Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal

Ambtenaar

Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Meer dan uitstekend. Het christelijke geloof staat of valt niet met dit punt.
Het ambtsdragerschap wel, wat mij betreft.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Het geloof wordt gewerkt door het evangelie en wordt versterkt door de sacramenten. In onze belijdenissen zien we dat de sacramenten een wezenlijk onderdeel zijn van het geloofsleven van Gods kinderen. Tevens zijn de sacramenten een wezenlijk onderdeel van ons kerkelijk leven. Een ambtsdrager moet dan wel een hele goede reden hebben om een sacrament over te slaan. Hoewel in mijn kerkverband deze regel er niet is, kan ik de regel vanuit de CGK daarom ook goed begrijpen. Het H.A. is zo wezenlijk, dat kan niet gemist worden. Bij een gelovige niet, bij een ambtsdrager al helemaal niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Maar welke kant wil je op dan Philpot?
Ik snap dat nooit zo.
Het formulier is duidelijk. Zowel voor ouderlingen als diakenen.
Zonder HA gang voldoe je sowieso niet aan de eisen die gesteld worden voor het ambt.
Ik begrijp niet waar het verdedigen van HA mijdende ambtsdragers vandaan komt.
En helaas zie je het veel.
Ik heb moeite met de eenzeidige focus op het H.A..

Op die manier valt een bekeerd gemeentelid, die door aanvechting niet altijd deelneemt, buiten de boot. En een onbekeerd gemeentelid dit als automatisme aan het avondmaal gaat, omdat hij belijdenis heeft gedaan, is opeens geschikt als ambtsdrager.

Ik denk dat je voor de geschiktheid voor het ambt een spade dieper moet gaan, en het hele plaatje moet bekijken om te beoordelen of iemand geschikt is voor het ambt.
Zeker. Maar 'niet altijd deelnemen' is niet gelijk aan nooit deelnemen he. Ik denk juist dat mensen die niet altijd deelnemen, heel eerlijk kunnen zijn over de strijd die ze ervaren. Wat m.i. juist tot onderwijs kan zijn.
Ik vind dat ook heel lastig. Ik heb het Heilig Avondmaal meegemaakt, waarbij ik 'in de bank' echt voelde te moeten gaan, waarbij het aan tafel 'stil' bleef. En ook met heel veel schroom, waarbij het zo open ging aan de tafel.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Het gaat toch niet om de mensen die aangaan? En hoe en wat? Gaat het niet om de ontmoeting met de Koning der koningen?

Misschien kunnen we het beter erover hebben hoe goed en versterkend het HA is. Zodat de mensen die niet aangaan nog heilig jaloers mogen worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mara

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Ik heb moeite met de eenzeidige focus op het H.A..
Op die manier valt een bekeerd gemeentelid, die door aanvechting niet altijd deelneemt, buiten de boot. En een onbekeerd gemeentelid dit als automatisme aan het avondmaal gaat, omdat hij belijdenis heeft gedaan, is opeens geschikt als ambtsdrager.
Ik denk dat je voor de geschiktheid voor het ambt een spade dieper moet gaan, en het hele plaatje moet bekijken om te beoordelen of iemand geschikt is voor het ambt.
Dat ben ik met je eens!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Re: RE: Re: RE: Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Orchidee »

Herman schreef:
Orchidee schreef:Oneens! Wat je nu beweerd kan echt niet!
O, waar staat in de Bijbel dat het deelnemen aan het avondmaal zaligmakend werkt? Volgens mij nergens. We hebben daarom vastgelegd in de catechismus dat de verkonding van het Evangelie het geloof werkt en het deelnemen aan de Sacramenten het geloof verstrekt.
Ik zeg en beweer niet dat het avondmaal zaligmakend werkt, je legt me nu dingen in de mond die ik niet zeg!
Maar anderen de Weg wijzen en zelf die Weg niet weten kan NIET!
Sorry, ik val in herhaling, ik ga stoppen in deze discussie want we verzanden in welles/nietes en praat goed wat fout is, jammer!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

HersteldHervormd schreef:Het gaat toch niet om de mensen die aangaan? En hoe en wat? Gaat het niet om de ontmoeting met de Koning der koningen?

