Gereformeerde Gemeenten

Erskinees

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

Posthoorn schreef:
refo schreef:Of het de juiste man op de juiste plaats is, betwijfel ik. Hij is bepaald geen briljant theoloog. Nogal een rommelpot in zijn uitspraken.
Klopt. En voor een predikant van zo'n grote gemeente is het sowieso niet handig om dit ernaast te doen.
Het is inderdaad niet optimaal. Weet van een andere predikant die destijds docent werd (dus nog niet eens rector) en na die benoeming in zijn gemeente eigenlijk nog alleen preekte en belijdeniscatechisatie gaf. Verder niets. De andere taken werden door de kerkenraad ingevuld. Niet iedereen was daar (toen) even blij mee. Anderzijds is het mooi dat de TS zo kan blijven functioneren en dat predikanten zich daarvoor willen inzetten.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Op CGO heb ik wel ervaren dat het een verbinder is.
Zo theologiseerde hij de boekjes van zowel ds Harinck als ds Moerkerken inhoudelijk naar elkaar toen. :)
:super
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Op zich herken ik jullie uitspraken niet in het interview in de krant van vandaag. Dat vind ik wel een mooi interview.
Zo'n interview geeft een geflatteerd beeld, sorry. Trouwens, inhoudelijk staat er toch niet veel in?
Ik heb wel eens nietszeggender interviews gelezen met predikanten.
Bovendien heeft hij de betamelijkheid om niet voor zo'n lelijke, bomvolle boekenkast te gaan staan op de foto. En die uitspraak dat een predikant maar drie boeken nodig heeft. :super
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Erskinees schreef:
Posthoorn schreef:
refo schreef:Of het de juiste man op de juiste plaats is, betwijfel ik. Hij is bepaald geen briljant theoloog. Nogal een rommelpot in zijn uitspraken.
Klopt. En voor een predikant van zo'n grote gemeente is het sowieso niet handig om dit ernaast te doen.
Het is inderdaad niet optimaal. Weet van een andere predikant die destijds docent werd (dus nog niet eens rector) en na die benoeming in zijn gemeente eigenlijk nog alleen preekte en belijdeniscatechisatie gaf. Verder niets. De andere taken werden door de kerkenraad ingevuld. Niet iedereen was daar (toen) even blij mee. Anderzijds is het mooi dat de TS zo kan blijven functioneren en dat predikanten zich daarvoor willen inzetten.
Toch kan het ook anders. Ds. J.M.D. de Heer uit Middelburg-Centrum (ondanks de vergrijzing telt deze gemeente nog steeds 1393 (doop)leden) is ook docent op de Theologische School en hij geeft nog gewoon aan een aanzienlijk deel van de catechisanten en de Belijdeniscatechisanten les, preekt drie keer op een zondag (twee keer in zijn eigen gemeenten en verder 's middags door heel Zeeland). En daarnaast is hij pastoraal zeer trouw. Het enige wat er veranderd is, meen ik, is dat mensen nu pas vanaf hun 80ste verjaardag een bezoekje van de dominee krijgen, terwijl dat voorheen 75 jaar was. Aangezien Middelburg-Centrum een vrij vergrijzende gemeente is, scheelt dit waarschijnlijk al flink wat werk.

En dan heeft hij de afgelopen jaren ook nog aan een proefschrift gewerkt en dit verdedigd. En hij heeft een gezin met 5 kinderen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Tiberius schreef:(…)
Bovendien heeft hij de betamelijkheid om niet voor zo'n lelijke, bomvolle boekenkast te gaan staan op de foto. En die uitspraak dat een predikant maar drie boeken nodig heeft. :super
Ik mis alleen de reclame voor de e-reader nog. :livre :tilt :langue
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hollander schreef:
Tiberius schreef:(…)
Ik mis alleen de reclame voor de e-reader nog. :livre :tilt :langue
Dat is een stille hint; daaruit alleen al blijkt dat hij een verbinder is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Tiberius schreef:Op zich herken ik jullie uitspraken niet in het interview in de krant van vandaag. Dat vind ik wel een mooi interview.
Zo'n interview geeft een geflatteerd beeld, sorry. Trouwens, inhoudelijk staat er toch niet veel in?
Pas op dat je niet aan inlegkunde gaat doen, hé? ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef:
En dan heeft hij de afgelopen jaren ook nog aan een proefschrift gewerkt en dit verdedigd. En hij heeft een gezin met 5 kinderen.
Als dit een vrouw zou zijn geweest, zou je gezegd hebben: wat een slechte moeder zeg. Ze is altijd weg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:
Tiberius schreef:
Posthoorn schreef:
Pas op dat je niet aan inlegkunde gaat doen, hé? ;)
Drie boeken = drie boeken, Jantje. Waarvan er maar één een fysiek boek is.
Overigens zou ik de bron van dat citaat wel eens willen weten.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
Posthoorn schreef:
Beetje verzuurd? :fi
Niet zo op de persoon, Jantje!

Het is een heel feitelijke reactie.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ik zag wel dat ds Clements best veel Tale-Kanaäns termen gebruikt in een preek nav de preek van de Moorman (Hand 8: 39)
Zal dit weerslag hebben op de studenten ?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
Posthoorn schreef:
Beetje verzuurd? :fi
Niet zo op de persoon, Jantje!

Het is een heel feitelijke reactie.
Welnee. Het is slechts een mening. Verder niets.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tom

Bericht door Tom »

Jantje schreef: Ds. J.M.D. de Heer uit Middelburg-Centrum (ondanks de vergrijzing telt deze gemeente nog steeds 1393 (doop)leden) (..) Aangezien Middelburg-Centrum een vrij vergrijzende gemeente is, scheelt dit waarschijnlijk al flink wat werk.
Vergrijzing doet zich voor wanneer het geboortecijfer dermate laag is dat de bevolking veroudert en daarna zelfs niet meer in stand gehouden wordt. In M-Centrum is er al jarenlang een leegloop gaande van jonge leden. Dat is de primaire oorzaak, niet de vergrijzing of te weinig geboortes.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tom schreef:
Jantje schreef: Ds. J.M.D. de Heer uit Middelburg-Centrum (ondanks de vergrijzing telt deze gemeente nog steeds 1393 (doop)leden) (..) Aangezien Middelburg-Centrum een vrij vergrijzende gemeente is, scheelt dit waarschijnlijk al flink wat werk.
Vergrijzing doet zich voor wanneer het geboortecijfer dermate laag is dat de bevolking veroudert en daarna zelfs niet meer in stand gehouden wordt. In M-Centrum is er al jarenlang een leegloop gaande van jonge leden. Dat is de primaire oorzaak, niet de vergrijzing of te weinig geboortes.
In die zin dat er wel relatief veel jonge stelletjes van Walcheren in Arnemuiden gaan wonen (vanwege de relatief goedkope huizenprijs) en derhalve lid worden in Middelburg-Zuid.

Overigens valt het ook wel weer mee, want er zijn genoeg jonge stelletjes die gewoon in Centrum blijven kerken, omdat ze binnen de grenzen van die gemeente vallen. Echter is er wel degelijk een aanzienlijk aantal leden ouder dan 70 jaar. De vergrijzing is in deze gemeente dus wel degelijk de belangrijkste oorzaak van het afnemende ledenaantal.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

En misschien dat er mensen zijn die naar Zuid zijn vertrokken.
Plaats reactie