Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Ja joh lekker doen. Maak allemaal niet uit. Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Ik heb weer even mijn werkstress eruit kunnen lachen. Bedankt DDD. Welterusten.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
-
- Verbannen
Onzin. Als een ouderling uit 's-Gravenpolder op de evangelisatiepost in Merksem een preek leest van ds. A.T. Vergunst over Psalm 77 (die pas ook bij ons is gelezen), dan zegt dat heel veel, zo niet alles. Het zegt namelijk dat er wel degelijk een aanpassing gemaakt wordt en dat er rekening gehouden wordt met wie de luisteraars zijn.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dat weerlegt de stelling van DDD niet.Jantje schreef:Onzin. Als een ouderling uit 's-Gravenpolder op de evangelisatiepost in Merksem een preek leest van ds. A.T. Vergunst over Psalm 77 (die pas ook bij ons is gelezen), dan zegt dat heel veel, zo niet alles. Het zegt namelijk dat er wel degelijk een aanpassing gemaakt wordt en dat er rekening gehouden wordt met wie de luisteraars zijn.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Maar je toelichting gaat vele malen verder dan ik bedoelde. Dus heb je niet goed gelezen, maar juist gedaan wat je vond dat we niet moesten doen, nl je eigen interpretatie gegeven.DDD schreef:Daar zijn wij het dan toch echt niet over eens. De opmerking van Zeeuw richting Ad Anker was in dit geval mijns inziens onterecht en daar heb ik een toelichting op gegeven.Jantje schreef:Nee. Je leest goed tussen de regels door. Té goed... En vervolgens fantaseer je er zelf nog wat bij. Zoiets noemen ze met een mooi woord ook wel 'inlegkunde'.
GGotK schreef:Dat weerlegt de stelling van DDD niet.Jantje schreef:Onzin. Als een ouderling uit 's-Gravenpolder op de evangelisatiepost in Merksem een preek leest van ds. A.T. Vergunst over Psalm 77 (die pas ook bij ons is gelezen), dan zegt dat heel veel, zo niet alles. Het zegt namelijk dat er wel degelijk een aanpassing gemaakt wordt en dat er rekening gehouden wordt met wie de luisteraars zijn.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Ik weet dat er bij (oud) evangelisten wel gedachten zijn geweest tot het komen van een vorm van missionaire gemeente.
Maar dat lijkt toch een brug te ver. In andere kerkverbanden is daar meer ruimte voor.
- Delftenaar
De gemeente De Wegwijzer in Almere is de enige missionaire gemeente die ontstaan is vanuit het evangelisatiewerk van de GG. Alleen heeft de GG zich daar al zo'n 20 jaar geleden uit teruggetrokken.
Natuurlijk bedoelde je dat niet. Omdat je namelijk niet goed las wat er stond. Dat was mijn hele punt;-)Zeeuw schreef:Maar je toelichting gaat vele malen verder dan ik bedoelde. Dus heb je niet goed gelezen, maar juist gedaan wat je vond dat we niet moesten doen, nl je eigen interpretatie gegeven.DDD schreef:Daar zijn wij het dan toch echt niet over eens. De opmerking van Zeeuw richting Ad Anker was in dit geval mijns inziens onterecht en daar heb ik een toelichting op gegeven.Jantje schreef:Nee. Je leest goed tussen de regels door. Té goed... En vervolgens fantaseer je er zelf nog wat bij. Zoiets noemen ze met een mooi woord ook wel 'inlegkunde'.
Overigens heb ik nooit gezegd dat je niet je eigen interpretatie zou moeten geven.
Je laatste twee vragen geven het antwoord op je vraag weer.Silo schreef:In de Ger. Gem. bestaan al jaren lang evangelisatieposten. Op sommige posten worden ook al jarenlang op zondag twee diensten gehouden door een evangelist die mag preken. Je zou verwachten dat er na zoveel jaren ook wat gezinnen en andere leden zich hebben aangesloten bij de posten als lid. Bijvoorbeeld door verhuizing. Hoe kan het dat na zoveel jaar nog geen enkele evangelisatiepost formeel is omgevormd tot gemeente, dus met ambten en sacramenten? En dan bijv. wel met een prekende evangelist om de evangelisatiefunctie te behouden? Is nog geen enkele evangelisatiepost daar groot genoeg voor qua ledenaantal?
Voor een missionaire gemeente is een bepaald minimum ledenaantal nodig, de ambten moeten immers vervuld kunnen worden, anders is de gemeente niet levensvatbaar. Ik schat in dat dat bij de evangelisatieposten (nog) niet het geval is.
Daarnaast is een missionair voorganger nodig (wat jij prekende evangelist noemt). Dat zouden de huidige evangelisten kunnen zijn, met wat extra opleiding op het gebied van exegese en homiletiek
Bovendien, wat Bezorgd en DDD al noemen, passen missionaire activiteiten niet zo goed bij het kerkverband.
- FlyingEagle
Alleen niet ontstaan vanuit een bestaande evangelisatiepost maar vanuit het evangelisatiewerk van de GG te Lelystad. Dan ben je niet gebonden aan het deputaatschap en heb je meer mogelijkheden.Delftenaar schreef:De gemeente De Wegwijzer in Almere is de enige missionaire gemeente die ontstaan is vanuit het evangelisatiewerk van de GG. Alleen heeft de GG zich daar al zo'n 20 jaar geleden uit teruggetrokken.
