Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
-
Re: Waar staan de reformatorische kerken over 30 jaar?
Klopt, de prediking van de Erskines, die de tweeverbondenleer aanhingen, staat bekend om de prediking van de beloften. Dat is gewoon Bijbels. En ik heb daarin geen verschil gehoord tussen de CGK en de HHK prediking, die geen uitgewerkte verbonden leer kent.
Lees het boek : het onwankelbare verbond. Een dogmatische verkenning. Uitgegeven door gergem-predikanten. Hierin wordt verschil 2- en 3 verbonden helder uitgelegd. Aanbevolen!
-
- Verbannen
Ds. De Heer preekte gisteren in Houten. Hoewel dat alleen al het vermelden waard is, liet hij in zijn preek ook merken dat hij zeer te spreken was over het interview met ds. W. Visscher. En daar ben ik zeer verheugd over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jantje schreef:Ds. De Heer preekte gisteren in Houten. Hoewel dat alleen al het vermelden waard is, liet hij in zijn preek ook merken dat hij zeer te spreken was over het interview met ds. W. Visscher. En daar ben ik zeer verheugd over.
Als men door dit thema het eigene een beetje los gaat laten zou dat alleen maar winst zijn inderdaad.
Aha. En wat zei hij dan precies die de kwalificatie 'zeer te spreken' rechtvaardigt. Hij had het er een kwartiertje over?Jantje schreef:Ds. De Heer preekte gisteren in Houten. Hoewel dat alleen al het vermelden waard is, liet hij in zijn preek ook merken dat hij zeer te spreken was over het interview met ds. W. Visscher. En daar ben ik zeer verheugd over.
Was jij in Houten dan?Jantje schreef:Ds. De Heer preekte gisteren in Houten. Hoewel dat alleen al het vermelden waard is, liet hij in zijn preek ook merken dat hij zeer te spreken was over het interview met ds. W. Visscher. En daar ben ik zeer verheugd over.
De gemeente van Houten wil heel graag gewoon bij de GG blijven horen. Daarom mag daar in principe iedere predikant komen. Alleen is niet iedere predikant of kandidaat geschikt om predikant van Houten te zijn.
-
- Verbannen
De dienst is terug te luisteren via de website. Ook al een unicum.Herman schreef:Aha. En wat zei hij dan precies die de kwalificatie 'zeer te spreken' rechtvaardigt. Hij had het er een kwartiertje over?Jantje schreef:Ds. De Heer preekte gisteren in Houten. Hoewel dat alleen al het vermelden waard is, liet hij in zijn preek ook merken dat hij zeer te spreken was over het interview met ds. W. Visscher. En daar ben ik zeer verheugd over.
@refo, zo breed is het uitnodigingsbeleid in Houten niet. En verder onthoud ik me van commentaar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat is maar de vraag. In zijn Scherpenzeelse tijd kwam ook Ds. Verschuure er regelmatig. Dus onzin. Bovendien weet je niet hoe het uitnodigingsbeleid van deze gemeente is.Jantje schreef:De dienst is terug te luisteren via de website. Ook al een unicum.Herman schreef:Aha. En wat zei hij dan precies die de kwalificatie 'zeer te spreken' rechtvaardigt. Hij had het er een kwartiertje over?Jantje schreef:Ds. De Heer preekte gisteren in Houten. Hoewel dat alleen al het vermelden waard is, liet hij in zijn preek ook merken dat hij zeer te spreken was over het interview met ds. W. Visscher. En daar ben ik zeer verheugd over.
@refo, zo breed is het uitnodigingsbeleid in Houten niet. En verder onthoud ik me van commentaar.
Misschien komt het dat er niet zoveel andere predikanten komen, omdat de emeritus-predikant er nog heel vaak voorgaat.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Dit soort gemeet en geweeg in één kerkverband is een hoofdreden die kerkelijke eenheid in de weg staat.
Daar weet jij niets van en ik toevallig wel.Jantje schreef:De dienst is terug te luisteren via de website. Ook al een unicum.Herman schreef:Aha. En wat zei hij dan precies die de kwalificatie 'zeer te spreken' rechtvaardigt. Hij had het er een kwartiertje over?Jantje schreef:Ds. De Heer preekte gisteren in Houten. Hoewel dat alleen al het vermelden waard is, liet hij in zijn preek ook merken dat hij zeer te spreken was over het interview met ds. W. Visscher. En daar ben ik zeer verheugd over.
Misschien kun je overwegen dat uitnodigen niet meteen betekent dat de genodigde ook komt. Soms hebben ze een juk ossen gekocht of eenvoudig een vrouw getrouwd.
-
- Verbannen
Ik kan me er niets bij voorstellen. In onze gemeente is het tegendeel het geval. Er is zelfs een predikant die zichzelf uitnodigt.refo schreef:Daar weet jij niets van en ik toevallig wel.
Misschien kun je overwegen dat uitnodigen niet meteen betekent dat de genodigde ook komt. Soms hebben ze een juk ossen gekocht of eenvoudig een vrouw getrouwd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Jantje schreef:Ik kan me er niets bij voorstellen. In onze gemeente is het tegendeel het geval. Er is zelfs een predikant die zichzelf uitnodigt.refo schreef:Daar weet jij niets van en ik toevallig wel.

'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Volgens mij heeft refo gelijk.
En verder is er niets mis mee om als dominee zelf een handige indeling te maken. Dat zouden alle predikanten moeten doen. Dat zou een hoop geneuzel schelen.
En verder is er niets mis mee om als dominee zelf een handige indeling te maken. Dat zouden alle predikanten moeten doen. Dat zou een hoop geneuzel schelen.
-
- Verbannen
Het valt me mee dat je niet vraagt welke dominee het is...Mistig schreef:Jantje schreef:Ik kan me er niets bij voorstellen. In onze gemeente is het tegendeel het geval. Er is zelfs een predikant die zichzelf uitnodigt.refo schreef:Daar weet jij niets van en ik toevallig wel.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik had beloofd om dit nader toe te lichten. Ik kon het eerst niet terugvinden, en ook de belofte om hier nader op in te gaan is weg. Ik wil daar vanavond nog niet op ingaan. Daarvoor zou ik wat meer de 'diepte' in moeten. En bovendien: Accepteren we dat we niet met elke dominee mee kunnen? Is dat voorwaarde, dan hoef ik er niet aan te beginnen. Toch is het, meen ik, Bijbels.DDD schreef:Je bent erg kort van memorie maar je hebt een dominee gelasterd en dat heb ik gemeld, zoals je hierboven nog kunt nalezen.-DIA- schreef:
Als ik eerlijk ben, en dat hoop toch te zijn, begrijp ik het nog steeds niet. Het lijkt dus dat ik iets ergs heb gedaan. Maar wat, dat is me niet duidelijk.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«