COVID-19

Zeeuw

Re: COVID-19

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
merel schreef:Erg verontrustend!
Toch niet echt als je de onderliggende cijfers leest.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 1_1135.pdf

Wel goed dat de RIVM alarm slaat want wij moeten met zijn allen wat beter de regels volgen. De toename is vooral te verklaren door feestjes waar men zich niet aan de regels wil houden.
Door dat het in een relatief jongere groep(20-40 jaar) is zijn er zeer weinig ziekenhuisopnames te verwachten.
Het is anders dan in maart toen de stijging per dag veel forser was.
Vandaag bv minder besmettingen dan gisteren ( 163 tegen 185) . Dat kwam in maart/april niet voor.

Ik maak mij ook bij deze geringe toename wel zorgen over de open verpleeghuizen. Hopelijk blijft het virus daar buiten.

Kerken en koren volgens het RIVM rapport nog verantwoordelijk voor 0 besmettingen. Hopen dat dit zo blijft.
Helemaal eens.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Eens met merel. Ik vind het wel verontrustend. Het gedrag van deze jongeren is namelijk een uiting van wat veel breder leeft: laten we weer normaal gaan doen.
We hadden een tijdje gedacht dat het in het najaar weer de kop op zou steken. Maar nu ben ik daar niet zeker van.
Je ziet dat de communicatie er weer op gericht is om geen paniek te veroorzaken: het wordt nu een wake-upcall genoemd. En vanmorgen hoorde ik op radio1 iemand zeggen dat we misschien op weg waren de 'anderhalve golf'. Tweede golf klinkt zo angstaanjagend. Toe maar mensen...

We moeten het samen doen, jawel. "Komt, laat ons wederkeren tot de HEERE."
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
Want?
Ik denk dat het de komende weken weer veel erger gaat worden. Wij werken nog wel zoveel mogelijk thuis, al vind ik dat met vakantievierende kinderen en logees best een uitdaging. Binnenkort gaan wij weer op vakantie, maar ook dat vind ik spannend. Kinderen houden zich niet aan de anderhalve meter en besmetten ouders en grootouders.

Waar ik mij wel over verbaas is dat het noorden weer achter blijft met de besmettingen. Hoe kan dat?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Eens met merel. Ik vind het wel verontrustend. Het gedrag van deze jongeren is namelijk een uiting van wat veel breder leeft: laten we weer normaal gaan doen.
We hadden een tijdje gedacht dat het in het najaar weer de kop op zou steken. Maar nu ben ik daar niet zeker van.
Je ziet dat de communicatie er weer op gericht is om geen paniek te veroorzaken: het wordt nu een wake-upcall genoemd. En vanmorgen hoorde ik op radio1 iemand zeggen dat we misschien op weg waren de 'anderhalve golf'. Tweede golf klinkt zo angstaanjagend. Toe maar mensen...

Dat laatste staat wat mij betreft een beetje los van het eerste en moet altijd. Ik vermoed dat mensen nu wel weer wat geschrokken zijn en beter op gaan letten. Je zien simpelweg dat velen totaal geen rekening meer houden met afstand etc. Dat zal toch echt moeten.
merel

Bericht door merel »

eilander schreef:Eens met merel. Ik vind het wel verontrustend. Het gedrag van deze jongeren is namelijk een uiting van wat veel breder leeft: laten we weer normaal gaan doen.

Toch vind ik dat ook lastig. Onze kinderen gingen de afgelopen weken ook naar feestjes van klasgenoten. Ik vind het toch lastig om daar een grens te trekken.

@ zeeuw als je mensen erop wijst, kan je een grote mond krijgen. Dus in zoverre helpt het niet.
Valcke

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
Want?
Ik denk dat het de komende weken weer veel erger gaat worden. Wij werken nog wel zoveel mogelijk thuis, al vind ik dat met vakantievierende kinderen en logees best een uitdaging. Binnenkort gaan wij weer op vakantie, maar ook dat vind ik spannend. Kinderen houden zich niet aan de anderhalve meter en besmetten ouders en grootouders.

Waar ik mij wel over verbaas is dat het noorden weer achter blijft met de besmettingen. Hoe kan dat?
Op zich is dat laatste heel logisch. Het virus leeft onder radar voort waar het eerst al was. Daar steekt het ook het gemakkelijkst weer de kop op.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:

Toch vind ik dat ook lastig. Onze kinderen gingen de afgelopen weken ook naar feestjes van klasgenoten. Ik vind het toch lastig om daar een grens te trekken.

@ zeeuw als je mensen erop wijst, kan je een grote mond krijgen. Dus in zoverre helpt het niet.
Nou, dat ligt, net als bij veel zaken, echt aan de manier waarop je wijst. En de vraag of je, gezien bv hoe het op sommige plaatsen gaat, iets bereikt als individu door 'erop te wijzen'. Ik hoop dat het besef weer wat is teruggekeerd.

Overigens zijn feestjes van kinderen toch niet verboden?
windorgel

Bericht door windorgel »

Kinderen worden nauwelijks besmet en als ze besmet zijn besmetten ze niet snel volwassenen. Kinderen hoeven zich daarom niet meer aan de 1,5 meter afstand te houden, ook niet richting volwassenen.

Ik heb meer zorgen over de jongvolwassenen. Zij worden in het algemeen zelf niet zo ziek van het virus, maar kunnen wel degelijk hun ouders besmetten die er wel heel ziek van kunnen worden.

Overigens vind ik het zelf ook lastig hoe je met bepaalde dingen omgaat. Zes weken thuis met kinderen is best lang. Is een dagje speeltuin of dierentuin met het gezin nu wel of niet verantwoord?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

windorgel schreef:Is een dagje speeltuin of dierentuin met het gezin nu wel of niet verantwoord?
Natuurlijk kun je heel makkelijk naar de dierentuin. Dat is allemaal buiten, dus de risico's zijn heel erg laag. Zolang je niet persé naar de zeeleeuwenshow wil.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:
windorgel schreef:Is een dagje speeltuin of dierentuin met het gezin nu wel of niet verantwoord?
Natuurlijk kun je heel makkelijk naar de dierentuin. Dat is allemaal buiten, dus de risico's zijn heel erg laag. Zolang je niet persé naar de zeeleeuwenshow wil.
.....en ik zou de nertsen niet knuffelen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Habitat

Bericht door Habitat »

Gisteren ben ik met de kinderen naar een speeltuinvereniging in de buurt gefietst. Het was af-ge-la-den druk. We zijn direct omgekeerd en naar een rustige andere plek in de buurt gegaan. Vorige week in het zwembad was het ook hutje mutje druk. Dat zag ik helaas pas toen ik binnen was. Maar ik ga de komende tijd wel goed kijken en eventueel bellen of het niet te druk is. Juist omdat veel gezinnen thuis blijven neemt de druk toe. Ook zie ik duidelijk dat 1,5 meter niet meer gerespecteerd wordt. Plan is dus: zelf op de rustige tijden weg gaan en een plan B hebben als het ergens te druk is.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Valcke schreef:
merel schreef:
Zeeuw schreef:
Want?

Op zich is dat laatste heel logisch. Het virus leeft onder radar voort waar het eerst al was. Daar steekt het ook het gemakkelijkst weer de kop op.
Wij zijn nu op vakantie in Overijssel. En wat mij opvalt is dat mensen hier meer hun best doen afstand te houden dan in de randstad. Viel gelijk op. En ook hier op het park. Keurig geregeld. Max zoveel mensen inzwembad. Je kan een tijdsblok reserveren. Op terras en restaurant idem.

Misschien verklaart dat het achterblijven van besmettingen?
In randstad meer jonge mensen die van alles doen? Enminder gezagsgetrouw zijn naar verhouding?
En nu vooral in de jonge leeftijdscategorie... ook opvallend.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hier lapt alles en iedereen alle regels aan zijn of haar laars...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Was vanavond op een bruiloftsfeest, 1,5 meter afstand houden is dan gewoon echt onmogelijk. Als die 1,5 van kracht is kun je eigenlijk geen feestjes houden.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik zou daar als BOA toch even een waarschuwing gaan geven. Volgens mij is de locatie eigenaar verantwoordelijk (gemaakt) voor het beschikbaar stellen van genoeg ruimte, dus als hij dan 100 gasten ontvangt in een zaaltje waar er maar 50 passen, dan is het snel met de regels gedaan.
Plaats reactie