Maatregelen kerk ivm coronavirus

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:In het lied.

Het klinkt mij té oppervlakkig in de oren.

Het punt over de berijmde Psalmen is makkelijk te weerleggen, meestentijds is het een berijming gegrond op Gods Woord.

Gezangen hebben die basis niet. Vandaar dat we die kritischer mogen bekijken.
Die redenering kan ik goed volgen. Het blijft echter ergens wel een lastig punt waarom we wel met de berijmde (overigens ook de onberijmde) psalm mogen zingen over ´onze God´ en vrijwel diezelfde uitdrukking in een lied te algemeen en te oppervlakkig is.

Dat we bij gezangen en zeker bij opwekkingsliederen een zekere mate van voorzichtigheid moeten betrachten ben ik met je eens.
Ja bij alles wat we zien, horen of zingen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:In het lied.

Het klinkt mij té oppervlakkig in de oren.

Het punt over de berijmde Psalmen is makkelijk te weerleggen, meestentijds is het een berijming gegrond op Gods Woord.

Gezangen hebben die basis niet. Vandaar dat we die kritischer mogen bekijken.
Inhoudelijk zit er volgens mij weinig verschil tussen dit lied en bijvoorbeeld psalm 98 of 48:6. Ik kan mij overigens best voorstellen dat je voorzichtig bent met o.a oowekkingsliederen hoor maar puur naar inhoud bekeken had dit ook een psalm kunnen zijn.
Overigens wordt er in dit lied ook gesepareerd als je de andere coupletten bekijkt.

Het punt was of dit lied breed gedragen was en volgens mij en anderen is dit wel het geval aangezien het ook op reformatorische scholen wordt geleerd.
Dat jij er niet in mee kan is je goed recht natuurlijk maar dat doet niets van het punt af.
kerkganger
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 okt 2018, 10:54

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door kerkganger »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Welke opvattingen van Ds. Kort vind je extreem?
In casu zijn opvattingen over de wijze waarop je zou moeten omgaan met maatregelen tegen verdere verspreiding van het virus. Hij schreef eerder ook al een brief aan de gemeente, waar ieder weldenkend mens helemaal niets mee kon.

Zijn exacte theologische opvattingen heb ik niet zo gevolgd, behalve dan dat ik weet dat één van zijn boekjes nogal tot ophef heeft geleid. Ik baseer me vooral op zijn openbare uitspraken die ik me kan herinneren over Bijbelvertalingen en over bijv. leggings.

Wat opvalt is dat hij van ongelovig via de NHK bij de OGG is beland. Dat betekent per definitie dat hij geradicaliseerd is. Je ziet dat meer bij mensen die eerst ongelovig zijn en dan opvallen door hun extreme opvattingen. Voormalig predikant Van de Sleen was ook zo iemand. Van helemaal niets tot zeer extreem.
Dus als je vanaf een andere kerk bij de OGG terecht komt ben je per definitie geradicaliseerd? :nonnon

Wat betreft extreme opvattingen valt het volgens mij wel mee bij Ds. Kort. Ik volg regelmatig preken van hem maar ik moet het eerste extreme nog horen. Ja, af en toe zit er weleens een opmerking bij die niet zo handig is vanaf de kansel, maar dat hoor ik bij meer predikanten..

Dus niet alleen maar naar stukjes luisteren waarin weleens wat 'extreems' gezegd zou kunnen worden, maar volledige preken :super
Ambtenaar
Berichten: 9387
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Ambtenaar »

kerkganger schreef: Dus als je vanaf een andere kerk bij de OGG terecht komt ben je per definitie geradicaliseerd?
In mijn ogen wel als je het pad bewandeld van ongelovig via NHK tot OGG.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
kerkganger schreef: Dus als je vanaf een andere kerk bij de OGG terecht komt ben je per definitie geradicaliseerd?
In mijn ogen wel als je het pad bewandeld van ongelovig via NHK tot OGG.
Door het coronavirus?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5498
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door pierre27 »

Ongelooflijk zeg...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Het lied Samen in de Naam van Jezus is natuurlijk wel breed gedragen, maar toch zou het op de synode van de GG niet gezongen worden en er zijn denk ik best veel (mogelijk zelfs de helft of meer) kerken in de GG waar het zelfs niet op een zangavond gezongen zou worden.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Het lied Samen in de Naam van Jezus is natuurlijk wel breed gedragen, maar toch zou het op de synode van de GG niet gezongen worden en er zijn denk ik best veel (mogelijk zelfs de helft of meer) kerken in de GG waar het zelfs niet op een zangavond gezongen zou worden.
Bij ons staat hij ook niet in het samengestelde liedboekje.
Ik denk tot Geref Bond en dat rechts ervan de lied niet Bijbels (genoeg) vinden.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Nou ik heb het toch echt in de GG gezongen, bij meerdere gelegenheden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Nou ik heb het toch echt in de GG gezongen, bij meerdere gelegenheden.
Hier mag het niet (meer). Het lied 'Welk een Vriend is onze Jezus' ook niet (meer).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door DDD »

Waarom niet???
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Het lied Samen in de Naam van Jezus is natuurlijk wel breed gedragen, maar toch zou het op de synode van de GG niet gezongen worden en er zijn denk ik best veel (mogelijk zelfs de helft of meer) kerken in de GG waar het zelfs niet op een zangavond gezongen zou worden.
Of gewijzigd, geheven handen in gevouwen handen, toen ik bij ELEOS werkte hadden we een zangbundeltje waar het zo in stond.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Waarom niet???
Omdat er commentaar op kwam richting de kerkenraad heeft die 'geadviseerd' om het maar niet meer te zingen.

Dat is wat ik begrepen heb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
DDD schreef:Nou ik heb het toch echt in de GG gezongen, bij meerdere gelegenheden.
Hier mag het niet (meer). Het lied 'Welk een Vriend is onze Jezus' ook niet (meer).
Je zingt toch niet: Jezus is maar mijn vriendje, dan is het anders, wat een liefdevolle Heiland Die in onze plaats wil staan.... zou hetzelfde zijn mi.


En dit komt er ook dichtbij

Hij zal Zijn volk niet eindeloos kastijden,
Noch eeuwiglijk Zijn gramschap ons doen lijden.
Hij is het, die ons Zijne Vriendschap biedt.
Hij handelt nooit met ons naar onze zonden;
Hoe zwaar, hoe lang wij ook Zijn wetten schonden,
Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.

En ik noem jullie vrienden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Terri »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
Bezorgd schreef:Mooi. Barneveld zingt: https://youtu.be/1wzQ0bZ547U
Niet echt interkerkelijk, zo te zien. Maar dat ligt vermoedelijk aan de liedkeuze. :tilt
Jij hebt ook werkelijk overal kritiek op he?
Ik vind het iig prachtig en ontroerend mooi!
Plaats reactie