee dat het steeds meer goed te vergelijken is met de rechterflank van de HHK.
Wat betreft indeling van de preken.
Dat kan ik niet beoordelen.

Als de GGiN niet onderscheidend meer zou zijn, is dat een afrekening met het verleden en heeft de kerk in feite geen bestaansrecht meer. Kerkelijke leiders zullen dus altijd beamen dat er geestelijke herkenning is, en dat is logisch omdat men uit de GG afkomstig is, maar men zal altijd het kenmerkende van de eigen kerk blijven benadrukken.
Marion

Bericht door Marion »

mulder schreef:De ggin is net zo verdeeld dus je reactie is niet helemaal eerlijk. Met name nu onder leiding van ds. Roos de oude lijn van ds. Mallan wordt verlaten is de vrede in sommige plaatsen ver te zoeken. Ds. Schultink is met emeritaat en ds, van Voorden wordt ook ouder. De ggin is een tweestromenland met duidelijke leerverschillen. De verschillen worden groter...
Het verbaasd me wel. Ds. Roos was in mijn beleving altijd de kroonprins van Ds. Mallan. En zoals ik er van buiten tegen aan kijk heeft hij ook behoorlijk gezag. Is die verandering dan ontstaan toen hij onder de vleugels van Ds. Mallan vandaan was?
GGotK

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
GGotK schreef: Welnee, het komt vooral voort uit een diep verankerd geloof bij een gedeelte van de GGiN dat hun 'eigen leer' de enige zuivere waarheid is die nauwelijks/niet verenigbaar is met de prediking binnen andere kerkverbanden. Dat mag wat mij betreft trouwens, maar zeg dat dan ook gewoon eerlijk.
Dat zeg je heel goed. En het mooie is, lees De Wachter Sions bijvoorbeeld, dat die zuivere leer terug te voeren is op Gods Woord en de (Schotse) oudvaders. Wat is de eigen leer van de GG? Deels verenigbaar met de GB, deels met een deel van de CGK, deels met de GGiN. Ik geef daar geen waardeoordeel over maar zo is het wel. En intern accepteert men elkaar moeizaam. Tja. Dan wordt het wel lastig.
Iedere vertegenwoordiger van een kerkverband zegt dat de leer aldaar gepredikt, gestoeld is op Gods Woord en (met name sinds de laatste decennia) op oudvaders. Dus dat vind ik nou niet echt een valide argument.
Dit interview met de bewuste dominee was gewoon erg schraal betreffende het subonderwerp 'eenheid', en dat is jammer.
Laatst gewijzigd door GGotK op 12 aug 2020, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
samanthi

Bericht door samanthi »

Marion schreef:
mulder schreef:De ggin is net zo verdeeld dus je reactie is niet helemaal eerlijk. Met name nu onder leiding van ds. Roos de oude lijn van ds. Mallan wordt verlaten is de vrede in sommige plaatsen ver te zoeken. Ds. Schultink is met emeritaat en ds, van Voorden wordt ook ouder. De ggin is een tweestromenland met duidelijke leerverschillen. De verschillen worden groter...
Het verbaasd me wel. Ds. Roos was in mijn beleving altijd de kroonprins van Ds. Mallan. En zoals ik er van buiten tegen aan kijk heeft hij ook behoorlijk gezag. Is die verandering dan ontstaan toen hij onder de vleugels van Ds. Mallan vandaan was?
Wat een aparte manier van uitdrukken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:Dit interview met de bewuste dominee was gewoon erg schraal betreffende het subonderwerp 'eenheid', en dat is jammer.
Juist. Dat is precies het punt.
Marion schreef:Het verbaasd me wel. Ds. Roos was in mijn beleving altijd de kroonprins van Ds. Mallan. En zoals ik er van buiten tegen aan kijk heeft hij ook behoorlijk gezag. Is die verandering dan ontstaan toen hij onder de vleugels van Ds. Mallan vandaan was?
Volgens mij is die verandering ontstaan sinds de problemen in Opheusden zijn begonnen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Dat zeg je heel goed. En het mooie is, lees De Wachter Sions bijvoorbeeld, dat die zuivere leer terug te voeren is op Gods Woord en de (Schotse) oudvaders. Wat is de eigen leer van de GG? Deels verenigbaar met de GB, deels met een deel van de CGK, deels met de GGiN. Ik geef daar geen waardeoordeel over maar zo is het wel. En intern accepteert men elkaar moeizaam. Tja. Dan wordt het wel lastig.
DWS heeft zeker een mooie inhoud, althans als ik daar iets van lees. Doorgaans is/zijn het dan vaak wel dezelfde schrijver(s). Waar jij op doelt is de mate van homogeniteit. Die is binnen de GGiN nog steeds groter dan de GG, maar of het positief is dat dit door "een eigen leer" komt... Tjah. Ik denk dat het vooral in meerdere kerkverbanden misgaat met die woorden "eigen leer". Het is de vraag of dat altijd op de juiste wijze gefundeerd is op Gods Woord.
Welke kerkverbanden hebben nog meer een 'eigen' leer?
Hollander

