Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Inderdaad!

Waarom zo veroordelend? Begrijp je dan werkelijk niet de bezwaren die er zijn?

Alles wordt meteen van tafel geveegd, maar echt oog voor de bezwaren is er niet. 'Ach joh, die HSV kan makkelijk.' Of: 'Doe niet zo moeilijk joh, er is toch niets mis mee?'

Ik krijg het gevoel dat degenen die hier bezwaren maken, een beetje als bekrompen worden weggezet. En ondertussen wordt er nog een waardeoordeel over iemands zielenleven geveld ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Als we er goed over nadenken is dit draadje echt in en in triest.
Ik kan al die felle, liefdeloze en geesteloze kritiek op het initiatief ABCvanhetgeloof, niet anders zien dan een haat tegen het evangelie.
Verzet tegen de genade.

En zo is het vaak in onze gezindte.
En zo gaan we door, 'dank U Heere dat ik niet ben gelijk zij'
Veelal zonder zelf te durven erkennen dat we van genade leven.

*Maar we wisten het toch net iets beter dan die 'lichten'*

Het is voor eeuwig te kort..
Zoals de vorige reageerders al aangeven: dit is op de persoon spelen, en niet op de bal.

Als le liever niet hebt dat de "behoudenden" jouw geestelijk leven veroordelen, vanwege jouw positieve visie op ABCvanhetgeloof, dan moet je dat ook niet in omgekeerde richting doen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 01 jul 2020, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Wat ik wat problematisch vind is dat er vanuit de GG veel kritiek geleverd wordt op allerlei initiatieven maar men zelf nergens aan mee wil werken. Dat vind ik echt jammer.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Natuurlijk geldt dit ook voor mij.

Maar lees nu bv die reactie van Jantje weer.
Als of de HSV lezen schadelijk is voor je ziel en genade in de wegstaat.
Verschrikkelijk.
Er zijn talloze landen waar ze maar wat blij zouden zijn met een vertaling van het niveau van de HSV.
Maar omdat wij in onze ogen net nog een iets zuiverdere vertaling hebben, is alles wat anders is bagger?
Kom nou.

Maar het ging nu over de site ABCvanhetgeloof.
Er staat zoveel op wat waardevol is.
Maar nee hoor. Er worden wat geijkte termen gemist. Dus is gebruik van die site verwoestend voor je ziel.

Wit gepleisterde graven zijn we. Of nog erger.
Marion

Bericht door Marion »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Als we er goed over nadenken is dit draadje echt in en in triest.
Ik kan al die felle, liefdeloze en geesteloze kritiek op het initiatief ABCvanhetgeloof, niet anders zien dan een haat tegen het evangelie.
Verzet tegen de genade.

En zo is het vaak in onze gezindte.
En zo gaan we door, 'dank U Heere dat ik niet ben gelijk zij'
Veelal zonder zelf te durven erkennen dat we van genade leven.

*Maar we wisten het toch net iets beter dan die 'lichten'*

Het is voor eeuwig te kort..
Zoals de vorige reageerders al aangeven: dit is op de persoon spelen, en niet op de bal.

Als le liever niet hebt dat de "behoudenden" jouw geestelijk leven veroordelen, vanwege jouw positieve visie op ABCvanhetgeloof, dan moet je dat ook niet in omgekeerde richting doen.
Terechte opmerking van Philpot.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

FlyingEagle schreef:Wat ik wat problematisch vind is dat er vanuit de GG veel kritiek geleverd wordt op allerlei initiatieven maar men zelf nergens aan mee wil werken. Dat vind ik echt jammer.
Juist.
Werkelijk alles uit het negatieve.
Dat is ook het probleem.
Ook over uitleg van woorden en begrippen.
Het is pas goed als er eerst voor 80% van het artikel of de preek wordt gezegd wat het NIET is.
Maar zeg nu gewoon eens wat het WEL is.
Marion

Bericht door Marion »

FlyingEagle schreef:Wat ik wat problematisch vind is dat er vanuit de GG veel kritiek geleverd wordt op allerlei initiatieven maar men zelf nergens aan mee wil werken. Dat vind ik echt jammer.
Op de laatste synode is besloten om wel een soortgelijk initiatief te ontwikkelen. Daar wordt aan gewerkt in samenwerking met Jeugdbond en deputaatschap KGJO. Dus er wordt wel degelijk iets gedaan. Ik zou persoonlijk zeggen, trek ook hierin samen op met GGiN en OGGiN. Maar wie ben ik....
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Marion schreef:
Op de laatste synode is besloten om wel een soortgelijk initiatief te ontwikkelen. Daar wordt aan gewerkt in samenwerking met Jeugdbond en deputaatschap KGJO. Dus er wordt wel degelijk iets gedaan. Ik zou persoonlijk zeggen, trek ook hierin samen op met GGiN en OGGiN. Maar wie ben ik....

