Geen vruchten op de prediking?

Pim
Contacteer:

Geen vruchten op de prediking?

Bericht door Pim »

Regelmatig lezen en horen we dat er zo weinig vrucht is op de prediking of opmerkingen van die orde. Zoals ik al eerder heb gezegd blijft het dan naar mijn mening bij vage omschrijvingen als 'schuld van de kerk', zonder concreet te worden. Waar die schuld dan in gelegen is.
Afgelopen weekend las ik een preek van Spurgeon waar iets over de vruchten op het werk van een arbeider in Gods Koninkrijk gezegd werd. Eerlijk gezegd andere taal dan we tegenwoordig veel horen....

Wat zijn jullie gedachten n.a.v. onderstaand stuk?
Laat iedere arbeider die geen goed resultaat van zijn arbeid ziet, zich deze vraag eens stellen: Hebt u al deze dingen gedaan naar Gods Woord? Kom. Hebt u het evangelie gepreekt?
Was het wel het evangelie? Was het Christus die u predikte, of alleen maar iets over Christus? Kom. Gaf u de mensen brood, of gaf u ze borden om het brood op te leggen en messen om het mee te snijden? Gaf u hun te drinken, of gaf u hun de beker waaruit ze zouden kunnen drinken? Sommige preken zijn niet het Evangelie. Het is als het mes dat naar de kaas ruikt, maar het is niet de kaas zelf. Let daar op.
Als u het Evangelie bracht, heeft u het dan goed gebracht? Heeft u het met liefde, ernstig, duidelijk gebracht? Als u spreekt in een deftige taal met veel moeilijke woorden, begrijpen de gewone mensen niet wat het wil zeggen. U kunt niet verwachten dat God u zegent tenzij u het Evangelie op een eenvoudige manier brengt.Heeft u het woord gepreekt met liefde, met heel uw hart, uzelf erin geworpen alsof de bekering van uw toehoorders uw eigen hart.betrof? Heeft u vooraf ook gebeden?" Komt u de kansel op zonder dat uw gebeden eraan vooraf zijn gegaan? Komt u ook zonder gebed weer naar beneden? Geeft u ook catechisatie zonder te bid-
den? Als dat zo is, heeft u niet gevraagd om de zegen en is het geen wonder dat die ook niet gekomen is.
Andere vraag: "Is uw gedrag een voorbeeld dat uw leer ondersteunt? Broeders, hebben wij geleefd zoals wij hebben gepredikt? Zusters, leeft u zoals u het op de zondagsschool de kinderen voorhoudt? Dat zijn vragen die we moeten beantwoorden, anders zou God ons misschien antwoorden: "Nee, u hebt niet naar Mijn Woord gedaan. Het was niet mijn evangelie dat u predikte. U was een denker, u hebt uw eigen gedachten gedacht. Ik heb nooit beloofd om uw gedachten te zegenen, maar alleen mijn geopenbaarde waarheid.
u sprak zonder liefde. U probeerde uzelf te verheerlijken door uw redenaarskunst. U gaf er verder weinig om of er zielen werden gered of niet." Veronderstel dat God naar u wijst en zegt: "Uw gedrag was in tegenspraak met wat u leerde." Wat heeft u dan om in het gebed voor te pleiten? Kom, laten wij ons gedrag veranderen. Laten wij trachten tot de hoogste trap van gehoorzaamheid te komen met de hulp van Gods Geest. Niet dat we succes kunnen verdienen, maar we kunnen het vragen als we handelen naar Gods voorschriften. Paulus plant, Apollos maakt nat, maar God laat het groeien.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Kan dat stukje niet op prekenweb?
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Majorca

Bericht door Majorca »

ik denk dat de huidige predikers, die zo weinig vrucht waarnemen, zich dit soort dingen wel terdege afvragen.

We zouden ons ook eens af moeten vragen (en dat mis ik in dit stukje) of het niet een laaghangend oordeel is dat er zo weinig tekenen van leven waargenomen worden. De Heere kan de kandelaar wegnemen. Zijn we dáár ook weleens bevreesd voor? Waar gaat de mare nog door een gemeente dat er iemand krachtdadig bekeerd is - in de schuld gezet, ontdekt aan eigen verlorenheid maar ook in de ruimte gebracht?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bedankt Pim.

Majorca: Wordt er nog in bekering geloofd?