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Dat zeg je heel goed. En het mooie is, lees De Wachter Sions bijvoorbeeld, dat die zuivere leer terug te voeren is op Gods Woord en de (Schotse) oudvaders. Wat is de eigen leer van de GG? Deels verenigbaar met de GB, deels met een deel van de CGK, deels met de GGiN. Ik geef daar geen waardeoordeel over maar zo is het wel. En intern accepteert men elkaar moeizaam. Tja. Dan wordt het wel lastig.
DWS heeft zeker een mooie inhoud, althans als ik daar iets van lees. Doorgaans is/zijn het dan vaak wel dezelfde schrijver(s). Waar jij op doelt is de mate van homogeniteit. Die is binnen de GGiN nog steeds groter dan de GG, maar of het positief is dat dit door "een eigen leer" komt... Tjah. Ik denk dat het vooral in meerdere kerkverbanden misgaat met die woorden "eigen leer". Het is de vraag of dat altijd op de juiste wijze gefundeerd is op Gods Woord.
Welke kerkverbanden hebben nog meer een 'eigen' leer?
Ik zeg dat het in meerdere kerkverbanden misgaat met die woorden "eigen leer", vooral gemeenten/gemeenteleden die dan hun "eigen leer" er op na houden. Al dan niet vastgelegd op papier.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ds. merkte hier op dat mensen het niet zo nauw nemen met thuis luisteren. Men gaat shoppen, zo het lijkt, want de luistercijfers kunnen blijkbaar worden afgelezen. Na het grote gebed zakt het aantal luisteraars flink in. Dan hebben ze de actualiteit een beetje gehoord, en wat ze daarna doen, tja dat zal moeilijk na te speuren zijn.

Wat ik verder nog wilde opmerken: De zuivere waarheid is zeker niet aan een kerkverband gebonden. Zo enghartig (of kerkistisch) moeten we ook niet denken.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 12 aug 2020, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

De gereformeerde gemeenten hebben natuurlijk een eigen leer. Dat is toch evident? Daar zijn hele boeken over verschenen. Het is een formulering waar zowel rechtzinnige als rechtszinnige predikanten in de gemeenten zich in konden vinden. Je kunt er veel kanten mee uit, waaronder de goede.

@DIA:
Ik hoop dat de kerkenraad dan een goed onderzoek doet naar de problemen die de gemeenteleden hebben met de preek.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:De gereformeerde gemeenten hebben natuurlijk een eigen leer. Dat is toch evident? Daar zijn hele boeken over verschenen. Het is een formulering waar zowel rechtzinnige als rechtszinnige predikanten in de gemeenten zich in konden vinden. Je kunt er veel kanten mee uit, waaronder de goede.

@DIA:
Ik hoop dat de kerkenraad dan een goed onderzoek doet naar de problemen die de gemeenteleden hebben met de preek.
De prediking is niet naar de mens. Dat snap ik ook wel. Men wil een zogenaamd ruim evangelie. Maar vraag over de inhoud niet door aan die mensen, want dan blijkt wel dat men niet weet wat een ruim evangelie is.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou zomaar het punt kunnen zijn. Ik denk dat veel eenvoudige gelovigen heel goed aanvoelen dat er hier en daar wat aan schort, al is er met de leer niets mis.

Overigens geloof ik niet dat jij de juiste persoon bent om te beoordelen wat andere mensen begrijpen. Daarvoor zie ik nog teveel misverstanden hier op het forum. Dat geeft verder niets, want ieder is anders en dat is ook prima.

Overigens zou dat fenomeen ook kunnen verklaren waarom er andere gemeenten zijn waar het aantal luisteraars na het gebed erg toeneemt. Dat las ik dan weer in de krant, en dat verbaasde mij dan ook weer.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 aug 2020, 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jo-Ann

Bericht door Jo-Ann »

-DIA- schreef:Ds. merkte hier op dat mensen het niet zo nauw nemen met thuis luisteren. Men gaat shoppen, zo het lijkt, want de luistercijfers kunnen blijkbaar worden afgelezen. Na het grote gebed zakt het aantal luisteraars flink in. Dan hebben ze de actualiteit een beetje gehoord, en wat ze daarna doen, tja dat zal moeilijk na te speuren zijn.
Dan gaan ze naar ds vd tang, want daar loggen de meeste mensen pas na het gebed en zingen in :modo
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jo-Ann schreef:
-DIA- schreef:Ds. merkte hier op dat mensen het niet zo nauw nemen met thuis luisteren. Men gaat shoppen, zo het lijkt, want de luistercijfers kunnen blijkbaar worden afgelezen. Na het grote gebed zakt het aantal luisteraars flink in. Dan hebben ze de actualiteit een beetje gehoord, en wat ze daarna doen, tja dat zal moeilijk na te speuren zijn.
Dan gaan ze naar ds vd tang, want daar loggen de meeste mensen pas na het gebed en zingen in :modo
Nou dat denk ik niet... :)
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
DDD schreef:De gereformeerde gemeenten hebben natuurlijk een eigen leer. Dat is toch evident? Daar zijn hele boeken over verschenen. Het is een formulering waar zowel rechtzinnige als rechtszinnige predikanten in de gemeenten zich in konden vinden. Je kunt er veel kanten mee uit, waaronder de goede.

@DIA:
De prediking is niet naar de mens. Dat snap ik ook wel. Men wil een zogenaamd ruim evangelie. Maar vraag over de inhoud niet door aan die mensen, want dan blijkt wel dat men niet weet wat een ruim evangelie is.
Ruime Christus verkondiging toch , voor een arme zondaar ?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:

@DIA:
Ruime Christus verkondiging toch , voor een arme zondaar ?
Ja maar dus niet voor rijke jongelingen en farizeeërs, maar voor arme zondaars. Zie daar verder over wat onze belijdenis daarover zegt.
Plaats reactie