Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Even wat vriendelijker mensen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Dat mag je vinden maar dat is niet mijn intentie.DDD schreef:Is dat geen spijkers op laag water zoeken? Misschien bidden ze wel ieder kwartier, maar als de kerkenraad verstandig is, slaan ze dat een keertje over en doet ieder dat voor zich, of niet natuurlijk.
Als het van zo’n gewicht is om nu al en op deze manier te beroepen dan mag m.i. een gemeenschappelijk gebed vooraf niet ontbreken.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
Ik denk dat veel Gemeenten student Vlot in iedergeval willen beroepen of tweetal.Bruna schreef:Dat mag je vinden maar dat is niet mijn intentie.DDD schreef:Is dat geen spijkers op laag water zoeken? Misschien bidden ze wel ieder kwartier, maar als de kerkenraad verstandig is, slaan ze dat een keertje over en doet ieder dat voor zich, of niet natuurlijk.
Als het van zo’n gewicht is om nu al en op deze manier te beroepen dan mag m.i. een gemeenschappelijk gebed vooraf niet ontbreken.
Het (kerk)leven gaat ook door.
En dat doen we dan maar zonder gezamenlijk vasten en bidden? Ik vraag me echt af of je dit kan en mag doen zonder gebed. En of je dan de zegen van God over dit beroep krijgt.Geytenbeekje schreef:Ik denk dat veel Gemeenten student Vlot in iedergeval willen beroepen of tweetal.Bruna schreef:Dat mag je vinden maar dat is niet mijn intentie.DDD schreef:Is dat geen spijkers op laag water zoeken? Misschien bidden ze wel ieder kwartier, maar als de kerkenraad verstandig is, slaan ze dat een keertje over en doet ieder dat voor zich, of niet natuurlijk.
-
Wie weet dat ze hebben op geroepen om het thuis persoonlijk te laten doen.Piet Puk schreef:En dat doen we dan maar zonder gezamenlijk vasten en bidden? Ik vraag me echt af of je dit kan en mag doen zonder gebed. En of je dan de zegen van God over dit beroep krijgt.Geytenbeekje schreef:Ik denk dat veel Gemeenten student Vlot in iedergeval willen beroepen of tweetal.Bruna schreef:Dat mag je vinden maar dat is niet mijn intentie.DDD schreef:Is dat geen spijkers op laag water zoeken? Misschien bidden ze wel ieder kwartier, maar als de kerkenraad verstandig is, slaan ze dat een keertje over en doet ieder dat voor zich, of niet natuurlijk.
Natuurlijk gaan in bijzondere tijden dit soort zaken ook anders.
De gemeente zal echt wel gevraagd zijn om de stemming in hun persoonlijk gebed op te dragen.
Laten we in dit soort zaken niet wettisch worden, maar dankbaar zijn dat er nog creatievelingen zijn die dienstbaar mogen zijn in de kerk om zulke creatieve stemmingen te verzinnen.
De gemeente zal echt wel gevraagd zijn om de stemming in hun persoonlijk gebed op te dragen.
Laten we in dit soort zaken niet wettisch worden, maar dankbaar zijn dat er nog creatievelingen zijn die dienstbaar mogen zijn in de kerk om zulke creatieve stemmingen te verzinnen.
Ik vind het helemaal zo belangrijk niet. Er is weinig keus en je krijgt altijd ongeveer hetzelfde, maar in de meeste gevallen niet, omdat er zo weinig keus is.Bruna schreef:Dat mag je vinden maar dat is niet mijn intentie.DDD schreef:Is dat geen spijkers op laag water zoeken? Misschien bidden ze wel ieder kwartier, maar als de kerkenraad verstandig is, slaan ze dat een keertje over en doet ieder dat voor zich, of niet natuurlijk.
Het is natuurlijk prima om te bidden of er wel (of juist niet) een kandidaat of predikant komt, al naar gelang je voorkeur. Zoals wij alles in het gebed mogen voorleggen. Maar ik zie werkelijk niet in waarom dat zonder gezamenlijk gebed niet zou kunnen. Vooral bij verkiezingen is het heel lastig om tot een gezamenlijk gebed te komen, dus soms is het ook meer ontstichtend dan stichtend, vooral als de voorganger zijn eigen smaak iets al te nadrukkelijk mee laat klinken in het gebed.
-
- Verbannen
Het feit dat Moerkapelle de eerste gemeente is die hem kandideert, geeft in ieder geval een signaal af wat mij hoopvol stemt.Geytenbeekje schreef:Ik denk dat veel Gemeenten student Vlot in iedergeval willen beroepen of tweetal.Bruna schreef:Dat mag je vinden maar dat is niet mijn intentie.DDD schreef:Is dat geen spijkers op laag water zoeken? Misschien bidden ze wel ieder kwartier, maar als de kerkenraad verstandig is, slaan ze dat een keertje over en doet ieder dat voor zich, of niet natuurlijk.
