Lourens schreef:Ik had vanavond een gesprek over de doopbelofte die we als ouders hebben gedaan.
Die houdt naar mijn mening niet op als het kind 16, 18,25, of 40 jaar is.
Die doopbelofte gaat door als ouder en later, als de Heere het geeft, als grootouder, in het voorleven, het bidden, maar ook in vermanen.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens. Die verantwoording blijft.
De verantwoording om voor je kinderen te blijven bidden, dat klopt. In het voorleven ook, ja. En natuurlijk, als jij ziet dat je zoon van 40 een fout maakt, mag je hem daarover aanspreken, daar mag je overigens iedereeen op aanspreken, als zijnde broeder of zuster in de gemeente. Dus daar heb ik niets op tegen.
Verantwoordelijk zijn in de zin van: jij bent aanspreekbaar voor het gedrag van je zoon/dochter en daarom dient de zoon/dochter naar je te luisteren, vervalt mi ergens tussen de 18 en de 23 jaar.
Ik ben het hierin ook met Jolanda eens. Ze hebben hun eigen verantwoording nu.
Maar je blijft de verantwoording houden in het voorleven, gebed maar ook in vermaan. En of dat laatste nu broederlijk of zusterlijk vermaan is of ouderlijk vermaan laat ik in het midden.
Als ouders kan je er niet meer op aangesproken worden.
Ik ken inmiddels zoveel voorbeelden van kinderen die niet meer in de wegen gaan en waar zoveel verdriet en gebed voor is.
Als ouder moet je het ook overgeven aan de Heere. Zij kunnen de kinderen niet bekeren.
Maar ze moeten wel blijven laten zien wat de weg is. En laten ze dan ook pleiten op die verbondsbelofte. Ook dat is een pleitgrond.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Het zondagsrijden, de lange broek van de vrouw, de hoed, telefoneren op zondag, iets anders lezen dan een stichtelijk boek, handwerken op zondag, lang haar voor meisjes, oorbelletjes, spijkergoed, scheiden, moeten trouwen. Zijn de mensen in zn geheel er anders over gaan denken ?
Misschien. Echter, ik denk dat je de verkeerde vraag stelt. De vraag die je ten alle tijde moet stellen is: "wil iemand leven zoals Jezus, in totale gehoorzaamheid aan God de Vader?". Pas als iemand die vraag bevestigend beantwoordt, kun je m.i. komen te spreken over de punten die jij noemt. En ja, dan kan het ook zomaar gebeuren dat die persoon op grond van Gods woord tot andere conclusies komt dan onze ouders en grootouders. Net zoals onze broers en zussen in Oost-Europa geen alcohol willen drinken, omdat dat in hun samenleving een teken is van losbandigheid en Goddeloosheid.
In al dit soort vragen: mag dit/kan dit is er maar één criterium: Stel je Christus centraal?
Door alleen te letten op de vraag, en niet op de achterliggende redenen om iets wel of niet te doen, maak je van ieder gebod een farizeese instelling - ook van die geboden die we vooral moeten houden. Dan wordt iets al snel een glijdende schaal, want de geboden zijn dan menselijk geworden. Het probleem is dan echter niet de glijdende schaal. Probleem is waarop je je geboden baseert.
En dat vind ik nou zo jammer aan al die discussies over wat wel of niet mag of kan. Vraag elkaar maar eens recht voor zijn raap of het kan als je weet dat Jezus erbij is. Zou je met de auto naar de kerk gaan/op de koffie gaan als Jezus naast je in de auto zat (en bedenk dan eens dat Hij dat in feite wel degelijk doet)? Zou je in het vliegtuig stappen?
Best kans dat je dan nog steeds andere antwoorden krijgt dan als je de vragen aan de vorige generaties had gesteld. Maar als je de vragen zó stelt, is het geen glijdende schaal meer. Want dan is er gebouwd op iets (zeg maar gerust iemand) die niet kan glijden.
Kan er bij ons steeds meer mee door? Verzetten we de bakens? Die vragen klinken nog wel eens in verwijtende zin. De dominees waarschuwen minder tegen zonden. Vooral die zonden waarmee ze op gevoelige tenen treden. En die laatste zijn er tegenwoordig in overvloed.
Geit en kool worden gespaard. En kerkenraden laten het allemaal maar gebeuren….
Dat wij al enkele decennia grote verschuivingen meemaken op diverse terreinen, en niet het minst op ethisch gebied, valt niet te ontkennen.
Orthodoxe christenen zouden zich vooral tegen dat laatste verzetten, om uiteindelijk alsnog te capituleren. We zouden eveneens trendvolgers zijn, zij het met enige vertraging. Om wat te noemen: het is nog niet zo lang geleden dat ‘wij’ een spaarzamenlijk gebruik maakten van een vervoermiddel op zondag.
Vandaag leggen hele volksstammen vele kilometers af, alleen al om de dominee van hun smaak te horen, maar vermoedelijk nog meer om de gemeente aan te doen waar men zich prettig voelt. Daarnaast is het niet meer vanzelfsprekend om twee maal ’s zondags ter kerke te gaan.
Gelezen in de Waarheidsvriend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara schreef:Ds. Belder noemt het: De bakens verzetten.
Kan er bij ons steeds meer mee door? Verzetten we de bakens? Die vragen klinken nog wel eens in verwijtende zin. De dominees waarschuwen minder tegen zonden. Vooral die zonden waarmee ze op gevoelige tenen treden. En die laatste zijn er tegenwoordig in overvloed.
Dat wij al enkele decennia grote verschuivingen meemaken op diverse terreinen, en niet het minst op ethisch gebied, valt niet te ontkennen.
Orthodoxe christenen zouden zich vooral tegen dat laatste verzetten, om uiteindelijk alsnog te capituleren. We zouden eveneens trendvolgers zijn, zij het met enige vertraging. Om wat te noemen: het is nog niet zo lang geleden dat ‘wij’ een spaarzamenlijk gebruik maakten van een vervoermiddel op zondag.
Vandaag leggen hele volksstammen vele kilometers af, alleen al om de dominee van hun smaak te horen, maar vermoedelijk nog meer om de gemeente aan te doen waar men zich prettig voelt. Daarnaast is het niet meer vanzelfsprekend om twee maal ’s zondags ter kerke te gaan.
Is dit het hele stuk?
Nee. Volgens mij mag dat niet. Toch @Tiberius? Ik kan het je wel per pb toesturen als je dat wilt.
Is dit het hele stuk?
Nee. Volgens mij mag dat niet. Toch @Tiberius? Ik kan het je wel per pb toesturen als je dat wilt.
Mag gerust ja. Nu lijkt het wat uit de lucht te vallen allemaal.
Is het probleem nu het gebruik maken van vervoermiddelen op zondag, of het zoeken naar een dominee of kerk die je bevalt?
Het tweede vind ik problematischer dan het eerste.
De glijdende schaal ziet er bij het eerste vaak zo uit.
1 Het mag niet van God.
2 Het hoort niet.
3 Het mag af en toe, maar niet op zondag.
4 Het mag gewoon, waar hebben we ooit moeilijk over gedaan?
Dat ging zo bij radio, tv, de pc, de bioscoop, het pretpark, internet, mobiele telefoon, Monopoly, foto's maken, voetballen, reizen met de trein... om maar wat te noemen.
Dat kán problematisch zijn. Maar het kan ook zijn dat we te snel in die eerste fase zijn geschoten. Zoals Kranendonk pas in het RD schreef: Gebruik niet te grote woorden, voor principes ga je de brandstapel op. Als je al te vaak "wolf!" roept, gelooft op een bepaald moment niemand je meer, ook al is er dan echt eentje op weg naar het dorp.
John Galt schreef:
De glijdende schaal ziet er bij het eerste vaak zo uit.
1 Het mag niet van God.
2 Het hoort niet.
3 Het mag af en toe, maar niet op zondag.
4 Het mag gewoon, waar hebben we ooit moeilijk over gedaan?
Bij een glijdende schaal moet elke volgende stap een vergrotende stap zijn. Dat is bij jou niet het geval.
Ik denk dat als de verreden km doordeweeks in de loop van de tijd worden bezien dat er - relatief gezien - zondags helemaal niet meer word gereden.
Mijn opa ging nog met gespan (rijtuig met paard) naar de kerk. Nu doet niemand dat meer. De redenering van ds. Belder volgend wordt de zondagsheiliging anno 2020 beter eerbiedigd dan in 1950.
We zien de bakens niet, en de gestrande schepen geven we geen acht op. Ik ben wel eens bang, dat een oordeel van verharding over ons komt. Dit komt zeker, en na de verharding volgt zeker de verwoesting.
God kwam met een wereldwijde pandemie, doch we letten er niet op
Er wordt gepraat over een doden op verzoek, als men het leven voltooit acht.
In de moederschoot worden velen vermoord.
Bloedschulden raken aan bloedschulden
Zouden we niet moeten luisteren wat Hosea in des Heeren Naam sprak?
HOORT des HEEREN woord, gij kinderen Israëls; want de HEERE heeft een twist met de inwoners des lands, omdat er geen trouw, noch weldadigheid, noch kennis Gods in het land is,
2 Maar vloeken en liegen, en doodslaan, en stelen, en overspel doen; zij breken door, en bloedschulden raken aan bloedschulden.
3 Daarom zal het land treuren, en een iegelijk die daarin woont, kwelen, met het gedierte des velds en met het gevogelte des hemels, ja, ook de vissen der zee zullen weggeraapt worden.
4 Doch niemand twiste noch bestraffe iemand; want uw volk is als die met den priester twisten.
5 Daarom zult gij vallen bij dag, ja, zelfs de profeet zal met u vallen bij nacht; en Ik zal uw moeder uitroeien.
6 Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen; dewijl gij de wet uws Gods vergeten hebt, zal Ik ook uw kinderen vergeten.
7 Gelijk zij meerder geworden zijn, alzo hebben zij tegen Mij gezondigd; Ik zal hunlieder eer in schande veranderen.
8 Zij eten de zonde Mijns volks, en verlangen, een ieder met zijn ziel, naar hun ongerechtigheid.
9 Daarom, gelijk het volk, alzo zal de priester zijn; en Ik zal zijn wegen over hem bezoeken en zijn handelingen hem vergelden.
10 En zij zullen eten, maar niet zat worden, zullen hoereren, maar niet uitbreken in menigte; want zij hebben nagelaten den HEERE in achting te nemen.
11 Hoererij en wijn en most neemt het hart weg.
12 Mijn volk vraagt zijn hout, en zijn stok zal het hem bekendmaken; want de geest der hoererijen verleidt hen, dat zij van onder hun God weghoereren.
13 Op de hoogten der bergen offeren zij en op de heuvelen roken zij, onder een eik en populier en iepenboom, omdat derzelver schaduw goed is; daarom hoereren uw dochters, en uw bruiden bedrijven overspel.
14 Ik zal over uw dochters geen bezoeking doen omdat zij hoereren, en over uw bruiden omdat zij overspel doen; want zij zelven scheiden zich af met de hoeren en offeren met de snoodste hoeren; het volk dan, dat geen verstand heeft, zal omgekeerd worden.
15 Zo gij, o Israël, wilt hoereren, dat immers Juda niet schuldig worde; komt gij toch niet te Gilgal, en gaat niet op naar Beth-Aven, en zweert niet: Zo waarachtig als de HEERE leeft.
16 Want Israël is onbandig als een onbandige koe; nu zal hen de HEERE weiden als een lam in de ruimte.
17 Efraïm is vergezeld met de afgoden, laat hem varen.
18 Hunlieder zuiperij is afvallig; zij doen niets dan hoereren; haar schilden (het is een schande!) beminnen het woord: Geeft.
19 Een wind heeft haar gebonden in zijn vleugelen, en zij zullen beschaamd worden vanwege hun offeranden.
En denk ook aan wat er in de kerken speelt. In ons land, in Duitsland en wereldwijd. Zie ook wat ik geciteerd heb (wat deels is geknipt) aangaande de toestand voor de kerken in Duitsland. Hoe er naar mijn overtuiging wel degelijk uit de kerk een antichristelijke macht kan ontstaan. Ds. Latzel, voor zover ik het kan beluisteren, toch geen bevindelijk prediker zoals wij gewend zijn, maar die wel het Woord het Woord wil laten, wordt als een zonderling beschouwd. En moet hij zwijgen? En mag hij niet de woorden Gods spreken? Zal God dit dan dulden? En Zich niet wreken aan een volk als wij zijn?
-DIA- schreef:We zien de bakens niet, en de gestrande schepen geven we geen acht op. Ik ben wel eens bang, dat een oordeel van verharding over ons komt. Dit komt zeker, en na de verharding volgt zeker de verwoesting.
God kwam met een wereldwijde pandemie, doch we letten er niet op
Er wordt gepraat over een doden op verzoek, als men het leven voltooit acht.
In de moederschoot worden velen vermoord.
Bloedschulden raken aan bloedschulden
Zouden we niet moeten luisteren wat Hosea in des Heeren Naam sprak?
Inderdaad DIA. Alles wordt beredeneerd en goedgepraat. Daar maak ik mezelf ook net zo goed schuldig aan!
Ik hoor het nog vaak, in mijn binnenste, kind, de ene zonde zet de deur naar de andere open.
Natuurlijk is er geen principieel bezwaar tegen draaiende wielen, zoals we tot in de jaren '60 jaren zagen. (zelfs kinderwagens mochten niet naar de kerk)
Waar sloeg dat op?
Maar die eenvoudige mensen zagen wel het gevolg ervan!
En ik hoor het nu ook zelfs gematigde predikanten zeggen, men zoekt iets van hun gading, kerkshoppen.
Maar dat zal dan wel weer anders uitgelegd kunnen worden.