De Jeugdbond zelf werkt goed en fijn samen met LCJ. Maar dat mag dus blijkbaar niet.
FlyingEagle

Marion schreef:
Ik zou zeggen, doe mee met dit initiatief toen het ontstond, nu moet er als tegenhanger iets nieuws worden ontwikkeld.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Marion schreef:
Daar zit nu juist mijn grote probleem. En ik ben echt geen linkse GG'er (midden ofzo). Er lijkt de laatste tijd alleen maar samenwerking mogelijk te zijn met GGiN en soms OGGiN. Terwijl een groot deel van de gemeenten zich meer verbonden weet met HHK en Bewaar het Pand. Dat is voor mij echt een zorg. Zoek de samenwerking in de breedte en niet alleen met GGiN. Overigens is iedere vorm van samenwerking en herkenning alleen maar toe te juigen. Jammer dat de JBGG vaak schittert in afwezigheid.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Erskinees schreef:
Marion schreef:
Daar zit nu juist mijn grote probleem. En ik ben echt geen linkse GG'er (midden ofzo). Er lijkt de laatste tijd alleen maar samenwerking mogelijk te zijn met GGiN en soms OGGiN. Terwijl een groot deel van de gemeenten zich meer verbonden weet met HHK en Bewaar het Pand. Dat is voor mij echt een zorg. Zoek de samenwerking in de breedte en niet alleen met GGiN.
Dat snap ik ergens wel. Maar de GG en de GGiN hebben wel dezelfde wortels, 1907, en dezelfde schuld, 1953. Dus vanuit dat oogpunt snap ik dat er eerder een samenwerking tussen de GG en GGiN ontstaat dat dat dezelfde samenwerking ontstaat met de HHK/BhP waar men al veel eerder van gescheiden was.
FlyingEagle

Eens met Erskinees, het lijkt wel of er alleen maar naar rechts gekeken kan worden.

@Hoopvol, dat klopt wat je zegt, dezelfde wortels alleen wel uit elkaar gegroeid. Zolang de GGIN niet de hele GG kan accepteren zal het nooit wat worden met samenwerking.
Harmen

Bericht door Harmen »

Erskinees schreef:Er lijkt de laatste tijd alleen maar samenwerking mogelijk te zijn met GGiN en soms OGGiN. Terwijl een groot deel van de gemeenten zich meer verbonden weet met HHK en Bewaar het Pand. Dat is voor mij echt een zorg. Zoek de samenwerking in de breedte en niet alleen met GGiN. .
Waarschijnlijk wordt dit de komende tijd alleen nog maar duidelijker zichtbaar. Er zitten inmiddels zoveel mensen op bepaalde bestuurlijke posities die niets liever willen dan dit, dat ze hiermee doorgaan tot aan een fusie. Het is alleen pijnlijk dat heel veel leden graag veel bredere samenwerking zouden zien. Maar dat wordt niet serieus genomen.
JvW

Bericht door JvW »

Erskinees schreef:
Marion schreef:
Daar zit nu juist mijn grote probleem. En ik ben echt geen linkse GG'er (midden ofzo). Er lijkt de laatste tijd alleen maar samenwerking mogelijk te zijn met GGiN en soms OGGiN. Terwijl een groot deel van de gemeenten zich meer verbonden weet met HHK en Bewaar het Pand. Dat is voor mij echt een zorg. Zoek de samenwerking in de breedte en niet alleen met GGiN. Overigens is iedere vorm van samenwerking en herkenning alleen maar toe te juigen. Jammer dat de JBGG vaak schittert in afwezigheid.
Exact! Naar mijn idee mist die breedte echt de laatste tijd. Daarmee bedoel ik echt niet te zeggen dat er alleen maar samenwerking moet zijn met HHK/CGK/PKN, maar aan alle kanten.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

FlyingEagle schreef:Eens met Erskinees, het lijkt wel of er alleen maar naar rechts gekeken kan worden.

@Hoopvol, dat klopt wat je zegt, dezelfde wortels alleen wel uit elkaar gegroeid. Zolang de GGIN niet de hele GG kan accepteren zal het nooit wat worden met samenwerking.
Nee dat snap ik. En dat is ook erg jammer.
Plaats reactie