Ik sprak laatst met een jongen die was gaan bidden met zijn vrienden. Ze hadden zondig en werelds geleefd en wilden er mee breken. Ze baden om vergeving en om de Heilige Geest. En ze hoorden een wind, maar er was geen wind en grote vreugde en rust daalde op hun neer. Sindsdien geloven ze met vreugde en volgen ze God, maar door de gemeente worden ze voor gek verklaard. Ze mogen zeker niet aan het avondmaal.

En Spurgeon heeft gelijk. Het evangelie heeft meer kracht dan 100000 boeken en preken bevindelijk geneuzel.

[Aangepast op 16/11/04 door Kaw]
gerrit de 2e
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door Majorca
ik denk dat de huidige predikers, die zo weinig vrucht waarnemen, zich dit soort dingen wel terdege afvragen.
Tja, dat merken we....
Het heeft de volle aandacht gehad, laatstgehouden synode.
"Rijkdom geeft geen wijsheid, maar vervangt het "
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Kaw
Bedankt Pim.

Ik sprak laatst met een jongen die was gaan bidden met zijn vrienden. Ze hadden zondig en werelds geleefd en wilden er mee breken. Ze baden om vergeving en om de Heilige Geest. En ze hoorden een wind, maar er was geen wind en grote vreugde en rust daalde op hun neer. Sindsdien geloven ze met vreugde en volgen ze God, maar door de gemeente worden ze voor gek verklaard. Ze mogen zeker niet aan het avondmaal.

En Spurgeon heeft gelijk. Het evangelie heeft meer kracht dan 100000 boeken en preken bevindelijk geneuzel.

Ik ben bang dat Spurgeon daar ook zéér zijn vragen bij zou hebben. Je kunt Spurgeon niet zomaar voor elk oppervlakkig dopers karretje spannen, hoor! [zie het topic "De toeleidende weg bij Spurgeon"]

Overigens als het over dit soort zaken gaat raad ik je zeer sterk het boek van de opwekkingsprediker Jonathan Edwards aan (Religious Affections). Hij heeft veel meegemaakt wat op werk van de Geest leek, tijdens de opwekkingen onder zijn predking, maar wist scherp (op Bijbelse gronden) te onderscheiden tussen schijn en zijn. Er is veel nabijkomend werk. Ook Edwards wijst daar zeer scherp op.
Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door gerrit de 2e
Tja, dat merken we....
Het heeft de volle aandacht gehad, laatstgehouden synode.

Het heeft veel aandacht bij kerkvisitaties, en ik weet van enkele predikanten (zo veel ken ik er nou ook weer niet) dat ze er slapeloze nachten van hebben, die ze worstelend voor Gods aangezicht doorbrengen.

Daarom vind ik je reactie volstrekt ongepast.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bedankt Pim.

Ik ben bang dat Spurgeon daar ook zéér zijn vragen bij zou hebben. Je kunt Spurgeon niet zomaar voor elk oppervlakkig dopers karretje spannen, hoor! [zie het topic "De toeleidende weg bij Spurgeon"]

Overigens als het over dit soort zaken gaat raad ik je zeer sterk het boek van de opwekkingsprediker Jonathan Edwards aan (Religious Affections). Hij heeft veel meegemaakt wat op werk van de Geest leek, tijdens de opwekkingen onder zijn predking, maar wist scherp (op Bijbelse gronden) te onderscheiden tussen schijn en zijn. Er is veel nabijkomend werk. Ook Edwards wijst daar zeer scherp op.
Ik was eerst ook heel afwachtend, maar na 1 jaar lopen ze nog met hun hoofd in de wolken om het zo te zeggen en zie ik geen blijk van afval. Ik sprak hem dus laatst, maar dit gebeuren speelde meer dan een jaar daarvoor.
Sorry hoor, maar zijn wij gewoon niet zo ongelovig geworden dat we niet meer geloven in de wonderbare en uiterst krachtdadige werking van Gods Geest?

Het karretje spannen met Spurgeon? Dat snap ik niet goed. Was hij niet de man die elke dienst God mocht danken dat er weer mensen bekeert waren onder zijn prediking?
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Majorca,

Vind jij niet dat de schuld zo vaak in het vage blijft? Wanneer lees je nou eens van mensen (gemeenteleden en predikanten) die belijden fouten te maken en te kort schieten. Tuurlijk iedereen zegt dat alles met zonde besmet is en tekort schiet, maar ondertussen verandert er niets.

Spurgeon maakt de oorzaak hier voor de arbeiders concreet. Overigens ook voor de gehele kerk en voor het individu, maar daar gaat het nu niet over..

Wat is nu in onze tijd de concrete schuld (van alle partijen)?
Hartelijke groet,

Pim.