Wie het vatte kan, die vatte het!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Je hebt helemaal gelijk dat dit moet gebeuren onder het aanroepen van de Naam van de Heere. Maar zou het niet mogelijk om dat op de zondag voorafgaand ´gemeenschappelijk´ te doen en bij het openen van de avond met de dan aanwezigen, waarbij de gehele gemeente thuis ook bidt?Piet Puk schreef:En dat doen we dan maar zonder gezamenlijk vasten en bidden? Ik vraag me echt af of je dit kan en mag doen zonder gebed. En of je dan de zegen van God over dit beroep krijgt.Geytenbeekje schreef:Ik denk dat veel Gemeenten student Vlot in iedergeval willen beroepen of tweetal.Bruna schreef:Dat mag je vinden maar dat is niet mijn intentie.DDD schreef:Is dat geen spijkers op laag water zoeken? Misschien bidden ze wel ieder kwartier, maar als de kerkenraad verstandig is, slaan ze dat een keertje over en doet ieder dat voor zich, of niet natuurlijk.
Normaal gesproken zijn alleen mannelijke, belijdende leden aanwezig, terwijl ik toch mag hopen dat de vrouwen en de niet-belijdende leden ook meebidden.
Volgens mij is een beroep vruchteloos, wanneer je nalaat om in gezamenlijkheid te naderen tot Degene die Zijn knechten zendt. Alle creatieve constructies in bijzondere tijdsomstandigheden ten spijt.
Waar baseer je dat op?Piet Puk schreef:Volgens mij is een beroep vruchteloos, wanneer je nalaat om in gezamenlijkheid te naderen tot Degene die Zijn knechten zendt. Alle creatieve constructies in bijzondere tijdsomstandigheden ten spijt.
Als een kandidaat niet past in de gemeente dan moet je deze niet kandideren. Erg onsmakelijk om je eigen smaak naar voren te laten komen in een gebed namens de gemeente. Nog nooit gehoord zoiets. Een goed functionerende kerkenraad zet evenwichtige tweetallen.DDD schreef:Ik vind het helemaal zo belangrijk niet. Er is weinig keus en je krijgt altijd ongeveer hetzelfde, maar in de meeste gevallen niet, omdat er zo weinig keus is.Bruna schreef:Dat mag je vinden maar dat is niet mijn intentie.DDD schreef:Is dat geen spijkers op laag water zoeken? Misschien bidden ze wel ieder kwartier, maar als de kerkenraad verstandig is, slaan ze dat een keertje over en doet ieder dat voor zich, of niet natuurlijk.
Het is natuurlijk prima om te bidden of er wel (of juist niet) een kandidaat of predikant komt, al naar gelang je voorkeur. Zoals wij alles in het gebed mogen voorleggen. Maar ik zie werkelijk niet in waarom dat zonder gezamenlijk gebed niet zou kunnen. Vooral bij verkiezingen is het heel lastig om tot een gezamenlijk gebed te komen, dus soms is het ook meer ontstichtend dan stichtend, vooral als de voorganger zijn eigen smaak iets al te nadrukkelijk mee laat klinken in het gebed.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Het punt is natuurlijk dat het dus niet nagelaten wordt bij de mogelijkheden die ik noemde.Piet Puk schreef:Volgens mij is een beroep vruchteloos, wanneer je nalaat om in gezamenlijkheid te naderen tot Degene die Zijn knechten zendt. Alle creatieve constructies in bijzondere tijdsomstandigheden ten spijt.
-
- Verbannen
Hieraan zijn verschillende conclusies te verbinden.Piet Puk schreef:Volgens mij is een beroep vruchteloos, wanneer je nalaat om in gezamenlijkheid te naderen tot Degene die Zijn knechten zendt. Alle creatieve constructies in bijzondere tijdsomstandigheden ten spijt.
1. Je hebt gelijk. In dat geval neemt de student een beroep aan naar een (kleinere) gemeente waar men 'in gezamenlijkheid' is 'genaderd tot Degene die Zijn knechten zendt'.
2. Je praat onzin. In dat geval neemt de student een beroep aan naar een (grotere) gemeente waar men op een aangepaste manier een mansledenvergadering heeft belegd.
3. Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekert. In dat geval maakt het niet uit hoe er beroepen is, als er maar wáárlijk beroepen is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Bij 2. is dat niet de enige mogelijkheid. Het kan namelijk ook dan zo zijn dat de student een beroep aanneemt naar een kleine gemeente.Jantje schreef:Hieraan zijn verschillende conclusies te verbinden.Piet Puk schreef:Volgens mij is een beroep vruchteloos, wanneer je nalaat om in gezamenlijkheid te naderen tot Degene die Zijn knechten zendt. Alle creatieve constructies in bijzondere tijdsomstandigheden ten spijt.
1. Je hebt gelijk. In dat geval neemt de student een beroep aan naar een (kleinere) gemeente waar men 'in gezamenlijkheid' is 'genaderd tot Degene die Zijn knechten zendt'.
2. Je praat onzin. In dat geval neemt de student een beroep aan naar een (grotere) gemeente waar men op een aangepaste manier een mansledenvergadering heeft belegd.
3. Een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekert. In dat geval maakt het niet uit hoe er beroepen is, als er maar wáárlijk beroepen is.