Als je praat over dingen waar je geen verstand van hebt, kun je ook overwegen je mond te houden. Want dit komt niet erg slim op mij over.Simon0612 schreef:Ja joh lekker doen. Maak allemaal niet uit. Er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken. Ik heb weer even mijn werkstress eruit kunnen lachen. Bedankt DDD. Welterusten.DDD schreef:Ik blijf er toch bij dat het zo werkt. Maar deze discussie kwam pas al op dit forum langs.
Er is wel degelijk een bewust impliciet beleid om niet te komen tot verzelfstandiging, en een expliciet beleid om niet te komen tot missionaire gemeenten. Daarom, althans vanwege de doorwerking van dat beleid in de classis, is de gemeente in Almere ook naar een ander kerkverband over moeten gaan.
Het kamerlid Segers heeft hier nog niet zolang geleden een droevige bladzijde uit een boekje over open gedaan, en voor mensen die de verslagen van synodes lezen en het blad van de Evangelisatie is mijn conclusie eenvoudig te trekken.
Ik heb wel eens zo'n evangelisatiepost bezocht en ook wel eens in de coronatijd meegekeken via Youtube. Wat ik dan zag, was een kopie van een gmiddelde Ger Gem. Als je niet zou weten dat het een evangelisatiepost was, zou je het niet merken.
Dan vraag ik me af: Waarom is dat? Als wij zending bedrijven in Papua, dan passen we onze diensten aan de lokale cultuur aan. We zingen met ritme, we preken in begrijpelijke taal. Maar als we zending bedrijven in Brabant of Vlaanderen, zingen we op hele noten bij een pijporgel en houden we een zeer bevindelijke preek, met Statenvertalingjargon en al. Waarom sluiten we dan niet aan bij de belevingswereld van de geseculariseerde rooms-katholiek? Bijvoorbeeld door te zingen bij een piano of accordeon, om maar eens iets te noemen? Waarom zijn het kleine kopietjes van de midden-Ger Gems?
Dan vraag ik me af: Waarom is dat? Als wij zending bedrijven in Papua, dan passen we onze diensten aan de lokale cultuur aan. We zingen met ritme, we preken in begrijpelijke taal. Maar als we zending bedrijven in Brabant of Vlaanderen, zingen we op hele noten bij een pijporgel en houden we een zeer bevindelijke preek, met Statenvertalingjargon en al. Waarom sluiten we dan niet aan bij de belevingswereld van de geseculariseerde rooms-katholiek? Bijvoorbeeld door te zingen bij een piano of accordeon, om maar eens iets te noemen? Waarom zijn het kleine kopietjes van de midden-Ger Gems?
Who is John Galt? 

Dat komt omdat er anders vervreemding ontstaat met het kerkverband. En vervreemding betekent: minder meeleven, minder gebed, minder geld.John Galt schreef:Ik heb wel eens zo'n evangelisatiepost bezocht en ook wel eens in de coronatijd meegekeken via Youtube. Wat ik dan zag, was een kopie van een gmiddelde Ger Gem. Als je niet zou weten dat het een evangelisatiepost was, zou je het niet merken.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Toch jammer. De keren dat ik de evangelisatie post bezocht, werd ik als vreemde bijvoorbeeld ook niet aangesproken. Dat vind ik voor een 'normale' gemeente al kwalijk, maar voor een evangelisatiegemeente, die toch gericht zouden moeten zijn op gasten, des te kwalijkerTiberius schreef:Dat komt omdat er anders vervreemding ontstaat met het kerkverband. En vervreemding betekent: minder meeleven, minder gebed, minder geld.John Galt schreef:Ik heb wel eens zo'n evangelisatiepost bezocht en ook wel eens in de coronatijd meegekeken via Youtube. Wat ik dan zag, was een kopie van een gmiddelde Ger Gem. Als je niet zou weten dat het een evangelisatiepost was, zou je het niet merken.
Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 9S met Tapatalk
Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben. (Joh 8:12b)
Je mag gelijk hebben hoor. Al heb je het niet.DDD schreef:Natuurlijk bedoelde je dat niet. Omdat je namelijk niet goed las wat er stond. Dat was mijn hele punt;-)Zeeuw schreef:Maar je toelichting gaat vele malen verder dan ik bedoelde. Dus heb je niet goed gelezen, maar juist gedaan wat je vond dat we niet moesten doen, nl je eigen interpretatie gegeven.DDD schreef:Daar zijn wij het dan toch echt niet over eens. De opmerking van Zeeuw richting Ad Anker was in dit geval mijns inziens onterecht en daar heb ik een toelichting op gegeven.Jantje schreef:Nee. Je leest goed tussen de regels door. Té goed... En vervolgens fantaseer je er zelf nog wat bij. Zoiets noemen ze met een mooi woord ook wel 'inlegkunde'.
Overigens heb ik nooit gezegd dat je niet je eigen interpretatie zou moeten geven.