Majorca

Bericht door Majorca »

Beste Kaw,

Spurgeon zou nooit mensen de hand opleggen die een onbijbels bekeringsverhaal vertellen. God werkt niet door visionaire belevenissen, maar heel eenvoudig door Woord en Geest. Het Woord heeft het primaat. En ik hoor niets over de werking van het Woord in het verhaal dat jij schetst. En met je hoofd in de wolken lopen wordt in de bijbel nergens als kenmerk van genade gegeven. Het is wellicht eerder het kenmerk van een tijdgeloof, wondergeloof of een schijngeloof. Mochten we er maar bang voor zijn. (let wel: ik veroordeel deze jongens die jij noemt niet, want het kan best zijn dat hun bekering heel anders verlopen is. maar als het alleen is wat jij er van schrijft, dan is het tekort voor de eeuwigheid - zo eerlijk zullen we met de bijbel in de hand moeten zijn. De bijbel pleistert niet met loze kalk).
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Please on-topic mensen.
Hartelijke groet,

Pim.

Majorca

Bericht door Majorca »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Please on-topic mensen.
o sorry, het ging over het gegeven (volgens Kaw) dat de Geest wel degelijk werkt, maar dat het miskend zou worden. Lijkt me heel on-topic. Want dan zou er een heel andere schuld zijn dan die Spurgeon aanhaalt, of die waar ik aandacht voor vraag.
Maar ik laat zien, dat met het voorbeeld wat hij noemt, Kaw niet echt een sterk punt heeft.

Dus als je met on-topic bedoelt dat we maar weer over die 2 andere mogelijkheden gaan spreken - mij best.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Beste Kaw,

Spurgeon zou nooit mensen de hand opleggen die een onbijbels bekeringsverhaal vertellen. God werkt niet door visionaire belevenissen, maar heel eenvoudig door Woord en Geest. Het Woord heeft het primaat. En ik hoor niets over de werking van het Woord in het verhaal dat jij schetst. En met je hoofd in de wolken lopen wordt in de bijbel nergens als kenmerk van genade gegeven. Het is wellicht eerder het kenmerk van een tijdgeloof, wondergeloof of een schijngeloof. Mochten we er maar bang voor zijn. (let wel: ik veroordeel deze jongens die jij noemt niet, want het kan best zijn dat hun bekering heel anders verlopen is. maar als het alleen is wat jij er van schrijft, dan is het tekort voor de eeuwigheid - zo eerlijk zullen we met de bijbel in de hand moeten zijn. De bijbel pleistert niet met loze kalk).
Kijk dat bedoel ik dus. Deze jongens die op hun knieën kwamen, door wat dan ook (bijbel/preek), en na schuldbelijdenis ervoeren dat ze de Heilige Geest mochten ontvangen, komen dus bijbels te kort voor de eeuwigheid? Net als die 3000 mensen op de Pinksterdag misschien?

Niet met de bijbel in de hand komen ze te kort, maar met de oudvaderfanclub in de hand komen ze te kort. De toeleidende weg is te kort, de bekering te krachtdadig en de daders te jong. Het gaat niet volgens de standen van Moerkerken, dus het kan niet.

En met het hoofd in de wolken, was gewoon een te kort geschoten uitdrukking van mij dat ze nog steeds een enorme vreugde vonden in God en daaruit ook leefden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Sorry. We vechten het wel uit via U2U.
Majorca

Bericht door Majorca »

Beste Kaw,

Kijk dat bedoel ik dus. Deze jongens die op hun knieën kwamen, door wat dan ook (bijbel/preek), en na schuldbelijdenis ervoeren dat ze de Heilige Geest mochten ontvangen, komen dus bijbels te kort voor de eeuwigheid? Net als die 3000 mensen op de Pinksterdag misschien?

Niet met de bijbel in de hand komen ze te kort, maar met de oudvaderfanclub in de hand komen ze te kort. De toeleidende weg is te kort, de bekering te krachtdadig en de daders te jong. Het gaat niet volgens de standen van Moerkerken, dus het kan niet.

En met het hoofd in de wolken, was gewoon een te kort geschoten uitdrukking van mij dat ze nog steeds een enorme vreugde vonden in God en daaruit ook leefden.
Bij de Pinksterlingen was het wel het krachtdadige Woord dat doel trof. Daar hoorde ik in jouw verhaal niets van. Ook lezen we daar van verslagenheid in het hart. Dat is ook heel wat anders dan jij schetste. Dit zijn wel dingen die er terdege toe doen. Voel je?
Plaats reactie