Misschien kunnen we het beter erover hebben hoe goed en versterkend het HA is. Zodat de mensen die niet aangaan nog heilig jaloers mogen worden.
Ik denk dat je dat laatste gesprek in de gemeente zeker moet plaatsvinden.
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Erskinees schreef:
Vervolgde schreef:
Tiberius schreef:Eens met Bezorgd. Ik denk dat avondmaalsmijding bij elk huis- en pastoraal bezoek ter sprake moet komen, omdat het niet is zoals het hoort. Als iemand belijdenis van zijn geloof heeft afgelegd, is er sowieso geen sprake van 'zomaar' aan gaan. Hij heeft zijn geloof duidelijk beleden.
Dus de belijdende gemeente bestaat enkel uit ware gelovigen die de rechtvaardigmaking deelachtig zijn?
Dat zou wel zo moeten zijn. In de praktijk is dat niet zo, maar het is wel de optimale situatie.
Zie ook hoe de HC, NGB en Calvijn spreken over de kerk (en dan dus niet de Kerk).
Waar is dat de Kerk en de kerk niet samenvallen. Ik weet niet of het zo zou moeten zijn.
Gods woord leert immers ook dat in de Kerk zullen zijn secten, etc.

Ook is het helder dat het doen van belijdenis zoals wij dat kennen een antwoord vormde op het verval in de kerk.
Met het doen van belijdenis ontstond de mogelijkheid tot een effectief hanteren van de christelijke tucht.
Dat is daarmee een heel ander doel dan het bevestigen van het door God geschonken geloof.

Helaas ziet men tegenwoordig de tucht niet meer en het ware geloof is afgegleden tot een geleerd lesje.
Dat roept de vraag op of de Kerk nog aanwezig is in de kerkjes van Nederland.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Vervolgde schreef:
Helaas ziet men tegenwoordig de tucht niet meer en het ware geloof is afgegleden tot een geleerd lesje.
Dat roept de vraag op of de Kerk nog aanwezig is in de kerkjes van Nederland.
U bent in de generaliserende modus?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Vervolgde schreef:[q
Ook is het helder dat het doen van belijdenis zoals wij dat kennen een antwoord vormde op het verval in de kerk.
Met het doen van belijdenis ontstond de mogelijkheid tot een effectief hanteren van de christelijke tucht.
Dat is daarmee een heel ander doel dan het bevestigen van het door God geschonken geloof.

.

Waar haal je dit vandaan?
Mara

Re: RE: Re: Pastorale zorg rond het Heilig Avondmaal (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Mara »

Orchidee schreef: Idd, je wilt toch voorbeelden hebben!
Orchidee, wordt er bij jullie nog gesepareerd in de Voorbereiding?
Als je in ruzie met je broer of ouders leeft, hoor je in feite niet aan te gaan. (als je niet alles in het werk hebt gesteld om het goed te krijgen)
Ik hoor dat (bij ons) nooit.
En zo zijn er meer voorbeelden te noemen.
Je kunt een keurige trouwe kerkganger zijn en toch... onwaardig aangaan.
En m.i. wordt dit toch te weinig gepreekt, zeker in de Voorbereiding.
Wat ik ook niet begrijp is dat mensen die aangegaan zijn het niet nodig vinden om de middagdienst (nabetrachting) bij te wonen.
Is dat niet net zo belangrijk?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Jazeker word er "gesepareerd" méér dan menigeen denkt (te weten)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Maar Mara heeft wel een punt, dat separatie nodig is.
En ja, ik heb soms ook het idee dat dit in sommige gemeenten minder gebeurd rondom het HA.
samanthi

Bericht door samanthi »

Orchidee schreef:Jazeker word er "gesepareerd" méér dan menigeen denkt (te weten)
Ja je bent in of je bent buiten Christus.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
samanthi

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Ik bevind mij in een traditie waar avondsmaalsmijding een groot probleem is. Een ambtsdrager die deze worstelingen kent of ook nog steeds heeft, kan een uitstekend pastoraal gehoor bieden aan deze problematiek. Uiteindelijk zal de oplossing voor de worstelende persoon van binnenuit moeten komen en niet op gezag van een derde. Dat is veel beter te verkiezen dan een soort van drammer, die zonder invoelingsvermogen de gemeente voor het blok zet.
Persoonlijk voel ik voor de lijn die in de CGK gehanteerd wordt. Een ambtsdrager die niet aan kan gaan, op grond van persoonlijke overwegingen, is ook niet geschikt om als ambtsdrager te functioneren. Vergelijk de Bijbelse normen ten aanzien van Avondmaal en de ambten.
Ik geloof niet dat dit in de CGK gehanteerd wordt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie