Beroepingswerk discussie [4]

Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Piet Puk »

Gewoon even een vraagje: wat heeft dit nog met beroepingswerk te maken? Is dit nodig voor het opstellen van een profiel 'welke predikant in een gemeente past'? Overigens ben ik van mening dat wij dit niet moeten gaan bepalen, maar goed ..
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

Piet Puk schreef:Gewoon even een vraagje: wat heeft dit nog met beroepingswerk te maken? Is dit nodig voor het opstellen van een profiel 'welke predikant in een gemeente past'? Overigens ben ik van mening dat wij dit niet moeten gaan bepalen, maar goed ..
Ja het is van wezenlijk belang... ook de kleuren der pyjama en de kleur van den tandenborstel.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik herinner me nog een gespreksonderwerp vele jaren geleden, omdat de de GG dominee van een dorp hier vlakbij, overigens gewoon in ambtskleding, in de supermarkt op heterdaad was betrapt tijdens het halen van een pak luiers voor zijn kinderen.

Men vond dat de dominee dat niet zelf moest doen - dat was uiterst ongepast. Hij moest maar iemand anders sturen.
Het lijkt net een mopje. :haha
Was het maar een grapje. Ik hoorde ook van een bekend boegbeeld in 1 van de kerken in de rechterflank van de Reformatorische gezindte. Werd erop aangesproken dat een dominee die bij de McDonalds eet absoluut niet kan. Het bleek een broer van hem te zijn geweest.

Een zekere nuchterheid kunnen we wel gebruiken. Al vind ik een dominee die op het voetbalveld staat mee te schreeuwen (zoals ik er ook 1 ken) ook niet gepast. Een zekere waardigheid moeten we als christenen behouden. Maar ik heb er ook moeite mee als niet dominees dat doen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 17 jun 2020, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door claus »

Is er bij iemand al bekend welke beslissingen het curatorium van de Gereformeerde Gemeenten tijdens haar vergaderingen van 15 en 17 juni heeft genomen? Of bijvoorbeeld student P.C. Vlot per 1 juli D.V. beroepbaar is verklaard?
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door BJD »

Johann Gottfried Walther schreef:Is superkomkommertijd ofzo?
goeiedag, nou. Soms denk je, het kan niet gekker. Maar jawel!
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Ik weet niet of ik een allergie heb tegen zwart. Maar in mijn jeugd liep de emeritus-dominee in zijn vrije tijd niet in het zwart, maar fietste hij in keurig grijs of blauw door het dorp. Het was een enorm oude man, dus hij droeg wel altijd een stropdas. Dat deed mijn vader toen ook nog.

Nu zijn er zelfs al mensen die een dominee met een zwarte stropdas gematigd noemen. Terwijl de hele cultuur informaliseert, maken sommige mensen er bezwaar tegen dat een dominee zonder stropdas loopt. Daar krijg ik inderdaad jeuk van.

In ieder geval vind ik de samenvatting van Mannetje en Marion nogal stigmatiserend. Dat zal aan mijn standplaatsgebondenheid liggen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik herinner me nog een gespreksonderwerp vele jaren geleden, omdat de de GG dominee van een dorp hier vlakbij, overigens gewoon in ambtskleding, in de supermarkt op heterdaad was betrapt tijdens het halen van een pak luiers voor zijn kinderen.

Men vond dat de dominee dat niet zelf moest doen - dat was uiterst ongepast. Hij moest maar iemand anders sturen.
Het lijkt net een mopje. :haha
Was het maar een grapje. Ik hoorde ook van een bekend boegbeeld in 1 van de kerken in de rechterflank van de Reformatorische gezindte. Werd erop aangesproken dat een dominee die bij de McDonalds eet absoluut niet kan. Het bleek een broer van hem te zijn geweest.

Een zekere nuchterheid kunnen we wel gebruiken. Al vind ik een dominee die op het voetbalveld staat mee te schreeuwen (zoals ik er ook 1 ken) ook niet gepast. Een zekere waardigheid moeten we als christenen behouden. Maar ik heb er ook moeite mee als niet dominees dat doen.
De opa van mijn man was van een eeneiige tweeling, hij is eens op het matje geroepen omdat hij op zondag op de tram zat...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Ik weet niet of ik een allergie heb tegen zwart. Maar in mijn jeugd liep de emeritus-dominee in zijn vrije tijd niet in het zwart, maar fietste hij in keurig grijs of blauw door het dorp. Het was een enorm oude man, dus hij droeg wel altijd een stropdas. Dat deed mijn vader toen ook nog.

Nu zijn er zelfs al mensen die een dominee met een zwarte stropdas gematigd noemen. Terwijl de hele cultuur informaliseert, maken sommige mensen er bezwaar tegen dat een dominee zonder stropdas loopt. Daar krijg ik inderdaad jeuk van.

In ieder geval vind ik de samenvatting van Mannetje en Marion nogal stigmatiserend. Dat zal aan mijn standplaatsgebondenheid liggen.
Huh? Doel je op mijn opmerking van zwart, zwart of zwart?

Wellicht had ik er dan aan toe moeten voegen dat deze beknopte samenvatting slechts weergaf wat ik in bepaalde kringen tegenkom en ben gekomen qua gedachtegoed en niet geheel mijn eigen opvatting is.

Maar bekijk foto's van GG-predikanten in de bladen van de gereformeerde gezindte en je zult niet veel tegenvoorbeelden van mijn samenvatting vinden.
-
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

Dat komt ook omdat ze altijd in functie worden geïnterviewd, en zelden in hun vrije tijd. In de jaren 70 gingen dominees van de GG als ze met vrienden en familie naar de stad of het strand gingen echt niet allemaal in een zwart pak, al zullen er ook genoeg zijn geweest die wél altijd een zwart pak droegen.

Maar het klopt dat ik ooit onze eigen dominee in een zwart pak tegenkwam in een museum. Dat was dan weer veel later.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Mistig schreef: :deg :deg :deg :deg
Ik vind deze groene spuugsmylies onpasselijk voor een forum dat fatsoen in haar vaandel wil dragen.
Sta er even bij stil: Dit doe je toch niet? Ook niet als je veilig achter een schermpje meent te zitten.
Sorry dat ik dit zeggen moet, maar ik vind dit niet respectvol voor de naaste, hoezeer we ook van mening kunnen verschillen.
Ik hoop dat we ons bewust gaan worden wat we eigenlijk met zo'n smiley zeggen. Persoonlijk zeg ik: Ik vind het onpasselijk, al mag dat dan ook ouderwets heten. Er heet tegenwoordig al zoveel ouderwets wat we graag in onze samenleving terug zouden wensen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Bourdon16 »

Als ik de reacties doorlees moet ik denken aan wat mijn zus eens aan de dominee vroeg toen hij op bezoek was.. ze vroeg of hij ook een zwarte pyjama had.. hij moest er hartelijk om lachen
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Mistig schreef: :deg :deg :deg :deg
Ik vind deze groene spuugsmylies onpasselijk voor een forum dat fatsoen in haar vaandel wil dragen.
Sta er even bij stil: Dit doe je toch niet? Ook niet als je veilig achter een schermpje meent te zitten.
Sorry dat ik dit zeggen moet, maar ik vind dit niet respectvol voor de naaste, hoezeer we ook van mening kunnen verschillen.
Ik hoop dat we ons bewust gaan worden wat we eigenlijk met zo'n smiley zeggen. Persoonlijk zeg ik: Ik vind het onpasselijk, al mag dat dan ook ouderwets heten. Er heet tegenwoordig al zoveel ouderwets wat we graag in onze samenleving terug zouden wensen.
Nou DIA, ik kots echt bijna van dit dwaze gezemel over overalls, pyama's en stropdassen. Dus ik vind het wel toepasselijk, eigenlijk.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:
Mistig schreef: :deg :deg :deg :deg
Ik vind deze groene spuugsmylies onpasselijk voor een forum dat fatsoen in haar vaandel wil dragen.
Sta er even bij stil: Dit doe je toch niet? Ook niet als je veilig achter een schermpje meent te zitten.
Sorry dat ik dit zeggen moet, maar ik vind dit niet respectvol voor de naaste, hoezeer we ook van mening kunnen verschillen.
Ik hoop dat we ons bewust gaan worden wat we eigenlijk met zo'n smiley zeggen. Persoonlijk zeg ik: Ik vind het onpasselijk, al mag dat dan ook ouderwets heten. Er heet tegenwoordig al zoveel ouderwets wat we graag in onze samenleving terug zouden wensen.
Nou DIA, ik kots echt bijna van dit dwaze gezemel over overalls, pyama's en stropdassen. Dus ik vind het wel toepasselijk, eigenlijk.
Past dit dan wel op een fatsoenlijk forum? Dit spreekt in feite grote afschuw uit naar een persoon ook soms. Beschuldigingen en verdachtmakingen en vooringenomenheid vind ik onpasselijk. Als je het lief wilt zeggen met een smiley kan het ook. Ik vindt overigens dat we overalls buiten dit topic vallen. :love
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Erskinees »

Je kan een grote afschuw hebben voor dingen die een bepaalde persoon zegt ("om te kotsen") maar dit niet op de persoon zelf betrekken. Je ziet zelf toch dat Mistig het :deg-teken betrekt op hetgeen geschreven wordt en niet op Jantje zelf?
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Je kan een grote afschuw hebben voor dingen die een bepaalde persoon zegt ("om te kotsen") maar dit niet op de persoon zelf betrekken. Je ziet zelf toch dat Mistig het :deg-teken betrekt op hetgeen geschreven wordt en niet op Jantje zelf?
Dat zie ik wel. Maar ik bedoel alleen dit symbool op zich, het spreekt van taalverruwing en daar (vindt ik dan) kunnen we ons beter verre van houden. Dan kunnen we nog beter kanseltaal gebruiken.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gesloten