Maatregelen kerk ivm coronavirus

Valcke

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Valcke »

Bezorgd schreef:
Hollander schreef:
Bezorgd schreef:Dan toch maar niet zingen in de kerk..
NOS:

RIVM-cijfers: aantal infecties bijna verdubbeld
Het aantal coronabesmettingen is in een week bijna verdubbeld, blijkt uit nieuwe cijfers van het RIVM. Ook ligt de 'r-waarde', het besmettingsgetal, op 1,29. Dat betekent dat 100 coronapatiënten samen 129 andere mensen besmetten. Alleen als het besmettingsgetal onder de 1 wordt teruggedrongen, neemt de verspreiding van het virus af.

https://nos.nl/liveblog/2341361-aantal- ... r-46502645
Staat daar dan dat zingen een oorzaak is? ;)
Dat niet. ;)
Maar ik blijf toch liever maar voorzichtig.
In de vorige weekrapportage stonden de mogelijke oorzaken die uit contactonderzoeken naar voren waren gekomen. Het aantal bij 'kerkgemeenschap' (wat dat dan ook als oorzaak betekent) stond in deze rapportage op 0 (nul) voor de voorgaande 2 weken. Het aantal besmettingen bij 'koor' stond voor afgelopen 2 weken ook op nul. Besmettingen in thuissituatie stond op: 360, overige familie op 124 en horeca op 26. En dan nog meer dan 70 op overig en onbekend. Dat geeft wat inzicht waar de stijging vandaan komt.

Edit: excuus: dit was de nieuwe rapportage. Op de website werd gesuggereerd dat dit de rapportage van vorige week was, maar het gaat om de nieuwste cijfers.
Laatst gewijzigd door Valcke op 21 jul 2020, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Valcke schreef:In de vorige weekrapportage stonden de mogelijke oorzaken die uit contactonderzoeken naar voren waren gekomen. Het aantal bij 'kerkgemeenschap' (wat dat dan ook als oorzaak betekent) stond in deze rapportage op 0 (nul) voor de voorgaande 2 weken. Het aantal besmettingen bij 'koor' (ook hier: wat dit ook betekent) stond op 1 (= 1 persoon). Besmettingen in thuissituatie stond op: 360, overige familie op 124 en horeca op 26. En dan nog meer dan 300 op overig en onbekend. Dat geeft wat inzicht waar de stijging vandaan komt.

De nieuwe weekrapportage komt vandaag nog.
Weet jij wat er nu aan contactonderzoek gedaan wordt? Volgens mij vrij weinig, maar de berichtgeving is daar ook niet heel duidelijk over.
Valcke

Bericht door Valcke »

Herman schreef:
Valcke schreef:In de vorige weekrapportage stonden de mogelijke oorzaken die uit contactonderzoeken naar voren waren gekomen. Het aantal bij 'kerkgemeenschap' (wat dat dan ook als oorzaak betekent) stond in deze rapportage op 0 (nul) voor de voorgaande 2 weken. Het aantal besmettingen bij 'koor' (ook hier: wat dit ook betekent) stond op 1 (= 1 persoon). Besmettingen in thuissituatie stond op: 360, overige familie op 124 en horeca op 26. En dan nog meer dan 300 op overig en onbekend. Dat geeft wat inzicht waar de stijging vandaan komt.

Weet jij wat er nu aan contactonderzoek gedaan wordt? Volgens mij vrij weinig, maar de berichtgeving is daar ook niet heel duidelijk over.
Bij iedere positieve besmetting wordt er een vorm van contactonderzoek gedaan. Maar hoe intensief dit onderzoek is, is voor mij niet helder. Mijn indruk is dat de gevolgen voor gesignaleerde contacten tamelijk vrijblijvend zijn. In elk geval is er in ons land geen quarantaineplicht zoals in andere landen (en dat is best slap).
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef:

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 1_1135.pdf

Staat in dit overzicht bij BCO (Bron en contact onderzoek) Vanaf 1 juni zijn zo’ n 4800 mensen getest in kader van de BCO en zo’n 640 positief bevonden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke

Bericht door Valcke »

Excuus: de cijfers komen uit de nieuwste rapportage. Op de RIVM site was dit nog niet helemaal goed aangegeven. Inderdaad nul besmettingen in afgelopen 2 weken gerelateerd aan 'kerkgemeenschap' of 'koor'. De oorzaken voor stijging liggen dus zeker niet daar, maar wel in gezinnen / familie / horeca / werksituatie / feestjes e.d.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef:https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 1_1135.pdf

Staat in dit overzicht bij BCO (Bron en contact onderzoek) Vanaf 1 juni zijn zo’ n 4800 mensen getest in kader van de BCO en zo’n 640 positief bevonden.
Dank voor het doorgeven.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/opinie/lauwheid-rond- ... -1.1681539

Ik moet zeggen, dat ik de zorg van de schrijver deel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/opinie/lauwheid-rond- ... -1.1681539

Hij schrijft dat een crisis laat zien wie je bent.
Maar wat bedoelt hij daarmee.
Om eerlijk te zijn luister ik in deze situatie nu liever thuis dan in de kerk.
J.C. Philpot

Geytenbeekje schreef:

Hij bedoelt daarmee dat normaliter veel mensen uit gewoonte naar de kerk gaan. Ten tijde van crises komt openbaar komt waar je prioriteiten liggen. In dit geval, voor wie het echt een verlangen is om op te mogen gaan naar de dienst des Heeren. Dat is in ieder geval hoe ik de schrijver interpreteer.

Ik zeg niks over mensen die in bepaalde risicogroepen zitten. Maar ik maak me wel zorgen dat ik zie dat de diensten minder goed gevuld zijn als voor de crisis, ook als je de risicogroepen niet meerekend. Is dat dan geoorloofd verzuim? En wat is de geestelijke oorzaak hiervan?

De redenen om wel naar de kerk te gaan zijn door van Ruler uitvoerig beschreven (samenvatting: https://www.hervormdbodegraven.nl/eredi ... aardekerk/). Maar wat als het verlangen naar Gods huis bij een deel van de gemeente ontbreekt? Wat zegt dat over ons kerkelijk leven?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:

Hij bedoelt daarmee dat normaliter veel mensen uit gewoonte naar de kerk gaan. Ten tijde van crises komt openbaar komt waar je prioriteiten liggen. In dit geval, voor wie het echt een verlangen is om op te mogen gaan naar de dienst des Heeren. Dat is in ieder geval hoe ik de schrijver interpreteer.

Ik zeg niks over mensen die in bepaalde risicogroepen zitten. Maar ik maak me wel zorgen dat ik zie dat de diensten minder goed gevuld zijn als voor de crisis, ook als je de risicogroepen niet meerekend. Is dat dan geoorloofd verzuim? En wat is de geestelijke oorzaak hiervan?

De redenen om wel naar de kerk te gaan zijn door van Ruler uitvoerig beschreven (samenvatting: https://www.hervormdbodegraven.nl/eredi ... aardekerk/). Maar wat als het verlangen naar Gods huis bij een deel van de gemeente ontbreekt? Wat zegt dat over ons kerkelijk leven?
Maar wat nu als er ook mensen zijn die echt wel graag preken horen maar door alle maatregelen het liever thuis luisteren doordat ze bijv niet mogen zingen.
Kijk als het om mensen gaat die de afgelopen tijd geen diensten hebben geluisterd onder het mom van : Ze merken het toch niet snap ik het wel.
J.C. Philpot

Geytenbeekje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Geytenbeekje schreef:

Maar wat nu als er ook mensen zijn die echt wel graag preken horen maar door alle maatregelen het liever thuis luisteren doordat ze bijv niet mogen zingen.
Kijk als het om mensen gaat die de afgelopen tijd geen diensten hebben geluisterd onder het mom van : Ze merken het toch niet snap ik het wel.
Ik snap dat er angst kan zijn met betrekking tot het zingen, en ook dat je niet iedereen over 1 kam kan scheren. Iedereen weet zelf het beste hoe het bij hem of haar persoonlijk is. Al vind ik het wel een serieuze vraag of het verzuim geoorloofd is, in het geval dat de afgelopen weken het aantal besmettingen zeer laag was.

Maar los daarvan ben ik bang dat als alles over is (hypothetisch), er gedurende deze periode toch mensen zijn afgehaakt. De sociale druk was er niet, en daarom luisterde men thuis minder of niet meer. En zo haakte men uiteindelijk volledig af.

George Whitefield
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Wauw. Daar gaan wij naar toe. :super
Ik citeer hier een bericht van 13 juli. Maar wat ik wilde vragen: schrijf je er weer een RF-column over, @Ad Anker? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:[
Ik snap dat er angst kan zijn met betrekking tot het zingen, en ook dat je niet iedereen over 1 kam kan scheren. Iedereen weet zelf het beste hoe het bij hem of haar persoonlijk is. Al vind ik het wel een serieuze vraag of het verzuim geoorloofd is, in het geval dat de afgelopen weken het aantal besmettingen zeer laag was.

Maar los daarvan ben ik bang dat als alles over is (hypothetisch), er gedurende deze periode toch mensen zijn afgehaakt. De sociale druk was er niet, en daarom luisterde men thuis minder of niet meer. En zo haakte men uiteindelijk volledig af.
Dat geldt niet voor ons. Mijn man gaat altijd 1 keer naar de kerk en ik meestal 2 keer. Nu luisteren wij altijd 2x en gaat hij er ook (bijna) altijd bijzitten. ;) . Zelfs onze jongste die normaliter nog geen twee keer gaat, kwam pas (gedoucht en wel) aanrennen om halverwege aan te schuiven met de vraag 'waar gaat het over?' zijn broer antwoordde Onesiumus die bij Paulus op gezoek ging. Zijn reactie was 'o ja, die slaaf die weggelopen was".
Christen

Bericht door Christen »

Mooi :)

Ja.. wij kijken dankbaar terug op alle inspanningen die kerken en ieder die daar een (extra) taak op zich nam/kreeg heeft verricht. Er is veel gezaaid... ik hoop dat ze zelf de wasdom mogen meemaken...
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Arja

Bericht door Arja »

Valcke schreef:Excuus: de cijfers komen uit de nieuwste rapportage. Op de RIVM site was dit nog niet helemaal goed aangegeven. Inderdaad nul besmettingen in afgelopen 2 weken gerelateerd aan 'kerkgemeenschap' of 'koor'. De oorzaken voor stijging liggen dus zeker niet daar, maar wel in gezinnen / familie / horeca / werksituatie / feestjes e.d.
Dat klopt. Maar wat niet is kan nog komen.

Onze kerk heeft bijvoorbeeld geen ventilatiesysteem. Toch wordt er sinds vorige week gezongen. En vanaf zondag mogen er meer dan honderd mensen zich opgeven voor de diensten. Wel moet men de handen desinfecteren.

Leestip: https://www.tubantia.nl/enschede/twents ... ~a74e43c7/
Plaats reactie